תפריט עמוד

קרנבלי חורף באיטליה

האיטלקים אוהבים לחגוג כל השנה, ועל אחת כמה וכמה בתקופת הקרנבלים החורפיים. נשפי מסכות בוונציה, קרבות תפוזים באיבריאה, תהלוכת בובות בוויארג'יו – הנה שלוש סיבות מצוינות להגיע לארץ המגף דווקא בחורף

האיטלקים אוהבים לחגוג, בין אם זה בארוחה טובה, במסיבה עליזה או בקרנבל תחפושות ססגוני. ובחורף, כשבחוץ סגרירי ואפור, אין כמו חגיגה איטלקית כדי לשכוח את כל הצרות… נשפי מסכות בוונציה, קרבות תפוזים באיבריאה, תהלוכת בובות בוויארג'יו – הנה שלוש סיבות מצוינות להגיע לאיטליה, ארץ המגף, דווקא בחורף:

קרנבל המסכות של ונציה: מי מסתתר מאחורי המסכה
אחד הקרנבלים המפורסמים ביותר בעולם מתרחש בכל חורף בעיר התעלות, ונציה. קרנבל המסכות, שאורך עשרה ימים בחודש פברואר (השנה הוא מתחיל לקראת סוף פברואר וגולש לתוך חודש מרץ), מושך אליו המוני תיירים מכל העולם. למרות הביקורת מצד תושבי העיר על כך שהקרנבל הפך ממוסחר מדי, ביקור בוונציה בתקופת הקרנבל הוא בהחלט חוויה מומלצת.

מקור הקרנבל בימי הביניים, כאשר השימוש במסכות נועד לטשטש בין המעמדות השונים, שכן איש לא ידע אם מאחורי המסכה מסתתר אציל נכבד או נפח עני. לאורך ההיסטוריה של העיר היו שליטים שאסרו על חבישת המסכות בטענה שהאנונימיות הקלה על התנהגות נלוזה. ב-1797, עם כיבוש העיר על ידי נפוליאון, קרנבל המסכות הופסק, והוא חזר להתקיים רק כעבור כמעט 200 שנים, בשנת 1979. מאז הוא גדל והתפתח (יש הטוענים שיותר מדי), וכמות האירועים והמופעים בו גדולה מאוד: במהלך הקרנבל נערכים ברחבי העיר מצעדים ותהלוכות, נשפי תחפושות, מופעים, חגיגות רחוב, הרבה מוזיקה ונשפי מסכות. חלק מהאירועים הם בחינם, לאחרים צריך לרכוש כרטיסים – רצוי מראש, כדי להימנע מאכזבות.

משתתפות בקרנבל המסכות של וונציה על רקע התעלה הגדולה

המסכות בקרנבל נחלקות לכמה סוגים, כשלכל סוג יש שם ומאפיינים משלו – יש מסכות שמכסות את כל הפנים, אחרות מכסות רק את איזור העיניים; יש מסכות לבנות חלקות, ויש כאלה שמעוטרות בקישוטים מורכבים בצבע זהב, לעתים בצירוף אבנים נוצצות. יש גם מסכה גרוטסקית, שנקראת "מסכת רופא הדֶבֶר", העשויה מעור ומצוידת באף ארוך הדומה למקור של ציפור – אזכור למגפת הדבר והרופאים שנלחמו בה. רוב המסכות עשויות מחומרים נוקשים והן נטולות תווי פנים וחסרות הבעה. דוכנים וחנויות ברחבי העיר מוכרים את המסכות האופייניות, אולם המהדרין מכינים אותן בבית. החוגגים, בעיקר בנשפים הרשמיים, נוהגים ללבוש בגדים הדורים ממשי, קטיפה ועיטורי נוצות. מידע על הקרנבל והזמנת כרטיסים לאירועים שונים באתר הקרנבל.

