תפריט עמוד

אמסטרדם – החיים על המים

אחד מסימני ההיכר של אמסטרדם הוא בתי הסירות בתעלות העיר. הבתים הצפים משמשים למגורים, אבל לא רק. מי הם האנשים שבחרו לחיות כך, ואיך מתנהלים החיים באמסטרדם על המים

כ-10,000 זוגות אופניים, 100 מיליון ליטרים של בוץ ואדמה ו־52 גופות נמשים מדי שנה מהתעלות המפורסמות של אמסטרדם. גשם ותעלות יש באמסטרדם, ועוד גשם ועוד תעלות, ואם נוסעים לתחנה המרכזית של העיר, אפשר לראות גם חתיכה קטנה מהים הצפוני. את המים אי־אפשר לנצח, אמר פעם הולנדי חכם, אבל אפשר ללמוד לחיות לידם, לנתב ולתעל אותם, וכך להפיק מהם את המיטב.

בדיוק לשם כך נבנתה רשת התעלות של אמסטרדם. התעלות, הבנויות לאורך של 75 קילומטרים וחצי, אמורות לאזן את פני המים של אמסטרדם ולשמור שהעיר – הנמוכה מגובה פני הים – תהיה מעל פני המים. בעיתות גשם קשות במיוחד עלולים המים בתעלות, שעומקן הממוצע מגיע לשלושה מטרים, לעלות על גדותיהם עד שהם מציפים כמעט את העיר.



חלק מבתי הסירה קבועים במקומם, אחרים (כמו זה) יכולים לשוט ממקום למקום

רשת התעלות המדהימה הזאת נחפרה במאה ה־17, בתחילת תור הזהב של אמסטרדם, שהיתה עד אותו זמן עיר קטנה על גדות נהר האמסטל (Amstel). לעושר המופלג של תור הזהב ההולנדי היו אחראים סוחרי העיר, ובעיקר "החברה ההולנדית להודו המזרחית", ששיגרה למזרח אסיה אוניות בחיפוש אחר תבלינים וסחורות אחרות וייסדה עמדות סחר בכל רחבי אסיה.

המסחר הימי צבר תאוצה מופלאה, אמסטרדם הפכה לשליטת המסחר העולמי, יישבה את כף התקווה הטובה באפריקה ואיים באינדונסיה וכבשה מושבות מכובדות נוספות ברחבי העולם. רשת התעלות שהוקמה בעיר היתה אחד הפרויקטים ההנדסיים היקרים והמורכבים ביותר באירופה באותה תקופה, כיאה לעיר שהתפתחה בה בורגנות מודרנית של סוחרים, ואשר הפכה לאחד המרכזים הכלכליים החשובים ביותר באירופה של העת החדשה המוקדמת.


הסירה של בילי. הוא מטייל כבר שנים רבות בתעלות אירופה. באמסטרדם, הוא עוגן בכל פעם במקום אחר משום שאין לו רישיון חניה

אמנים, היפים ועיריית אמסטרדם
בתוך הנוף העירוני, השלו והציורי של אמסטרדם, בין הבתים העתיקים והחדשים, פזורים להם בתי סירות לא מעטים. רבים מהם משמשים למגורים, אבל אפשר למצוא בהם גם מוזיאון, קופי־שופ ומסעדה צפה, ואפילו בית מחסה לחתולים, על המים. בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת, עבר עולם הספנות תהליכי מודרניזציה. כלי השיט הישנים פינו את מקומם לסירות משוכללות, והעברת סחורות בדרך היבשה הותירה גם היא הרבה סירות וספינות ישנות ללא שימוש.

לאחר מלחמת העולם השנייה, נותרו מהצי ההולנדי הגדול והמפואר אלפי כלי שיט וספינות מטען ריקים. אבל לא רק הספינות נותרו מיותמות. גם אנשים איבדו את בתיהם במלחמה. כך התחילו להתיישב בסירות אלה אמנים, אינדיווידואליסטים אנטי ממסדיים וסתם נוודים. בתוך עשר שנים קיבלה צורת החיים הזו תאוצה רבה.


בית הסירה של וינסנט נראה כמו דירה יאפית מעוצבת

דרך מגורים זמינה וזולה זו קרצה במיוחד לסטודנטים היפים, שהציפו את העיר בתחילת שנות השישים, בחיפוש אחר החיים הטובים והחופש. רבים ניצלו את החוק העירוני מאותה תקופה, אשר קבע כי יש לסדר אמצעים למגורים ולשינה בכל כלי שיט הנמצא בתחומי העיר, והביאו את הסירות שלהם לאמסטרדם, תוך שהם מתעלמים מהצורך באישורים ובתשלום מיסים. בשנת 1973 איימה הממשלה לגרש את מאות הסירות ששהו באמסטרדם בצורה לא חוקית. דיירי הסירות לא נבהלו, התאחדו למלחמה עיקשת ברשויות, ולבסוף, במסורת הסובלנות של ההולנדים, הושגה פשרה: כל הסירות שכבר שהו בעיר הורשו להישאר בה, אך סירות חדשות נדרשו לקבל רשיון אם רצו לחנות בעיר ליותר משבוע. היום יש באמסטרדם כ־2,400 בתי סירות ובהולנד כולה – כעשרת אלפים.


