תפריט עמוד

תעלות

שתפו:

תעלות, בין אם יצרו אותם איתני הטבע או דווקא האדם, יכולות לקצר את הדרך שלנו ליעדנו משבועות ארוכים לשעות ספורות. כמה עובדות על תעלות מפורסמות

פורסם 18.9.06

תעלות
לה מאנש*
פנמהסואץ
מי חפר?הטבעהאדםהאדם
מקצה לקצה

מהאוקיינוס האטלנטי ועד
הים הצפוני; מצרפת בדרום־מזרח לבריטניה בצפון־מערב

חוצה את פנמה מהאוקיינוס האטלנטי ועד לאוקיינוס השקט. מקשרת בין החוף הצפוני של ארצות הברית לחופה הדרומי ומבטלת את הצורך להקיף את אמריקה הדרומיתנמתחת מהים התיכון לים האדום, בין מצרים לחצי האי סיני. מקשרת בין אסיה לאירופה ומבטלת את הצורך להקיף את אפריקה

אורך560 קילומטר80 קילומטר163 קילומטר
רוחב

מ־34 קילומטר (במצר דובר) לכ־240 קילומטר

כ־13 מטר בממוצע

מכ־150 מטר בגובה פני הים
ועד לכ־60 מטר בעומק
עומק

מ־45 מטר בממוצע בחלקה הצר ל־120 מטר בממוצע בחלקה הרחבכ־13 מטר בממוצע

כ־15 מטר בנקודה העמוקה ביותר

כרייה

לפני תום עידן הקרח האחרון, לפני כ־10,000 שנים, האיים הבריטיים היו מחוברים ליבשת אירופה. בסביבות 6500 לפני הספירה סחף האוקיינוס האטלנטי חלק מהיבשת, וכך נפרץ המצרהניסיון הראשון, והכושל, נעשה
ב־1881 על ידי פרדיננד דה לספס, שעמד מאחורי כריית תעלת סואץ.
ב־1904 החל צבא ארצות הברית בכרייה, והיא נחנכה ב־1914

זה התחיל ברעיון של נפוליאון מ־1799, אבל רק ב־1859 החלה כריית התעלה. עשר שנים נמשכו העבודות, במהלכן מתו יותר מ־27,000 כורים. התעלה נחנכה בטקס מרשים ב־1869

עלות כרייה0כ־375,000,000 דולרכ־100,000,000 דולר
זמן חצייהמדובר (אנגליה) לקלה (צרפת): שעהכ־9 שעות בממוצע
כ־14 שעות בממוצע

ספינות חוצות מדי יוםכ־500. נתיב השיט העמוס בעולםכ־40

כ־50

וגם:

ב־25 באוגוסט 1875 חצה מתיו ווב את התעלה בשחייה בפחות מ־22 שעות. 34 שנים מאוחר יותר, ביולי 1909, חצה אותה בטיסה לואי בלריו מצרפת לבריטניה: 37 דקותכדי לחצות את התעלה על אונייה לשלם כ־45 אלף דולר בממוצע.
ריצ'רד הליבורטון, שחצה אותה בשחייה בשנת 1926, שילם לשם כך 36 סנטים בלבד

כמעט מיליון בני אדם חצו את התעלה במהלך שנת 1948,
שיא שלא נשבר מאז

*(בצרפתית — "השרוול". באנגלית היא מכונה ביצירתיות "התעלה האנגלית")
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

שתפו: