תפריט עמוד

מקסיקו – אדריכלות צבעונית

הרחוב המקסיקני משופע בצבעים: כחול ים לצד ורוד זוהר, צהוב מלון בשכנות לאדום עגבנייה. צבעוניות עזה היא כחוט המקשר בהיסטוריה האדריכלית של מקסיקו, והשילוב בין צורה לצבע כמעט לא השתנה במשך דורות

נשביתי. נשביתי במלכודת הצבע הססגונית והצורנית המקסיקנית מן הרגע הראשון שהגחתי אל הרחוב המקסיקני המשופע בים של צבעים. בכל מחוז מקסיקני, בבנייה הישנה והחדשה, במבנים פרטיים וציבוריים, חילוניים ודתיים, פוגשים בכחול ים ושמים, ורוד זוהר, צהוב מלון או צהוב תירס, אדום עגבנייה, ירוק מלפפון, כתום מנגו, סגול חציל  ושאר צבעי ירקות, כמו שמגדירים אותם אדריכלים ומעצבים מקומיים ששואבים מהם השראה בלתי נדלית. אפשר לראות בית צהוב ולידו בית ורוד זוהר, בית צבוע כחול אולטרה מארין ליד בית סגול עז. המהדרים מוסיפים עיטורים מסביב לחלונות ולדלתות בחזית בצבעים מנוגדים זה לזה.

סן קריסטובל דה לאס קאסאס. ברחוב המקסיקני אפשר לראות בית צהוב ולידו בית ורוד זוהר, בית כחול אולטרה מארין ליד בית סגול עז

צבעים עזים הם כחוט המקשר בהיסטוריה האדריכלית רבת התהפוכות של מקסיקו. שרידי מקומות קדושים עתיקים נמצאו צבועים במבחר גוונים, בחוץ ובפנים, שלא כמו שרידי מבני דת קדומים אחרים בעולם שצבעם לבן. למשל, בפירמידות בטיאוֹטיהוּאַקאן
(Teotihuacán) ובפאלֵנקה
(Palenque) נמצאו שרידי צבעים כחולים, אדומים וצהובים בחוץ, ובתוך המבנים שרידי פרסקו בגוני אדום וחום־אדמה, כחול, כתום וצהוב, ומעט שחור, בעיקר בקווי המתאר החיצוניים של ציורי הקיר.

המבנים הקדושים העתיקים השפיעו על הבנייה הקולוניאלית במקסיקו, שהיא שילוב בין סגנונות ותרבות מקומיים להשפעות של הכובשים הספרדים והצרפתים. מבנים בעלי עיטורים בארוקיים מצועצעים וגומחות ובתוכן דמויות לצד מבנים נמוכי קומה, פשוטים בצורתם ובולטים בעזות צבעיהם הם חלק מתבנית הנוף המקומית.

אחד מסוגי המבנים המקסיקניים האופייניים הוא ההאסיינדה. האסיינדה היא אחוזה שבה אזור מגורים גדול שבנוי סביב חצר פנימית (פאטיו). בחצר הפנימית יש שילוב של צמחייה טרופית וקקטוסים, ובמקום מכובד ובולט ניצבת מזרקה. בדרך כלל מפרידה חומה גבוהה בין ההאסיינדה לרחוב. מקורה של ההאסיינדה כבר במאה ה־16. בדרך כלל היו הבעלים ספרדים שבאו לאמריקה המרכזית והדרומית והתעשרו שם במהרה. סגנון בנייה זה מופיע גם בבנייה של ימינו עם מעט תוספות מודרניות.

רחוב בסן מיגל דה אלנדה. השראה מצבעי ירקות ופירות מקומיים | צילום: אייסטוק

תבנית הבנייה המקסיקנית
הסגנון המקסיקני בן זמננו מתבטא ביחסי גומלין בין צבע, צורה, חלל ונפח, צמחייה ואור. אלה חוברים יחד למה שאפשר לכנותו "תבנית הבנייה המקסיקנית". בבנייה המקומית נמצא צורות שנלקחו מסגנונות אדריכליים בעלי מוטיבים ערביים ואירופיים ששולבו בתבונה בחומרים ובצבעים המקומיים המקובלים.

השילוב בין צורה לצבע כמעט לא השתנה במשך דורות. הצורה הבסיסית היא ריבוע או מלבן עם חללים גבוהים, מִפתחים רחבים, דלתות עץ גדולות וכבדות מגולפות, שחלקן נשארות בגוניהן הטבעיים וחלקן נצבעות בגוונים עזים, חלונות גדולים עם תריסי עץ בגוון טבעי, וגג רעפים, גג שטוח המשמש מקום התרעננות בימי הקיץ, או גג פאלופה. גג פאלופה נראה כקש קלוע, אבל הוא עשוי מכפות דקלים קלועות כך שנמנעים מעבר שמש וחדירת מי גשמים. צורתו מזכירה כובע סיני, והוא מותקן בדרך כלל על עמודי עץ. השימוש בו נפוץ בעיקר במרפסת ובפאטיו, כמעין פרגולה.

