תפריט עמוד

מתנות למארחים בחו"ל: מה כדאי להביא

בחירת מתנות למארחים בחו"ל היא תורה שלמה: מעבר למתנה מתאימה, חשוב לדעת איך לארוז אותה, מתי לתת אותה, אפילו באיזו יד להגיש אותה. כדי שלא תבואו בידיים ריקות או שתביאו מתנה שתגרום לאי נעימות, קבלו את המדריך לבחירת מתנות במדינות שונות ברחבי העולם. ויש גם המלצות למתנות שכדאי להביא מישראל

אתם טסים לחו"ל – לפגישת עסקים, ביקור משפחתי או אירוח בבית מקומי – ואתם לא רוצים לבוא בידיים ריקות. איזה מתנה תביאו למארחים בחו"ל? בחירת מתנה, בעיקר כשלא מכירים היטב את המקבל, אינה עניין של מה בכך. בתרבויות שונות יש מנהגים אחרים למתן מתנות ולקבלתן, ומתנה שתתקבל בשמחה במדינה אחת עלולה להיחשב מעליבה באחרת. מטיילת ישראלית שהביאה למארחים בגאורגיה סבונים איכותיים, נדהמה לגלות שהמתנה התקבלה בשתיקה רועמת והונחה בצד. מאוחר יותר נודע לה שהמארחים נעלבו כי חשבו שהיא רומזת שהם מדיפים ריח רע…

אפילו מתנות שנחשבות הימור בטוח, כמו פרחים, יין או שוקולד, צריך לדעת איך ולמי להביא. באירופה, למשל, מקובל להביא מספר אי זוגי של פרחים (אבל לא 13), כיוון שמספר זוגי נחשב כמביא מזל רע. גם לצבע הפרחים יש חשיבות, ובתרבויות רבות לא נהוג להביא פרחים לבנים, המתקשרים עם מוות, או ורדים אדומים הנחשבים למחוות חיזור ולא כמתנה הולמת למארח. יין, שבמדינות רבות יתקבל בשמחה, נתפס באחרות כעלבון, כאילו אתם סבורים שהיין המקומי אינו איכותי דיו.

אם אתם קונים זר פרחים למארחים בחו"ל, אל תביאו ורדים אדומים, הנתפסים כמחווה רומנטית

בבחירת זר פרחים למארחים בחו"ל, הימנעו מוורדים אדומים, הנתפסים כמחווה רומנטית | צילומים: שאטרסטוק

לא רק לאופי המתנה יש חשיבות. במדינות אסיה, למשל, מייחסים חשיבות רבה לצבע האריזה – עטיפת מתנה בנייר שחור או לבן, שמסמלים אבל, לא באה בחשבון. בתרבויות רבות יעריכו מתנות קטנות ולא פזרניות מדי, שאינן מחייבות את המקבל לתגמול שווה ערך, אבל חשוב להקפיד שהמתנה תהיה איכותית ולא תיתפס כזולה. פריטים שעליהם מודפס לוגו של חברה ייתפסו כזלזול במקומות רבים. גם סביב נושא הגשת המתנה יש תורה שלמה: יש מדינות שבהן מקובל ללוות את המתנה בדברי ביטול המפחיתים מערכה, ואפילו היד בה מגישים את המתנה היא נושא שאין להתעלם ממנו.

אריזה שחורה אולי נראית לכם אלגנטית, אבל יש מארחים שייפגעו מאוד שכן שחור מסמל מוות

אריזה שחורה אולי נראית לכם אלגנטית, אבל יש מארחים שייפגעו מאוד שכן שחור מסמל מוות

כדי לעזור לכם לבחור את המתנה המתאימה למארחים בחו"ל, הכנו מדריך קצר עם כללים הנהוגים במדינות שונות, בסוף הכתבה תמצאו המלצות לכמה מתנות שאפשר להביא מישראל.

אוסטריה

בבואכם לבקר בביתו של אוסטרי, הביאו תמיד מתנה למארח ולמשפחתו – פרחים, יין, מיני מאפה, שוקולד או משקאות אלכוהוליים כמו וויסקי, שמפניה או ברנדי. הימנעו מלהביא בושם, זה פרטי מדי. ולא פחות חשוב – אל תשכחו להביא מתנה גם לילדי המארחים, כמו ממתקים או גאדג'טים אלקטרוניים, בהתאם לגילם.

אם אתם מביאים פרחים, דאגו שמספרם יהיה אי־זוגי. מספר זוגי מביא מזל רע (אם כי תריסר פרחים זה מקובל). הסירו את העטיפה מעליהם לפני שתגישו אותם למארח. אגב, אם אין לכם כוונות רומנטיות, אל תבחרו בוורדים אדומים, וגם כריזנטמות ושושן צחור פחות יתאימו.

