תפריט עמוד

קטלוג חופי הים בישראל

באיזה חוף תמצאו הכי הרבה מתעמלים בחמש בבוקר, איפה יש מסלול יפה לאורך החוף, איזה חוף מתוחזק היטב ובחינם, מהו חוף מיתולוגי. מדריך לחופי ישראל

196 ק"מ של חופים יש לישראל לאורך הים התיכון (ורק 14 ק"מ לאורך הים האדום). לא כל החופים פתוחים ונגישים, לחלקם הכניסה בתשלום, אחרים חסומים על ידי בניינים, מפעלים ונמלים. הנה סקירה של כמה מהחופים היפים שלנו ומה תמצאו בכל אחד מהם:

חוף מציצים, תל אביב: חוף מיתולוגי

בחוף מציצים אפשר לראות את תל אביב בזעיר אנפין. יש בו קצת מהכל: צעירים, ילדים, מתעמלים מבוגרים, סלבז, דתיים מעבר לגדר, והרבה פוזה. מה שאין פה זה הצריף של אביגדור, שבו צולם הסרט שנתן לחוף שרתון הישן את שמו.

בעוד שבחלק הצפוני של החוף יש בעיקר משפחות, חלקו הדרומי שייך לצעירים. נרגילות, מטקות, שש בש, הכנה לפסיכומטרי. בתל אביב אף אחד לא צועק על מי שמורידה את חזיית הביקיני "היי, גברת, מה את עושה", אבל יש קטעי חוף שבהם זה מקובל יותר. פה למשל. ויש משהו תל אביבי מאוד בזה שהציצים במציצים הם בצמוד לגדר של החוף הנפרד. לאחרונה זכה החוף בתו הנחשב והנחשק – דגל כחול.

> סטטוס: מוכרז (עיריית תל אביב) > כניסה: חינם. חנייה: יש חניון סמוך (בתשלום), אפשר לחנות ברחובות מסביב, אבל זהירות – פקחי תל אביב לא מפספסים מכוניות ללא תו חנייה. מגובה 15 שקל, ומחוץ לו כמנהג החניה ברחובות תל אביב (קרי: זהירות, חטפתי דוח) > זמני פעילות: מאי־אוקטובר מ־7:15 עד 17:45 (ביולי-אוגוסט עד 18:45). > שירותי הצלה: סוכת הצלה ותחנת עזרה ראשונה > מלתחות ושירותים: יש. מצב סביר > השכרת ציוד: אפשר לשכור שמשייה, מיטת שיזוף וכיסא בשעות הפעילות > קיוסק: יש > מתקנים: גן שעשועים > ניקיון ומראה כללי: טוב, נקי ומסודר > בטיחות: אין טרקטורונים, ג'יפים ואופנועי ים > החול: רך ונקי > ניטור: כמה פעמים בשבוע > בסביבה: פריחת חבצלות חוף בסוף הקיץ במצוק הכורכר הסמוך > הגעה: החוף צמוד לנמל תל אביב, הגעה מרחוב חבקוק (ליד מלון אלכסנדר).

צילום: טל גליק

חוף דור: חוף משפחתי

חוף דור, המוכר גם בשם טנטורה, הוא אולי היפה שבחופי הארץ. מפרצים טבעיים מוגנים בשוברי גלים טבעיים, סירות דייגים, אי קטן שאפשר כמעט להגיע אליו ברגל, ובסמוך עתיקות תל דור נטועות בסלעי כורכר פורחים שיורדים אל המים. החוף יפה, אבל הכניסה אליו בתשלום. מי שרוצה להישאר ללילה יכול ללון באתר הקמפינג שמעבר לגדר העוברת לאורך החוף, בכפר הנופש דור או באירוח הכפרי או במלון הבוטיק שבקיבוץ נחשולים.

> סטטוס: מוכרז (המועצה האזורית חוף הכרמל) > כניסה: 12 שקלים (מגיל 13) > זמני פעילות: מאי-אוקטובר  > שירותי הצלה: יש שלוש סוכות מציל, תחנת עזרה ראשונה > מלתחות ושירותים: יש > השכרת ציוד: כיסאות ומיטת שיזוף כלולים במחיר הכניסה > קיוסק: קיוסק ומסעדות חוף > מתקנים: מצב הסככות טוב. רשתות צל רבות > גדרות: יש גדרות רק במקביל לקו המים > ניקיון ומראה כללי: סביר. > בטיחות: אין טרקטורונים, ג'יפים ואופנועי ים > החול: רך ונקי למדי, במפרץ הצפוני – הרבה צדפים > בסביבה: מוזיאון המזגגה,  המרכז לארכיאולוגיה ימית וגן לאומי תל דור > טלפון: 04-6292434  > הגעה: מכביש 2 (אין כניסה ישירה ממנו) יורדים במחלף זיכרון יעקב, נוסעים עד צומת פורדיס, פונים צפונה לכביש 4, וכקילומטר אחר כך שמאלה לעבר מושב דור.

