תפריט עמוד

אגמון החולה – עם הסתיו חזרו הציפורים

קושי: ניתן להקיף את האגמון באופניים, ברגל או באוטובוס. כל האפשרויות קלות, נוחות ומהנות, ואפשר להתחרט באמצע ולשנות גישה.

עונה מועדפת:
יפה פה כל השנה, אבל בחודשים ינואר, פברואר ומרץ אפשר לראות מספר שיא של עגורים באגם ובשדות סביבו.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 90 ראש פינה-קריית שמונה. את צומת הכניסה לאגמון מזהים בעזרת שלט קק"ל ענק בצורת ציפור, שמתנוסס בצד הכביש. אם הגעתם מצפון: זה בערך ק"מ מדרום לצומת כוח, אם הגעתם מדרום: זו הצומת הראשונה אחרי הפניה לשמורת החולה ובית דוברובין.

נוסעים מזרחה מכביש 90 עד לשער האגמון. כאן נפרדים מהרכב ובוחרים בצורת הטיול: אפשר להיכנס ברגל, חינם אין כסף, ולשוטט לאורך האגם. לעייפים או למטופלים בקטנטנים- אפשר לקנות כרטיס רב פעמי לאוטובוס שמקיף את האגם כל 30 דקות, לרדת באחת התצפיות, לשלב טיול רגלי לעלות שוב לנסיעה קצרה, לרדת בנקודה נוספת וכו'. ואפשר לשכור כמה זוגות אופניים ולנסוע בכיף מתצפית לתצפית בין נופי שדות לנופי אגם ואלפי ציפורים. הדרך המקיפה את האגמון טובה וברורה ואין חשש לקושי או הסתבכות משום סוג.

העמקים הומים
עכשיו אפשר להסתכל טוב איפה אנחנו נמצאים: החרמון כבר מחוויר בלבן של תחילת חורף, בנחלים מתחילה זרימת מים שתלך ותתחזק לקראת סוף החורף והאביב. הכל ירוק מנבטים טריים. העמקים הומים מציפורים צפוניות שהגיעו אלינו לתפוס שמש חורפית. רוב העגורים המגיעים אלינו דוגרים בצפון אירופה ובמזרח רוסיה. באביב הם חיים בנחלתם הקבועה בצפון, אך את החורף הם מעבירים בבית החורף החמים שלהם- בישראל או באפריקה.

העגורים הראשונים מגיעים לכאן מהצפון בסוף אוקטובר ושוהים במקום עד מרץ. בשנות השמונים חרפו בעמק החולה רק כמה מאות עגורים. כיום בשיא העונה, דצמבר-ראשית ינואר, שוהים בעמק 20,000 עגורים, ובמהלך ינואר-פברואר, אחרי שחלקם ממשיכים לאפריקה נשארים בחולה כ- 12,000 עגורים. אחת הסברות לעליה במספרי העגורים היא עליה ניכרת בגידול הבוטנים באזור, ממאות דונמים בשנות השמונים לאלפי דונמים היום. סיבה נוספת היא חפירת עשרות תעלות מים, שמציעות לעגורים מים זמינים לשתייה. העגור כעוף הניזון מזרעים קשים חייב בשתיית מים רבים.

איך צמח כאן אגם? כולנו למדנו בבית הספר שבמאה שעברה היה כאן אגם (או ביצות, תלוי בגרסה) והחלוצים יבשו אותו, כדי להילחם ביתושים ובמלריה וליצור שטח לחקלאות. בתחילת שנות ה- 90 , החליטו בעלי הקרקעות, בשיתוף עם הקרן הקיימת, להציף מחדש חלק מהשטח החקלאי, כדי ליצור תשתית תיירותית שתשמש הכנסה אלטרנטיבית לחקלאות. שטח של כאלף דונם הוצף אחרי ויכוחים מרים, ונוצר אגם קטן שזכה בתואר "אגמון" במרכז השטח החקלאי.

בחורף האגם החדש והשדות החקלאיים שסביבו שוקקים חיים. מלבד העגורים בולטות להקות ענק של עשרות אלפי שקנאים וקורמורנים, וכן ריכוז גדול של עופות דורסים וביניהם עיט השמש ועיט הצפרדעים, הנמצאים בסכנת הכחדה עולמית. גם טורפים שונים, כמו תנים וחתולי ביצות, נמשכים אל ריכוז העופות והמכרסמים הרבים החיים בעמק. את הנוטריה – שחיינית צמחונית- לא תוכלו לפספס, היא שוחה במים בראש מורם או זוללת מצמחי הגדה. המסלול סביב האגמון חולף דרך נקודות תצפית בשקנאים, בעגורים ובעופות המים ומזמין למנוחות ופיקניקים בעשב על שפת המים. במבני התצפית ממתינים במיוחד לכם- מדריכי צפרות וטלסקופים.

רומנטיקה של עגורים
משקפת אישית היא אביזר חובה. מי שמתעניין במינים השונים עשוי לגלות עשרות מיני ציפורים, מי שפחות – יתרשם מהכמות, מהנופים ומהצליל המרהיב של מקהלת העגורים. העגור הוא עוף גדול שמשקלו מגיע ל5.5 ק"ג ומוטת כנפיו ל 245 ס"מ. צבעו אפור, ולבוגרים יש כתם אדום על הראש. הזוגות קבועים לכל החיים, העגורים רוקדים ריקודי חיזור רומנטיים לא רק בעונת החיזור, וכך ניתן לראותם רוקדים גם אצלנו בשטחי החריפה תוך כדי קפיצות לאוויר, בכנפיים פתוחות וצוואר ורגליים מתוחים והשמעת קולות שירה רמה. הריקוד נראה ממש כמו ריקוד בלט קלאסי והוא משולב בריצה במעגלים שורות וזיגזג. לעתים רוקדים מספר עגורים יחדיו- ככל הנראה אלו בני משפחה מורחבת והריקוד בצוותא עוזר לחיזוק הקשרים המשפחתיים.

לא הכל שליו בלהקות העגורים. בחולה צפינו לא פעם בעגורים מתקוטטים במרץ, תוך כדי ניקורים, נפנופי כנפיים וצרחות הדדיות. עימותים אלו הם של זכרים המנסים לשמור על טריטוריה קטנה סביב התא המשפחתי, גם כשהם חורפים ומחפשים מזון יחד בלהקה של אלפי עגורים.

שעת השקיעה מרשימה ביותר באגמון. אלפי עגורים מעופפים מול השמיים האדומים ומתכוננים ללינת הלילה. רק עם אור אחרון הם נוחתים ללינה מקובצת באגם והעמק שוקע בשינה. אם תצליחו להגיע לאגמון בצהרים ולהישאר עד השקיעה תרוויחו גם את הטיול ואת הציפורים האחרות וגם את תעופת הערב של העגורים!

כדי למלא ביופי גם את שעות הבוקר, ולהגיע לאגמון לקראת צהרים- אפשר לבקר קודם בשמורת החולה המסורתית, לטייל בין הקנים וצמחי המים בשבילי העץ המסודרים, לצפות בעופות מים וליהנות מפינת חמד אמיתית. המטופלים בזאטוטים שאוהבים תחפושות ומשחקים- ייהנו באחוזת דוברובין, הצמודה לשמורת החולה. כאן אפשר להתחפש בבגדי חלוצים, לשוטט בחצר האחוזה, למשש חפצים וכלים מאז ולרקום חלומות עבר על ביצות וקדחת.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...