תפריט עמוד

100 שנים לפורד

לפני מאה שנים החלו במפעל קטן בדטרויוט לייצר את המכונית ששינתה את העולם. פורד מדגם T נחשבת גם היום להצלחה אדירה, אם כי לאחרונה מצביעים עליה רבים כציון דרך לתחילתו של האסון האקולוגי ושמו מכונית. מאה שנים ו-15 מיליון דגמי T חלפו מאז ורבות מן המכוניות עדיין נוסעות

ב-2008 מציינים בארצות הברית את שנת המאה לתחילת הייצור של פורד מדגם T. מאה שנים למהפיכה עצומה, אחת הגדולות בתולדות האנושות. יש רבים שאוהבים אותה, אחרים חושבים שכך החל ההרס המסיבי של כדור הארץ בידי בני אדם. מאה שנים למכונית הראשונה שיוצרה על פס ייצור המוני היא נקודת ציון נוחה לבחון את ההשפעה שהיתה לפורד T על העולם.

במסגרת פרויקט מיוחד שערך המגזין טיים על "המכניות הגרועות ביותר בכל הזמנים" זוכה פורד טי למקום של כבוד. "הנה מגיעה הצרה הגדולה" נכתב שם. אם נניח שמודל T אכן עשה את כל מה שספרי ההיסטוריה טוענים שעשה: העלה את אמריקה על גלגלים, האיץ את הכלכלה, ושינה את הנוף בדרכים שאיש לא שיער כאשר הדגם הראשון ירד מפס הייצור… זהו שורש הבעיה. הייצור ההמוני של מודל T על פס ייצור העניק לאמריקאים את האבחנה שמכוניות הן מתנת הטבע, זכות שניתנה לנו בידי הבורא. מאה שנים לאחר מכן אנחנו יכולים לראות ולהבין את התוצאות הרות האסון של החיבור הזה בין בני אדם למכוניות. אבל מעבר לכל אלה פורד מודל טי היתה פשוט גרוטאה".

15 מיליון מכוניות שייצרה חברת פורד מדגם זה מוכיחות שלא כולם הסכימו עם גישתו של כתב ה"טיים". ב-1 באוקטובר 1908 הורכבה המכונית הראשונה על פס הייצור במפעל פורד בדטרויט. במשך 19 השנים שלאחר מכן הוכנסו בה רק שינויים מעטים. פס הייצור נסגר בשנת 1927, כאשר העולם כולו הכיר כבר ביכולת של חברת פורד לייצר מכונית זולה ועממית.

הנרי פורד לא המציא את המכונית או את פס הייצור הממוכן. הוא שינה את העולם בכך שהשכיל לשלב בין שניהם ולייצר מכוניות במחיר שווה לכל נפש. משנת 1908 עד שנת 1927 ירדו 15 מיליון דגמי טי מפס הייצור. הכמות העצומה הזו שינתה את המארג הכלכלי והחברתי של המאה העשרים. עד לימי הייצור ההמוני נחשבה המכונית מוצר יוקרתי שמיועד לעשירים בלבד. פורד השכילה לייצר כמות גדולה, במתח רווחים נמוך ובעלות לא גבוהה.

בשנת 1913, לאחר שהוכנסו בפס הייצור המהיר כמה שיפורים, ירד משך הייצור של מכונית אחת מ-12 שעות ושמונה דקות לשעה אחת ו-33 דקות.
בשנת 1914 ייצרה חברת פורד 308,162 מכוניות. מספר גבוה יותר מזה שייצרו כל 299 יצרני המכוניות האחרים ביחד.

כאשר הורידו את מודל טי מפס הייצור ב-1927 ייצרה החברה מכונית בכל 24 שניות. מהפיכה כזו נחשבה לפנטזיה פרועה לפני מאה שנים, כאשר תעשיית המכוניות כולה היתה עדיין בחיתוליה.

בשנת 1908 עמד מחירה של פורד מודל טי אחת על 825 דולר. כבר בשנה הראשונה נמכרו יותר מעשרת אלפים מכוניות, שיא באותם זמנים. רבים מייחסים עד היום להנרי פורד את המשפט: "הלקוחות שלנו יכולים לקבל פורד מודל טי בכל צבע שהם רוצים כל עוד הוא שחור". נציגי פורד הכחישו את הציטוט במשך עשרות שנים, אבל הוא כבר התקבע עמוק כל כך בבתי ספר לשיווק עד שאין סיכוי להוציאו משם. העובדות ההיסטוריות מעט שונות. עד שנת 1913, כאשר פס הייצור האוטומטי החל לפעול, אפשר היה להשיג את המודל בירוק, אדום, אפור וכחול. עם שכלולו של פס הייצור עברו לשחור בלבד, כדי לחסוך זמן מבוזבז על החלפת גוונים. ב-1926 החזירו את הגוונים השונים, כדי לעודד את המכירות שהחלו לגווע.

באופן קצת מפתיע אפשר גם היום לראות דגמי פורד טי רבים, חלקם אפילו נוסעים ומקפצים לאורך דרכים ברחבי העולם. הכמות העצומה של המכוניות שיוצרו והעובדה שהן יוצרו מפלדה מיוחדת, קלה אבל חזקה מאוד, עזרה לשמר את השרידים האחרונים במצב טוב יחסית.

ברחבי העולם פועלים כמה מועדוני מעריצים של פורד מודל טי. רבים מהם בארצות הברית, אבל גם באירופה, ברוסיה וביפן. המועדונים משמשים מסגרת לפעילות חברתית של בעלי המכוניות, ערוץ למציאת חלקי חילוף הכרחיים והעברת מידע על נסיעות משותפות, תערוכות, תצוגות של מכוניות עתיקות ואפילו מירוצים בהם משתתפות המכוניות הקשישות.

דוגמא למועדון קנדי אפשר לראות באתר זה: www.modelt.ca.
דוגמא נוספת באתר זה: www.modelt.org .
בין 21 ל-26 ביולי ייערכו במחוז וויין באינדיאנה חגיגות המאה לציון תחילת הייצור של המכונית המפורסמת. מידע מלא על החגיגות אפשר למצוא באתר האירוע. אירועים נוספים שקשורים בחגיגות המאה אפשר למצוא באתר הזה.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...