קרב תפוזים בקרנבל של איבריאה. "פשוטי העם" הולכים ברגל, "האצילים" – בכרכרות

הקרנבל של איבריאה: קרבות תפוזים בין אצילים למורדים
אחרי המסכות הקודרות משהו של של ונציה, הנה קרנבל שיאפשר לכם להשתחרר וללכלך את הידיים – ולא רק אותן. הקרנבל של איבריאה (Ivrea), עיר ימי ביניימית יפה השוכנת על גדת נהר בצפון-מערב איטליה, כולל בתוכו אירוע יוצא דופן – מלחמות תפוזים. אבל כדי להבין את עניין התפוזים (שכלל אינם גדלים באזור ומובאים במיוחד מסיציליה), יש להכיר את ההיסטוריה מאחורי הקרנבל הזה. הקרנבל מחייה אירוע – אמיתי או בדיוני – מחיי העיר: בימי הביניים שלט בעיר ברון, שהתאכזר לתושבים והביאם לידי פת לחם. בתו היפה של הטוחן החליטה לעשות מעשה והובילה את אנשי העיר למרוד כנגד הברון ולסלקו מהעיר. כאמור, הקרנבל מחייה את הסיפור הזה, ובמהלכו נערכות תהלוכות ססגוניות שבהן צועדות או רוכבות על סוסים דמויות המחופשות לבת הטוחן, לשומר ראשה, לברון, לחייליו ולפשוטי העם.

שיאו של הקרנבל, שאורך שבעה ימים, בשלושת ימיו האחרונים, שבהם נערכים קרבות תפוזים בין שתי קבוצות: הקבוצה האחת מייצגת את המוני העם, וחבריה הולכים ברגל ואינם מצוידים באמצעי הגנה, והקבוצה השנייה מייצגת את האבירים, והללו נוסעים בכרכרות רתומות לסוסים וחובשים מסכות. במהלך הקרנבל, כל מי שרוצה להביע הזדהות עם ההמונים המורדים, בין אם הוא תושב העיר או תייר מזדמן, מוזמן לחבוש כובע אדום מחודד. במהלך הקרבות המוני תפוזים מתעופפים באוויר בין הקבוצות היריבות, וגם הצופים שאינם לוקחים חלק בקרב צפויים לחטוף מטח כתום. בסופו של הקרב, רחובות העיר מכוסים בעיסה דביקה וכתומה. ביומו האחרון של הקרנבל נערכת ארוחה מסורתית של פולנטה ודג קוד מומלח בכיכר למרמורה (Piazza Lamarmora). מידע רב אפשר למצוא באתר הקרנבל.

בובות ענק בקרנבל של ויארג'יו

קרנבל ויארג'יו: ידוענים כבובות
עוד קרנבל פופולרי מתרחש כל שנה בעיר ויארג'יו (Viareggio), במהלך ארבעה סופי שבוע בפברואר ובמרץ. בימים אלו המוני אנשים מתגודדים ברחובות כדי לצפות בתהלוכות המסורתיות שבמרכזן פלטפורמות הנושאות בובות ענק, שהעבודה הרבה שהושקעה בהן ניכרת בבירור. רבות מהבובות הן של דמויות מוכרות (קצת פחות מוכרות אם אינכם איטלקים) – אפשר לזהות דמויות של פוליטיקאים מקומיים ואפילו בינלאומיים (השנה, למשל, הנשיא האמריקאי אובמה יזכה לבובה בדמותו), שחקני קולנוע, מנחי טלוויזיה וזמרים מפורסמים.

מקור הקרנבל בשנת 1873, כאשר תושבים חובשי מסכות יצאו אל רחובות העיר במחאה על המיסים הגבוהים. הצעדה בתחפושת מצאה חן בעיני רבים, והוחלט להפוך אותה לאירוע שנתי עליז, בעיצומו של החורף הסגרירי. הבובות הצועדות בקרנבל נוצרות באופן מיוחד בכל שנה, והעיצוב, ההרכבה והצביעה שלהן אורכים חודשים ארוכים. בתקופת הקרנבל רחובות העיר הומים וצפופים מאוד, ומי שמעדיף לראות את התהלוכות בנחת ובלי לחץ יכול לרכוש כרטיס ישיבה ביציעים מיוחדים. מידע על הקרנבל (באיטלקית) באתר האינטרנט.

מדריך מסע אחר לאיטליה

בתמונה הפותחת: צועדים בקרנבל של איבריאה

 

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.