תפריט עמוד

קרטייה ברסון – הרגע המכריע

שתפו:

הצלם הצרפתי הנרי קרטייה ברסון נחשב אחד מגדולי הצלמים במאה האחרונה ואבי הפוטו-ז'ורנליזם. ברסון הראה את הדרך לכל צלם שיוצא אל הרחוב בחיפוש אחר הרגע המכריע.

פורסם 7.5.11
הנרי קרטייה ברסון נולד ליד פריס ב-22 באוגוסט 1908. הוא הלך לעולמו ב-3 באוגוסט 2004 בגיל 95.
להכרה בינלאומית רחבה זכה כאשר צילם בהודו את הלווייתו של מהטמה גאנדי. רבים מצילומיו בסין ובמזרח הרחוק העניקו לו מוניטין מצוין וכאשר יצא ב-1952 ספרו "הרגע המכריע" הבינו כל העוסקים בתחום שמדובר במחדש ובמכתיב דרך.

"עליך להתרכז, לחשוב ולהביט – זה הכל. ההבדל בין תמונה בינונית לתמונה טובה טמון במילימטרים בודדים בלבד". דברים אלה אמר אנרי קרטייה ברסון, מגדולי הצלמים בדורנו. ברסון הוא שטבע את המושג "הרגע המכריע" (The Decisive Moment). רגע זה הוא אותו שבריר שנייה שבו מתמזגים הסביבה ואירוע מסויים בתוכה, ויוצרים יחדיו הרמוניה וייחוד.

ברסון מעולם לא ביים את תמונותיו ובעבודותיו הוא מציב את עצמו כצופה מן הצד. גישתו היא להביא לידי ביטוי דווקא את ההיבטים המוכרים פחות, אך רבי המשמעות, של חיי היומיום. ברסון טען שאיכות התמונה נקבעת רק ברגע הצילום עצמו ואינה ניתנת לשיפור (חיתוך או ריטוש) מאוחר יותר. "רגע היצירה שלי הוא החלק ה-125 של השנייה", העיד על עצמו. בתמונותיו הוא מתייחס לקומפוזיציה של כל הסביבה הנכללת במסגרת הצילום, ונותן דגש מיוחד לצורניות ולאירוע המיוחד המתאימים לה.

על פי ברסון נדרשת מהצלם היכולת לבודד אירוע מסויים מתוך מכלול האירועים וליצור עבורו קומפוזיציה מעניינת. עליו להיות בעל יכולת ומיומנות להוציא את הדברים מהקשרם המיידי ולהטביע בהם את חותמו האישי.

רוב תמונותיו של ברסון צולמו ברחוב, ובצילומי רחוב כדאי להפריד בין צילום מתוכנן ובין צילום בחטף. בצילום מתוכנן אנו בוחרים את ה"תפאורה" המבוקשת ומתכננים את הקומפוזיציה הרצויה ואת החשיפה הנכונה (מהירות צמצם). במקרים מסויימים ניתן אפילו למקד את המרחק ולהמתין להתרחשות שתשלים את התמונה. בפעילות מסוג זה אפשר להשתמש בחצובה ובכבל מחשוף רגיש. רצוי, כמובן, להתאזר בהרבה סבלנות, המהווה ערובה להצלחת הצילום המתוכנן.

אנרי קרטיה ברסון – "מאחורי תחנת סנט לזר, פריס" 1933 (צילום בחטף)

צילום בחטף מתבצע כאשר אנו נתקלים בהתרחשויות פתאומיות וחולפות, המאלצות אותנו לצלם ללא תכנון מוקדם. במקרה זה רצוי ללחוץ על ההדק מייד ולהנציח את הרגע במהירות האפשרית. רק לאחר מכן כדאי להתחיל לתקן את הנתונים (צמצם, מהירות, מיקוד) ולבצע חשיפה שנייה במידה האפשר. כמובן שעם הניסיון והזמן הופכת הפעולה ספונטנית ומהירה. מספרים שקרטייה ברסון היה מספיק לצלם חמש תמונות מרגע שהבחין בהתרחשות ועד שהביא את עינית המצלמה לעינו. עד שנגיע למיומנותו ולניסיונו של ברסון, מומלץ בצילום מסוג זה, להשתמש בסרט רגיש, בצמצם סגור ככל שניתן ובעדשות רחבות זווית. יתרון משמעותי מוענק כאן למצלמות המצויידות במנוע להעברת התמונה.


טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

שתפו: