תפריט עמוד

שווקים בקפריסין

אין כמו סיור בשוק מקומי, על שפע המוצרים הטריים והיפהפיים, כדי להכיר מקרוב את הטעמים, הצבעים והריחות של קפריסין. ובדרך אפשר לשמוע סיפור או שניים על גבינות, אגוזים ודובדבנים

 

מי שרוצה להכיר את המטבח הקפריסאי מקרוב ובדרך בלתי אמצעית, מומלץ לו שיערוך סיור באחד השווקים הפזורים ברחבי האי. את הסיור כדאי לעשות בשעת בוקר מוקדמת, לפני שמזג האוויר מתחמם ולפני שקונים המקומיים רכשו את התוצרת הטריה ביותר לארוחת הצהריים המשפחתית.

רוב התוצרת הנמכרת בשווקים הקפריסאים מוכרת לתיירים מישראל, אבל יש גם מוצרים שאופייניים לקפריסין, והם שמעוררים את מירב העניין וההתרגשות. מומלץ להצטייד במילון או להיעזר באחד ממבקרי השוק כמתורגמן, אך גם בלי העזרה הזאת מובטח לכם סיור מרתק שכולו טעמים, צבעים וקולות.

דוכן לממכר דברי מתיקה מסורתיים | צילום: A. Kleovoulou, VisitCyprus.com

דוכן לממכר דברי מתיקה מסורתיים | צילום: A. Kleovoulou, VisitCyprus.com

מי מכיר את הקלוקאסי?
הירקות והפירות הקפריסאים בשווקים טריים ביותר, ורוב התוצרת נקטפת ונאספת בלילה שלפני המכירה. כמעט כל התוצרת שתראו בשוק גדלה ברחבי האי – עגבניות בשלות ומלאות טעם, פלפלים, קישואים, חצילים, אבוקדו ועוד. יש גם שפע של תבלינים ועשבי תיבול טריים כמו פטרוזיליה, רוקט וכוסברה, צרורים בחבילות ירוקות ומפתות. השוק הוא המקום המתאים למצוא בו את ירקות מיוחדים כמו עלי סלק גדולים, שעועית שחורה, ארטישוק סגול עלים וקולוקאסי. קולוקאסי (kolokasi) הוא ירק שורש הדומה לבטטה, שטעמו עשיר. הוא ייחודי לאי קפריסין ומשתמשים בו בתבשילים שונים, במיוחד כאלה שמכילים בשר חזיר. האגדה מספרת שאפילו המלך ריצ'ארד לב הארי הגיש קולוקאסי בסעודת החתונה שלו, שנערכה בלימסול בשנת 1191.

במהלך החורף, האביב והקיץ אפשר למצוא בדוכנים מגוון רחב של פירות הדר: תפוזים, אשכוליות, לימונים ועוד. תותים, הגדלים בכפרים באיזור הרי הטרודוס, מופיעים לראשונה בשווקים בינואר, ונשארים עד חודשי הקיץ המוקדמים. ביוני הדוכנים מתמלאים בדובדבנים שחורים ועסיסיים, שזיפים, אפרסקים, משמשים ונקטרינות. ביולי ואוגוסט מגיעים לשווקים אבטיחים ענקיים, שמשקלם נע בין עשרה ל-15 קילוגרמים, וטעמם עשיר ומרענן. ענבים מתוקים ללא חרצנים מציפים את השווקים מיולי עד נובמבר. וכמובן שאין להחמיץ את התאנים הסגולות והירוקות המשובחות שמבשילות בחודשים אוגוסט וספטמבר.

ירקות בשוק בלימסול | צילום: F. Cappellari, VisitCyprus.com

ירקות בשוק בלימסול | צילום: F. Cappellari, VisitCyprus.com



ערימות של דגים טריים מהוות חלק בלתי נפרד ממראה השוק המקומי. מומלץ במיוחד לנסות את דגי הברבוניה והאברומה, המושט ודגי חרב. בסמוך לדוכני הדגים תמצאו את מאכלי הים, כמו דיונונים ותמנונים, החביבים כל כך על הקפריסאים, ואשר מוגשים בסגנונות בישול שונים בטברנות ברחבי האי. בדוכני הבשר אל תיבהלו מהמראה הנגלה לפניכם: הבשר בקפריסין טרי מאוד וכמעט שאינו עובר תהליכי תלייה ויישון, וההבדל בטעם מורגש. בשר הכבש והבקר אמנם איכותיים ביותר, אך מחירם יקר בהשוואה למחירו של הבשר הלבן.

דבש, זיתים וגבינות
בדוכני המעדנים אפשר למצוא מגוון אדיר של מוצרים, שרובם מיוצרים במפעלים קטנים באזור הרי הטרודוס. בנוסף לדבש ולמגוון של זני זיתים ישנן גבינות המושרות במי מלח על מנת לשמור על טריותן. בין השאר נמכרות בשווקים גבינת אנארי המזכירה את הריקוטה האיטלקית ואשר מגיעה בגרסה רכה ובגרסה מלוחה ומיובשת; פטה רכה ומלוחה; קפלוטירי וקשקוול, גבינות קשות שמתאימות להפליא כמילוי בכריכים, וכמובן – חלומי, גבינת הדגל הקפריסאית. לחלומי יש מרקם מוצק המזכיר גומי, והיא עשויה מחלב כבשים או בקר ולעיתים מתובלת בעלי נענע. אם תשאלו את בעל הדוכן מה מוצאן של הגבינות שהוא מוכר, תזכו להסבר מפורט ומרתק של לא פחות מחצי שעה!

ביולי ואוגוסט מגיעים לשווקים אבטיחים ענקיים | צילום: פטרה הנדין

לפני שאתם עוזבים, אל תשכחו להציץ בערימות הקטניות, בהן תגלו זנים שונים של שעועית ואפונה מיובשת וכן את כל סוגי האגוזים שתוכלו להעלות על דעתכם.

אז בביקור הבא בקפריסין, אל תשכחו לבקר בשווקים המקומיים ולרכוש מהתוצרת הטרייה. מובטחת לכם חוויה אותנטית ומיוחדת במינה של טעמים, צבעים, ריחות, סיפורים ואנשים לבביים.

שווקים מקומיים ברחבי קפריסין:

ברחבי האי מתקיימים שווקים מקומיים, שאפשר להתרשם בהם משלל צבעים ומראות, וכמובן לטעום מהתוצרת הטרייה ולקנות להמשך הטיול או לקחת הביתה. שעות פעילות: בין 7:00 ל-13:00

ניקוסיה
בשבתות – Lefkosia Old Municipal Square, Lefkosia within the walls
בימי רביעי – OCHI Square, Lefkosia within the walls
בימי שישי – Strovolos Municipality, Industrial area, traffic lights

אזור לרנקה
בכל שבת בבוקר – Ermou street ליד כנסיית סנט לזרוס
בימי ראשון בבוקר – Oroklini מול איזור המלונות

אזור פאפוס
שני עד שישי – Laiki Gonia traditional pedestrian quarter, מרכז העיר

אזור לימסול
בכל שבת בבוקר – Linopetra
יש גם שוק פשפשים, שפתוח מתשע בבוקר עד שבע בערב – סמוך לפארק המים FASSOURI ב-Asomatos Village

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.