'תיירות אקולוגית'. כמה אופנתי. כל כך אופנתי עד שכמעט אף אחד לא יודע מה זה בעצם. אם גם לכם היה נדמה שתיירות אקולוגית היא דרך אקולוגית לתור בעולם, טעיתם. אמנם קיים גם חלקו של התייר במשוואה, שמנוסח במשפט שקצת קשה לתרגם: take only photos, leave only footprints, אך מתברר שעיקר העניין הוא לא איך אתה מטייל אלא איפה. כלומר, האם מערך התיירות – המדריך, האכסנייה, הרשויות שמנהלות את האתר – מקיימים תיירות אקולוגית. המון תיירנים משווקים את עצמם כ'אקו', נישה אופנתית, שבעיקר מוכרת מצוין. אבל לא כל טיול טבע הוא אקולוגי. על פי רוב, ההיפך הוא הנכון: היוצאים לטבע מזיקים לו. דוגמא שמופיעה באתר 'החברה הבינלאומית לתיירות אקולוגית' ('חברה' כמו החברה להגנת הטבע, לא כמו החברה לישראל), היא תופעת חציבת חומרי בניין לכפרי נופש משוניות אלמוגים באיים המלדיביים ובפיליפינים. הנופשים אולי באים לצלול ולחזות בחיים התת ימיים המרשימים, אבל על הדרך, מעצם בואם במספרים גדולים מדי, הם גורמים לנזק בלתי הפיך לסביבה שבאו לראות. אז מהי בעצם תיירות אקולוגית?ביקשתי ממיכל וימר, 'יועצת לתכנון תיירות אקולוגית', שתעשה קצת סדר בעניין גם לנו, לא רק למדינה. בימים אלה שוקדת וימר על הכנת "תוכנית אסטרטגיה להטמעת עקרונות של פיתוח בר קיימא" במשרד התיירות. מתברר שההגדרה פשוטה: "תיירות אקולוגית היא תיירות בת קיימא, באזורים טבעיים". עכשיו נשאר רק להבין מה זה 'בר-קיימא', ואולי גם להזכיר שהמונח החם באמת היא 'קיימות', על שלושת עקרונות היסוד שלה: שימור, צמיחה וצדק. "פיתוח בר קיימא", מסייעת וימר עם ההגדרות, "הוא פיתוח העונה על צורכי הדור הנוכחי ללא פגיעה באפשרות הדורות הבאים לענות על צורכיהם. תיירות בת קיימא היא תיירות כזו שהצרכים הכלכליים החברתיים והאסתטיים ימולאו תוך שימור השלמות החברתית, תהליכים אקולוגיים חיוניים, מגוון המינים, ומערכות תומכות חיים". זו, אגב, הגדרה של ארגון התיירות העולמי, WTO. "היום מסתכלים על זה יותר כעל שיטות לתכנון, פיתוח, ניהול, ושיווק תיירות באופן בר-קיימא", היא מוסיפה, "כלומר באופן שלא יהרוס את המשאב ממנו ניזונה אותה תיירות". לעתים אנחנו קוראים להרס המשאב "המקום הפך 'תיירותי' מדי". ואנחנו הרי מחפשים את הדבר האמיתי, את האותנטיות. אחד מאמצעי האקו-טוריזם המזדקרים לעין הרואה דברים על פי עקרונות הכלכלה החופשית, הוא הגבלת מספר התיירים. אולי זה נשמע נורא בעולמנו הליברלי, אך בשנים האחרונות מבינים יותר ויותר כי השארת העניין ל'כוחות השוק' עלולה להביא לשחיקה מהירה מאוד של המשאב התיירותי. כאשר מזכירים שכדי להבטיח השפעה מזערית על הסביבה הייחודית ובתי הגידול הרגישים באיי הגלפגוס, הוגבל מספר הספינות המורשות לשוט באזור, וכך גם הביקור באיים עצמם, זה דווקא נשמע הגיוני. לא פחות חשוב לשמר המשאבים התיירותיים התרבותיים (ע"ע שבטים). חברה שזכתה לצונאמי של תיירים ונהרסת, נותרת ללא המבנה החברתי, ללא המורשת התרבותית וגם ללא ההכנסה מתיירות. לא רק מספר התיירים אלא גם אופן הביקור מקיים את המשאב התיירותי לטווח הארוך. אי אפשר להימלט מן המחשבה שיש בתיירות האקולוגית פטרונות, משהו כמו: "בואו ותישארו פרימיטיביים, על מנת שנוכל לבוא לראות כמה אתם מעניינים". מצד שני, יש לא פחות פטרונות בלבוא ולדרוס בכוח הדולר כל מה שקיים, להביא "פיתוח" לקצות עולם, ולהשליט שם את העולם שלנו, 'המתקדם', את תרבות הצריכה, את הטכנולוגיות החביבות עלינו כל כך, את הכרס, האוברדרפט, זיהום האוויר. מותר לנו להעלות בדעתנו שאולי אנחנו לא תרבות-על מושלמת. מטרידה המחשבה על כך שאנחנו תורמים כתיירים להרס יעדי התיירות. מטרידה לא פחות העובדה שעם כל האופנתיות של האקו, העניין עדיין בחיתוליו, ואיש מאיתנו לא ישמע עליו מסוכן הנסיעות שלו. הנחמה היחידה היא האינטרנט. שם, מי שטורח לחפש, מוצא. |
אקוטוריזם ברשת |