תפריט עמוד

שפיצברגן – עשרה דברים שלא ידעתם

באי שפיצברגן ששוכן בין נורווגיה לקוטב הצפוני, יש יותר דובים מבני אדם והשמש לא זורחת ארבעה חודשים בשנה. כמה עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם על שפיצברגן

האי שפיצברגן (Spitsbergen) שוכן באוקיינוס הארקטי, במחצית הדרך בין לקוטב הצפוני, ומשתייך לנורווגיה. הוא חלק מהארכיפלג סוואלברד המשתרע על שטח של 62,450 קמר בסך הכל, וכולל שלושה איים גדולים ועוד עשרות איים ואיונים קטנים יותר. הנוף השולט בארכיפלג הוא של הרים משוננים, פיורדים וקרחונים (כשישים אחוזים משטח האיים מכוסים בקרחונים), אשר מהווים בית למינים רבים של בעלי חיים, והטיול במקום הוא אחד מטיולי הטבע הטובים ביותר שאפשר להעלות על הדעת. כ-65 אחוזים משטח האיים מוכרזים כשמורות טבע ויש בהם שבעה פארקים לאומיים.

האי שפיצברגן, המערבי ביותר מבין האיים, הוא גם האי הגדול ביותר, והוא היחידי שמיושב באופן קבוע. האי השני בגודלו הוא נורדאוסטלנדט (Nordaustlandet) שמשמעות שמו היא האי הצפון-מזרחי. האי לא מיושב, מרבית שטחו מכוסה בקרחונים וחלקו בשטח טונדרה.


הנוף השולט בארכיפלג הוא של הרים משוננים, פיורדים וקרחונים

הנה כמה עובדות מעניינות שלא ידעתם על שפיצברגן:
1. פירוש המילה שפיצברגן, שהמקור שלה הוא דווקא הולנדי ולא נורווגי, הוא הרים מחודדים. שמם הרשמי של האיים הוא איי סוואלברד (Svalbard), ומשמעותו היא "חוף קר".


ניבתן, אחד מבעלי החיים הנפוצים בשפיצברגן

2. לאיים יש מעמד בינלאומי מיוחד. על אף שהאיים נמצאים בשליטת נורווגיה, מותר לאזרחים של כל 41 המדינות החתומות על אמנת סוואלברד להשתמש באוצרות הטבע של האיים (ובהם מרבצי פחם גדולים). מהסיבה הזו יש באיים מושבה רוסית גדולה, ובעבר האוכלוסייה הרוסית באיים היתה גדולה מהאוכלוסייה הנורווגית. בנוסף יש באיים אוכלוסייה מתאילנד, סין, אוקראינה ומדינות נוספות. כמעט שליש מהתושבים באיים הם זרים.

3. השמש באיי שפיצברגן לא זורחת כלל במשך ארבעה חודשים בשנה. באופן רשמי השמש לא זורחת מה-26 באוקטובר ועד ה-14 בפברואר. בתקופה זו, כל כך חשוך עד שניתן לראות את הזוהר הצפוני גם בשעות היום. בקיץ, לעומת זאת, השמש לא שוקעת והתושבים נהנים משמש חצות מה-15 באפריל ועד ה-26 באוגוסט.


הזוהר הצפוני בשפיצברגן. מסוף אוקטובר ועד אמצע פברואר ניתן לראותו גם ביום

4. על אף שקר באיי שפיצברגן, והטמפרטורה הממוצעת עומדת על 5 מעלות צלזיוס בקיץ ו-14 מעלות מתחת לאפס בחורף, הטמפרטורה באיים גבוהה כעשרים מעלות בהשוואה לאזורי רוחב מקבילים ברוסיה או בקנדה, וזאת הודות להשפעתו של זרם הגולף, ששומר את החלק המערבי של הארכיפלג כמעט חופשי מקרח במשך רוב השנה.

5. באיי שפיצברגן חיים כמה אלפי דובי קוטב, ומספרם עולה על מספר האנשים החיים באיים. אין זה פלא שדובי הקוטב הפכו לסמלו של הארכיפלג. למרות הקור העז, דובי הקוטב הזכרים של שפיצברגן לא ישנים שנת חורף והתענוג הזה שמור רק לנקבות.

6. בעלי חיים נוספים שניתן לראות באיים הם איילי סוואלברד (תת מין של אייל הצפון שניתן לראות רק פה), שועלי שלג, ניבתנים ועופות מים, כמו אלקות גמדיות, יסעור צפוני ומינים שונים של שחפים, ברווזים ואווזים. בשל הדאגה לשלומן של הציפורים, חל איסור על גידול חתולים באי כחיית מחמד.


אייל סוואלברד, אחד מהמינים האופייניים לאיי שפיצברגן

7. לונגיירבין (Longyearbyen) שבאי שפיצברגן היא בירת הארכיפלג, והיא נחשבת ליישוב הקבע הצפוני בעולם שאוכלוסייתו מונה למעלה מאלף תושבים. למעשה בעיר מתגוררים כ-2,075 תושבים. ובכל שטח האיים מתגוררים כ-3,000 תושבים.

8. כמה וכמה מקומות שראויים לתואר "הצפוניים ביותר בעולם" שוכנים בלונגיירבין. ביו היתר, אפשר למצוא פה את הכספומט הצפוני בעולם, את המוזיאון הצפוני בעולם, את בית החולים הצפוני בעולם, את שדה התעופה הצפוני בעולם, את בית הספר הצפוני בעולם ואת הספרייה הציבורית הצפונית בעולם. ואם לא די בכך, בעיר מתקיים פסטיבל הבלוז הצפוני בעולם. פסטיבל Dark Season Blues מתקיים מדי שנה בסוף אוקטובר ומסמן את תחילת החורף.


בתים בלונגיירבין, בירת האיים

9. העובדה שאתם נמצאים באחד מהמקומות הנידחים בעולם, אין משמעותה שעליכם לוותר על תענוגות החיים. בעיר לונגיירבין אפשר למצוא כמה פאבים מצוינים ומסעדות משובחות. מסעדת Huset, למשל, מגישה מטבח גורמה וכוללת את מרתף היינות הגדול בסקנדינביה עם למעלה מעשרים אלף בקבוקים.


נוף טיפוסי בשפיצברגן

10. על אף שנורווגיה ידועה במערכת הרווחה שלה, באיי שפיצברגן אין מערכת רווחה. האבטלה היא מחוץ לחוק באיים, ומובטלים, וגם פנסיונרים שאין להם אמצעים כדי לכלכל את עצמם, מסולקים מהאי. בנוסף, כל אחד מהתושבים חייב שתהיה לו כתובת קבועה, על מנת שלא יהיו הומלסים שיקפאו למוות בתנאי מזג האוויר הקשים.

צילומים: שאטרסטוק

 

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.