תפריט עמוד

תגלית מרגשת: נראה שיש מים זורמים במאדים

מצילומים חדשים מכוכב מאדים מסתמן כי בחודשי הקיץ מים זורמים מפסגות ההרים אל העמקים. חוקרים סבורים שאלו מים עשירים מאוד במלחים, ויתכן כי הם מכילים יצורים מיקרוסקופיים

הסיכוי שיום אחד יבקרו בכדור הארץ יצורים מוזרים שהגיעו מכוכב מאדים פרנס לא מעט ספרים, סדרות טלוויזיה וסרטי מדע בדיוני. האם החזון הזה עומד להתגשם? לא בזמן הקרוב, אבל על פי תגליות חדשות שמגיעות ממאדים, נראה כי גדל הסיכוי למציאת חיים על פני הכוכב האדום. צילומים באיכות מצוינת וברזולוציה גבוהה שהתקבלו לאחרונה מחללית של נאס"א שחגה מסביב למאדים (לחצו על התמונה למעלה להגדלה), מראים סדרה של כתמים כהים היורדים מפסגות ההרים אל עבר העמקים, ועל פי החוקרים מדובר ככל הנראה במים זורמים. וכידוע, נוכחות של מים זורמים יכולה להעיד על התפתחות חיים.

"אנחנו קרובים לקבוע האם יש אפשרות של התפתחות חיים על הכוכב האדום", אמר מנהל נאס"א, צ'רלס בולדן, בעקבות קבלת התמונות החדשות ממאדים. כבר לפני כעשור נמצאו הוכחות לקיומם של מים על פני מאדים, אולם הממצאים ההם העידו על הימצאות של מים קפואים בקטבים של כוכב הלכת. על פי הצילומים הנוכחיים, מסתמן כי בתקופת הקיץ יש מים זורמים במאדים, כפי שאפשר לראות בסרטון הבא:

להערכת החוקרים, אלו מים בעלי ריכוז מלחים גבוה מאוד, דבר המונע מהם לקפוא בבואם במגע עם פני השטח הקרים (הטמפורטורה המקסימלית במאדים היא מינוס 5.5 מעלות צלסיוס). כיוון שעל פני כדור הארץ, בכל מקום שבו יש מים, גם בכמות מזערית, נמצאו חיים, החוקרים סבורים כי קיים סיכוי שבמים המלוחים על פני המאדים חיים בעלי חיים מיקרוסקופיים, שעמידים דיים בכדי לשרוד בסביבה עתירת המלחים. אולם הם מדגישים כי יעבור עוד זמן רב לפני שגשושית המחקר של נאס"א תוכל לאסוף דוגמאות קרקע מהאזור בו התגלו המים על מנת שאפשר יהיה לנתח את ההרכב המדויק שלהם.

מאדים הוא כוכב הלכת הרביעי במערכת השמש, ומסלולו הוא הקרוב ביותר למסלול כדור הארץ. הטמפרטורה הממוצעת של פני השטח שלו היא מינוס 63 מעלות צלסיוס, והאטמוספרה שלו מורכבת מכ-95 אחוזים של פחמן דו חמצני. עד כה היה ידוע כי הקטבים של מאדים מכוסים במים קפואים, ואולם כעת, כשנראה כי יש גם מים זורמים, מתעוררות ציפיות לתגליות נוספות שיבואו.

עוד על מאדים:

קעקועים על כוכב מאדים
קעקועים על כוכב מאדים
תמונות חדשות ממאדים חושפות צורות כהות ומפותלות, הנראות כמו קעקועים מסתוריים
מאדים: גשוש הגיע למכתש, וחייך למצלמה שמעליו
מאדים: גשוש הגיע למכתש, וחייך למצלמה שמעליו
נאס"א פירסמו תמונות יוצאות דופן של אופורטיוניטי, אחד משני הגשושים החוקרים את מאדים, שצולם מהאוויר על שפת מכתש ויקטוריה


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.