דון בבית הסירה שלו על גדת נהר האמסטל. אין שכנים שמתלוננים על הרעש

כמו בית רגיל, רק צף
כדי לברר עוד פרטים על בתי סירות, כיתתנו רגלינו לביתו של וינסנט, מקימו ומנהלו של מוזיאון שמתעד את ההיסטוריה של בתי הסירות, הממוקם בבית סירה טיפוסי באמסטרדם. אופנינו הנאמנים הובילו אותנו לאחת התעלות הראשיות של העיר, פרינצנכרכט (Prinsengracht, "תעלת הנסיך", על שמו של וויליאם מאוראנז', בית המלוכה ההולנדי), מהיפות בתעלות אמסטרדם, אשר עוברת ברובע הצבעוני והאופנתי, ה"יורדן". הסתובבנו בין החנויות המתחנחנות ובתי הקפה האירופיים ששכנו לעשרותיהם באיזור, ותהינו היכן מסתתרים כל ההיפים.

וינסנט פתח לנו את הדלת, מגלה מאחוריו דירה יאפית למשעי, מטבח אמריקאי וסלון המצוידים בכל אביזר אפשרי ורצפת עץ מבהיקה. לא ממש מתאים לדמות ההיפי שציפינו לפגוש. מאוחר יותר, התברר לנו שהוא דווקא מורה. אחרי סיור קצר בבית, שכולל גם חדר שינה קטן, פינת עבודה, חדר אורחים, חלונות כפולים ומכשירי חשמל למכביר, סיפר לנו וינסנט על בתי הסירות השונים.


מעון לחתולים נטושים בבית סירה בתעלת סינגל

ישנם כמה סוגים של בתי סירות, כאלה שהיו פעם סירות וכאלה שנבנו כבתים על המים ואינם יכולים לשוט, הנקראים "תיבות". כשליש מכלל בתי הסירות היו סירות מטען, שנבנו ברובן בתחילת המאה מברזל או מפלדה. בסוג הזה שופצה בטן הסירה ורוהטה כך שתהווה תוספת לתאו של רב החובל. הסוג השני של בתי הסירות דומה לראשון, אך הסיפון וחדר ההיגוי של הספינה הוסרו לשם התאמתה למגורים, ונשאר רק המבנה המרכזי, כך שבטן הספינה משמשת בית לכל דבר. הסוג השלישי הוא בתים מרובעים רגילים, שנבנו בדרך כלל על פלטות בטון, והם צפים על המים. בית סירה עשוי בטון דורש אחזקה פחות מבית מברזל, שאותו יש לקחת כל שלוש שנים לבדיקה הכוללת את הוצאתו מן המים וניקוי התחתית שלו.


חדר הילדים בבית הסירה של קרלה הנמצא במעגן קטן קרוב למרכז העיר

"הבית שלי", סיפר וינסנט, "הוא מהסוג השני – אמנם מבחוץ הוא לא נראה נחמד כמו הסירות הגדולות הישנות, אבל מבפנים הוא נוח יותר. זה ממש כמו בית רגיל, אלא שהוא צף, וגם אין צרות עם השכנים, זה תמיד יתרון". וינסנט חבר בארגון המגן על זכויות הדיירים בבתי הסירות ומטפל ברשיונות וברישום הסירות. עד שנת 2005 חייבים כל בתי הסירות להתחבר למערכת ביוב מרכזית, והארגון עמל בימים אלה על תכנונה. בינתיים, מרוקנים דיירי הסירות את הפסולת לתעלות, אך אסור להם להשתמש בדטרגנטים לניקוי, אלא רק בחומרים אורגניים, כדי לא לזהם אותן. אחת ליומיים מוחלפים כל המים בתעלות על ידי משאבות, המים הישנים נדחפים ומים טריים באים במקומם.

קשה מאוד למצוא היום בית סירה למכירה. בעיר שבה שטח פנוי למגורים הוא מצרך נדיר, מביא הביקוש ההולך וגדל לבתי סירות, וההיצע למכירה ההולך וקטן כל שנה, לעלייה מהירה במחיריהם. אבל זה אינו הגורם המגביל היחיד לקניית בית סירה. עיריית אמסטרדם אוסרת להכניס לעיר בתי סירות חדשים מבטון. עם זאת, היא מתירה להביא בתי סירות עשויים ברזל, שצורתם כשל סירה, ומעודדת במיוחד הכנסת סירות ישנות חזרה לעיר, ואפשר להבין למה: האותנטיות והגיוון של הבתים היפים הללו מזכירים נשכחות, ימים רחוקים, עבר מפואר, דרמות ומהפכות.

רוצים ללון על המים? במקום מלון אפשר לשכור בית סירה:

בית סירה באמסטרדם: לישון על המים
בית סירה באמסטרדם: לישון על המים
במקום חדר שגרתי במלון אפשר לשכור בית סירה באחת מתעלות אמסטרדם ולהשקיף על החיים בעיר מגובה המים

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.