תפריט עמוד

במרכז כיכר אולימפיק היפהפייה בלב העיר קלגרי (Calgary) שבפרובינציית אלברטה, קנדה, ניצבות חמש נשים מפוסלות. שלוש מהן עומדות, שתיים יושבות. "חמש המפורסמות" (The Famous Five) הוא כינויין של הנשים שהובילו לפני 73 שנה את המאבק לשוויון האשה בקנדה מאלברטה במערב ועד לאוטווה (Ottawa) במזרח.

את האנדרטה המרשימה לזכרן של הנשים האמיצות יצרה הפסלת הקנדית ברברה פטרסון, והיא נקראת "נשים הן בני אדם!" ("Women Are Persons!"). משפט כזה נשמע מובן מאליו בימינו, אך בעבר הלא רחוק הוא היה לסיסמתו של מאבק עיקש. לנשים לא היתה זכות בחירה באף מדינה בעולם עד 1893. ניו זילנד היתה הראשונה שהעניקה זכות בחירה לנשים, ואחריה צעדו אוסטרליה (1902), פינלנד (1906) ונורווגיה (1913). בברית המועצות יכלו נשים לבחור רק עם המהפכה ב־1917, בבריטניה שנה לאחר מכן ובארצות הברית משנת 1920.
בקנדה, לעומת זאת, עד שנת 1929 נמנע מנשים להתמנות לסנאט ולשרת בגוף המחוקק העליון של המדינה. נוהג זה התבסס על חוק בריטי משנת 1876 ועל "החוק הבריטי לאמריקה הצפונית", שקבעו כי "נשים הן בני אדם לצורכי ענישה, אך לא כך כשמדובר בזכויות".

[banner]

אמילי מרפי, שופטת, התחילה להיאבק לשינוי החוק, ואליה הצטרפו ארבע נשים: הנרייטה אדוארדס, עיתונאית, אמנית ומומחית לענייני חוקה, נלי מקלונג, סופרת, מחנכת, מתקנת חברתית ונציגת קנדה בחבר הלאומים, לואיז מקיני, פעילה למען זכויות הנשים והאשה הראשונה באימפריה הבריטית שנבחרה לבית מחוקקים, ואיירין פרלבי, פעילה למען זכויות הנשים ושיפור תנאי חייהן, בייחוד במגזר החקלאי של קנדה, ושרה בממשלת אלברטה במשך שנים רבות.
בשנת 1916 הוכתר מאבקן בהצלחה באלברטה, אך ממשלת קנדה דבקה בחוק הישן, שעל פיו לא תתמנה אשה לסנאט. בשנת 1927 פנתה מרפי לבית המשפט העליון יחד עם ארבע חברותיה למאבק. ב־1928 ישב בית המשפט העליון על המדוכה, להכריע בסוגיה המסובכת: האם המלה "אדם" בלשון החוק מתייחסת גם לנשים. בדיון שנודע בשם "Persons Case", קבע בית המשפט כי לצורך מילוי תפקיד ציבורי בסנאט, הכוונה במלה "אדם" היא ל"אדם ראוי" (fit and qualified). על פי קביעתו, בנות חוה לא נכללו בהגדרה זו.

לחמש המפורסמות נותרה עוד ערכאה א־חת – מועצת המלך באנגליה, שהיתה עבור הקנדים בית דין גבוה לערעורים. זו החליטה, ב־18 באוקטובר 1929, שנשים ראויות לכהן בסנאט וביטלה את הפרשנות לחוק הישן. תאריך זה הפך ליום לאומי בקנדה – "Persons Day", והוא גם יום ייסודה, ב־1996, של F5F – הקרן של חמש המפורסמות. באלברטה מצוין האירוע בהקדשת חודש אוקטובר כולו לנשים ולתרומתן למדינה.

השנה, ב־18 באוקטובר, יוסר הלוט מעל אנדרטה חדשה – זהה לפסל חמש המפורסמות שבקלגרי. האנדרטה תיחנך בגבעת הפרלמנט שבאוטווה. באירוע ישתתפו מדינאים, נציגות מארגוני נשים רבים ונציגי תקשורת. לטקס יתלוו אירועים, תערוכות והרצאות, והאנדרטה תונצח בבול ובשטר חדש בערך של 50 דולר.

תודה ל־Frances Wright מ־F5F, ל־Paula Lovie מקלגרי, לחברת "Air Canada" ולברברה שור מלשכת התיירות הקנדית על עזרתן.

קרנבל החורף בקוויבק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מקנדה

חשיפה כפולה 5: הרוקיס הקנדיים מחוץ לעונה
חשיפה כפולה 5: הרוקיס הקנדיים מחוץ לעונה

אורית ורפי חצו את הרוקי'ס הקנדיים דווקא מחוץ לעונה, והיתרונות הרבים עלו החסרונות המעטים: אמנם חלק מהמסלולים לא נפתחו עדיין לטיול, אבל אלה שפתוחים לא עמוסים, נותני השירות פתוחים ולבביים, מקומות האירוח מקבלים גם ברגע האחרון ובמחירים זולים ...

צילום: ליליות אפורות בחורף הקנדי
צילום: ליליות אפורות בחורף הקנדי

כדי לצלם ליליות אפורות, אחד המעופפים היפים בטבע, שלמה ולדמן הרחיק לקנדה בעיצומו של החורף, התמודד עם תנאי קור קיצוניים, חרש את המרחבים העצומים ברכב שטח וקיווה שהמזל יאיר לו פנים... התוצאה: צילומים מרהיבים של ליליות אפורות ובעלי ...

הרוקיס הקנדיים: חלום בירוק, כחול ולבן
הרוקיס הקנדיים: חלום בירוק, כחול ולבן

את יופיים של הרי הרוקי הקנדיים אפילו תמונות לא מעבירות באופן מושלם. שני ישראלים מצוידים במצלמות טיילו מחוץ לעונה החמה בין אגמים קפואים למחצה, פסגות מושלגות והמון בעלי חיים. לפניכם הצצה ליופי שאין לו שיעור