תפריט עמוד

לונדון: צ'רינג קרוס, המכה של אוהבי הספרים

המשבר בענף הספרים לא פסח גם על המֶכּה של אוהבי הספרים, רחוב צ'רינג קרוס בלונדון. בעלי החנויות הקטנות מנהלים מאבק, שבראשיתו נדמה היה כי רובם ייאלצו לסגור את חנויותיהם לטובת עוד סניפים של רשתות ענק. לקוחות מסינגפור, ממלזיה וגם מישראל שלחו מכתבי תמיכה, הקוראים לשמור על אופיו המיוחד של הרחוב

התנועה ברחוב צ'רינג קרוס אינה פוסקת לרגע. תיירים מכל העולם באים במיוחד לכאן, אל מרכז חנויות הספרים הגדול של לונדון, על מנת להציץ ולחטט במדפים העמוסים בספרים יוצאי דופן. לצד סניפי ענק של הרשתות הגדולות – Blackwell של הוצאת אוניברסיטת אוקספורד, Dillon’s ,Waterstones, ו־Books Etc. – זהו אולי המקום היחיד שבו עוד אפשר למצוא חנויות ספרים בסגנון הישן, המנוהלות באופן אישי על ידי בעליהן, כאלה המחזיקות לא רק את הספרים שהגיעו השבוע לרשימת רבי־המכר.
אחת החנויות המפורסמות ביותר מהסוג הזה שוכנת במספר 84, וזה גם שמה – "צ'רינג קרוס 84". החנות התפרסמה בעקבות הרומן (שהפך לימים גם לסרט) על מערכת היחסים המיוחדת במינה הנטווית בין הסופרת האמריקאית הלן הַנְף לצוות החנות הלונדונית. הספר, המבוסס על חליפת המכתבים בין הסופרת למוכר הספרים, מתאר עשרות שנים של ידידות עמוקה הנוצרת בין אוהבי ספרים משני עברי האוקיינוס, ורבים התאהבו בזכותו ברחוב המיוחד הזה. הספר, אגב, נמכר כמעט בכל החנויות הקטנות ברחוב.
בצ'רינג קרוס 71 נמצאת "Murder One", חנות המתמחה בספרי מתח ופשע, ובמרתפה אפשר למצוא מבחר ענק של ספרות מדע בדיוני ואגף של ספרים משומשים, זולים במיוחד. אם רונדה עדיין עובדת שם, היא תמצא כל מה שאתם מחפשים. מעבר לכביש, במספר 72, שוכנת אחר כבוד "Zwemmer" – חנות ספרים שהוקמה בשנת 1921 על ידי אנטון צוומר, סוחר עתיקות וספרים הולנדי, שהפך את החנות למקום מפגש של אמנים, ציירים, מבקרים וחובבי אמנות, והיה הראשון שהציג בלונדון את פיקאסו ודאלי. היום החנות היא חלק מאימפריה, המציעה גם כתבי־עת ומתנות לחובבי אמנות.
חנויות לספרי דת, חנויות לספרים בצרפתית, ערבית וסינית וחנויות יד שנייה יש כאן בלי סוף. באחת מהן, "Pordes", במספר 58, יש גם אגף של ספרי יודאיקה משומשים. בניין מספר 55 מאוכלס על ידי "VinMagCo", חנות המגאזינים שנפתחה רק בשנה שעברה, ומוכרת גם דמויות קרטון בגודל טבעי של סלבריטאים, ספלים, מגנטים למקרר ובובות של דמויות מספרים. בחלון יש תצוגה של פריטי ממורביליה אמיתיים מסרטים, אבל אלה נמכרים רק בסניף אחר של אותה רשת, ברחוב ברוור (Brewer) מספר 34.
אחת הוותיקות והגדולות בחנויות הרחוב היא  "Foyle’s", המשתרעת על פני כמה קומות וכמה חנויות (113־119), שביניהן מקשרות מדרגות נעות ומעלית. בשל גודלה, מכוונים חיצים ותמרורים את הלקוחות למחלקות השונות. המדפים אמנם צפופים ועמוסים, אבל הצוות מיומן, ואפשר למצוא שם כמעט כל ספר, גם אם הוא אזל בשאר החנויות לפני שנים.

רצינו לדבר על פמיניזם
אחת החנויות המיוחדות, לא רק ברחוב אלא בבריטניה כולה, היא "Silver Moon". זוהי חנות ספרי הנשים היחידה במדינה, והאחרונה ששרדה לאחר שכל אחיותיה לענף נסגרו בזו אחר זו. "Silver Moon" נולדה מתוך משבר בענף הספרים. בשנת 1982 פוטרו סו בטרסוורת וג'יין צ'ולמלי, שתי המייסדות של החנות, מהוצאת הספרים שבה עבדו בגלל צמצומים. אחת מהן הפכה לעיתונאית, והשנייה סיימה תואר בלימודי נשים, "וכל הזמן תיכננו איך לשלב את שתי האהבות שלנו, פמיניזם וספרים", אומרת בטרסוורת.
כסף לא היה להן, ולבנקים הן לא רצו ללכת; ולכן כשהתפנתה בשנת 1984 חנות הספרים העתיקים "אלברט ג'קסון" בצ'רינג קרוס 68, הן גייסו את כל כספי הפיצויים שנותרו להן ולוו כספים מחברים, כדי לפתוח את החנות המיוחדת. "רצינו להבליט את ספרות הנשים, שבאותם ימים איש לא התייחס אליה ברצינות", אומרת בטרסוורת. "בלונדון יש מסורת של חנויות ספרים רדיקליות – ספרים שמאלניים, סוציאליסטיים ואידיאליסטיים – אבל אלה מוצנעות בדרך כלל ברחובות צדדיים, ורק מי שמכיר אותן מגיע אליהן. אנחנו רצינו לדבר על פמיניזם במקום הכי בולט, ברחוב הכי מפורסם בעולם. החנות לא היתה אמורה רק למכור ספרים; זאת היתה אמורה להיות הצהרה גדולה, ורצינו לעורר תשומת לב לעניין הפמיניסטי.
"במרתף, פתחנו בית קפה לנשים בלבד. היינו יהירות מאוד, וחשבנו שנוכל לנהל שני

