תפריט עמוד

רכיבה בעבדת ובהר ערקוב

שני מסלולי רכיבה מרתקים, האחד מיועד למשפחות והשני לרוכבים מיומנים באזור העיר העתיקה עבדת ובאזור הר ערקוב הסמוך. על הדרך יש גם הפתעות כבורות מים, עץ תאנה, וטרסות עתיקות.

הר ערקוב הוא הר הנישא מעל כביש 40, מול העיר הקדומה עבדת. על ההר נמצאו שרידי פולחן שונים, ציורי סלע עתיקים וקברים. תושבים בדואים באזור הר ערקוב משוטטים עם עדרי הצאן והגמלים מסביב להר ויוצרים רשת גדולה ומרתקת של שבילים ברמות קושי שונות, החל משבילי 4*4 וכלה בנאק'בים – סינגלים מדהימים.
המועצה האזורית רמת הנגב מכינה בימים אלו תוכנית לסימון רשת שבילי אופניים הסובבים את הר ערקוב. שני המסלולים המוגשים כאן חוצים דרכי עפר, שחלקן מסומנות במפות סימון שבילים של החברה להגנת הטבע.

נקודות ציון לאורך הדרך:
נחל צין – מהגדולים בנחלי הנגב והארץ. תחילתו של הנחל במצוקים הצפוניים של מכתש רמון, ומוצאו בים המלח. כאן אנו פוגשים אותו עשרות קילומטרים מנקודת המוצא ומעט לפני שהוא נכנס לעין עבדת. בעתות שיטפון הנחל זורם באזור זה בעוצמה רבה.
מערות הנזירים – מיד לאחר שעוזבים את תחנת הדלק ונושאים את המבט מערבה, ניתן לראות מערות חצובות בסלע. רבים טועים לחשוב שאלו הם בורות רמליה (אותם נזכיר בהמשך). למעשה אלה מגורי נזירים, מהתקופה בה הנצרות חדרה לאזור הנגב, החל מן המאה השלישית לספירה. נזירים נהגו להתבודד במערות אלה. מערות דומות יש מעל קניון נחל עבדת ובאזורים נוספים בנגב.
בורות רמליה – בורות מים קדומים, מימי ההתיישבות בעבדת הקדומה. הבורות נמצאים על גדת נחל צין, ומנצלים את מי השיטפונות על מנת להתמלא מים. לאחר שיטפונות ניתן למצוא את הבורות מלאים מים עד גדתם, ויש שהם מחזיקים את המים במשך קיץ שלם.

מסלול לכל המשפחה: מסלול קצר מאוד המתאים לכל המשפחה. המסלול מבוסס על השביל המסומן בשחור. אורך המסלול כ – 5 קילומטר. משך המסלול –כשעתיים.
נקודת מוצא: תחנת הדלק פז בכניסה לעבדת (ניתן להשאיר את הרכב ללא כל חשש).
המסלול: לאחר חצייה זהיר של כביש 40, לכיוון מערב, נצמדים לסימון השבילים בצבע שחור. השביל המסומן מגיע אל נחל צין, ובורות רמליה, ולאורך נחל צין חזרה אל כביש 40. לאחר חצייה זהירה נוספת של כביש 40, חוזרים אל תחנת הדלק בשביל העובר במקביל לכביש (מצדו המזרחי).
מסלול זה מתאים כאשר נשאר עוד זמן מועט לבלות באזור, או כאשר המשפחה הרוכבת אינה מיומנת, ורוצה להתנסות ברכיבת האופניים.

מסלול לרוכבים מיומנים – סובב הר ערקוב:

נקודת מוצא: תחנת הדלק פז בכניסה לעבדת (ניתן להשאיר את הרכב ללא כל חשש).
הערה: המסלול אינו מסומן, ועל כן מתאים לרוכבים אשר מיומנים בניווט. מומלץ לקבל מסלול מפורט לפני היציאה למסלול.
המסלול יוצא כאמור מתחנת הדלק, תחילתו על השביל המסומן שחור, והמשכו על סימון השבילים אדום – העובר במקביל לנחל עבדת. לאחר כקילומטר וחצי נפרדים מנחל צין וסימון השבילים האדום ונחל עבדת ופונים מערבה אל אחד מיובליו של נחל עבדת. יובל זה של הנחל והשביל העובר בתוכו מקרבים אותו אל ערוצים המלאים בטרסות, בורות מים ואפילו עץ תאנה עתיק וימין. הר ערקוב נישא מעלינו , מצד ימין, ואנו למעשה מקיפים אותו מדרום וממערב ולבסוף מתחברים לנחל רתמים הזורם מצפון להר ערקוב. נחל רתמים טומן בחובו שרידים לחקלאות קדומה, כמו ערוצים רבים באזור, אבל גם פרסת נחל יפה עם אוכף צר ומדהים.
כקילומטר וחצי לאחר הפרסה נפגש ערוץ נחל רתמים עם ערוץ המגיע מהר ערקוב, בנקודה זו אנו עוזבים את נחל רתמים ובוחרים את השביל המוביל לעבר בורות רמליה. שימו לב שהירידה לנחל צין, על השביל, הינה מסוכנת. מומלץ לרדת אותה ברגל. מבורות רמליה אנו חוזרים לעבר תחנת הדלק של פז.
אורך המסלול: 12 ק"מ.
רמת קושי: בינוני – דרכי עפר לרוכבים מיומנים.
את המסלול ניתן להתחיל, ברכיבה, גם מהמאהל של עיד הנמצא בפזורה הבדואית מול עבדת, או מאתרי התיירות האחרים הנמצאים באזור כגון חאן שיירות, חוות נחל חווארים ועוד.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...