תפריט עמוד

רואנדה: הפנינה הסודית של אפריקה

רואנדה היא אחת ההפתעות הנעימות של אפריקה. זוהי מדינה יפהפייה, עם הרי געש, אגמים, יערות גשם בהם חיות גורילות הרים ושמורות ספארי מלהיבות. לצד אלה, רואנדה היא אחת המדינות הבטוחות, היעילות והמסודרות באפריקה, תשתיות התיירות בה נוחות יחסית אך הקסם הפראי שלה לא נפגם. המלצות לטיול ברואנדה

אפריקה בדרך כלל מעלה בראשנו שתי אסוציאציות – הראשונה של שמורות ספארי עם מגוון חיות בר, והשנייה, והחיובית פחות – של חוסר יציבות, עוני ומחלות. רואנדה, אשר שוכנת במרכז אפריקה, מנפצת את שתי הסטיגמות הללו. ראשית, אמנם יש בה סוואנות עם חיות בר, אבל היא מזוהה יותר עם יערות הגשם העבותים בהם חיים שימפנזים וגורילות. שנית, מאז 2003, עם סיומה של מלחמת האזרחים, רואנדה הפכה לאחת המדינות הבטוחות, המסודרות והיעילות באפריקה. רואנדה נמצאת בצמיחה כלכלית, האיסור על אפליה גזעית מעוגן בחקיקה, ורואנדה נהנית משוויון מגדרי ומייצוג נשים בפרלמנט מהגבוהים בעולם. רואנדה היא יעד אפריקאי מבטיח מעוד הרבה סיבות. היא קטנה יחסית, כך שקל ונוח להתנייד בה ואפשר לבקר במרבית אתריה בטיול אחד, יש בה תשתיות תיירות מפותחות, בוודאי בהשוואה למדינות אפריקאיות אחרות, הדרכים נוחות לנסיעה ובשנים האחרונות נפתחו בה גם הרבה מאוד מלונות מפנקים ולודג'ים אקולוגיים מוקפדים בלב הטבע.

מטעי תה ברואנדה

מטע תה ברואנדה

מעבר לכל אלה, הסיבה המרכזית להגיע לרואנדה היא שמדובר במדינה יפהפייה, גן עדן לאוהבי טבע. פעם התיירים היו מגיעים לרואנדה כי היתה זו אחת מהמדינות הבודדות באפריקה בהן אפשר לפגוש את גורילות ההרים. היום המטיילים מגלים שרואנדה מציעה הרבה יותר מזה: יערות גשם, הרי געש, אגמים, מטעי קפה ותה, מגוון עצום של חיות בר ומפגש אנושי מרתק.

אז מה רואים ברואנדה?

קיגאלי

בירת רואנדה, קיגאלי (Kigali), הלב הפועם של המדינה, היא עיר שמטיילים רבים רואים כנקודת מוצא לטיולים במדינה, אך לא מרבים להתעכב בה בדרכם אל אתרי הטבע. למרות זאת מדובר בעיר ומרתקת ובטוחה הבנויה על גבעות רבות ומאפשר להכיר את הפסיפס האנושי של רואנדה. קיגאלי היא עיר שמשלבת בין ישן וחדש. מצד אחד יש בה שווקים מסורתיים כמו שוק קימירונוקו (Kimironko Market), השוק הגדול בעיר, שהוא מבוך של סמטאות עם ערב רב של דוכנים (דוכני הבדים, בהם אפשר לתפור בגדים לפי מידה, פופולריים במיוחד).  מצד שני יש בקיגאלי מלונות פאר של רשתות בינלאומיות, גורדי שחקים, מגדלי עסקים ומבנים מודרניים נוספים כמו מרכז הכנסים, מסימני ההיכר של העיר, שכיפתו מוארת בלילה בתאורה ייחודית בשלל צבעים.

