תפריט עמוד

קו צהוב זרחני חוצה את החצר של מצפה הכוכבים המלכותי בגריניץ', המקום היחיד בעולם שבו אפשר לראות קו אורך. כאן הצירוף "זמן גריניץ'" מקבל משמעות מוחשית מאוד. אם מישהו אומר לך "חבל על הזמן" בדיוק כאשר אתה מנסה לפסוע בשיווי משקל על הקו הצהוב הזה, הוא מתכוון לכך שהצבע מתקלף. הזמן, בכל מקרה, מדבר אנגלית, ולראיה, בכל מקום בעולם משתמשים כיום במונח זמן גריניץ'  – Greenwich Mean Time.

בין המוצגים שתלויים על קירות המוזיאון בגריניץ' ארבעה שעונים מדהימים שבנה ג'ון האריסון בסבלנות אין קץ במאה ה־18. באותו מתחם לא גדול נמצאים המוזיאון הימי של האימפריה הבריטית, מצפה כוכבים שגדולי האסטרונומים בעולם הציצו ממנו אל היקום וקו האורך הטבוע בקרקע. לצד כל אלה עומדים שני כלי שיט בעלי היסטוריה מפוארת: ספינת המפרשים קאטי סארק מן המאה ה־18, שעסקה ביבוא תבלינים מן המזרח, והמפרשית הזעירה ג'יפסי מות', שבה הפליג השייט האגדי פרנסיס צ'יצ'סטר בתחילת שנות השישים של המאה העשרים להקפת העולם המרשימה שלו.


מצפה הכוכבים המלכותי בגריניץ'. הכדור שעל הגג יורד בכל יום ב-13:00 כדי לסמן את השעה המדויקת | צילום: Steve F-E-Cameron

צי'צ'סטר היה אז קשיש ממושקף בן יותר משישים, לא כל כך חזק ולא כל כך בריא. הוא יצא מאנגליה למסע סביב העולם וחנה רק פעם אחת, באוסטרליה, למשך כמה שבועות. כאשר הגיע בחזרה ללונדון, בתום יותר מחצי שנה של הפלגה בבדידות מוחלטת, חיכתה לו המלכה ובידה החרב שמכתירה את האבירים. צ'יצ'סטר כרע ברך על המזח והפך מסוחר מפות חובב שיט לאביר הוד מעלתה.

המוזיאון ומצפה הכוכבים של גריניץ' ממוקמים על גדת התמזה, במרחק של כשלושים דקות נסיעה ברכבת ממרכז לונדון. שיט על נהר התמזה נמשך כשעה וחצי, אבל הוא מעניק מבט שונה ומרתק על העיר. קו גריניץ' מסומן בקרן לייזר ירוקה היוצאת ממצפה הכוכבים המלכותי לכיוון צפון. כל יום, בשעה 13:00, צונח מראש תורן הנמצא על גג הבניין כדור המסמן את השעה המדויקת.

העובדה שקו האורך אפס עובר בגריניץ' היא פוליטית בלבד. אין לה, בניגוד לקווי הרוחב, שום משמעות גיאוגרפית. כאשר נקבע המונח הזה על ידי אנשי מדע אנגלים, היתה בריטניה מעצמה ימית חזקה מספיק כדי לכפות את דעתה על העולם.

לא קל לשנות דברים, אבל יש כאלה שמנסים. לאורך השנים נעשו נסיונות לקבוע זמן עולמי אחר: זמן אינטרנט, זמן אמריקאי, כל דבר רק לא גריניץ' והאימפריה הבריטית. אבל לא קל לשנות הרגלים, והזמן של גריניץ' הוא עדיין המקובל והרווח ביותר.

מפת גריניץ':


לחצו להגדלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.