כשאתם מתארחים בבית אוסטרי, אל תשכחו להביא מתנה גם לילדי המארחים

כשאתם מתארחים בבית אוסטרי, אל תשכחו להביא מתנה גם לילדי המארחים

אוסטרליה

האוסטרלים לא מייחסים משמעות רבה לערכה הכספי של המתנה, כי אם לכוונה של הנותן. פרחים, שוקולד ויין תמיד יתקבלו בברכה, וכמותם גם עבודות יד מהארץ של נותן המתנה, וכן מאכלים הייחודיים לארצו של הנותן כמו ריבות ושימורים.

באוסטרליה יעריכו ריבות ביתיות או כאלה שנקנו בארצו של האורח

באוסטרליה יעריכו ריבות מארצו של האורח

איטליה

איטלקים הזמינו אתכם הביתה? הביאו איתכם תשורה למארחים, והשקיעו גם בעטיפה. אל תעטפו בשחור ובסרט מוזהב – זה מנהג של אבלות. על המתנה להיות קטנה אך איכותית. באיטליה נהוג להביא שוקולד, פרחים (מספר אי־זוגי כמובן) ומיני מאפה. גם יין הוא בחירה טובה, במיוחד אם מביאים יין איכותי מארץ המוצא של נותן המתנה. גם מתנות נוספות מארצו של הנותן, כמו מזכרות, הן אפשרות מוצלחת. אל תביאו סכין או מספריים – אלה נחשבים למביאי מזל רע.

האיטלקים ישמחו לבקבוק של יין משובח, לעומת זאת, יש מדינות שבהן הבאת יין עלולה להתקבל כעלבון

האיטלקים ישמחו לבקבוק של יין משובח, לעומת זאת, יש מדינות שבהן הבאת יין עלולה להתקבל כעלבון

ארגנטינה

כשמתארחים בבית מקומי, פרחים, שוקולד, ממתקים, מאפים, שמפניה  או ליקר משובח משובח יתקבלו בברכה. רק הקפידו לא להביא 13 מאלה (למשל 13 פרחים או 13 פרלינים), כי המספר 13 מסמל מזל רע. גם גאדג'טים אלקטרוניים יתקבלו בשמחה, שכן אלה יקרים במיוחד בארגנטינה. עדיף להימנע ממתן יין, שכן הארגנטינאים גאים מאוד ביין שלהם ומתן יין עשוי להיחשב כעלבון. חשוב לארוז את המתנה יפה (אך לא בסגול ובשחור, שמסמלים מוות) ולצרף כרטיס ברכה. למחרת האירוח חשוב להתקשר למארחים ולהודות להם.

הולנד

ההולנדים לא אוהבים להרגיש חייבים, ולכן אל תביכו אותם במתנות גדולות או יקרות מדי שיטרידו אותם בשאלה כיצד לגמול לכם. המתנות אמורות להיות צנועות אך באיכות טובה. כשמוזמנים לארוחה בבית הולנדי, הטוב ביותר הוא להביא אתכם או לשלוח למארחים ביום המחרת זר פרחים או עציץ. גם שוקולד איכותי הוא הימור בטוח, במיוחד כשמתארחים בבית עם ילדים. אם יש ילדים בבית שאתם מתארחים בו, כדאי לדאוג למתנה קטנה גם בשבילם. מתנות נוספות שישמחו את המארחים הן ספר מארץ המוצא, ליקר מיובא, עטים איכותיים, כלי כתיבה וגאדג'טים אלקטרוניים.

בהולנד עדיף להביא מתנה צנועה, כמו למשל קופסת שוקולד

בהולנד עדיף להביא מתנה צנועה, כמו למשל קופסת שוקולד

הודו

בהודו לא נהוג להביא מתנה בפגישת עסקים ראשונה. לעומת זאת, כשאתם מתארחים בבית מקומי, כדאי בהחלט להביא מתנה צנועה. בשל ריבוי המוסלמים במדינה, הימנעו מהבאת אלכוהול למארחים שלכם. מתנות שכן מומלץ להביא: שוקולד איכותי, דברי מאפה, פרחים אדומים או צהובים, או מתנות סמליות שקשורות לארץ של נותן המתנה. גם כלי בית וגאדג'טים אלקטרוניים יתקבלו בשמחה.

חשוב להקפיד על צבע האריזה ולא להגיש מתנות העטופות בנייר לבן או שחור שמסמלים מזל רע ומוות. צהוב, ירוק ואדום יתאימו יותר לעטיפת המתנות. ולא פחות חשוב  – הקפידו להגיש את המתנה בשתי ידיים או ביד ימין, אך לעולם לא ביד שמאל.

לדרך בה מגישים מתנה - ביד אחת או בשתיים - יש חשיבות במקומות שונים בעולם

לדרך בה מגישים מתנה – ביד אחת או בשתיים – יש חשיבות במקומות שונים בעולם

הפיליפינים

אין חובה להביא מתנה, אך מארחיכם הפיליפינים יעריכו את המחווה. ומה מביאים? גם בפיליפינים פרחים ושוקולד הם הימור בטוח. הימנעו מלהביא אלכוהול או דברי מאכל שכן אלה עשויים לרמוז שאינכם סומכים על המארח שיעשה את עבודתו כראוי. למחרת האירוח, נהוג לשלוח כרטיס תודה ואפשר לצרף לו מתנה קטנה.

פרחים הם הימור בטוח במרבית המדינות, אבל חשוב לבחור בקפידה את הצבע שלהם

פרחים הם הימור בטוח במרבית המדינות, אבל חשוב לבחור את הצבע הנכון

יפן

כשמבקרים יפני בביתו נהוג להביא מתנה. מאחר והבתים היפנים קטנים, רצוי להביא מתנה שלא תתפוס מקום רב, ויש עדיפות למתנות "מתכלות", כמו שוקולד, מאכלי גורמה, פירות טריים או אלכוהול. אם יש ילדים בבית, כדאי להביא משהו קטן גם בשבילם, כמו ממתקים או צעצועים. את המתנה יש לארוז בקפידה – ביפן, בכל הנוגע למתנות, הקנקן חשוב לא פחות מתוכנו. עם הגשת המתנה, הצניעו לכת ואמרו שאין היא טובה מספיק.

 

ביפן ובמדינות אסייתיות נוספות נהוג לתת ולקבל את המתנה בשתי ידיים, אפילו בקרב בני משפחה

ביפן ובמדינות אסייתיות נוספות נהוג לתת ולקבל את המתנה בשתי ידיים, אפילו בקרב בני משפחה

גם ביפן פרחים הם מתנה מוצלחת, אבל יש להימנע ממתן פרחים לבנים וכן מחבצלות וקמליות שכן פרחים אלה מקושרים עם אבל.  גם עציצים הם לא רעיון טוב שכן הם נחשבים כמעודדי חולי. אם אתם מבקרים מישהו בבית חולים, אל תביאו עציץ. זה ייראה כרמז לכך שהחולה יישאר שם זמן רב.

כשמקבלים או נותנים מתנה, חשוב להושיט שתי ידיים, מה שמעיד על כבוד והכרת תודה. כשנותנים לך מתנה, סרבו פעם או פעמיים לפני שאתם מקבלים אותה. זה יעיד על נימוסיכם הטובים.

סין

כשמגישים לסיני מתנה, הוא עשוי לסרב פעמים ספורות לקבלה עד שיתרצה לבסוף. זה לא שהוא לא מעריך את המתנה, זו דרכו להביע צניעות ונימוסים טובים.

בסין, אל תביאו במתנה סכינים, מספריים או פותחני מכתבים, אשר מסמלים כולם קרע ביחסים. גם שעונים לא יתקבלו בברכה, שכן אלה מהווים תזכורת לזמן החולף ולמוות שאורב מעבר לפינה. מה כן להביא? יין, תה, אפרסקים, מזכרות ומתנות ייחודיות לארץ המוצא של הנותן ואפילו כסף מזומן, אותו יש להגיש במעטפה אדומה. אל תביאו מתנות יקרות מדי שיגרמו למקבל להרגיש שהוא חייב להחזיר לכם משהו בעל ערך דומה.

בסין אפילו כסף מזון הוא מתנה מוצלחת, העיקר שיינתן במעטפה אדומה

בסין אפילו כסף מזון הוא מתנה מוצלחת, העיקר שיינתן במעטפה אדומה

כמו ביפן, גם בסין יש חשיבות רבה לאריזת המתנה, ולא פחות מכך – לצבע שלה. הימנעו מעטיפת המתנות בשחור או לבן, צבעים המקושרים עם אבלות. עטיפה בצבע אדום היא הימור בטוח, שכן האדום הוא סמל לשמחה ומזל טוב.

צרפת

כשמתארחים בבית, נהוג להביא מתנה למארח. את המתנה נהוג לתת לפני הארוחה. ומה מביאים? פרחים הם רעיון טוב כשמוזמנים לבית של מקומי. אבל לא כל פרח – הימנעו מכריזנטמות, המקושרות עם לוויות, מוורדים אדומים, שניתנים כמחווה רומנטית, ומציפורנים, שעל פי האמונה מביאים מזל רע. גם שוקולדים משובחים ושמפניה יתקבלו בברכה. מתנות נוספות שישמחו את מקבליהן הן כאלה שקשורות לאמנות ותרבות ומשקפות טעם טוב, כמו ספרים או דיסקים. רצוי שהמתנה לא תעליב את האינטליגנציה של המקבל – תמיד העדיפו ביוגרפיה או ספר היסטוריה על פני רומן זול.

כשמביאים לצרפתי ספר במתנה רצוי ללבחור ביוגרפיה או ספר עיון

כשמביאים לצרפתי ספר במתנה רצוי לבחור ביוגרפיה או ספר עיון

תורכיה

תמיד הביאו מתנה למארחים התורכים. הימנעו ממתנות פזרניות מדי. מה כן להביא? שוקולד או ממתקים, כמו קופסה של בקלאווה, או פריטים דקורטיביים לבית. פרחים נהוג להביא כהכרת תודה ולא כמתנה לאירוח, ואז סחלבים יהיו בחירה טובה. אל תביאו יין או משקאות אלכוהוליים אחרים אם אינכם בטוחים שהמארח אכן שותה אלכוהול. ואל תצפו שהמארחים יפתחו את המתנה בנוכחותכם. התורכים לא נוהגים לפתוח את המתנה בנוכחות הנותן ומצפים מכם שתעשו כמותם.

קופסה של בקלאווה תתקבל בשמחה בבית תורכי

קופסה של בקלאווה תתקבל בשמחה בבית תורכי

רוסיה

הימנעו ממתן מתנות יקרות מדי, בעיקר בפגישות עסקים, שכן אלה עשויות להתפרש כשוחד. מאותה סיבה מומלץ להעניק את המתנה דווקא בסיום הפגישה. מתנות מוצלחות הן פרחים (אך לא בצבע אדום, צהוב או לבן), שוקולד, יין, ספרים ואף מסגרות כסף לתמונות. כשאתם מתארחים, השתדלו לא לעשות דרמה גדולה ממתן המתנה ותנו אותה בצניעות. אם המארח מסרב לקבל את המתנה, הניחו אותה על השולחן לפני צאתכם ואמרו משהו שיפחית מערך המחווה, כמו: "זה רק משהו קטן לבית" או "זו מתנה קטנה לילדים".

מתנות ישראליות: מה להביא מהארץ?

אם קיבלתם הזמנה ספונטנית בזמן שאתם שוהים בחו"ל תאלצו כמובן לקנות מתנה במקום, אבל אם אתם יודעים מראש שתתארחו בבית מקומי או שהוזמנתם לפגישה או ארוחה מבעוד מועד, מארחים רבים ישמחו לקבל מתנה מקורית מישראל. אפשר, למשל, להביא בקבוק של יין ישראלי, רצוי מיקב בוטיק איכותי שהמארחים לא מכירים. בדיוטי פרי שבטרמינל 3 יש חדר יינות עם מבחר נאה, הכולל את השמות הגדולים לצד יינות נבחרים מיקבים קטנים. במקום נמצא יינן שיכול לעזור להתאים את היין לטעם ולתקציב שלכם.

אם החלטתם ללכת על שוקולד, במקום להביא שוקולדים מהדיוטי, למה שלא תבחרו שוקולד ישראלי? בשדה התעופה תוכלו לקנות אמנם קופסת פרלינים של מקס ברנר שכתוב עליה שהיא מישראל, אבל באופן אישי אנחנו מעדיפים להרכיב את המתנה המתוקה בחנות של שוקולטייר ישראלי,  כדי שתכיל כמה טעמים פחות צפויים. עוד אפשרויות מהתחום הקולינרי: שמן זית מקומי, רצוי מבית בד קטן ולא תעשייתי, תבלינים מזרח תיכוניים, טחינה גולמית, חבילת תמרים (אפשר לקנות בדיוטי) או בקבוק ערק (בדיוטי מוכרים גם ערק בטעמים – למשל מנטה או תאנים). שימו לב: אם אתם קונים נוזלים (אלכוהול, שמן זית וכדומה) בחנויות רגילות ולא בדיוטי פרי, תצטרכו לארוז את הבקבוק במזוודה ולא תוכלו לעלות אותו אתכם למטוס. חשוב גם לבדוק אם מותר להכניס מאכלים (באריזה סגורה כמובן) למדינה שאליה אתם נוסעים כדי להימנע מאי נעימות בנמל התעופה ביעד.

למארחים חובבי מוזיקה אפשר להביא דיסק של מוזיקאים ישראלים שפרצו את גבולות הטעם המקומי, כמו עידן רייכל, אחינועם ניני או הבלקן ביט בוקס. גם ספר מתורגם של סופר ישראלי – דוד גרוסמן, אהרון אפלפלד, צוריה שלו, עמוס עוז ואחרים – יכול להתקבל בשמחה. באשר למוצרי קוסמטיקה, לטעמנו זוהי מתנה אינטימית למדי, המתאימה לאנשים שאתם מכירים ויודעים שהם ישמחו לקבל סבונים או קרמים ולא יראו בכך רמז לגבי הרגלי ההיגיינה שלהם…

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.