תפריט עמוד

קירגיזסטן: טרק בהרי טיאן שאן

עם פסגות מושלגות אדירות, אגמים אלפיניים בצבע טורקיז, מעברי הרים דרמטיים, נהרות שוצפים, מעיינות חמים ומפגש עם נוודים החיים ביורטות לאורך הדרך, קירגיזסטן היא יעד מושלם לטרקים נהדרים מחוץ למסלול המוכר

הלכתם בדרך האינקה בפרו, טיפסתם על הקילימנג'רו בטנזניה ולא פסחתם על סובב האנאפורנה בנפאל? זה הזמן לגלות יעדים חדשים לטרקים, נופיים ומאתגרים לא פחות, באזורים בתוליים שעדיין לא נרמסו תחת רגלי המטיילים.

אחת המדינות המושלמות לטיולי הליכה בטבע פראי ויפהפה היא קירגיזסטן. המדינה, ששוכנת ממערב לסין, מציעה פסגות אדירות בגובה של 5,000-4,000 מטר, שביניהן נחבאים עמקים ירוקים, יערות צפופים, אגמים אלפיניים בצבע טורקיז (בהם האגם האלפיני השני בגודלו בעולם – איסק קול), מעיינות ופלגי מים. לחוויית הטיול בקירגיזסטן תורמת גם התרבות המקומית המיוחדת של הנוודים הרועים צאן וחיים ביורטות, אוהלים טיפוסיים לאזור. כל אלה הופכים את קירגיזסטן לגן עדן לאוהבי הליכה וחובבי טרקים.

טרק בקירגיזסטן הוא בגדר חוויה מיוחדת במינה | צילום פלג ספקטור, באדיבות אקו טיולי שטח

טרק בקירגיזסטן הוא בגדר חוויה מיוחדת במינה | צילום פלג ספקטור, באדיבות אקו טיולי שטח

בקירגיזסטן יש כמה רכסי הרים מרשימים שבהם אפשר ליהנות מטרקים נהדרים, כולל רכס הרי פמיר ורכס הרי טיאן שאן, ההרים השמימיים. האחרון הוא אחד משבעת רכסי ההרים הארוכים בעולם, והוא נמתח לאורך 2,500 ק"מ במרכז אסיה – בקזחסטן, בקירגיזסטן, באוזבקיסטן ובסין. בקירגיזסטן נמצאת הנקודה הגבוהה ביותר ברכס, בגובה 7,439 מטר מעל פני הים, ואפשר לצאת כאן לטרקים נפלאים מלווים בנופים עוצרי נשימה.

אחד מהטרקים הנופיים ביותר ברכס הטיאן שאן בקירגיזסטן יוצא מהעיירה קרקול שעל אגם איסק קול ומטפס, דרך מעבר ההרים תלטי ועמק קרקול לאגם אלה-קול, היפה באגמי קירגיזסטן, ומשם ממשיך לעמק ארשאן הציורי.

ברגל או על גב סוס, אי אפשר להפסיק להתרגש מהנופים המפעימים של קירגיזסטן | צילום: פלג ספקטור, באדיבות אקו טיולי שטח

ברגל או על גב סוס, אי אפשר להפסיק להתרגש מהנופים המפעימים של קירגיזסטן | צילום: פלג ספקטור, באדיבות אקו טיולי שטח

ההליכה מתחילה באזור עמק ג'טי אוגוז הציורי, המכונה "עמק שבעת השוורים", בשל שבעה צוקים ענקיים בצבע חום-אדמדם לאורך קירות העמק שהמראה שלהם מזכיר שוורים זועמים העומדים יחדיו. מכאן צועדים לעבר הערוץ המשני-קוק ג'ייק שלמרגלות מעבר ההרים תלטי. מחנה האוהלים שנמצא פה מציע חווית לינה בלתי נשכחת, בנופים שתרצו להתעורר מולם כל יום. הנופים האלה הם רק הקדמה למה שמחכה בהמשך הטרק.

