תפריט עמוד

קניון שחורת בחורף

• עונה מומלצת: חורף, בכל עונה אחרת חם מדי. 

• התאמת המסלול: לכל המשפחה. 

• קושי המסלול: בינוני. 

• אורך המסלול: כארבעה קילומטרים. 

• משך המסלול: שלוש שעות וחצי. 

• מפה: מפת סימון שבילים "הרי אילת", מס' 20.

• הגעה מאילת: ניסע בכביש הערבה, מס' 90, צפונה מאילת. כחמישה קילומטרים וחצי צפונה מהפנייה לקיבוץ איילות נאט את הנסיעה. נבחין בדרך עפר פונה שמאלה (מערבה). לעיתים ניצב במקום שלט כתום המורה "עמודי עמרם" ו"קניון שחורת", אך יש והוא נעקר ממקומו. נפנה בדרך העפר (זהירות בירידה מכביש הערבה!). כעבור שני קילומטרים וחצי נגיע לפיצול דרכים בו נפנה שמאלה לעבר קניון שחורת , בדרך שלאורכה סימון שבילים ירוק. הדרך חולפת על פני גבעת גרניט כהה משמאל ועולה במעלה נחל שחורת. בפתח הקניון היא מגיעה לקיצה. כאן חונים את הרכב ויוצאים לדרך. 

• מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים!

מהנקודה בה חנינו את הרכב נחצה את ערוץ הנחל אל העבר השני ונחפש אחר סימון שבילים שחור שבמקביל אליו סימון של שביל ישראל. השביל מעפיל על הגדה הנגדית של הנחל ומגיע אל רמה חולית שממנה נשקפים נופים יפים של ההרים הסוגרים עליה סביב. צבעו של כל אחד מההרים כאן הוא שונה. צפונית-מזרחית אלינו מתנשא הר אמיר, העשוי כולו אבן חול נובית – דבר הניכר בצורותיו הרכות ובגוונים המשתנים מחום לאדמדם. בלב הרמה ישנה גבעה העשויה אף היא אבן חול – צבעה חום אדום ובגלל שהיא עשויה מחומר רך, נוצרו בה על ידי מים ורוחות מנשבות גומחות סלע וקשתות.

כשנתקרב אל הגבעה נוכל להבחין שאבן החול איננה אחידה, אלא עשויה שכבות-שכבות. כל שכבה ניכרת בצבע שונה ובגודל גרגירים שונה, ובחלקן אף חלוקי קוורץ גדולים. אבן החול היא סלע משקע יבשתי, החול שקע והתרבד כאן שכבה אחר שכבה בתקופה שבה כל האזור מערב ונוביה שבסודאן ועד הים התיכון היה רצף אחד של קרקע נטויה לעבר צפון (בשפה המקצועית פנפליין). ברמה הנטויה קלות זרמו נהרות אדירים בזרם אטי, בו שקעו גרגירי החול שהצטברו, הודקו ויצרו את אבן החול. כשעבר האזור תמורות רבות (העיקרית שבהן הוא השבר הסורי אפריקאי) נחשפו אבני החול לתהליכי הבלייה הניכרים בהם כיום. אותן שכבות שבהן ניתן לראות מצבור של חלוקי נחל גדולים מעידות על תקופה שבה הייתה הזרימה בנחל חזקה יותר ולכן גם הסחף שנשאה עמה היה רב יותר. 

קניון הגרניט של נחל שחורת (עם שיח צלף) | הצילומים בכתבה: יותם יעקבסון


לאחר שנחלוף על פני הגבעה החולית מימין (מזרחית לשביל) נגיע אל צומת שבילים מסומנים; השביל שמסומן בשחור חוצה שביל שמסומן באדום המגיע ממזרח וממשיך מערבה, ואנו נפנה שמאלה ונלך בעקבותיו. תוך זמן קצר ניפרד מהרמה החולית. השביל מעפיל במעלה מדרון של גבעה עשויה סלע גיר, ממשיך לאורכה ושב וגולש אל נחל שחורת בקטע עליון יותר שלו. בהגעה לערוץ נוכל להתרשם מסלע שלו צורה וצבע שונים. זהו סלע חרסית שבו עורקי גבס מגובשים למחצה היוצרים צורות מעניינות.

בקטע זה של ערוץ נחל שחורת מתרחשת תופעה מעניינת. הערוץ זונח את הקטע בו הוא זורם דרך סלע הגיר הצהבהב ונכנס אל קטע שבו הוא חוצה סלע גרניט קשה וקהה. השוני ניכר לא רק בצבע הסלעים, אלא גם בצורת הקניון. בסלע הגיר שקשיותו בינונית, נוצר ערוץ רחב יותר מאשר בסלע הגרניט הקשה, שבו נותר מעין קניון קטן.

השביל פונה שמאלה במורד הערוץ (השביל מסומן בירוק). תוך דקות נמצא בין מצוקי גרניט כהים וקשים. את רצפת הנחל מכסה שכבה עבה של חלוקי נחל. בגלל גוון הסלע הכהה הוא מתלהט במיוחד בשמש. לא אחת נמדדות כאן בקיץ טמפרטורות קרקע של 80 מעלות. נתון זה עשוי להעלות את מידת ההערכה לצמחים הבודדים שחיים כאן – עצי שיטה שנאחזים בגדות הנחל וצלף סחוסי הפורץ מבין סדקי הסלע. במהלך הצעידה בקניון יש להתגבר על כמה מכשולים קטנים, אולם הדרך בעיקרה פשוטה וקלה. כעבור קילומטר וחצי מגיעים חזרה אל חניית הרכבים.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.