תפריט עמוד

נימוסים ביפן – חשיבותה של רצינות

יפן היא מדינה של עבודה, וטוקיו הבירה ממלאת את תפקידה ביעילות - כולם עובדים בה, והרבה. כולם גם מנומסים מאוד, ממש הפולנים של המזרח. כשישראלי מגיע ליפן לעשות עסקים, כדאי שיתכונן לימי עבודה ארוכים־ארוכים שמתנהלים לפי הלכות נימוסים סבוכות

 

טוקיו היא העיר הכי מערבית במזרח. גורדי שחקים, אורות ניאון, שלטי חוצות ממוחשבים, רכבת בלי נהג, מחירים מופקעים ועסקים שמגלגלים מיליונים. אבל בצד כל אלה נשמרת המסורת: למשל הלכות נימוסים שאין להפר, תרבות אוכל ייחודית והיעדר בולט של נשים מהזירה הציבורית. מי שבא לעשות עסקים ביפן – ובישראל יש רבים שעושים זאת דרך קבע – צריך להכין עצמו היטב להתמודדות עם שני צדי המטבע: הצד המקצועי והצד המסורתי, שניהם חסרי פשרות באותה מידה. לפניכם מידע חיוני והמלצות לקראת המפגש המורכב.

כסף
דולר אמריקאי שווה כ־113 ין, שקל שווה כ־25 ין. ביפן לא מקבלים דולרים. אפשר להחליף דולרים בדוכני הבנקים בשדה התעופה או בבתי המלון, שם השער נמוך יחסית. החלפת כסף בסניף בנק בעיר מסורבלת למדי. קשה למצוא כספומט לכרטיסים בינלאומיים. אמצעי התשלום המקובל הוא כסף מזומן, ולכן מומלץ לרכוש ינים במזומן בבנק בארץ או בשדה התעופה. כרטיסי אשראי מתקבלים רק בחנויות ובמסעדות גדולות ובבתי מלון. לא מקובל להשאיר תשר (טיפ).

הגעה מנמל התעופה
שדה התעופה שמשרת את טוקיו נמצא בסמוך לעיר נריטה (Narita), והוא סגור בלילה. נסיעה במונית לשדה או ממנו תעלה כמה מאות דולרים. האפשרויות השפויות יותר הן רכבת או אוטובוס. Narita Express היא הרכבת המחברת את שדה התעופה לתחנות הרכבת המרכזיות בעיר. הנסיעה נוחה מאוד ונמשכת כשעה ורבע. החיסרון: תצטרכו לקחת רכבת תחתית או מונית מתחנת הרכבת בעיר אל בית המלון, ותחנות הרכבת בטוקיו ענקיות, וקשה מאוד לפלס בהן דרך עם מזוודות. Limousine Bus הוא שירות אוטובוסים (רגילים) שמחבר את שדה התעופה אל רוב בתי המלון הגדולים בעיר. הנסיעה נמשכת כשעתיים ומחירה כ־3,000 ין. היתרון: האוטובוס יניח אותך בפתח המלון. החיסרון: השירות אינו תכוף.

תחבורה בעיר
טוקיו היא כרך ענקי ופקוק, ונסיעות במונית לרבעים רחוקים עלולות לעלות הון (לטווחים קצרים זה דווקא מומלץ: הנהגים אדיבים וישרים). מומלץ לנוע ברכבת התחתית. בשעות העומס הרכבות דחוסות מאוד, ולמרות זאת נשמר סדר מופתי. לתחנות הגדולות יש יציאות רבות בכמה רחובות. חשוב לברר מראש באיזו יציאה אתם אמורים לצאת: כיוון (צפון, דרום, מזרח או מערב) ומספר היציאה. אם אתם לא בטוחים, גשו לעובד התחנה על הרציף או למפות שבתחנה. סתם לתפוס כיוון ולצאת זה מתכון בטוח להתברברות. את כרטיסי הנסיעה קונים במכונות אוטומטיות בכניסה לתחנה. מעל המכונות מצוי מחירון. אם הוא ביפנית, בקשו עזרה מהשכנים בתור. יש לשמור את הכרטיס לביקורת ביציאה מהתחנה.