צילום: אייל ברטוב

צוקי ים: חוף אינטימי

אל חוף הזה לא רצים. קודם כל עומדים למעלה, על ראש מצוק הכורכר התלול, ומשקיפים על המחזה הציורי שלמטה, של סלעים ושוניות שיוצרים בריכות קטנטנות בים ושל דייגים. אחר כך יורדים ברגל בשביל הכורכר ומגיעים לחוף עצמו. זה כמה שנים שקבוצה מתושבי צוקי ים נלחמת בטרקטורונים ובמלכלכים למיניהם על שימור המצוק והחוף למען הדורות הבאים.

> סטטוס: חוף לא מוכרז, השחייה באחריות המתרחץ > תשלום: אין > זמני פעילות: כל השנה > שירותי הצלה: אין. היזהרו מהזרמים ומהסלעים > מלתחות ושירותים: אין > שילוט: שלט משרד הפנים כתוב בעברית, באנגלית ובערבית > השכרת ציוד: אין > קיוסק: אין > גדרות: בולדרים עם שער בדרום החוף אמורים למנוע השתוללות של כלי רכב המגיעים מחוף בלו ביי > ניקיון ומראה כללי: מרהיב. נקי אחרי שאוספים את האשפה, קצת פחות אחרי שעם ישראל היה פה > בטיחות: כשהשער מדרום אינו פרוץ (והוא נפרץ תדירות), אין בחוף כלי רכב > החול: רצועת חול צרה, מורכבת בחלקה מחלוקי אבנים וצדפים > בסביבה: שביל ישראל עובר בחוף בדרכו מבית ינאי לחוף בלו ביי בנתניה > הגעה: יורדים מערבה מכביש 2 במחלף חבצלת, ממשיכים עם הכביש המתעקל, ובסוף מגיעים לים > שימו לב: הכוונה אינה לחוף המוכרז שמכונה גם הוא צוקי ים, אלא לחוף שנמצא כקילומטר מדרום לו.


צילום: טל גליק

חוף נמל קיסריה: חוף עם ארכיאולוגיה

החוף המטופח הצמוד לעיר העתיקה של קיסריה משמר משהו מאווירת הנהנתנות של האימפריה הרומית (והמחיר בהתאם). לרצועת החוף החולית הצרה הוצמדו מדשאות, פינות ישיבה נעימות ומשודרגות, קיוסק, בר, מסעדות ומלתחות נקיות, והכל מוקף בעתיקות המרשימות שהותירו הרומאים והצלבנים. סוג של קאנטרי־קלאב, רק שבמקום בריכה יש ים. החוף מחולק לאזור שנמצא בפיקוח של מציל, וחלק סגור קטן שילדים יכולים לשכשך בו באחריות ההורים. החוף נסגר לפעמים לרגל אירועים פרטיים.

> סטטוס: מוכרז (מועצה אזורית חוף הכרמל) > כניסה: 14 שקלים, משעה 18:00 הכניסה חופשית > זמני פעילות: 9:00־17:00 (ביולי-אוגוסט עד 20:00) > שירותי הצלה: סוכת מציל ותחנת עזרה ראשונה > מלתחות ושירותים: יש. בחוף יש מקלחות עם זרם טוב > השכרת ציוד: מחיר הכניסה כולל מיטות שיזוף, כיסאות ושמשיות > קיוסק: יש וגם כמה מסעדות ובתי קפה > ניקיון ומראה כללי: נקי ונעים > בטיחות: אין טרקטורונים, ג'יפים ואופנועי ים > החול: גס > בסביבה: החוף צמוד לגן הלאומי קיסריה ואפשר לסייר בין העתיקות. הגן הלאומי כולל פארק ארכיאולוגי תת־מימי לצוללנים > הגעה: מכביש 2 יורדים במחלף קיסריה ונוסעים מערבה, בצומת טי פונים ימינה וממשיכים לפי השילוט לנמל קיסריה.


