תפריט עמוד

עונה מומלצת: כל השנה.

התאמת המסלול: לכל המשפחה. בחלק אחד ישנו שביל סלול קצר, ללא מדרגות, המתאים לנכים.

קושי המסלול: קל.

אורך המסלול: כשני קילומטרים.

משך המסלול: כשעה וחצי.

מפה: מפת סימון שבילים מס' 2 "הגליל העליון".

הגעה מצומת אחיהוד: נוסעים מזרחה בכביש מס' 85 עד לצומת כרמיאל, בה פונים שמאלה בכביש מס' 854 לעבר תפן ומעלות. כעבור שבעה קילומטרים וחצי חולפים על פני הפנייה שמאלה לתובל ולכישור וממשיכים לעבר כפר כיסרא. עם הפנייה לכפר עוקבים אחר השילוט הברור לעבר גן הסלעים, הנמצא בשוליו הצפוניים של הכפר.

• המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

השבוע נצא למסלול קליל בשולי הכפר הדרוזי כיסרא. למעשה הסיור מתחיל כבר במהלך הניווט דרך סמטאותיו הפתלתלות. תוך כדי נסיעה נוכל להבחין בתושבים, בעיקר המבוגרים, הלבושים בבגדיהם המסורתיים. לצדם נוכל להבחין בתופעה חדשה יחסית המסמלת מודרנה – צביעת בתי המידות במגוון צבעים עזים – בורדו, ורוד, כחול, ירוק זרחני ועוד.

בשולי הכפר ובמדרונות הר כישור (הנקרא כך אך ורק מתוך דמיון צורני לשמו הערבי של המקום) נמצא פארק הסלעים, בו הוכשר קטע שביל המותאם למעבר נכים. בקצה שביל הנכים נמצאת מרפסת תצפית ממנה ניתן להשקיף צפונה ומערבה לעבר אזור התעשייה של תפן, כפר סמיע, מעלות, חורפיש ופסוטה. על קו האופק נוכל לראות את בירנית ואת יישובי קו הגבול עם לבנון. שבילי גן הפסלים מורכבים ממספר ירידות מהכביש אל שביל נמוך ממנו, המקביל לו ומסומן בשחור. שביל זה חולק למספר קטעים שזכו לכמה שמות: שביל היערון – על שמו של אחד מדרי החורש, שביל הקטלב – לכבודו של העץ אדום הגזע שנרבה לפגוש כאן, ושביל הממותות – בשל שיגיונו של אחד המתכננים שחפץ לחלוק את דמיונו העשיר עם כל באי המקום.

תהליך הבלייה שחל על סלעי הגיר בפארק נקרא קארסט

לאורך השביל נוכל להבחין בצורות יפות ומיוחדות של סלעי גיר שעברו תהליכי בליה שונים. בכל הסלעים ניכרות שכבות אופקיות, עדות להיווצרותם ההדרגתית בקרקעית הים הקדום שכיסה בעבר את ארצנו. מרגע שהתרומם האזור ונסוג הים נחשפו הסלעים לתהליכי בלייה שונים. אחד מתהליכי הבלייה החל על סלעים העשירים בסידן, שמקורו בשלדי בעלי חיים ימיים, הוא הקארסט. בתהליך זה, הקרוי על שם הרי הקארסט במונטנגרו, שם נחקר לראשונה, מתרכבים המים עם הפחמן הדו-חמצני שבאוויר. כתוצאה מכך נוצרת חומצה פחמתית הממיסה באטיות את הסלע, אוכלת אותו, מרחיבה את סדקיו ומחלחלת פנימה. גורמים המשפיעים על הקארסט הם ריבוי משקעים, וכן טמפרטורות נמוכות המגבירות את פעילות החומצה. מסיבות אלו נפוץ הקארסט בהרי הגליל העליון הגשומים, שנחשפים לטמפרטורות נמוכות מפאת גובהם. נתון נוסף המשפיע על תצורות הקארסט וקצב פעילותו הוא סוג הסלע, הרכבו והסדקים שבו. כל הגורמים הללו חברו להם יחדיו לכדי יצירת גן פסלים טבעי רב צורות.

הפארק נעים להליכה, ואם לא נתייחס לשלטים שבמקום וניתן לרגלינו לשאת אותנו, נוכל למצוא ערב רב של מחזות דמיוניים ופרטיים. את התפאורה במקום משלים חורש ים-תיכוני עבות – עצי אלון, אלה, ער אציל, קטלב ולבנה, שצומחים מבין סדקי הסלע ולא אחת מביאים לביקועו על ידי שורשיהם. אם אתם מעוניינים להאריך את הדרך, אפשר להמשיך בעקבות השביל שמסומן באדום, שראשיתו בקצהו המערבי של השביל המסומן שחור. כעבור קילומטר וחצי לערך מגיע השביל אל הקצה המזרחי של פארק התעשייה בתפן. עם קצת מזל אולי נצליח לראות יערון או מכרסם יער אחר חומק מפנינו בין צללי החורש.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...