תפריט עמוד

כמו המבוגרים, גם הילדים שונים זה מזה, עובדה שאנחנו המבוגרים שוכחים לפעמים. כשאומרים "לטייל עם ילדים" מתכוונים לרוב לבחירת יעדים כמו גני חיות, גני שעשועים, חנויות צעצועים וכיוצא באלה דברים ש"ילדים אוהבים". אפשר גם אחרת.

הטיול שאני מציע לכם ולילדיכם ברומא עובר באתרי תיירות ידועים שאינם תפורים דווקא במידות של ילדים, אבל נקודת המבט שממנה נשקיף על האתרים האלה היא בגובה העיניים של ילד סקרן, שלא מתבייש ללמוד גם מחוץ לכותלי בית הספר. מדי פעם אספר לכם על מה הייתי משוחח עם בתי בת העשר באתרים הללו, ואציע לכם שעשועי הסתכלות שגם אתם (כך אני מקווה) תמצאו בהם עניין.

מסע הגילוי מתחיל לא רחוק מפיאצה נבונה (Piazza Navona), בפינת הרחובות ויה דל גוברנו וקיו (Via del Governo Vecchio) עם ויה סנטה מריה דל אנימה (Santa Maria dell’Anima), ליד פסקווינו, "הפסל המדבר".

לפני כ־500 שנה, ככה אומרים ברומא, חי פה בכיכר הקטנה סנדלר בשם פסקווינו, שהיה גם סאטיריקן ואהב להטיף נגד מוסדות השלטון ברומא. מכיוון שאסור היה לדבר סרה בשלטון, היה פסקווינו תולה על הפסל הזה פתקים שעליהם כתב וצייר את דעתו על כל מיני עוולות של השלטון. הפסל זכה לכינוי "הפסל המדבר" (יש עוד כמה כמוהו ברומא), ועד היום נוהגים הרומאים לתלות עליו דברי ביקורת. אינני יודע אם הפסל מקבל גם דברי ביקורת על מה שנעשה אצלנו, אבל אתם מוזמנים לנסות.

1
חבר במשמר הוותיקן.

את המדים עיצב מיכאלאנג'לו
צילום: ברוך גיאן

עמוד הניצחון של מרקוס אאורליוס בפיאצה קולונה. התבליט מתאר ֿ

את הקרבות שבהם ניצח הקיסר
| צילום: דניאל בר-שחל

ענקים ונהרות
התחנה הבאה היא פיאצה נבונה, הכיכר הפופולרית ברומא. לפני אלפיים שנה היה פה איצטדיון שבו נערכו תחרויות ספורט וקרקסים. היום יש פה ציירים, מופעי רחוב, דוכנים והמון תיירים שבאים לראות את המזרקות של ברניני.

במזרקת הנהרות (Fontana dei Fiumi), המרכזית משלוש המזרקות שבכיכר, מופיעים ארבעה נהרות: הגנגס, הדנובה, הנילוס וריו דה לה פלאטה. כל אחד מהם נמצא ביבשת אחרת ומיוצג על ידי ענק. נחמד לנסות לזהות איזה ענק מייצג איזה נהר. מנחשים למה כיסה הפַסָל את ראש הנילוס? כשנבנתה המזרקה, בשנים 1648־1651, מקורות הנילוס לא היו ידועים לאיטלקים.

בקשו מהילדים לחפש במזרקה את סמל היונה עם ענף עץ זית. זהו סמל המשפחה של האפיפיור אינוקנטיוס העשירי, שהזמין את המזרקה מהפסל ג'אן לורנצו ברניני. ברניני, שנולד בשנת 1598 היה אדריכל, משורר וצייר, אך הוא התפרסם בעיקר כפַסָל.

