תפריט עמוד

שוקי פשפשים

שווקי הפשפשים מסרבים להיעלם ולאחרונה, בגל נוסטלגיה לחפצים ישנים, אפילו זוכים לפריחה ולפופולריות גדולים. אין כנראה תחליף לקסם של שיטוט בין דוכנים שמוכרים כל דבר, מעט נובע ועד ספה מלכותית מקטיפה • שווקי הפשפשים הטובים באירופה

בשבת, בשעה עשר בבוקר, טפטף בחלק המערבי של ברלין גשם קל. ליד תחנת הרכבת טירגארטן, צמוד לפארק העירוני הענק הנושא שם זהה, נמתחו שתי שורות ארוכות ומקבילות של דוכנים לבנים. הסדר מופתי ובהערכה גסה נפתחו באותו בוקר בשוק הפשפשים של ברלין, שאורכו כקילומטר, יותר מ-150 דוכנים. הגיוון וההיצע מבלבלים מאוד עבור קונה לא מנוסה.

הנס במברג, בעל דוכן תכשיטים כבן ארבעים, עטור שערות ארוכות ואפורות, הבהיר באנגלית במבטא גרמני כבד שזוג העגילים שבחרתי הגיע ממזרח גרמניה. "הם עתיקים מאוד, לפחות בני שבעים שנה, ועשויים זהב" אמר. כל אלה שימשו נימוקים כבדי משקל לכך שמחיר זוג העגילים עשרה יורו. אחרי ששילמתי, נראה במברג מרוצה קצת יותר והסכים להסביר לקונה נבוך את כללי המקום. "כל הסחורה מיד שנייה. העירייה היא המארגנת ומנהלת וממנה שוכרים את הדוכנים. קשה מאד להשיג מקום כי זה נחשב לשוק טוב. רוב הקונים אנשים מבוגרים. הצעירים לא אוהבים סחורה מהסוג הזה. עכשיו יש ביקוש עצום לדברים ממזרח גרמניה לשעבר. יש לי חבר שמוכר כובעים של צבא מזרח גרמניה וקשה לו להשיג סחורה. המחירים כל הזמן עולים. יש לך אולי חברים בערים שהיו במזרח גרמניה?" על השאלה מה הוא עושה בשאר ימי השבוע סירב במברג לענות והביט בי במבט מלא חשד ששמור לפקחי מס.
שיטוט ברחבי השוק גילה שיש סדר בפריסת הדוכנים. בחלק אחד מכרו בעיקר תכשיטים וכלי בית. בחלק אחר ספרים והמון תקליטים ישנים, שבאופן מפתיע התברר שיש להם קהל גדול ונלהב מאוד. בהמשך השוק מכרו מכשירים חשמליים מכל סוג וגודל, והבהירו באורח חד משמעי שאי אפשר לבדוק אם הם פועלים. בצידו השני של השוק התמקדו בעיקר בבולים, במטבעות, ברהיטים ובשטיחים. בקצה הרחוק ביותר מכרו בגדים משומשים במצב מצוין.

השוק ליד טירגארטן בברלין הוא אחד ממאות שפזורים ברחבי אירופה. שווקי הפשפשים, באורח קצת מוזר, מסרבים להיעלם ולאחרונה, בגל נוסטלגיה לחפצים ישנים, אפילו זוכים לפריחה ולפופולריות גדולים. למרות שמרכזי קניות חדשים ומבהיקים נפתחים בכל מקום, למרות שבאתר ebay ברשת האינטרנט אפשר לקנות חפצים משומשים מכל העולם, אין כנראה תחליף לקסם ולעונג של שיטוט חסר מטרה בשוק של סוף שבוע, בין דוכנים שמוכרים כל דבר, מעט נובע ועד ספה מלכותית מקטיפה.

רוב האנשים, התברר במהלך השיחה, אינם מגיעים לשוק עם רשימת קניות מדויקת. הם באים לשוטט, לבלות את בוקר שבת בחוץ ואולי למצוא איזו "מציאה". "כל הפיתוי של שוק פשפשים", הסבירה צעירה שמכרה בברלין נברשות ישנות, מהסוג שתלה בבית של סבתא שלי, "טמון בעובדה שהלקוחות מגלים לפתע משהו שתמיד חלמו עליו אבל לא זכרו או לא ידעו. הם משוטטים בין הדוכנים ולפתע רואים משהו שהם מוכרחים לקנות. הרבה פעמים זה חפץ שהיה להם בילדותם, ספר שקראו אצל סבתא שלהם, או גלובוס ישן שהיה לדוד שאהבו. ברגע הנהדר הזה הם מוכנים לשלם כל מחיר. בניגוד למקומות החדשים, כאן יש עדיין את ההרגשה של 'מחפשים את המטמון'. זה הקסם של שוק הפשפשים".

הניסיון מוכיח שלמרות שיש הבדלים בין שווקי הפשפשים בערים השונות האווירה בהם דומה. לכל שוק פשפשים יש אמנם התמחות קצת אחרת, ברהיטים, בבגדים, בספרים, אבל מכולם יוצאים עם הרגשה של תגלית ושל חוסר סיפוק גמור. אי אפשר לבחון את כל מה שמוצג בשוק גדול כזה בשעתיים. צריך פשוט לשוב, לשוק הזה או לשוק אחר בעיר אחרת, בסוף השבוע הבא. השוק בברלין פועל בכל יום שבת וראשון מעשר בבוקר עד חמש אחר הצהריים.

רשימת שווקי הפשפשים הבולטים באירופה שמופיעה כאן היא, כמובן, חלקית מאוד. במקומות רבים פועלים שווקים מקומיים, שכונתיים, קטנים, ודווקא בהם אפשר לפעמים למצוא את המציאות הטובות ביותר.

