תפריט עמוד

אבירי ההיכל: הטמפלארים חוזרים

רב המכר "צופן דה וינצ'י" נראה די משעמם בהשוואה למציאות: ארגון דתי פועל לטיהור שמם של אבירי יום שישי ה־13, וחשיפת רשת מנהרות תת קרקעיות מעוררת גל שמועות

מה אתם עושים ביום שישי, ה־13 בחודש? על פי אמונה עממית, היום הזה מביא מזל רע, ורבים משתדלים שלא לתכנן אירועים חשובים בתאריך הזה מחשש לעינא בישא. מקורה של האמונה בצרפת של ראשית המאה ה־14, כאשר ביום שישי אחד, 13 באוקטובר 1307, החל מלך צרפת, פיליפ (היפה) הרביעי, במסע רחב היקף של מעצרים, הוצאות להורג והחרמות רכוש כנגד מסדר אבירי המקדש.

עטיפת רב המכר "צופן דה וינצ'י". הטמפלרים זכו בשנים האחרונות לפופולריות רבה בעקבות סדרה של ספרי מתח מצליחים

זה היה מסדר נוצרי־צבאי של אבירים חדורי אמונה ולהט דתי, שנולד כאן, בארץ הקודש, במטרה להגן על הצלבנים מאויביהם, ונודע בשם מסדר הטמפלָארים (נא לא להתבלבל עם הטמפלֶרים, גרמנים שהתיישבו בארץ ישראל במאה הקודמת ובנו את המושבות הגרמניות). למלך צרפת הצטרף גם האב הקדוש, האפיפיור קלמנט החמישי, שהורה בצו מיוחד על פירוק המסדר. גורלם של הטמפלרים נחרץ לאבדון.
בשנים האחרונות זכה מסדר הטמפלרים לפופולריות רבה בעקבות סדרה של ספרי מתח מצליחים, שהידוע בהם הוא ספרו של דן בראון, "צופן דה וינצ'י". הקנאות והסודיות שאפיינו את המסדר ואת דרכי פעולתו סיפקו רקע מתאים להתרחשותן של עלילות נפתלות וחשאיות. בימים האלה מתרחשת עוד עלילה – לא בעולם הבדיון – שעשויה אולי להחזיר את הטמפלרים לפעילות, ממש כמו פעם.
ביוזמה החל ארגון דתי בעיר הרטפורד
(Hertford) שבדרום־מזרח אנגליה, הטוען לזיקה ברורה לטמפלרים ולמרכז הגדול שלהם, ששכן בעבר בעיר דינסלי (Dinsley) במחוז הרטפורדשייר (Hertfordshire). חברי הארגון פנו במכתב רשמי לכס הקדוש בבקשה שישקול מחדש את מדיניותו כלפי הטמפלרים. במכתב מבקשים החברים מהכס הקדוש שיתנצל בפניהם על מעשי הרצח והעינויים, וייתן להם כתב מחילה שיכיר באי צדק שנגרם למסדר. את המחילה הם מבקשים לקבל לקראת חודש אוקטובר, שנת 2007, אז ימלאו 700 שנה לאותו יום השישי הנורא.
עוד התפתחות דרמטית בעניין הטמפלרים התפרסמה לפני כמה שבועות, כאשר עיתון מקומי בהרטפורד חשף את קיומה של רשת מנהרות תת קרקעיות מסועפת מתחת לפני העיר. בעיתון נרמז כי כמה מהמנהרות קשורות בפעילות הטמפלרים. התגלית עוררה גל שמועות שלפיהן חלקים מהמנהרות שימשו במשך מאות שנים, ואולי משמשים עדיין בימים האלה, מקום מסתור לפגישות של אגודות חשאיות הקשורות בטמפלרים ובכמה אוצרות גדולים במיוחד. אבל קודם שניסחף לעלילה נוסח דה וינצ'י, הנה כמה קווים לדמותו של המסדר.

הגביע הקדוש והאוצר הנעלם
מסדר "אבירי המקדש" הוקם בשנים הראשונות של הצלבנים בארץ ישראל, על רקע חוסר הביטחון והתקיפות החוזרות ונשנות של עולי רגל נוצרים. בתחילת שנת 1120 קמו שמונה או תשעה אבירים צרפתים והחליטו לעשות מעשה. האבירים, שבראשם עמד הוגו דה פאיין, נשבעו להקדיש את חייהם להגנה על עולי הרגל ולהקמת אגודה דתית. הם קיבלו מבאלדווין השני, מלך ירושלים, כמה רובעים בחצר הארמון, שם שכן על פי המסורת מקדש שלמה (ומכאן שמם, "אבירי המקדש").

שרידי מבצר יחיעם, מבצר צלבני בגליל המערבי, שנהרס בשנת 1265. מסדר הטמפלרים נולד בארץ הקודש, במטרה להגן על הצלבנים מאויביהם
צילום: ברוך גיאן

חברי המסדר, שנהגו ללבוש מעיל לבן ועליו צלב אדום, נדרו לחיות חיי פרישות ועוני. כושר הארגון שלהם, מסירותם ואומץ לבם הביאו לכך שמסדר הטמפלרים גדל במהירות. בשלב כלשהו המסדר אף הפך להיות בן חסותו הישיר של האפיפיור. בשיא כוחם מנו הטמפלרים 20 אלף אבירים, וגדודיהם איישו מצודות בכל עיר ועיר בארץ ישראל.
במהלך המאות שבאו אחר כך התפשטו הטמפלרים לרחבי אירופה וצברו כוח ועוצמה כלכלית רבה בעזרתם של מלכי אירופה ואציליה. עד שבא פיליפ הרביעי, ומכל מיני סיבות הפעיל כנגדם את מלוא כוח המדינה, לא לפני שהצליח, כאמור, לצרף אליו גם את הכס הקדוש בכבודו ובעצמו.
במשך שנים רבות רווחה הדעה שמסדר הטמפלרים המשיך את פעילותו בצורה מחתרתית אחרי שפורק, ורבים מאנשיו וממנהיגיו ששרדו את הרדיפות הוסיפו לשמר את מסורותיהם ואמונותיהם. על פי אחת האמונות, הטמפלארים מחזיקים בידם לא פחות מאשר את הגביע הקדוש – אותו הגביע אשר על פי האמונה הנוצרית שימש את הסועדים בסעודה האחרונה או היה כלי קיבול שבו נאספו טיפות דמו של ישו בעת שנצלב.
לא מפתיע, אם כך, שהידיעה על חשיפת המנהרות בהרטפורד הציתה שוב את הדמיון. לכך יש להוסיף עוד שמועה שלפיה ארכיאולוגים בריטים חובבים שביקשו לחקור את המנהרות העדיפו לוותר עקב איומים שקיבלו על חייהם.
לא ברור אם הסיפור הזה נכון, אבל יש הקושרים את התגלית לאירוע היסטורי אחר שהתרחש כאן בעבר, שבמהלכו נעצרו ארבעה טמפלרים בפקודת המלך האנגלי ונכלאו בטירת הרטפורד מאחר שסירבו לגלות את מיקומו של אוצר כסף גדול שהוחבא באזור. האוצר לא נמצא עד היום.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.