נוסף על כשרונו האמנותי, היה ברניני מסוגל לעבוד ימים שלמים ללא הפסקה. הוא תכנן ובנה מזרקות, פסלים ומבנים יותר מכל אמן אחר בתקופתו (מספרים שכשהיה בן עשר הגיעו שמועות על כשרונו לאוזניו של האפיפיור, וזה נתן לו את השכר הראשון תמורת עבודתו). המשיכו לפי המפה אל פיאצה דלה רוטונדה (Piazza della Rotonda) והפנתיאון (Pantheon).

הפנתיאון. מקום מצוין להראות לילדים את הצורה שבה בונים כיפה

הפנתיאון, המבנה העתיק (בן כאלפיים שנה) והשמור ביותר ברומא, הוא מקום מצוין להראות לילדים את הצורה שבה בונים כיפה, ולהסביר להם שזאת היתה הדרך העתיקה היחידה לכסות מבנה גדול בגג ללא תמיכות. הילדים יכולים למצוא עניין גם במידות של הכיפה: קוטרה 43.30 מטר, וזה גם המרחק מהחור שבתקרה ועד לרצפה. כיום משמש הפנתיאון ככנסייה, וקבורים בו כמה אנשים חשובים. אם תחפשו, תמצאו פה את הקבר של הצייר המהולל רפאל.

המשיכו לפי המפה למשימה הבאה: פיל חמוד, גם הוא מעשה ידיו של ברניני, עומד ליד כנסיית סנטה מריה סופרה מינרווה ונושא על גבו אובליסק מצרי עתיק. במהלך הטיול תראו כמה אובליסקים. כדאי להסביר לילדים מה זה אובליסק ולנסות לנחש יחד איתם את החידה הסתומה: איך עשו אותם?

גם במרכזה של התחנה הבאה, פיאצה קולונה (Piazza Colonna), יש עמוד גבוה: עמוד הניצחון של מרקוס אאורליוס. בראש העמוד ניצבת דווקא דמותו של הקדוש פאולוס, שעומד כאן רק כ־400 שנה. על העמוד יש תבליט בצורת ספירלה, ובו מתוארים הקרבות שבהם ניצח מרקוס אאורליוס את אויביו. מרקוס מופיע גם בפסל בפיאצה דל קמפידוליו (Piazza del Campidoglio), כיכר הקפיטול, כשהוא רוכב על סוסו.

קשה לעקוב אחר סיפורי הקרבות שבתבליט. מי שמעוניין להתבונן מקרוב בתבליט הזה מוזמן לבקר במוזיאון דלה צ'יווילטה רומאנה
(Museo della Civiltà Romana), שם מוצג העתק של התבליט ואפשר להבין קצת יותר את סיפורי הקרבות (כתובת Piazza G. Agnelli 10, פתוח בימים שלישי־שבת בשעות 14:00-09:00, ביום ראשון 13:00-09:00).

דבורים, מדרגות והראש של קולומבוס
התחנה הבאה היא המזרקה הידועה בעולם – פונטנה די טרווי (Fontana di Trevi). לכאן באים אוהבי רומא כדי לזרוק מטבע לבריכה (ביד ימין ומעבר לכתף שמאל). אומרים שמי שעושה כך יחזור לכאן ביום מן הימים. שימו לב ליצורים שנקראים טריטונים (חצי אדם וחצי דג) ולסוסים שמושכים את מרכבת הצדף של האל נפטון. זוג אחד מסמל ים שקט והשני ים סוער.

פיאצה נבונה. ציירים, דוכנים ומופעי רחוב מנעימים כאן את זמנם של המבקרים | צילום: טל גליק


משם נמשיך לתחנה הבאה, כיכר שגם בה נפגוש ביצור הדמיוני טריטון. הגענו לפיאצה ברבריני (Piazza Barberini). השם הזה, שנשמע קצת מוזר לאוזן הישראלית, הוא שמה של משפחה מכובדת שאחד מבניה היה האפיפיור אורבן השמיני. גם המזרקה שבמרכזה, אחת היפות ברומא עיר המזרקות, עוצבה על ידי ברניני על פי הזמנתו של אורבן השמיני.

