תפריט עמוד

שנחאי ביומיים

בכל שבוע אנו מביאים כאן רשמים של כותבים-נוסעים שנמצאים בחו"ל ושולחים אלינו כתבות, רשמים, המלצות ותיאור חוויות שהם חווים במהלך הנסיעה. והפעם: אור גראור ממליץ מה כדאי לעשות ומה כדאי לראות אם יש לכם יומיים בשנחאי

מרכז העיר שנחאי ממוקם מערבית לנהר ה-Huangpu, עורק החיים ההיסטורי של העיר. לאורך הגדה המערבית נמתח הבּוּנְד (Bund), הטיילת שבמשך עשרות שנים סימלה את אופיה הקולוניאלי של העיר; כשהבריטים הפכו את כפר הדייגים הקטן לעיר מסחר בינלאומית הם בנו את מבניהם החשובים לאורך הבונד. היום פועלים כאן אמנם בנקים סיניים, אך המבנים הקולוניאליים השתמרו בשלמותם ועדיין מקנים לטיילת משהו מהצביון האירופאי האבוד.
את הטיול לאורך הבונד מומלץ להתחיל בדרום, בסביבות East Yan'an St. אחרי הליכה של כעשרים דקות מגיעים לקצה הטיילת. אם אתם מטיילים כאן בערב, פנו מערבה לרחוב East Nanjing St. אחרי שלושה בלוקים מגיעים למדרחוב שנחשב ל"מייל הזהב" של סין. לעצלנים, או סינים, שביניכם יש רכבות קטנות שמסיעות קונים לאורך המדרחוב.

אם בחרתם לטייל לאורך הבונד במשך היום, מומלץ לפנות מזרחה ולהגיע לגדה השנייה של הנהר, שם נמצא אזור התעשייה החדש פּוּדוֹנג (Pudong). אם הבניינים הקולוניאליים של הבונד מנציחים את העבר, הרי שגורדי השחקים האולטרה-מודרניים של פודונג מגרדים את העתיד. יש הרבה דרכים לעבור מהבונד לפודונג, אך הדרך המעניינת ביותר היא ללא ספק מנהרת התיירות שנמתחת מתחת לנהר. הנסיעה במנהרה מתבצעת בקרוניות קטנות ושקופות שנעות באיטיות מדודה בתוך מופע אורקולי פסיכדלי. אורות ניאון מנצנצים ומרצדים מכל עבר בזמן שקולות ערטילאיים לוחשים לנוסעים משפטים אקראיים באנגלית. בסוף המסלול יש מוזיאון קטן, ובו  תצוגה עצובה ומדכאת של דגים, חלקם חיים וחלקם מפוחלצים.

מבין גורדי השחקים של פודונג המפורסם ביותר הוא מגדל הפנינה האוריינטלית (Oriental Pearl Tower), הסמל הפאלי המוכר של העיר. יש כמה מסלולי ביקור בבניין, שכוללים את מרפסות התצפית ומסעדות היוקרה הסטנדרטיות, אך אנחנו ממליצים על הכרטיס הזול ביותר שמקנה כניסה רק למוזיאון ההיסטוריה של העיר. במשך שעה-שעתיים מטיילים ברחובות משוחזרים של העיר מימיה הראשונים, דרך מלחמות האופיום והכיבוש הבריטי, עד לתחילת המאה ה-20. המוזיאון כולל שחזורים של עשרות חנויות ובתים שמאוכלסים בבובות שעווה מציאותיות מאוד. לצערנו, המוזיאון אינו מציג את פני העיר מאז תחילת המאה ה-20, כך שלא רואים כיצד העיר הפכה ממושבה בריטית למטרופולין של היום.

