היא פלא הנדסי, היא סימלה של אומה, היא מקצרת את הדרך מניו יורק לסן פרנסיסקו בלא פחות משלושה עשר אלף קילומטרים – והיא צרה מדי. בתחילת השבוע (ראשון) הצביע העם הפנאמי במשאל עם בעד הרחבת התעלה, המבתרת את ארצו לשניים. על רצינותו של משבר התעלה. שביל סוסים ומסילת רכבת
שיפוצה הנוכחי של תעלת פנמה יצטרף אל רצף ארוך של שיפור תנאי המעבר בין שני האוקיינוסים. המעבר הראשון היה שביל שסומן ביוזמת ממלכת סקוטלנד, במאה השבע עשרה. השביל איפשר העברת
שחלום המעבר הימי נותר בעינו. היוזמה הראשונה לכריית תעלה באה מטעם ממשלת צרפת אך נודעה לכישלון מר, ואלפים שילמו בחייהם על ניסיון כושל ליצירת מעבר שכולו בגובה פני הים. הניסיון האמריקאי שבא כמה עשרות שנים לאחר מכן, ושנסמך על מערכות של סכרי הצפה, זכה להצלחה עצומה והתעלה נפתחה מקצה השיפוצים הנוכחי, כעבור 92 שנים, יכלול הוספת שתי מערכות חדשות של סכרי הצפה, הוספת נתיב שיט והעמקת חלקים מן התעלה. השיפורים יאפשרו שיט של אוניות גדולות ורחבות וזרימה חלקה יותר של תנועת האוניות. כיום חוות אוניות רבות עיכובים ארוכים ויקרים, בהמתנה לכניסה לתעלה. ארבעים אוניות זוכות בתורן מדי יום, והן מעבירות כמעט 300 מיליון טונות של מטען בתעלה מדי שנה. כאשר תוכננה התעלה, בראשית המאה העשרים, לא עלה הצפי על 80 טונות. בעקבות השיפוץ אמורה התעלה להכפיל את קיבולתה, לאחר שנים ארוכות של פקקי תנועה מתסכלים. סיפורה של תעלת פנמה יכול אם כן לשמש משל לחשיבות הדמיון הפרוע בתכנון הנדסה ציבורית. ואולם, אילו היה הוגה התעלה במתכונתה הקיימת, נשיא ארה"ב תיאודור רוזוולט, משער נכונה את מימדיהן של אוניות העתיד, לא היתה ניתנת כעת לפנאמים של 2006 סיבה למסיבה. האומה נהנית בבירור מן ההתפתחויות האחרונות ומן הזכות שניתנה לה לקדם את פני העתיד. בלילה שאחרי משאל העם מילאו תושבי פנמה העיר את הרחובות, כשהם מצוידים בדגלים ובזיקוקי די-נור ביתיים. נשיא האומה, מרטין טוריחוס, פנה לאומה דרך מסכי הטלוויזיה ובירך אותה: "מעולם בתולדות פנמה לא החלטנו אנו הפנאמים החלטה בעלת משמעות כה עצומה", אמר טוריחוס, "אנו מציבים את הבסיס לבניית מדינה טובה יותר. מאחורינו מצוי הזמן שבוזבז ואילו לפנינו ממתינים זמנים בהם נתגבר על הבושה שבהיותנו ארץ בה חיים יותר מ-40% מן האוכלוסייה בעוני".
ראו גם
|
תעלת פנמה, אחד מעורקי התחבורה הימיים החשובים בעולם, סובלת בשנים האחרונות מפקקי תנועה ואוניות חדישות רבות אינן יכולות לשייט בה מכיוון שהן רחבות וגבוהות מדי. לאחר שנים של דיונים החליטה כעת פנמה על תוכנית שאפתנית להרחבת התעלה, אשר תאפשר לה להמשיך להיות תחרותית ותסייע לחלץ תושבים רבים מעוני עודכן 2.9.17 |
Array
(
)