תפריט עמוד

שייט תעלות: המסלולים הכי יפים

שייט תעלות בנהיגה עצמית הוא דרך נהדרת לטייל - בקצב איטי ונינוח ובשלווה כפרית. בדרך אפשר להאכיל את הברווזים, להתיידד עם שייטים מקומיים, לקפוץ לפאב הסמוך. הצעה לכמה מסלולי שייט מוצלחים במיוחד בתעלות אירופה, ומסלול אחד בארצות הברית

שייט תעלות בנהיגה עצמית הוא אחת מהחופשות המרגיעות ביותר שאפשר להעלות על הדעת.  בשונה מחופשות שבהן רצים ממקום למקום במטרה להספיק לראות מקסימום אתרים במינימום זמן, בשייט תעלות הקצב האיטי, שלרוב לא עולה על 15 קמ"ש, הוא זה שקובע את מהלך העניינים, והרגעים הקטנים מהם מורכבת החופשה חשובים לא פחות ממה שרואים בדרך. האכלת ברווזים מסיפון הסירה, רכיבה על אופניים בשביל מיוער סמוך למקום העגינה של הסירה, בילוי בפאב מזדמן לאורך הדרך, כל אלה מהווים חלק בלתי נפרד מחווית השייט. הנה כמה מסלולי שייט מוצלחים במיוחד באירופה, ואחד בארצות הברית.

התעלות של ברנדנבורג, גרמניה
בין ברלין לים הבלטי, במחוז ברנדנבורג (Brandenburg), נמצא אזור ירוק ושופע מים, עם רשת ענפה של אגמים ותעלות לצד עיירות ימי ביניימיות וטירות עתיקות. את כל אלה אפשר לשלב עם ביקור בברלין הנהדרת. האזור הוא גן עדן לאוהבי טבע, כשבמי התעלות והאגמים חיים דגים רבים ומעל חגות ציפורים רבות שמנסות לתפוס את ארוחת הצהריים הבאה. כדאי מאוד להצטייד במשקפת.


תעלת מים במחוז ברנדנבורג מצפון לברלין

חלק ממסלולי הטיול באזור דורשים רישיון משיט, וכדאי לבדוק זאת. אחד המסלולים הנחמדים שלא מצריך רישיון הוא מסלול פירסטנברג (Fürstenberg), מסלול מעגלי שנמשך כשבוע ואורכו כ-204 קילומטר. יערות עבותים ואגמים הם מהנופים הבולטים שיחכו לכם פה. גם דייגים הם חיזיון פופולרי לאורך הדרך ואם יתקוף אתכם רעב תוכלו לסעוד באחת ממסעדות הדגים המשובחות שהאזור התברך בהן. בדרך אסור להחמיץ עצירה בטמפלין (Templin), עיר ימי ביניימית יפה שחומותיה נשתמרו בשלמותן.

תעלת מידי, צרפת
בצרפת לבדה יש יותר מ-8,000 קילומטר של תעלות שמרשתות את המדינה מצפון לדרום. מגוון אזורי השייט במדינה גדול מאוד, כשאחד מאזורי השייט הפופולריים ביותר נמצא בתעלת מידי (Canal du Midi), תעלה בדרום צרפת שאורכה כ-240 ק"מ, שמרכיבה, יחד עם תעלת גארון, את תעלת שני הימים (Canal des Deux Mers), שמקשרת בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי. מגוון המסלולים לאורכה של תעלת מידי גדול מאוד, כשלאורך הדרך נשקפים נופים של כרמים, כפרים עתיקים וערים מבוצרות.


שביל לצד תעלת מידי, אידיאלי לטיול אופניים. כשמסיימים, חוזרים לסירה וממשיכים בדרך

כדאי לבחור באחד מהמסלולים שעוברים דרך העיר הימי ביניימית המבוצרת קרקסון (Carcassonne), שנחשבת לאחת מן הפנינים של צרפת. אחד מן המסלולים האלה הוא מסלול מעגלי באורך 104 ק"מ,שמתחיל ונגמר ב- Castelnaudary, כחמישים ק"מ מדרום-מזרח לטולוז. בעיירת השוק Castelnaudary אפשר להתרשם מאגן המים הגדול ביותר באזור התעלה, ה-Grand Bassin, בו שטים ברווזים וברבורים, ולאכול במסעדות המשובחות שהעיירה מפורסמת בהן. בהמשך המסלול יש מוקדי עניין נוספים כמו הכפר המקסים Villepinte, בו מומלץ לדווש באופניים לאורך התעלה, העיירה Bram המוקפת כרמים, וכמובן העיר קרקסון. 