"צ'רינג קרוס ייפגע ללא תקנה אם יהפוך לסתם עוד רחוב עם חנויות לתיירים", אומרת סו בטרסוורת מ"Silver Moon", חנות ספרי הנשים היחידה ברחוב ובבריטניה כולה

עסקים שונים ללא כל ניסיון קודם. ומאחר שהמצב הכלכלי חייב הגשת אלכוהול, פנינו בבקשה לקבלת רשיון מתאים. עיריית לונדון דחתה את הבקשה, בנימוק שאין במקום בית שימוש לגברים. ניסינו להסביר שהמקום מיועד לנשים בלבד, אבל בעירייה תקנות הן תקנות. בית הקפה נסגר. אחר כך שוב חסכנו כסף, עד שהיה לנו מספיק כדי להתקין מדפים ולהרחיב את החנות".
החנות הזעירה של שנת 1984 צמחה וגדלה, והיום היא משתרעת על שלוש חנויות ומרתף ומגלגלת יותר מ־800 אלף לירות שטרלינג בשנה. כל הספרים בחנות נכתבו על ידי נשים או על אודות נשים. "הצוות שלנו מתמצא בנושא", אומרת בטרסוורת. "כאן אפשר למצוא ספרים שבחנויות אחרות יישבו אולי על מדף שולי ונסתר. יש לנו גם אגף ענק של ספרות לסבית, במקום מובלט ומכובד. השילוב פמיניזם־לסביות הביא, כצפוי, גם תגובות אלימות וגסות רוח, אבל המשטרה תמיד עזרה לנו במהירות וביעילות. באופן כללי, כל חנויות הספרים מושכות תמהוניים ואנשים מוזרים, אנשים שבשוליים. בכל אחת מהחנויות השכנות כאן יספרו לך על תמהוני־הבית שלהם".
"Silver Moon" זוקפת לזכותה את חשיפתן של כמה סופרות, שחנויות אחרות בבריטניה לא התייחסו לכתיבתן. אחת מהן היא ג'נט ווינטרסון (שבאחרונה תורגם לעברית ספרה "תפוזים אינם הפרי היחיד"), וסופרת נוספת היא כלת פרס נובל לספרות, טוני מוריסון. "כש'חמדת' יצא לאור בבריטניה", נזכרת בטרסוורת, "אשת יחסי הציבור של ההוצאה התייעצה איתנו איך לשווק אותו, כי איש לא הכיר כאן את טוני מוריסון. היא בילתה בחנות יום של חתימה על ספריה, ומאז, בכל פעם שאני שומעת על טוני מוריסון, זה מחמם לי את הלב".
יותר מ־70 אחוזים מלקוחות החנות הם נשים, אבל יש גם קהל לקוחות נאמן של גברים. "לא ראינו טעם לגרש מפה גברים, כי אותם אנחנו מנסות לחנך לפמיניזם", אומרת בטרסוורת.

מכתבי תמיכה מישראל
בימים אלה נמצאים בטרסוורת ובעלי חנויות עצמאיים נוספים ברחוב בסיומו של מאבק, שבראשיתו נדמה היה כי רובם ייאלצו לסגור את חנויותיהם ולפנות את המקום לסניפים נוספים של רשתות ענק. הסיבה: החברה העירונית שבבעלותה מרבית החנויות הקטנות ברחוב החליטה להעלות את שכר הדירה בכ־65 אחוזים – גזר דין מוות לרובן.
בטרסוורת ושותפתה לחנות, ג'יין צ'ולמלי, היו מן הדמויות הבולטות במאבק נגד העלאת שכר הדירה. "הרחוב נראה משגשג", מסבירה בטרסוורת, "אבל גם בבריטניה ענף הספרים נמצא בצרות, והחנויות עובדות על מתח רווחים נמוך מאוד". השתיים הופיעו בכל אמצעי התקשורת הבריטיים, ולשמחתן גם קיבלו מכתבי תמיכה מלקוחות. "לא רק אנחנו, גם החנויות הקטנות האחרות ברחוב קיבלו מכתבים מסינגפור, ממלזיה, מזימבבווה, מאלסקה וגם מישראל", אומרת בטרסוורת. "אנשים מכל העולם הבינו פתאום מה הם עומדים לאבד. המאבק הזה אינו רק על הפרנסה שלנו, אלא על משהו גדול יותר, משום שצ'רינג קרוס הוא מקום שמושך אוהבי ספרים מכל העולם, והוא חלק מחיי התרבות של לונדון, שייפגע ללא תקנה אם הוא יהפוך לסתם עוד רחוב עם חנויות לתיירים".
גורלן של חנויות הספרים ברחוב צ'רינג קרוס ייקבע במהלך השבועות הקרובים, ובאופק מסתמנת החלטה להעלות את שכר הדירה בשיעור נמוך במידה רבה מזה שתוכנן בתחילה. "עדיין מדובר בסכומי כסף גדולים", אומרת בטרסוורת, "נראה שלבעלי החנויות כאן תהיה סיבה לשתות לחיים, אבל רק חצי בקבוק שמפניה".

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.