כדאי לשלוח את הילדים לחפש על ארבעת הדולפינים תבליט של שלוש דבורים, סמלה של משפחת ברבריני. ננצל את ההזדמנות ונחפש בכיכר עוד משהו שקשור לחרקים הללו. בפינת הכיכר, מימין לכניסה אל ויה ונטו, נחבאת מזרקת הדבורים, גם של ברניני.

כעת הולכים דרך ויה סיסטינה (Via Sistina), ויה פרנצ'סקו קריספי (Via Francesco Crispi) וויה קאפו לה קאזה (Via Capo le Case) עד לוויה גריגוריאנה (Via Gregoriana), שם בקשו מן הילדים להביט לצד ימין עד שיראו משהו מוזר מאוד! הגעתם? זהו בית המפלצות. אני לא מספר דבר, תראו בעצמכם.

התחנה הבאה היא פיאצה טריניטה די מונטי (Piazza Trinità dei Monti), כיכר שנמצאת בראש המדרגות הספרדיות. המדרגות האלה הן אחד האתרים האהובים על תיירים מכל העולם. כדאי לנסות לספור כמה מדרגות ישנן (אני ספרתי 136). כמעט בטוח שכל אחד מכם יחזור עם מספר אחר. העיפו מבט על פונטנה דלה ברקצ'יה (Fontana della Barcaccia, מזרקת הסירה) בתחתית המדרגות, גם היא של ברניני, אבל הפעם זהו פייטרו ברניני, אביו של ברניני המפורסם.

שבו קצת לנוח ולהסתכל על התיירים שמסתכלים עליכם, לפני שתצאו לתחנה האחרונה במסע: גן פינצ'ו (Pincio). זהו גן קטן, חלק מהפארק הגדול של מרכז רומא שנקרא וילה בּוֹרגזה (Villa Borghese).

בגן יוצאים למשימות חיפוש: שעון מים, פסל של משה בתיבה, וגם כמה פסלי ראש של איטלקים מפורסמים. חפשו את האמן ליאונרדו דה וינצ'י, את כריסטופר קולומבוס, שבאיטלקית נקרא קולומבו, ואת האיש שהנעים לנו את היום – ג'אן לורנצו ברניני.

למידע נוסף על רומא>>

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מרומא

טסטאצ'ו: ערש המטבח הרומאי המסורתי
טסטאצ'ו: ערש המטבח הרומאי המסורתי

כיצד הפכה שכונת פועלים חסרת חן לערש המטבח של רומא? שכונת טסטאצ'ו שנבנתה ליד בית מטבחיים ענקי והיתה בעלת שם רע, עברה שינוי, הטביעה את חותמה על המטבח הרומאי והיום היא מהווה בית למוסדות קולינריים פופולריים לצד שוק ...

טיפים לרומא: ההמלצות הכי טובות
טיפים לרומא: ההמלצות הכי טובות

כמה עולה מונית משדה התעופה למרכז העיר? איך להימנע מתורים ארוכים לקולוסאום ולוותיקן? מה ההבדל בין טרטוריה לריסטורנטה? ואיך לשתות את הקפה שלכם בלי להיחשד כתיירים? כמה טיפים נהדרים שיעזרו לכם להפיק את המיטב מהביקור ברומא

רומא לצעירים – מקומות ששווה להכיר
רומא לצעירים – מקומות ששווה להכיר

אחרי שסיימתם לבקר באתרים ההיסטוריים המתבקשים, כמו הקולוסיאום, הפורום הרומי ומזרקת טרווי, צאו להכיר את שכונותיה האחרות של רומא. הזדמנות לפגוש צעירים מקומיים, לשוטט בין חנויות עצמאיות ולהתחבר לרוח המהפכנית שעדיין נושבת אם רק יודעים איפה לחפש אותה