תעלת המידי עוברת לא רק דרך נופים ירוקים אלא גם דרך עיירות עתיקות וכפרים קטנים

תעלת ניברנה, צרפת
גם אזור בורגונדי שבצרפת הוא יעד אידיאלי לשייט תעלות, עם נופי כרמים, טירות עתיקות, יערות וכפרים ציוריים. תעלת ניברנה (Canal du Nivernais), שנמתחת לאורך 180 ק"מ בין הכפר  Saint Léger des Vignes לבין העיר Auxerre שבחבל בורגונדי היא אחת מהיפות שבתעלות צרפת. כמה מסלולי שייט אפשריים בתעלה, וכולם מציעים את התגלמות החיים הטובים נוסח צרפת: טעימת יינות ביקבים המקומיים, ביקור בטירות עתיקות ומרשימות, רכיבה על אופניים בשבילים מיוערים ומסעדות מצוינות לאורך הדרך. אחד המסלולים המוצלחים לשייט של שבוע מתחיל בכפר היין העתיק Tannay ומסתיים, כעבור 100 ק"מ, ב-Migennes.


תעלת ניברנה בבורגונדי. לשוט בין כרמים ויערות

בדרך יש הרבה מקומות שכדאי לעצור בהם – כפרים מקסימים שמוקפים בטבע ירוק כמו Villiers-sur-Yonne ו-Chevroches, ערים היסטוריות כמו Clamecy  או Auxerre, עם רחובות צרים ומפותלים, ארכיטקטורה ייחודית, שווקים, גלריות ובתי קפה, טירות עתיקות כמו Château de Régennes, ואינספור מסעדות משובחות בכפרים שלאורך הדרך. 

שייט בהולנד, מסטרנד הורסט לסניק
הולנד, על תעלות המים הרבות שבה, היא יעד קלאסי לחופשת שייט. יש בה נתיבי שייט רבים ומגוונים, שעוברים בנופים השלווים של המדינה היפה הזו אבל גם בליבן של הערים הגדולות. אחד המסלולים שמציע את המיטב שיש להולנד הכפרית להציע, עם תעלות, אגמים כפרים יפים וטחנות רוח, הוא המסלול שנמשך שבוע ויוצא מסטרנד הורסט (Strand Horst) לסניק (Sneek).


הטירה בעיר ההולנדית מוידן, נקודת עצירה מומלצת לאורך המסלול

את המסלול הזה ניתן לעשות בכמה וריאציות, אבל יש לאורכו כמה נקודות שאסור להחמיץ את העצירה בהן. עם אלה ניתן למנות את העיר הימי ביניימית מוידן (Muiden) שיש בה טירה עתיקה מהמאה ה-13, את הרדרוייק (Harderwijk), עיירה עתיקה שאחת האטרקציות הבולטות בה היא הדולפינריום, שנחשב לאחד מן הגדולים באירופה ואת חיטהורן (Giethoorn), עיירת תעלות מקסימה, ירוקה, שלווה וציורית להפליא, אחת העיירות היפות בהולנד.


חיטהורן, עיירת תעלות יפהפייה

שייט בתעלת אוקספורד, בריטניה
דרום אנגליה הוא מאזורי השייט הפופולאריים ביותר בבריטניה, ובצדק. האזור הזה, שיש בו נופים פסטורליים, כפרים עם בתי אבן, פאבים מסורתיים ועיירות מלאות חן, הוא תמצית היופי של אנגליה הכפרית. אחד המסלולים הפופולריים הוא השייט בתעלת אוקספורד, אחת מהיפות בבריטניה, שמתפתלת לאורך 126 קילומטר בין אוקספורד (Oxford) לקונבנטרי (Conventry) ומקשרת את נהר התמזה עם אוקספורד. השייט נמשך כשבוע נינוח, ובדרך אפשר ליהנות מעיירות היסטוריות, אחוזות כפריות, כרי מרעה ירוקים ופאבים מצוינים.


תעלת אוקספורד. שלווה בריטית במיטבה

אוקספורד, העיר האוניברסיטאית העתיקה ומלאת הקסם היא נקודת המוצא לטיול הזה, כשהדרך עוברת דרך מוקדי משיכה נוספים כמו ארמון בלנהיים שבעיירה וודסטוק, בו נולד ווינסטון צ'רצ'יל, עיירת השוק הימי ביניימית המקסימה בנברי ועוד. רבים בוחרים לשלב את השייט הזה עם שייט בנהר התמזה, שעובר דרך אתרי תיירות פופולאריים כמו וינדזור והנלי און תמז.