מרכז הכנסים של קיאגלי, מהמבנים המודרניים בעיר | צילום: JS Gordon-Moran / Shutterstock.com

מרכז הכנסים של קיאגלי, מהמבנים המודרניים בעיר | צילום: JS Gordon-Moran / Shutterstock.com

בעיר יש כמה מוזיאונים מעניינים, כמו מרכז האמנויות Inema שבו ניתן לראות בפעולה אמנים מקומיים מוכשרים, מוזיאון האמנות של רואנדה ועוד. תזכורת לעבר הכואב של רואנדה אפשר לראות במוזיאון המוקדש לרצח העם (Kigali Genocide Memorial). באתר יש קברי אחים בהם טמונות גופותיהם של כ-250 אלף קרבנות רצח העם, וכן מוזיאון שמספר את סיפורו של רצח העם ברואנדה ובמקומות נוספים בעולם. מומלץ לשכור מדריך אודיו שיאפשר להעמיק את הידיעות על העבר הכואב של רואנדה.

אחד הדברים המפתיעים בקיגאלי הוא חיי הלילה התוססים שלה. אחת השכונות הכי מעניינות בהקשר הזה היא Nyamirambo, הגדושה בחנויות מיוחדות, ברים ומסעדות.

דוכן ירקות ופירות בשוק קימירונוקו | צילום: Oscar Espinosa / Shutterstock.com

דוכן ירקות ופירות בשוק קימירונוקו | צילום: Oscar Espinosa / Shutterstock.com

מפגש עם גורילות בפארק הלאומי וולקנוס

המפגש עם גורילות ההרים בפארק הלאומי וולקנוס (Volcanoes) נחשב לשיא השיאים של הטיול ברואנדה. הפארק, אשר גובל בשמורת מגאינגה (Mgahinga) שבאוגנדה ובפארק וירונגה שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הוא הפארק הלאומי הראשון שהוכרז באפריקה, עוד ב-1925. בפארק היפהפה יש יער גשם הררי סבוך, חמישה הרי געש חרוטיים (הגבוה מכולם מתנשא לגובה 4,507 מטר), חורשות במבוק ואפילו אחו אפרו-אלפיני. הפארק משמש כבית למינים רבים של בעלי חיים וציפורים, כאשר גורילות ההרים הם גולת הכותרת. הודות למאמצי השימור, מספר הגורילות בפארק עלה באופן משמעותי והיום הוא עומד על כ-600. מספר המבקרים בשמורה מוגבל מאוד, והאשרה לביקור בפארק יקרה מאוד (כ-1,500 דולר לאדם לביקור חד יומי). יחד עם זאת, מדובר בחוויה של פעם בחיים. המסע ביער נמשך כ-8-4 שעות , והמפגש עם הגורילות נמשך כשעה, במהלכה אפשר לראות את הגורילות אוכלות, מטפלות בגוריהן ומתקשרות זו עם זו.

מפגש עם משפחת גורילות בפארק הלאומי וולקנוס, משיאי הביקור ברואנדה

מפגש עם משפחת גורילות בפארק הלאומי וולקנוס, משיאי הביקור ברואנדה

יער ניונגווה

היער הלאומי ניונגווה (Nyungwe) הוא משמורות הטבע החשובות באפריקה. ביער הגשם ההררי העבות יש מגוון ביולוגי עצום, שכולל 1,068 מיני צמחים (כולל מינים רבים של סחלבים), 322 מיני ציפורים ו-75 מיני יונקים (ובהם 13 מיני קופים). הכוכבים הגדולים של היער הם השימפנזים, ומרבית המטיילים המבקרים ביער עושים זאת על מנת להתחקות אחרי הפרימטים החכמים הללו.

ביער יש אטרקציה בולטת נוספת, שמרמזת שרואנדה בדרך להפוך ליעד של תיירות אקולוגית כמו מדינות אחרות דוגמת קוסטה ריקה – ביער נמצא מסלול הגשרים התלויים הארוך והגבוה באפריקה. מערכת הגשרים נמתחת לאורך 150 מטר וניצבת בגובה 70 מטר מעל פני הקרקע. מכאן ניתן להשקיף על היער מעל צמרות העצים ולראות מקרוב את דיירי היער. בנוסף יש ביער 15 מסלולי הליכה נהדרים בדרגות קושי שונות.