גג פאלופה, העשוי מכפות דקלים קלועות, מונע מעבר שמש וחדירת מים

הקיר המקסיקני עשוי להיבנות כאדובה (בנייה בבוץ או בטיט וקש), מלבני טיט, מאבן או מעץ (לוחות או קורות צמודים זה לזה). את אלו מכסים בדרך כלל בצמנט בגימור גס (אפלנאדו). באורח מסורתי נצבעים פני השטח בצהוב־ליים שטוף המכונה "קאל". לעתים נותרים הקירות החיצוניים לבנים, ובולטים על פניהם מוטיבים צבעוניים של מסגרות סביב חלונות ודלתות או פס צבעוני סביב הבית כולו. קירות הבית הפנימיים צבעוניים.

השימוש בצבעים נבחר בדרך כלל כטבלה של ניגודים ולא של השלמות, כדי להדגיש חללים או חלקי קירות, להרחיב או לצמצם חלל של אזור מסוים, להבליט או להצניע פרט כלשהו, לחבר בין המבנה לריהוט שבתוכו ובין המבנה לסביבה החיצונית שלו. נעשה שימוש נרחב בקורות עץ מגולפות בעיבוד גס כעמודים תומכים או כעמודי נוי, כדי ליצור משחקי אור וצל על קירות המבנה.

עיטורים בקתדרלה בסן קריסטובל

צבע כמקור רוחני
האדריכלים המקסיקנים משווים לאור הטבעי חשיבות רבה ומשיגים משחקי צללים גם באמצעות תכנון מוקדם ומוקפד של צמחייה, שתטיל את צלה על הבית, תסוכך עליו מפני השמש היוקדת ותשווה לקירותיו צורה וגוון שונים במשך היום. התאורה תיצור משחק צללים גם בחשכה.

בתוך הבית נמצא קשתות וקימורים בתקרות ובמעברים בין החללים – מזכרת קולוניאלית שהשתרשה כאן היטב לצד "האריחים המקסיקניים", שהשימוש בהם נפוץ לאחר הכיבוש הספרדי. בסיסם של אריחים אלה טרקוטה בגוון טבעי, פני השטח שלהם נצבעים ביד בגוני כחול־לבן־צהוב, ודוגמאותיהם מושפעות מארצות ערביות ואירופיות. הם משמשים לחיפוי קירות בתוך הבית, למשל באמבטיה ובמטבח, ולציפוי המבנים מבחוץ.

קאסה דה אזולחוס, בית האריחים, במקסיקו סיטי. המבנה מצופה כולו באריחים מסורתיים, שהשימוש בהם נפוץ לאחר הכיבוש הספרדי.

אם יש בבית מדרגות, הן מעוטרות באריחים כאלה או שהן עשויות מיציקת מלט חשוף וצבועות בשלל צבעים. כתחליף לשימוש באריחים משתמשים באבנים או בחלוקי בזלת המוטבעים במלט לבן ויוצרים מראה טבעי. בחלופות אלה משתמשים בעיקר במשטחים סביב כיורים או בשבילים וליצירת דוגמאות בריצוף. המרקמים הרבים מתחברים היטב לסקאלת הצבעים המקסיקנית, והחיבור יוצר ייחודיות מקומית.


צבעוניות מקסיקנית: בתים, כנסיות וטבע מרהיב במדינת מיצ'ואקן שבמרכז מקסיקו

הפריטים שבתוך הבית הם בדרך כלל מתוצרת מקסיקו, על פי רוב עבודת יד. לעתים נוספים פריטים מגווטמאלה השכנה. המנורות הן על פי רוב של מתכת בשילוב זכוכית בסגנון התקופה הקולוניאלית. חרשי מתכת ויוצקי פליז וברונזה יוצרים שבכות, מעקות וסורגים אמנותיים וידיות מפורזלות כאלמנטים דקורטיביים להתקנה בחזיתות המבנים.

האדריכלות המקסיקנית מתהדרת בצבע כמקור רוחני וכדרך חיים ומשתמשת בצבע באופן פורץ גבולות. ניסיתי לדמיין את מקסיקו צבועה רק בלבן. נכשלתי כמובן. מקסיקו ללא צבע אינה מקסיקו.

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממקסיקו

קנקון: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
קנקון: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

קנקון, ששוכנת על שפת הים הקריבי, היא עיר הנופש והמסיבות של מקסיקו, אבל יש בה הרבה יותר מזה – חופים מדהימים. אתרים ארכאולוגיים מרתקים, אתרי טבע מרגשים ואטרקציות לכל המשפחה. הנה כמה מהחוויות שלא כדאי להחמיץ בקנקון

מבוא לנדודים 58: לצלול עם כרישים ומנטות
מבוא לנדודים 58: לצלול עם כרישים ומנטות

מקסיקו. לעת ערב יצאנו מנמל קאבו סן לוקאס בדרום באחה קליפורניה, אל האוקיינוס הפתוח, להפלגה ארוכה בת 28 שעות אל איי סוקורו, הנחשבים לאחד האתרים המובילים בעולם התת ימי. עלינו לספינת הצוללים 'נאוטילוס' יחד עם עוד שלושים צוללים ...

מבוא לנדודים 57: באחה קליפורניה – משפחתי וחיות אחרות
מבוא לנדודים 57: באחה קליפורניה – משפחתי וחיות אחרות

בסוף מאי כאשר העשב ברמת הגולן הצהיב והקוצים חידדו את להביהם, נסעתי עם ילדי הגדולים ענבל ונדב לצפון מקסיקו, אל דרום חצי האי באחה קליפורניה וחופי האוקיינוס השקט וים קורטז. בגיל צעיר התאהבתי בעולם התת ימי, שנירקלתי ובהמשך ...