לאחרונה סומנו באזור שדה בוקר שבילי אופניים חדשים. רשת השבילים כוללת כ-60 ק"מ של דרכי עפר וסינגלים. השבילים הוקמו ביוזמת המועצה האזורית רמת הנגב וקק"ל. שביל האופניים המרכזי ברשת הינו שביל שאורכו הכולל כ- 25 ק"מ. השביל עובר באתרי נוף ומורשת מהיפים שיש באזור רמת הנגב, שדה בוקר ושמורת הצינים. חלקים ניכרים מהשביל הם סינגל (שביל רכיבה צר, ייעודי לרכיבת אופניים). השביל מסומן כולו בשלטים שעוצבו במיוחד לרוכבי האופניים. על השלטים מופיעים שם השביל, חץ המסמן את כיוון הנסיעה ולראשונה בארץ גם סימון המתאר את רמת הקושי של השביל. השביל עובר באתרי נוף ומורשת מהיפים שיש באזור אגן שדה בוקר. לאורך הדרך נראה, בין היתר, חורבה מהתקופה הביזנטית המאוחרת ומהתקופה המוסלמית. זהו למעשה כפר חקלאי קדום, שהסינגל של ימינו עובר על הטרסות הקדומות עליהם גידלו יושבי הכפר את גידוליהם. עוד עובר השביל בנקודות תצפית מרשימות, ליד עץ שיטה עתיק יומין, בורות מים ועוד. תחילתו של השביל בחניון הרועה (ע"ש הרועה ברברה פרופר, ממקימי קיבוץ שדה-בוקר, שנרצחה ב 1952) מול קיבוץ שדה בוקר. את קטע הדרך הראשון רוכבים לכיוון דרום במקביל לכביש 40, על חלקים מהכביש הישן למצפה רמון. לאחר שעוברים את בית העלמין של מדרשת בן גוריון ואת בריכת המים, פונים ימינה לתוך ערוץ נחל, שממנו מתחילה רכיבת הסינגל. לאחר עלייה קצרה (אך מתישה) נתחיל בירידה הראשונה לאורך ערוץ נחל שלכל אורכו קיימות טרסות עוד מהתקופה הביזנטית. ערוץ זה זכה כבר בפי הרוכבים לשם "ערוץ הטרסות". אנו נוהגים לכנות אותו "ערוץ החיוכים" על שום החיוכים של הרוכבים – אין רוכב שמסיים שלושה ק"מ סינגל מדליק בירידה, מלא בקפיצות קטנות, מבלי לחייך מאוזן לאוזן…הרכיבה של החלק הזה מסתיימת ליד חורבות של חווה חקלאית מהמאה השביעית והשמינית לספירה בתקופה המוסלמית הקדומה. נקודת העניין הבאה של המסלול עוברת ליד בור מים קדום. השביל המסומן עובר מתחתיו (מטעמי בטיחות לא ניתן לעלות עם האופניים עד לשביל עצמו). הבור הוא בור מים אופייני לתקופה הרומית – ביזנטית, הנוי מעל קשתות תמיכה. שתי תעלות מים ארוכות מנקזות מי נגר עילי בזמן גשם וממלאות את הבור (בחורפים סוערים המים מגיעים עד לשפת הבור). לאחר נקודת התצפית יורד השביל בדרך עפר אל חורבת חלוקים – היא חורבה שעיקר הממצאים בה הם מהמאה ה- 10 לפני הספירה, התקופה הישראלית (ולטענת חלק מהחוקרים ימי הממלכה המאוחדת – אך הדיון ההיסטורי – ארכיאולוגי אין מקומו במאמר זה…). לאחר רכיבה קצרה במקביל לכביש, על דרך העפר הצמודה אליו, עולה השביל על סכר הרועה. סכר זה הוקם על ידי אנשי קיבוץ שדה בוקר יחד עם יהושע כהן ז"ל. יהושע כהן היה חבר הקיבוץ, איש הלח"י, שלאחר הקמת המדינה, על מנת להגשים את הציונות על פי תפישתו, חבר ליושבי קיבוץ שדה בוקר ועלה אל הנגב. בשנת 1953 כאשר בן גוריון עלה גם הוא אל הנגב, חיפשו אנשי היחידה לאבטחת אישים אדם היודע לאחוז בנשק שיוכל לשמור על בן-גוריון. כך הפכו בן-גוריון ושומר ראשו החדש, יהושע כהן, לחברים טובים. הסכר מחזיק מים לאחר שיטפונות, ויוצר אגם גדול ומרשים כחלק מתפישת מתן השירות לרוכבי האופניים של קק"ל והמועצה האזורית רמת נגב, הוקם מרכז לרוכבים ולרכיבה סמוך לחניון הרועה צמוד לצריף בן-גוריון. במקום זה ניתן לקבל הסברים מפורטים על השביל, להשאיר את הרכב ולהתארגן לרכיבה. |
שביל אופניים חדש, שסומן לאחרונה באזור שדה בוקר, מזמן לרוכבים בו רכיבה מדברית לא קלה אך מלאה הפתעות פורסם 23.9.08 |
אביב בישראל - ממעוף הציפור
Array
(
[area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 403
[name] => הר הנגב
[slug] => %d7%94%d7%a8-%d7%94%d7%a0%d7%92%d7%91
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 403
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 402
[count] => 182
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 402
[name] => ישראל
[slug] => israel
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 402
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 2782
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )