תפריט עמוד

פסטיבל אדמה אדומה באוקלהומה, ארצות הברית
28 שנים ברציפות מתקיים באוקלוהומה סיטי הפסטיבל המעניין הזה, שמוקדש כולו לתרבות האינדיאנית. מה שהחל כיוזמה קטנה ומקומית שמטרתה לחשוף את הציבור לאמנות ולתרבות הילידית (וליצור לה שוק) נחל הצלחה מסחררת. בשנים שעברו מאז הפך האירוע לכינוס ענק המאחד שבטים שונים – כמאה במספר. כולם מתכנסים ב-Remington Park שבאוקלהומה סיטי לשלושה ימים של תחרויות, ריקודים ושירה אינדיאנית. 1,200 אמנים ורקדנים יופיעו הפסטיבל השנה, ואם אתם בארצות הברית בתקופה המתאימה כדאי לכם מאוד להגיע.
מתי: 7-5 ביוני 2014
אתר הפסטיבל

ראט יאטרה (פסטיבל הקרונות) באוריסה, הודו
מדי שנה בקיץ נוהרים אל אוריסה (Orissa), השוכנת בחוף הים המזרחי של הודו, מאות אלפי מקומיים ותיירים כדי להשתתף באחד האירועים הגדולים והחשובים בהודו. מרכז האירוע הוא מקדש ג'אגאנאת מהמאה ה-12 (Jagannath Temple) שניצב על חוף הים של פורי (Puri). הפסטיבל נמשך עשרה ימים שבמהלכם מתקיימת תהלוכה המנציחה את מסעו של קרישנה מגוקול למאתורה (Mathura). פסליהם של האלים ג'אגאנאת, אחיו באלבאדרה (Balbhadra) ואחותו סובאדרה (Subadhra) מובלים מהמקדש על גבי קרונות צבעוניים ומקושטים המכונים ראט (Rath), כשהפסל הגדול ביותר הוא זה של ג'אגאנאת – גובהו 14 מטר ורחבו עשרה מטרים. הקרונות הענקיים והכבדים מאוד נגררים על ידי אלפי עובדי מקדש מקצועיים. עד לפני כמה שנים מאמינים רבים נהגו להשליך עצמם מתחת לגלגלי הקרונות כדי למות לנגד עיניו של האל ובכך לזכות בישועה.
הקרונות מובלים כקילומטר לאורכו של רחוב Grand road בליווי פילים, משאיות, מכוניות, צליינים ואקרובטים. כאשר הם מגיעים לקצה הרחוב יוצאים האלים למנוחה של שבעה ימים, שבסיומה הם מועמסים על הקרונות ונסחבים במעלה הרחוב בחזרה אל המקדש, בתהלוכה זהה לזו שבה יצאו ממנו. בסיום התהלוכה מפרקים את הקרונות ומשתמשים בעציהן להסקה במטבחים המשותפים שמחוץ למקדשים ולהבערת מדורות הלוויה. הקרונות נבנים מחדש מדי שנה ואילו פסלי האלים נבנים מחדש בהתאם לתאריכים אסטרולוגיים, בכל 8, 11 או 19 שנים. הפסלים הישנים נקברים באתר שסמוך לשער הצפוני.

מתי: 29 ביוני 2014
אתר הפסטיבל

קרנבל נאבוטה. פלטפורמות תצוגה ענקיות ומוארות חולפות ברחובות העיר | צילום: Fisherman, GNU FDL ver 1.2


קרנבל נאבוטה ביפן
בכל שנה בחודש אוגוסט יפן נותנת את תשובתה לקרנבל הגדול של ריו דה ז'נירו. במשך חמישה ימים מתקיימות חגיגות לכבוד הקיץ בצפון יפן, שמטרתן לעורר את האנשים המנומנמים (Nebuta) לקראת הקציר של הסתיו. יותר משלושה מיליון איש מגיעים לאומורי סיטי כדי לחזות בתהלוכות הססגוניות ולהשתתף בחגיגות הריקודים התוססות שממלאות את רחובות העיר. בשעות החשיכה יוצאות התהלוכות ובראשן האטרקציה העיקרית והמרשימה של הקרנבל – פלטפורמות תצוגה מוארות שמגיעות לגובה של חמישה מטרים ולמשקל של עד ארבעה טונות. בניית הפלטפורמות אורכת חודשים ועולה הון רב, הן עשויות מעץ וחוטי תיל ועליהן נבנות דמויות מרהיבות של שדים, אלים, רוחות, אבות קדמונים ולוחמים סמוראים ומיתולוגיים לבושים בתלבושות צבעוניות מנייר מוקשה ומתאפיינים בהבעות פנים המבטאות את אישיותו ותשוקותיו של יוצרם. במהלך הקרנבל מובלות כ-25 פלטפורמות ברחובות הראשיים של העיר בליווי נגני חליל ותופים ובמות ראווה עם אלפי רקדנים אנרגטיים (Haneto) בתלבושות ססגוניות שמנענעים את גופם, מסלסלים בגרונם, צועקים, מריעים ומלהיבים את הקהל מסביב. ביומו האחרון של הפסטיבל מתקיימות חגיגות מיוחדות שבמהלכן במפרץ אומורי שטות סירות עם דמויות ענק עליהן וזיקוקי דינור צובעים את שמי הלילה בשלל צבעים.
מתי: 7-1 באוגוסט
אתר הפסטיבל

פסטיבל גרמה באוסטרליה
אם אתם מתעניינים בתרבותם של האבוריג'ינים, ילידי אוסטרליה המקוריים, כדאי לכם מאוד להגיע בקיץ לטריטוריה הצפונית (Northern Territory), לאזור שנקרא East Arnhem Land. זהו ביתן של כמה מהקהילות העתיקות ביותר בעולם (40 אלף שנה ויותר), קהילות שבטיות של האבוריג'ינים שחיים באיזור מדורי דורות. כצפוי, המקום נחשב למעצמה של כלי נגינה אבוריג'יניים, בעיקר דיג'ורידו.
מדי שנה, ביום שישי הראשון של חודש אוגוסט, נפתח שם פסטיבל גרמה, שמאגד בתוכו כמה קבוצות שבטיות גדולות, ומטרתו לחגוג את התרבות האבוריג'ינית העתיקה והעשירה. תיירים רבים מרחבי אוסטרליה ומיבשות אחרות מגיעים כדי לחזות בחגיגות. במהלך ימי הפסטיבל אפשר להתרשם ממלאכות מסורתיות, מריקודים שבטיים עתיקים וממסורת ציורי הגוף האבוריג'ינית.
מתי: 4-1 באוגוסט
אתר הפסטיבל

קרנבל נוטינג היל. חגיגה קריבית עליזה | צילום: yisris / flickr

קרנבל נוטינג היל בלונדון
כדי ליהנות מקרנבל קריבי אין צורך להרחיק מעבר לאוקיינוס. מדי שנה, בסוף אוגוסט, מארחת שכונת נוטינג היל בלונדון קרנבל שמח וצבעוני, ששורשיו נטועים באי הקריבי טרינידד. ב-1883 ביטל השלטון הבריטי את חוקי העבדות באי, והעבדים המשוחררים החלו לחגוג את יציאתם לחופשי בקרנבל שנתי. בשנות החמישים של המאה העשרים החל גל הגירה מאזור הקריביים לאנגליה. המהגרים התגוררו בשכונות בריקסטון ודלסטון, וסבלו מעוני וגזענות. כתגובה למצבם העגום, המהגרים מטרינידד החליטו לערוך קרנבל בדומה לזה שבמולדתם, על מנת להציג את תרבותם הייחודית לתושבי לונדון.
ב-1958 התקיים הקרנבל הבריטי הראשון במהדורה מצומצמת, בתוך אולם בצפון העיר. ב-1964 הפך לפסטיבל רחוב, כמו במקור הטרינידדי, ועבר לשכונת נוטינג היל. כיום זהו הקרנבל השני בגודלו בעולם. כשני מיליון מבקרים פוקדים את האירוע, ולצד קבוצות המיעוטים שהקרנבל הוא להם הזדמנות לחגוג את מוצאם, משתתפים בו גם אנגלים רבים.
כמו בקרנבל הטרינידדי, קרנבל נוטינג היל מורכב מצועדים לבושים בתחפושות צבעוניות ומתזמורות מסורתיות המנגנות מוזיקת קליפסו, סול, סוקה ועוד.
היום הראשון של הקרנבל מוקדש לילדים, ביום השני נערכות התהלוכות הגדולות והמפורסמות. מאות קבוצות משתתפות בהן ומציגות תחפושות ותצוגות ראוותניות, עליהן עבדו מאז סיומו של הקרנבל הקודם.
מתי: 25-24 באוגוסט 2014
אתר הקרנבל

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.