תחרויות האתגר לנהיגה ברכבי שטח צוברות פופולריות רבה. מה שנחשב בעבר כתחביב של משוגעים לדבר תופס את מקומו כזרם מרכזי בתרבות הפנאי. על רקע הפופולריות של תחרויות רכבי השטח, אין כל חדש במרוץ "דארפה גראנד צ'אלנג'" (DARPA Grand Challenge) מלוס אנג'לס ללאס וגאס, שכולל נסיעה בכביש, בתנאי מדבר ובשטחים הרריים. מלבד פרט שולי אחד: כל המשתתפים בו הם רובוטים. נהיגה על ידי רובוטים איננה תחום מחקר חדש. בשנות החמישים של המאה הקודמת נעשו נסיונות ראשונים לפתח יכולת נהיגה עצמאית, אם כי ההישגים היו רחוקים מלשכנע. הטכנולוגיה התפתחה בעקביות, עד שבשנת 1995 הדהים הרובוט ראלף, כאשר הצליח לנהוג מוושינגטון די.סי לעיר סן דייגו שבחופה המערבי של ארצות הברית. למרות ההישג חסר התקדים, ראלף נהג בכבישים פתוחים בלבד; בתוך הערים הוא נעזר בידידיו האנושיים. בתחרות שנערכת מטעם "דארפה", הסוכנות לפרויקטים מחקריים מתקדמים של משרד ההגנה האמריקאי, נדרשים הרובוטים לנהוג בצורה אוטונומית לחלוטין ובתנאי שטח הקשים לנהיגה גם עבור נהגים אנושיים. בכדי לעמוד במשימה, הם זקוקים ליכולת גבוהה של ראייה מלאכותית ולמערכות בקרה מתקדמות, שיאפשרו להם לשלוט ברכב במשימות מורכבות. בנוסף, הם זקוקים ליכולת קבלת החלטות, כדי שיוכלו לבחור בדרך הנוחה והבטוחה ביותר, דבר לא פשוט בנהיגת שטח. בכדי להקשות על הרובוטים עוד יותר, מסלול התחרות נמסר להם שעתיים בלבד לפני תחילת המרוץ. בכך מבטיחים מארגני התחרות שהרובוטים לא ילמדו את המסלול מבעוד מועד. הפרס המובטח למפתחי הרובוט שיעבור את המרחק בפחות מעשר שעות הוא מיליון דולר, באדיבות הקונגרס האמריקאי. בבוקר חודש מרץ התייצבו לתחרות 21 רכבי שטח אימתניים, נהוגים בידי רובוטים. כצפוי, לא הכל עבד כשורה. הראשון שיצא מכלל פעולה היה הרובוט קליף (Cliff) של אוניברסיטת וירג'יניה טק. תקלה במערכת הבלמים גרמה לו לפרוש כבר בשלב הזינוק. חוסר זהירות של הרובוט סימאר (Cimar) של אוניברסיטת פלורידה גרם לו לנסוע לתוך סבך תיל שהיה מונח לצד הדרך. הרובוט הסתבך בתיל ונפסל לאחר כ־600 מטר. קילומטר לאחר מכן, לא הצליח הרובוט טרמקס מי שהצליח לעבור את המרחק הרב ביותר היה הרובוט סופת חול |
זו לא סתם עוד תחרות של רכבי שטח: כל הנהגים כאן הם רובוטים פורסם 7.5.08 |
Array
(
)