שייט בתעלה הקלדונית, סקוטלנד
התעלה הקלדונית (Caledonian Canal) היא תעלה באורך 97 ק"מ שמחברת בין חופה המזרחי של סקוטלנד לחופה המערבי ומשתרעת בין העיר אינוורנס ( Inverness) לבין הכפר קורפאך (Corpach), הסמוך לפורט וויליאם. מסלול השייט עובר בהיילנדס של סקוטלנד, באזור מרהיב ביופיו עם נופים דרמטיים של הרים ואגמים. המסלול המוצע כאן הוא מסלול מעגלי באורך 193 ק"מ שמתחיל ומסתיים בכפר השליו Laggan וכדאי להקדיש לו שבוע-שבועיים. לאורך הדרך נשקפים הנופים המדהימים של בן נוויס (Ben Nevis), ההר הגבוה בסקוטלנד, ושל הרים נוספים, לצד אגמים, כפרים קלטיים, ערים היסטוריות וטירות עתיקות.


התעלה הקלדונית המחברת בין החוף המזרחי לחוף המזרחי של סקוטלנד

בין שיאי המסלול ניתן למנות את העיירה Benavie, שממנה אפשר לעלות ברכבל לבן נוויס, את העיירות Fort-Augustus ו-Foyers ששוכנות לגדות אגם לוך נס המפורסם, את הכפר Drumnadrochit ששוכן גם הוא לגדות לוך נס וידוע כמקום בו מסתתרת נסי, המפלצת המפורסמת של האגם, הכפר הקלטי Dores, אזור Dochgarroch-Locks שבו יש שבילי הליכה נפלאים והעיר ההיסטורית היפה אינברנס.

תעלת אירי, ניו יורק
שייט תעלות מתקשר לרוב עם נופים אירופיים כפריים, אבל אין סיבה לא לצאת לשייט נינוח שכזה גם במהלך חופשה בארצות הברית. בצפון מדינת ניו יורק, בין אלבני לבופאלו, יש רשת מסועפת של תעלות ומעברי מים המשתרעת לאורך 843 ק"מ. תענוג לדעת שבמרחק נסיעה קצרה מבירת העולם, החיים מתנהלים בקצב של שמונה קילומטרים לשעה.


תעלת אירי חוצה את העיירה היפה פיירפורט (Fairport), שזכתה לכינוי ,הכתר של תעלת אירי"

התעלות, שהמרכזית שבהן היא תעלת אירי (Erie Canal), המחברת בין נהר ההדסון לימת אירי, נחפרו במחצית הראשונה של המאה ה-19. מתעלת אירי מסתעפות תעלות נוספות, קטנות יותר. השייט לאורך התעלה, בין ווטרפורד (Waterford)  שעל נהר ההדסון, מצפון לאלבני, לבין טונוונדה (Tonawanda)  שעל נהר הניאגרה, מצפון לבופאלו, נמשך כשבוע. לאורך 544 הקילומטרים שבדרך תראו עיירות מקסימות, מערות, אגמים ומפלים. יש גם עיר גדולה ונהדרת, רוצ'סטר (Rochester), שנודעה גם כעיר הצילומים משום שבה נוסדו מפעלי קודאק. אם אתם זקוקים לפסק זמן של תרבות ואמנות אחרי כל הטבע הפסטורלי שמסביב, זה המקום. מנקודת הסיום של המסלול כדאי להמשיך בנסיעה לא ארוכה למפלי הניאגרה המפורסמים.

לקריאה נוספת:

שייט תעלות באירופה - קסם על המים 
שייט תעלות באירופה – קסם על המים
שייט נהרות ותעלות מאפשר להכיר את הנופים היפים של אירופה בדרך איטית, שלווה ורומנטית להפליא. בלי פקקים, בלי לחץ, בלי לארוז מזוודות. עוצרים מתי שרוצים, מטיילים ביערות ובכפרים קטנים, קופצים לשוק המקומי, פותחים בקבוק יין על הסיפון בשעת השקיעה

שייט תעלות בוויילס - להסתכל על הנוף מלמעלה 
שייט תעלות בוויילס – להסתכל על הנוף מלמעלה
אחת התעלות הפופולריות ביותר בבריטניה נמצאת בוויילס. בטיול של שבוע עוברים דרך נוף כפרי ירוק להפליא, סדרה של סכרים מאתגרים, מנהרה חשוכה ואפילו שטים במרומי אמת מים עתיקה. פסטורליה במיטבה
 

צילומים בכתבה: אייסטוק, Mary Ann, Arwen Willemsen  ,Brett Jones ,Office de Tourisme Haut Minervois de Carcassonne ,Le nerd de CDI ,mompl  ,Shricthism ,Andrew Batram

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.