צילום: נפתלי הילגר
הגן הלאומי באשקלון: חוף עם ארכיאולוגיה 2

באיזה עוד חוף אפשר לטייל על חומה צלבנית ולהיתקל בעמודי שיש רומיים שבולטים ממנה? החוף של הגן הלאומי באשקלון הוא פנינה המשלבת אתר היסטורי וארכיאולוגי עם חוף טבעי ויפה. החוף מסולע בחלקו, עם זרמים ומערבולות בים. רצועת החוף אינה רחבה, אך עם שטחי הגן הלאומי יש כאן שפע של מקום למשפחות לבלות את היום, ולפעמים גם את הלילה.

> סטטוס: חוף מוכרז (רשות הטבע והגנים) > כניסה: 29 שקלים למבוגר, 15 שקלים לילד > זמני פעילות: יוני-אוגוסט: 19:00-8:00, ספטמבר: 18:00-8:00. > שירותי הצלה: סוכת הצלה ותחנת עזרה ראשונה > מלתחות ושירותים: יש.  > השכרת ציוד: כיסאות, שולחנות ושמשיות > קיוסק: יש > החול: נקי ורך, מעט שברי צדפים וכורכר > בסביבה: בגן הלאומי מצויים שרידי אשקלון העתיקה, ואפשר לסייר דרך התקופות הכנענית, הפלשתית, הרומית, הביזנטית והערבית. צוללנים ימצאו שרידים ארכיאולוגיים גם במים > הגעה: מכביש 4 פונים מערבה בכניסה הצפונית לאשקלון, נוסעים עד הסוף בשדרות בן גוריון ופונים שמאלה לשדרות בן עמר.

עוד באזור- חוף ניצנים

חוף הבונים: חוף עם טיול

כשעוברים (בחשש) את פסי הרכבת שליד מושב הבונים, אי אפשר שלא לחשוב על ילדי כיתה ז' מפתח תקווה. מיד אחר כך מתעקלת הדרך ומגיעה לבודקה. משלמים לכניסה לשמורת הטבע חוף דור־הבונים ומקבלים שקית ירוקה לאיסוף אשפה. בכניסה רואים סככת צל, שירותים, מקלחות ומרכז הסברה על בעלי חיים בים התיכון. בשבת בבוקר היה החוף מלא באוהלים של אנשים שישנו כאן. מכאן יוצא מסלול טיול יפה בשמורה שעובר ליד מפרצונים קטנים, מערה אחת, שרידי סירה טבועה ולא מעט צדפים.

> סטטוס: שמורת טבע מוכרזת (רשות הטבע והגנים). ברוב החוף הרחצה אסורה > כניסה: 37 שקלים לרכב > זמני פעילות: פתוח כל השנה > שירותי הצלה: אין > מלתחות ושירותים: יש > השכרת ציוד: אין > ניקיון ומראה כללי: יפה ונקי > בטיחות: אין טרקטורונים, ג'יפים ואופנועי ים > החול: נקי, יש שברי צדפים > בסביבה: בשמורת חוף הבונים אפשר לטייל בשני מסלולים מסומנים: אחד מעגלי של שני קילומטרים (סימון אדום־ירוק), ואחד שאורכו 4.5 קילומטרים ושממשיך לכיוון נחשולים (סימון אדום) > הגעה: מכביש 4 פונים לכיוון מושב הבונים, עוברים בגשר מעל לכביש 2, פונים ימינה לפני הכניסה למושב וממשיכים לפי השילוט.

חוף זיקים: חוף עם דיונות

החוף הכי דרומי בארץ, עם רצועת חול רחבה ודיונות לבנות. עד אמצע שנות השמונים זה היה חוף נידח ויפהפה, מקום מפלט לאוהבים וגם לנודיסטים. מאז הקמת תחנת הכוח רוטנברג ומסוף הפחם מצפון לחוף, נפגמה האינטימיות, וכיום מגיעות אליו בעיקר משפחות. ועדיין, זהו חוף שקט ויפה השומר בחלקו על צביון פראי, עם כמה פינות נסתרות, מעין מיניאטורה לא מושלמת של חופי סיני של פעם.

> סטטוס: חוף מוכרז (המועצה האזורית חוף אשקלון) > כניסה: 12 שקלים (מגיל 13) > זמני פעילות: אפריל עד סוף העונה מ־8:30 ועד דמדומים > שירותי הצלה: סוכת הצלה ותחנת עזרה ראשונה > מלתחות ושירותים: יש > קיוסק: יש > ניקיון ומראה כללי: רצועת החול רחבה ויפה, אך המתקנים דורשים שדרוג > בטיחות: כשהיינו לא היה זכר לטרקטורונים ולאופנועי ים, לטענת המפעילים, כל טרקטורון ואופנוע ים שמגיעים לחוף מטופלים מיד > החול: לבן, רך ונקי > בסביבה: שמורת הטבע זיקים הנושקת לחוף מזמנת דיונות חול רכות, שרידי בוסתנים, ובעלי חיים כגון שועלים, צבי ארצישראלי וצבי ים שמטילים ביצים בחוף > הגעה: מכביש 4 פונים מערבה לכיוון קיבוץ זיקים ובהמשך לפי השילוט.


צילום: טל גליק

"הרצועה": חוף של מפרצים ולגונות

הנהריינים בתחנה המרכזית היו גאים וחד משמעיים: הרצועה. "הרצועה" הוא הכינוי לקטע החוף שבין מדינת אכזיב של אלי אביבי ובין החוף הצפוני, הוא חוף בצת. את הרצועה אפשר לחלק לשניים: בחלק הדרומי הגלים מתנפצים בעיקר אל סלעי החוף הדוקרים שנראים כאילו פוסלו בגשם. בחלק הצפוני משטחי סלע, רמפות של דייגי חכות (בעיקרון אסור לדוג בשמורות, אבל כאן לא אוכפים את האיסור הזה על דייגי חכות). בין לבין יש איזו לגונה לרפואה או מפרצון חול להניח בו את הישבן. בלגונות יש חיים עשירים: החל בזוגות עם בקבוקי בירה וכלה בסלט שלם של מלפפוני ים ומיני אצות כמו עגבניות ים וחסות ים, וארנבוני ים (יש חיה כזו) שאוכלים אותן. כמה עשרות מטרים מצפון לפס הירוק הזרחני שזורם לים מאחד המפעלים נמצאת "המערה", תקרת סלע שמספקת צל ליושבים בתוכה כשהמים לא מכסים את החול.

> סטטוס: שמורת טבע (שמורת חוף ראש הנקרה אכזיב, מועצה אזורית מטה אשר). החוף מוגדר אסור לרחצה > כניסה: חינם > זמני פעילות: פתוח כל הזמן > שירותי הצלה: אין > מלתחות ושירותים: אין > השכרת ציוד: אין > קיוסק: אין > ניקיון ומראה כללי: נקי, מפורץ, קטעי חוף חוליים ולגונות > בטיחות: כשביקרתי לא היו טרקטורונים. יש כאלה שמגיעים עם אופנועי ים > החול: גס > בסביבה: ראש הנקרה מצפון, תל אכזיב מדרום > הגעה: נוסעים בכביש 4, עוברים את הגן הלאומי אכזיב, אחרי הגשר מתחילה דרך נוף אכזיב, וממנה יורדים לחוף ונכנסים לשמורה.

חוף בית ינאי: החוף הרחב

בנסיעה לאורך כביש החוף נראה חוף בית ינאי כמו חוף עפיפונים. בימים טובים הוא מתמלא בגלשני קַיְיט צבעוניים. "אנחנו משקיעים מאמץ כדי שהחוף יהיה נקי", אומר עמית ענבר, גולש אולימפי ובעל בית הספר לגלישה שפועל במקום. חוף בית ינאי רחב וגם ארוך – כשני קילומטרים. בדרומו – המצוק של בית ינאי, שהטבע פיסל בו צורות יפות ו־150 מטרים של חוף מוכרז. מצפון – תל מכמורת והגדר של בית הספר מבואות ים. בתווך – נחל אלכסנדר החוצה את הדיונה שתוחמת חוף מטופח ונקי.

> סטטוס: מוכרז, החוף נמצא בתחומי הגן הלאומי נחל אלכסנדר > כניסה: 24 שקלים לרכב בימי חול, 34 שקלים בשבת > זמני פעילות: מ-7:00 עד השקיעה > שירותי הצלה: סוכת הצלה ותחנת עזרה ראשונה > מלתחות ושירותים: יש > השכרת ציוד: אפשר לשכור גלשן גלים או גלשן רוח  > קיוסק: יש > מתקנים: מעט נדנדות, מגלשות ומתקני טיפוס > ניקיון ומראה כללי: טוב, נעים ומרווח > בטיחות: אין טרקטורונים, ג'יפים ואופנועי ים > החול: רך ונקי. בחלק הצפוני החול גס עם צדפים ואבנים > בסביבה: סיורים בתשלום במרכז להצלת צבי ים ובגן הלאומי נחל אלכסנדר > הגעה: אפשר להגיע בתחבורה ציבורית עד מחלף ינאי הסמוך. ברכב פרטי יורדים מכביש 2 במחלף ינאי ועוקבים אחר השילוט.