גשר תלוי ביער ניונגווה

גשר תלוי ביער ניונגווה

הפארק הלאומי אקגרה

אחד ממוקדי המשיכה הבולטים של אפריקה הוא שמורות הספארי, ורואנדה לא יוצאת דופן בהקשר הזה. לצד מפגש עם גורילות ביערות הגשם, רואנדה מציעה גם שמורות טבע עם שטחי סוואנה עצומים בהם אפשר לראות חיות בר. הפארק הלאומי אקגרה (Akagera) מאפשר לראות חיות בר רבות בסביבתן הטבעית במרחק שעתיים וחצי בלבד מקיגאלי.  בפארק שמשתרע על שטח של 1,140 קמ"ר אפשר לראות אריות, נמרים, פילים, קרנפים ותאואים, וכן זברות, היפופוטמים, ג'ירפות, אימפלות, תנינים ועוד.

אימפלות בפארק הלאומי אקגרה

אימפלות בפארק הלאומי אקגרה

אגם קיוו

אגם קיוו (Kivu), אשר שוכן על הגבול בין קונגו לבין רואנדה, הוא אחד מהאגמים הגדולים באפריקה ואחד ממאגרי המים המתוקים העמוקים בעולם. האגם המוקף הרים, אשר שטחו 2,700 קמ"ר, הוא פנינת טבע אמתית ומקום מושלם לנופש ומנוחה, וכן לפעילויות כמו שייט או רכיבה על אופניים סביב האגם. סביב האגם יש כפרי דייגים מסורתיים ובהם בתים הבנויים על כלונסאות, וכן כמה עיירות נופש, כמו Rubavu, אשר שוכנת בקצה הצפוני של האגם, ובה חוף חולי יפה, טיילת תוססת, רזורטים מפנקים ומגוון פעילויות ספורט ימי. אחת העיירות המקסימות ביותר לשפת האגם היא Kibuye. מן העיירה נשקפת תמונת נוף נפלאה של האגם, האיים שבתוכו והגבעות המקיפות אותו. בעיירה יש גם כמה לודג'ים אקולוגיים מוצלחים.

אגם קיוו, מהאגמים הגדולים באפריקה

אגם קיוו, מהאגמים הגדולים באפריקה

 

הר ביסוקה

בקרבת אגם קיוו נמצא הר ביסוקה (Bisoke), שאמנם אינו ההר הגבוה במדינה – גובה 3,711 מטר – אבל הוא לבטח אחד ההרים המעניינים במדינה. ההר, שהוא חלק מרכס הרי הווירונגה, הוא הר געש רדום ותלול, אשר הטיפוס אליו מצריך טרק מאתגר שמתאים לבעלי כושר טוב. בסיום הטיפוס מחכה תגמול שווה במיוחד – אגם געשי יפהפה שממתין בפסגת ההר.

האגם הגעשי בפסגת הר ביסוקה

האגם הגעשי בפסגת הר ביסוקה

מפת רואנדה:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מרואנדה

תיירות בת קיימא ברואנדה ואיך היא שומרת על הטבע
תיירות בת קיימא ברואנדה ואיך היא שומרת על הטבע

נועם בדין הוזמן על ידי מועצת הפיתוח של רואנדה להשתתף במשלחת לבחינת התיירות בת-קיימא של המדינה. הוא סקר במשך 12 יום את שימור הטבע ובעלי החיים, ובמיוחד סביב שימור גורילות ההרים. מעבר לרווחתה הכלכלית ושיפור החיים של האוכלוסייה ...

בעקבות גורילות ההרים ברואנדה
בעקבות גורילות ההרים ברואנדה

רואנדה מפתיעה ביופי הסוחף שלה, בסביבה הירוקה, במאמצי השימור של הטבע ובנופים שישאירו אתכם פעורי פה. גולת הכותרת של הטיול ברואנדה היא ללא ספק המפגש עם גורילות ההרים. על קשיי הטרק יותר ממפצה ההתרגשות האדירה למראה משפחת גורילות ...

אי ירוק בלי ים: מסע צילום ברואנדה
אי ירוק בלי ים: מסע צילום ברואנדה

כמו הרבה דברים טובים, גם הרעיון להוביל קבוצת צלמים לרואנדה נולד במקרה. רשימת "המדינות הירוקות" היתה מצומצמת מאד, והצלם רפי קורן החליט לבנות מסע צילום מרתק ופוטוגני במיוחד לרואנדה, אחת מאותן מדינות יחידות סגולה. כך נחשף לשילוב נפלא ...