ספרד
ברצלונה
בכל יום שני, רביעי, שישי ושבת מתקיים שוק פשפשים ב- Placa de los Glories (מטרו גלוריוס). מוכרים כאן בגדים, תכשיטים וריהוט. הכל מיד שנייה.
בכל יום חמישי מתקיים ב- Placa del Pi שוק עתיקות. מטרו – ליצ'או. סגור במשך חודש אוגוסט. פתוח בשאר חודשי השנה.
בכל יום ראשון מתקיים ב- Placa Reial שוק מטבעות ובולים. בשעות אחר הצוהריים הופך המקום לשוק פשפשים.
בכיכר הקתדרלה של העיר מתקיים שוק המכונה "השוק הגותי". הכתובת: Avinguada Catedral. השוק פועל בימי חמישי מתשע בבוקר עד שמונה בערב. מוכרים בו בעיקר בגדים זולים, חלקם יד שנייה וחפצי אמנות.

מדריד
השוק שנקרא אל רסטרו (El Rastro) בכתובת Calle Ribera de Curtidores מוכר מגוון עצום של סחורה. שוק עמוס מאוד, צפוף שמציע מציאות מצוינות. פועל בימי ראשון מתשע בבוקר עד שתיים בצהריים.

בלגיה
בריסל
שוק העתיקות ב- Place du Grand Sablon נחשב לאחד הטובים באירופה וגן עדן עבור חובבי העתיקות. גם הרחובות הסמוכים לכיכר מלאים במציאות מרתקות. פתוח בימי שבת מתשע עד חמש ובימי ראשון מתשע עד אחת בצוהריים.

אנטוורפן
שוק הפשפשים העירוני ממוקם ב- Vogelmarkt ופועל בימי שבת מתשע בבוקר עד אחת בצוהריים.

איטליה
ארצו Arezzo
שוק הפשפשים המתקיים ב- Piazza Grande בסוף השבוע הראשון בכל חודש נחשב לאחד הטובים והמעניינים באיטליה. רבים משווים אותו למוזיאון לריהוט עתיק.

לוקה Lucca
ב- Piazza San Giusto מתקיים בכל סוף שבוע שלישי בחודש שוק גדול שמתמחה בריהוט, בייחוד מן המאה ה-19.
ב- Piazza Marconi מתקיים בכל יום רביעי שוק לבגדים. נחשב למקום נפלא לאוהבי בדי קשמיר.

פיסטויה Pistoia
בכל יום רביעי ושבת מתקיים ב- Via Cigliegiale שוק תוסס שמציע סחורה מגוונת החל בריהוט וכלה בגבינה.

פירנצה
בכל שנה ב22-21 באוקטובר מתקיים ברחבי העיר שוק פשפשים עממי אליו מוציאים אלפי אנשים את הריהוט הישן של הסבתא והמון חפצים שאין להם צורך בהם. מקום נהדר למחפשי מציאות.

הולנד
אמסטרדם
שוק הפשפשים הגדול בעיר (יותר מ-300דוכנים) Waterlooplein. למרות שבשנים האחרונות הוא מציע הרבה סחורה שמכוונת קהל של תיירים עדיין אפשר למצוא בו בגדים במחירים מצחיקים. הרבה מאוד ציוד לעישון, מעט עתיקות ומכשירים משומשים.
ב-30 באפריל, "יום הולדת המלכה" בהולנד, מתקיים ברחבי אמסטרדם ובערים אחרות שוק פשפשים ענק, בו מוציאים מאות אלפי תושבים חפצים אישיים למכירה.

פורטוגל
ליסבון
שוק הפשפשים הגדול והנודע בעיר הוא פיירה דה לדרה: Feira da Ladra, Campo de Santa Clara. השוק פועל בימי שלישי ושבת במשך כל היום. חלקים נרחבים ממנו מתנהלים ברחובות מקורים.

צרפת
פריז
שוק הפשפשים הגדול בעיר נקרא Saint-Ouen ומתקיים ברובע שנושא שם זהה. תחנת המטרו הקרובה ביותר היא Porte de Clignancourt. אפשר להגיע גם באוטובוסים מס' 85, 56, 137.
השוק פתוח בימי שבת, ראשון ושני. שעות הפתיחה הן 9:30-18:00. בכל סוף שבוע פוקדים אותו יותר מ-120 אלף מבקרים. סך הכל יש כאן 11 ק"מ של חנויות בהן עובדים בכל סוף שבוע 2500 אנשים. עשרים מסעדות פועלות ברחבי השוק.

בריטניה
לונדון
שוק פורטובלו הוא המפורסם ביותר בעיר. יותר מ-1500 סוחרי עתיקות פועלים כאן. השוק פתוח כל השבוע אבל עיקר הפעילות בשוק הפשפשים מתרחשת בסופי שבוע. הכתובת: Portobello Rd. הגעה באוטובוס 52 או בתחתית ל- Ladbroke Grove או לנוטינג היל גייט.

קיימדן פסאג' – בימי רביעי ושבת פועלים כאן הרבה דוכנים. בשאר הימים רק החנויות. ההתמחות העיקרית היא תכשיטים ועתיקות. אוטובוס 19 או 38. תחתית לתחנת Angel.

שוק ברמונדזי (Bermondsey) – מתמחה בעיקר בחפצים עתיקים. את המציאות האמיתיות חוטפים השכם עם שחר. השוק פועל רק בימי שישי מארבע בבוקר עד הצוהריים. אוטובוס 15 או 25 לאלדגייט ומשם חוצים את הטאוור ברידג' לברמונדזי. בתחתית כדאי לנסוע עד לונדון ברידג' ומשם ללכת.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.