אם זהו יומכם האחרון בעיר, תוכלו להגיע לנמל התעופה הבינלאומי פודונג בעזרת רכבת המגלב, שממוקמת בצמוד לתחנת הרכבת התחתית לוֹנְג-יָאנְג
(Longyang). זו רכבת שפועלת על העיקרון של ריחוף מגנטי (Maglev = Magnetic Levitation). היינו, הרכבת מרחפת מעל המסילה ולעולם לא נוגעת בה. כיוון שהיא לא נוגעת במסילה ואין חיכוך. במהירות מירבית של 430 קמ"ש היא גומעת את 30 הק"מ בין נמל-התעופה לעיר בשמונה דקות בלבד. כרטיס הנסיעה מקנה ביקור חינם במוזיאון הרכבת שנמצא בתחנת לונג-יאנג. אם לרגע אתם שואלים את עצמכם מדוע רכבת נחשבת לאתר תיירות, תחשבו על כך שרק לפני כמה שנים הופיעה הפסקה הקודמת רק בספרי מדע-בדיוני.
יש לא מעט מוזיאונים בשנחאי, ביניהם מוזיאון שנחאי המצוין שכולל, בין היתר, תצוגות של ציור, פיסול, קליגרפיה ומטבעות עתיקים. במוזיאון, שנראה ככד חרס עתיק, אפשר לבלות בקלות חצי יום. מוזיאון פחות מוכר, אך מרתק לא פחות, הוא ביתו של דר' סוּן יָאט-סֶן (Dr. Sun Yatsen). בתחילת המאה ה-20, עוד לפני המהפכה הקומוניסטית, הוא ניסה לאחד את סין ובמשך כמה שנים אף הצליח להקים רפובליקה סינית דמוקרטית ולעמוד בראשה. הרפובליקה אמנם נכשלה והתפרקה, אך עד היום זוכרים את סון יאט-סן כחוזה המדינה הסינית המודרנית ובכל עיר מוצאים רחוב על שמו. הבית ברובע הצרפתי, בו התגורר במשך שש שנים, הומר למוזיאון שמתעד את חייו ואת פעילותו הפוליטית. המיצגים מלווים בהסברים מפורטים בסינית ובאנגלית ולאחר שתצאו מהמוזיאון השומרים יעטפו את נעליכם בשקיות ניילון ויציגו בפניכם את החדרים בהם הוא עבד, אירח מדינאים, וחי עם אשתו.
לבסוף, מיקומה של שנחאי מאפשר להשתמש בה כבסיס לטיולי יום לערים ולכפרים נוספים באזור. שניים מיעדי התיירות החשובים ביותר בסין, סוג'וֹאו
(Suzhou) והַנְג-ג'וֹאוּ (Hangzhou), מרוחקים 35 דקות ושעתיים ברכבת, בהתאמה.

פרטים על האתרים
מנהרת בונד-פודונג (Bund Sightseeing Tunnel): הכניסה למנהרה ממוקמת בקצה הצפוני של הבונד בין רחוב בייג'ינג מזרח (E. Beijing St.) לבין רחוב דיאנצ'י (Dianchi St.). כיוון אחד: ¥30; הלוך וחזור: ¥50; כולל שני המוזיאונים: ¥60.

מוזיאון ההיסטוריה העירונית של שנחאי (Shanghai Municipal History Museum): ממוקם בתחתית מגדל הפנינה האוריינטלית (Oriental Pearl Tower). כרטיס: ¥35.

רכבת המגלב: התחנה ממוקמת ישירות מול היציאה מתחנת Longyan St. בקו 2 של הרכבת התחתית. כיוון אחד: ¥50 (¥40 אם מציגים כרטיס טיסה של אותו יום); הלוך וחזור: ¥80. כניסה למוזיאון בלבד: ¥5.

מוזיאון שנחאי (Shanghai Museum): ממוקם בתוך Renmin Park. כרטיס: ¥20 למבוגרים, ¥5 לילדים ולסטודנטים.

מוזיאון סון יאט-סן (Sun Yatsen's Former Residence): ממוקם ברובע הצרפתי (French Concession), 7 Xiangshan St.. כרטיס: ¥8.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.