הצעות לטיול
שוק הדגים (צקיג'י מרקט, Tzkiji Market). האוכל החביב על היפנים הוא דגים, בעיקר טונה, ואלה מוטסים ליפן טריים מדי יום (חוץ מראשון), היישר אל המכירה הפומבית הגדולה בשוק הדגים. משעה 00:4 לפנות בוקר שוקלים את הדגים ומסדרים אותם לתצוגה באזור המזחים בצקיג'י.
אחר כך מגיעים הסוחרים לבחון את הסחורה, וב־30:5 בדיוק מתחילה ההצגה הכי טובה בעיר. בתוך חצי שעה נמכרים כל הדגים במרתון של מכירות פומביות. את אזור המכירה מקיף שוק שבו כל סוגי הדגים ופירות הים, תצוגה מרהיבה בהחלט.

אודאיבה (Odaiba). את שיא המודרניזציה והפאר הטכנולוגי של טוקיו מוצאים באי אודאיבה. זהו אי מלאכותי שהוקם לפני כעשור במפרץ טוקיו, ויש עליו בניינים ומרכזי קניות מהחדישים בעולם. אל האי כדאי להגיע ברכבת הממוחשבת Yurikamome היוצאת מתחנת Shimbashi בטוקיו ונוסעת בלי נהג. כדאי לנסוע ברכבת עד לתחנה האחרונה שלה באי ולחזות בבניינים המרשימים שבדרך. אחר כך חוזרים באותה הרכבת למרכז האי. אל תחמיצו את התצפית ממרומי בניין פוג'י (Fuji TV Building) ואת פאלט טאון
(Pallet Town) שבו קניון מדהים שהוא חיקוי של רחוב באיטליה, מוזיאון של טויוטה ולונה פארק עם גלגל ענק שצופה אל כל האי.

בילוי לילי
רובע שינג'וקו (Shinjuku). אזור הבילויים התוסס של טוקיו, ובו אלפי ברים, מסעדות ומועדונים. במרחק של עשר דקות הליכה מערבה מאזור הבילויים נמצא בניין העירייה של טוקיו (Tokyo Metropolitan Government Office). עלו במעלית אל התצפית שבקומה 48 ותיהנו מהנוף המואר של העיר. הכניסה חינם, פתוח עד 21:30.

תיאטרון קבוקי (Kabuki Za). טוקיו היא ביתה של להקת הקבוקי החשובה של יפן, וביקור במופע קבוקי הוא חוויה מרשימה. תיאטרון הקבוקי שוכן בבניין ברובע גינזה (Ginza), ומדי יום עולות בו שתי הצגות, אחת אחרי הצהריים ואחת בערב. כל הצגה נמשכת כשלוש שעות ומחולקת לשלוש מערכות. אפשר לקנות כרטיס לכל המופע ולשכור אוזניות תרגום. מי שרק רוצה לטעום מהחוויה יקנה כרטיס ליציע העליון למערכה אחת בלבד. מקובל להגיע לתיאטרון עם אוכל ופחיות שתייה.

מלונות
Hotel New Otani. (חמישה כוכבים) מלון ענקי ומפואר במרכז טוקיו. במרחק של עד חמש דקות הליכה ממנו נמצאות תחנות של כמה קווים של הרכבת התחתית. חביב מאוד על אנשי עסקים.
כתובת: 4-1 Kioi-cho Chiyoda-ku
טלפון: 1111־3265־3־81

Imperial Hotel. (חמישה כוכבים) מלון ענקי ומפואר שנמצא ממזרח לארמון הקיסר, בחלקו המערבי של רובע גינזה (Ginza). מרחק הליכה ברגל מאזור העסקים והבילויים של רובע גינזה ודקות אחדות מכמה תחנות של הרכבת התחתית.
כתובת: chome 1-1 Uchisaiwai-cho-1, Chiyoda-ku
טלפון: 1111־3504־3־81

מסעדות
עם תום שעות העבודה, כמה פעמים בשבוע, יוצאים חברי המשרד לבילוי משותף שמתחיל במסעדה. היפנים מבלים המון במסעדות, ובכל רחוב מרכזי יש מגוון גדול של מקומות אוכל. מחירי ארוחות הם מ־1,000 ין לארוחה עממית (גם במסעדות העממיות האוכל טרי וטעים) ועד עשרות אלפי ינים לארוחה במסעדת יוקרה. יש גם מסעדות מערביות. בקומת המרתף של כל בית כלבו יש סופרמרקט ודוכנים של אוכל מוכן, כדאי לרדת ולהסתובב. בכניסה לכל מסעדה מוצגות בחלון הראווה כל המנות בדגמי פלסטיק. אפשר לקרוא למלצרית ולהצביע על המנה המבוקשת. ביפן לא נהוג להשאיר תשר (טיפ).