ביום השני של הטרק יוצאים לעבר מעבר ההרים תלטי בגובה 3,800 מטר. למרות שהגובה הזה עשוי להיות מרתיע, העלייה לפס דווקא אינה קשה במיוחד. זוהי עלייה מתונה, למעט שני קטעים תלולים אך קצרים, שבסופם מקבלים תגמול הולם בדמות הנוף המרהיב שנשקף ממעבר ההרים. בירידה חולפים על פני כרי דשא אלפיניים המכוסים בפריחה מרהיבה, עד שמגיעים למחנה האוהלים ששוכן בגובה 2,500 מטר.

אוהלי הנוודים על רקע הפסגות המושלגות

אוהלי הנוודים על רקע הפסגות המושלגות | צילום: שאטרסטוק

יומו השלישי של הטרק הוא תענוג גדול במיוחד לכל אוהבי הטבע. ביום זה מטיילים במעלה נהר Uyun ולמרגלות פסגת הר קרקול (5,216 מטר), ובדרך רואים את עצי האשוח הכחולים, הייחודיים לאזור, שיוצרים פה יער מיוחד במינו. בנוסף, הדרך מאפשרת להציץ על פרחים נדירים ויפים במיוחד, כמו פעמוני שלג ולבנבנים (אדלווייס). אחרי תצפית מרשימה מגובה רב על פסגת הר קרקול, שבים למחנה האוהלים, לארוחת ערב ולינה לקראת יום חדש ומלא בריגושים.

יומו הרביעי של המסע מהווה את אחד משיאי הטרק. ביום זה מטיילים לאורכו של ערוץ קרקול עד שמגיעים לגשר העץ שחוצה את הנהר, ומשם מטפסים אל מחנה סירוטה הנמצא בליבו של יער עצי אשוח. חלקו המאתגר של היום עוד לפנינו – טיפוס לאגם הקרחוני אלה-קול, שמעלה את הדופק לשיאים חדשים, גם בגלל המאמץ וגם בשל ההתרגשות כשרואים את האגם המהפנט ביופיו, שנחשב לפנינה של קירגיזסטן. פירוש שמו של האגם בקירגיזית הוא אגם צבעוני, וזאת משום שמימיו משנים את צבעם בהתאם לאור, וצבעם נע בין ירוק אזמרגד, טורקיז, ירוק כהה, אפור ואפילו שחור. את הלילה מבלים במחנה אוהלים ליד האגם בגובה 3,600 מטר.

טרק בקירגיזסטן. להכיר אזורים בתוליים דרך הרגליים | צילום: פלג ספקטור, באדיבות אקו טיולי שטח

טרק בקירגיזסטן. להכיר אזורים בתוליים דרך הרגליים | צילום: פלג ספקטור, באדיבות אקו טיולי שטח

מיופיו של האגם אפשר ליהנות גם ביום הבא, שנפתח בהליכה לאורך האגם ונמשך בטיפוס למעבר ההרים אלה-קול בגובה 3,880 מטר, ממנו נשקפת תצפית נפלאה אל פסגות האזור. הטרק ממשיך בירידה תלולה אל עמק קלדיק הציורי, שבקיץ הרועים נוהגים לבוא אליו עם עדרי הצאן. משם השביל ממשיך בתוך יער ולאחר מכן יורד בתלילות לעמק ארשאן.

הכפר אלטין ארשאן, שפירוש שמו הוא מעיינות הזהב, הוא מקום מושלם להירגע בו בסיומה של ההליכה. בכפר נובעים מעיינות חמים שהטמפרטורה שלהם מגיעה לחמישים מעלות, אידיאלי לשחרור השרירים הדואבים אחרי כמה ימים של הליכה מאומצת. הכפר הוא גם נקודת מוצא לטיול במעלה הערוץ של אניר-טור לעבר האגמים השלווים. אחרי כמה ימים של הליכה, זה הזמן לקחת אוויר, לנוח וליהנות מפיקניק נינוח עם תצפית מרהיבה לעבר האגמים. עם קצת מזל, אפשר לראות ברווזי בר ועופות מים נוספים שמגיעים לנוח על גדות האגמים. הטרק מגיע לסיומו בהליכה לאורך ערוץ אלטין המפותל, עם נופים נפלאים לאורך כל הדרך.

מסע אופניים בקירגיזסטן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.