תפריט עמוד

78 | ספיצברגן, נורווגיה
איי סבלברד (Svalbard) נמצאים במרחק של כאלף קילומטרים בלבד מהקוטב הצפוני. בשמורה הזאת, שהאי הגדול בה הוא ספיצברגן (Spitsbergen), השמש לא הולכת לישון בחודשי הקיץ. זה הזמן שבו פורצים מאדמת מדבר הקרח הזה צמחי טונדרה זעירים בכל צבעי הקשת. זוהי גם שעתם היפה של שפע בעלי חיים שהצפון הוא ביתם: אייל צפוני, ניבתנים, כלבי ים ודובים לבנים, כמו החבר פה משמאל, שצוללים בים כדי לצנן את גופם מחום הקיץ.
> הגעה: בטיסה לאוסלו, לטרומסה (Tromso) ולספיצברגן
> עונה מומלצת: יוני־ספטמבר

79 | הר רנייר, ארצות הברית
כעשרת אלפים אנשים מנסים להעפיל מדי שנה לפסגתו של הר הגעש רנייר
(Mount Rainier), גוש רב־עוצמה עטוף בשלג המולך על השמורה הנקראת על שמו. אבל לא חייבים לטפס לגובה של כ־4,392 מטרים כדי ליהנות מהשמורה שהוכרזה בשנת 1899 והיא אחת מהוותיקות בארצות הברית. יש בה דרכים יפהפיות לרכב, מסלולי הליכה רבים, שטחי אחו נרחבים (i), טבע בלתי מופרע ואגמים. ממצפה סאנרייז
(Sunrise) אפשר להשקיף על ההר במלוא הדרו.

25 אלף בעלי חיים גדולים. זוג זברות ברגע רומנטי בנגורונגורו
צילום: משה שי

> הגעה: בטיסה לניו יורק, משם
בטיסה לסיאטל, ומשם ברכב
> עונה מומלצת: מאי־אוקטובר

80 | נגורונגורו, טנזניה
מכתש נגורונגורו (Ngorongoro) הוא קדֵרה געשית מושלמת שהסצנה בה כמו לקוחה מתיבת נוח. על פני שטח של כ־300 קילומטרים רבועים, התחום בקירות בגובה של כ־600 מטרים, חיים כ־25 אלף בעלי חיים גדולים: פילים, אריות, צבועים, זברות, אנטילופות וקרנפים. באגם יש גם פלמינגו. השמורה הזאת היא אבן שואבת לתיירות אקולוגית.
> הגעה: בטיסה לאדיס אבבה, משם בטיסה לניירובי, ומשם ברכב
> עונה מומלצת: בכל השנה

81 | טמבופטה קנדמו ומנו, פרו
קיר התוכים התלול שעל גדות הנהר טמבופטה
(Rio Tambopata), המנומר במאות זוגות של ציפורי מקאו ותוכים ענקיים, הוא האטרקציה הגדולה של  שמורות יערות הגשם שבדרום־מזרח פרו – טמבופטה קנדמו (Candamo Tambopata) ומנו (Manu).
> הגעה: בטיסה מקוסקו (Cuzco) לפוארטו מלדונדו (Puerto Maldonado), ומשם לבוקה מאנו (Boca Manu)
> עונה מומלצת: מאי־ספטמבר

82 | רטזאט, רומניה
הרודן הרומני צ'אושסקו לא הרשה לאיש מלבדו לצוד דובים. כתוצאה מכך, שישים אחוזים מדובי אירופה וארבעים אחוזים מזאביה חיים בהרי הקרפטים, לצד איילים, חזירי בר, שועלים וציפורים. פארק גבעות רטזאט (Retezat), מהשמורות הוותיקות בקרפטים, מציע יערות עשירים במיני צמחים ופרחים, אגמים קרחוניים ופסגות הרים.
> הגעה: בטיסה לבוקרשט, ומשם ברכב או ברכבת
> עונה מומלצת: מאי־יוני, ואוגוסט־אוקטובר

83 | אגם קורילסקאיה, קמצ'טקה
שעת טיסה במסוק מפרידה בין פטרופבלובסק (Petropavlovsk), בירת חצי האי קמצ'טקה (Kamchatka), ובין אגם קורילסקאיה (Kurilskoye), שבדרומה. על רקע הר הגעש לינסקייה (Linskaya) המתנשא מעל לאגם ממש, והר קמבלנייה
(Kambalnaya) המרוחק מעט יותר, מלחכים מי האגם את יער הטייגה הצומח בשוליו. באביב, דובי קמצ'טקה החומים מתעוררים משנת החורף ופושטים על משטחי הטונדרה ויערות הטייגה בחיפוש אחר מיני תותים ואוכמניות, אצטרובלים ואגוזים. החגיגה הגדולה מתחילה בקיץ, כשמיליוני דגי סלמון שוחים במעלה הנהרות והיובלים הנשפכים לאגם קורילסקאיה כדי להטיל את ביציהם, וצובעים את גדותיו באדום. הדובים מחכים להם בסבלנות על הגדות, מזנקים למים ותופסים אותם בטופריהם ובשיניהם.
> הגעה: בטיסה ממוסקבה לפטרופבלובסק, ומשם במסוק
> עונה מומלצת: יוני־ספטמבר

84 | פיקוס דה אירופה, ספרד
זהו הרכס הגבוה ביותר בהרי קנטבריה (Cantabria), ורוב שטחו הוא שמורה המציעה למבקריה טיפוס הרים, טרקים, רכבלים ונסיעות שטח. יש בה צוקי גיר נישאים, החרוצים בקניונים עמוקים, וגם עמקים ירוקים עם בוסתנים וחוות בקר שמייצרים בהן גבינה.
> הגעה: בטיסה לברצלונה ומשם ברכב
> עונה מומלצת: מאי־אוקטובר

85 | נמיב־נאוקלופט, נמיביה
דיונות יפהפיות של חול אדום שעליהן משוטטים ראמים, שקיעות שאין כדוגמתן ושקט של שממה בראשיתית. שמורת נמיב־נאוקלופט (Namib-Naukluft) היא מרחב אינסופי וצחיח של חוליות ענקיות, והגשם יורד בה רק אחת לחמש שנים בממוצע. אתר הקמפינג סוסוס ווליי (Sossus Vley) נמצא בלב הדיונות ממש.
> הגעה: בטיסה ליוהנסבורג בדרום אפריקה, ומשם בטיסה לווינדהוק (Windhoek), בירת נמיביה
> עונה מומלצת: מאי־ספטמבר, ובעיקר יולי־אוגוסט

86 | גשר וויאדוק דה מיו, צרפת
אמנם אין מדובר בשמורת טבע אלא בגשר, ובכל זאת, כשמתקרבים אליו מהכביש המהיר 75A מפזנאס (Pézenas) לקלרמון פרן (Clermont-Ferrand) ונוסעים עליו ומסביבו, ומתבוננים בו מקרוב ומרחוק, תופשים שהתואר "הגשר הכי יפה בעולם" קטן עליו. הוויאדוק דה מיו (viaduc de millau), שתכנן האדריכל האנגלי נורמן פוסטר, ושב־17 לדצמבר תמלא שנה לפתיחתו, הוא לא רק הישג הנדסי מפואר אלא גם מופת לשילוב הרמוני של טבע וטכנולוגיה, גיאומטריה עוצרת נשימה וביטוי חומרי לאידיאה של הנשגב.
דן דאור (דן דאור הוא סינולוג ופרנקופיל)

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.