צילום: טל גליק

חוף דדו בחיפה: החוף המתוחזק (ובחינם)

הרי לכם חוף לדוגמה. לא זו בלבד שיש אליו תחבורה ציבורית (אוטובוסים מתוך חיפה, גם בשבת, ורכבת) ושהחנייה לידו חינם, אלא אף הכניסה אליו חופשית, והשמשיות והכיסאות בלא כל תשלום. שאפו לעיריית חיפה על רמת התחזוקה. מדשאות, סככות, שירותים ומלתחות. רכיבה על אופניים בטיילת אסורה, וכך גם רחצה בים בקטעים שאינם מיועדים לכך. השיטה החיפאית היא פשוטה ומוזרה להפליא: חבלים לאורך קו המים מונעים את הכניסה.

מדרום לחוף דדו דרום המוסדר (המכונה בפי כל "הכאמל") נמצא חוף הסטודנטים. גם כאן יש פטנט חיפאי ייחודי: לכל קטע חוף יש גזלן משלו שמסדר כיסאות ושמשיות עבור הרוחצים. ככל שמדרימים, החוף נקי פחות מאשפה ומסימני גלגלים בחול. הרחצה אסורה, אבל זה לא ממש מעניין את הצעירים.

> סטטוס: מוכרז (עיריית חיפה). חוף הסטודנטים אסור לרחצה > כניסה: חינם > זמני פעילות: 7:00־18:00, בשיא העונה עד 19:00 > שירותי הצלה: בדדו יש, בסטודנטים אין > מלתחות ושירותים: יש > השכרת ציוד: שמשיות וכיסאות חינם > קיוסק: יש וגם מסעדות ובתי קפה > מתקנים: מתקני שעשועים לילדים > ניקיון ומראה כללי: טוב מאוד > בטיחות: אין טרקטורונים, בחלק הדרומי יש כאלה שבאים באופנועי ים > החול: נקי ורך יחסית > הגעה: ממחלף חיפה דרום יש ירידה אל החוף.

חוף גורדון: חוף למתעמלים מבוגרים

בימות הקיץ יש פה אנשים שפותחים את הבוקר לפני השמש. יש מי שכבר סיים שחיית בוקר ודופק עם המטקות עוד לפני שהקרניים הראשונות נושקות לחול החרוש. "לא הרבה זמן, רק ארבעים שנה", אומר סאבי אחרי שהוא
גומר עם המטקות. צעירים ומבוגרים צועדים הלוך ושוב לאורך החוף. בשבע לפנות בוקר יש יותר כובעי ים במפרצון של גורדון מאשר בכל המפרצונים האחרים גם יחד.


צילום: אלי אטיאס

> סטטוס: מוכרז > כניסה: חינם > זמני פעילות: מאי־אוקטובר מ־7:15 עד 17:45 (ביולי-אוגוסט עד 18:45) > שירותי הצלה: סוכת מציל ותחנת עזרה ראשונה > מלתחות ושירותים: יש > השכרת ציוד: אפשר לשכור שמשייה, כיסא או מיטת שיזוף > קיוסק: יש > ניקיון ומראה כללי: טוב מאוד, נקי > בטיחות: אין טרקטורונים, ג'יפים ואופנועי ים > החול: רך ונקי > בסביבה: בית בן גוריון נמצא בשדרות בן גוריון 17 > הגעה: יורדים ברחוב גורדון וחוצים את רחוב הירקון עד לחוף.

לקריאה נוספת:

חופים בישראל – חלון לים התיכון
למרות הבנייה והפיתוח, הצפיפות והלכלוך, עדיין אפשר למצוא בישראל חופים מקסימים שמתאימים לרחצה, לטיולים ולרגעים רומנטיים. סקירה של כמה חופים מוצלחים – מצפון לדרום
חופי הכרך – מדריך לחופים בתל אביב
תל אביב, העיר שנבנתה עם הגב לים, התגברה על המכשול הזה, ובכל קיץ חופיה הרבים מתמלאים עד אפס מקום. איפה הצעירים מעדיפים להשתזף, באיזה חוף לא ינסו להתחיל אתכם ולאן מותר להכניס כלבים? מדריך לחופי תל אביב

תודה לניר פפאי, ליאיר פרג'ון, לנסים אסא ולרחל תובל על עזרתם הרבה

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...