סוגי מסעדות מומלצות:
איזקאיה (Izakaya) היא בר־מסעדה יפנית לבילוי עממי, ויש כאלה בשפע באזורי הבילויים. האווירה עליזה ולא מחויטת, ואין צורך לשמור על נימוסים מופלגים. איזקאיות מגישות כמעט את כל סוגי האוכל היפני במנות קטנות וזולות יחסית.
מסעדות שאבו־שאבו (Shabu-Shabu) מגישות ארוחת עשה זאת בעצמך בסגנון פונדו. על השולחן ניצב סיר מרק צח מעל להבה, ולסועדים מוגשים לפי בחירתם ירקות, בשר, פירות ים, דגים, טופו ואטריות. כל אחד מבשל את מיני המזון במרק על פי טעמו. העיסוק סביב הסיר הופך את הארוחה לאירוע חברתי בלי מגבלת זמן.
מסעדה כשרה: בית חב"ד טוקיו מפעיל מסעדה בשרית כשרה שנקראת Kosher Delica, ובה מוגשים בשר, דגים, סלטים ולחמניות שנאפות במקום מדי בוקר. חלק מהדגים אינם מוכרים בארץ (כולם כשרים כמובן), וטעמם נהדר. המחירים סבירים בהחלט, למרות היותה המסעדה הכשרה היחידה בטוקיו.
כתובת: MintoKu,2-7-31 Minami Azabu
טלפון: 4770־5441־3־81

לשכת מידע
יש מודיעין באנגלית לתיירים, והוא מספק עזרה בכל נושא ויחס אדיב מאוד. אם נקלעתם למקום שאין בו בכלל דוברי אנגלית, אפשר להתקשר אליהם כדי שישמשו מתורגמנים בטלפון.
טלפון: 3331־3201־3־81
שעות פתיחה: ב'־ו' 9:00־17:00, שבת 9:00־12:00, א' סגור

קניות
אכן יקר ביפן, ולכן מומלץ להימנע מקניות של ביגוד והנעלה ולהתמקד באמנות מקומית ובחפצים יפניים. בכניסה למקדש קנון (Canon) באסאקוסה
(Asakusa) יש שוק עם מבחר ענקי של דברי אמנות, קימונו ומתנות.
כלי קרמיקה יפים ובזול אפשר לרכוש בחנויות הסיטונאיות ברחוב קפאבאשי
(Kapabashi).
גאדג'טים ומצלמות מן השורה הראשונה, שרבים מהם אינם מגיעים אפילו לארץ, אפשר לקנות בבית הכלבו למוצרי חשמל Laox שברובע האלקטרוניקה אקיהאבארה (Akihabara).
למי שאוהב אוכל יפני גם כשהוא בארץ מומלץ להיכנס לסופרמרקט או לשוק ולקנות חומרי גלם בחצי ממחירם בארץ.

טיפים
> מתח החשמל ביפן הוא 110 ואט, והשקעים שונים מאלה שבארץ.
> המוזיאונים סגורים בדרך כלל ביום ב'.
> בכניסה ליפן נערכים חיפושים יסודיים לאיתור סמים מוברחים.
> יפן נחשבת בטוחה מאוד, ואפשר לטייל גם בלילה כמעט בכל מקום.
> שירותים ציבוריים יש בכל אתר ובכל תחנת רכבת. הם כמעט תמיד נקיים ומסודרים מאוד, אם כי ברבים מהם אין נייר טואלט. קחו איתכם תמיד טישו. בבניינים חדשים ובבתי מלון יש שירותים מערביים, אבל  רוב השירותים הציבוריים הם שירותי בול פגיעה.

 

יום בבית ספר ביפן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.