תפריט עמוד

קיו גרדנס – ביקור אביבי

בקיו גרדנס, הגנים הבוטניים הגדולים והמפורסמים בעולם, תמצאו יערות, אגמים, חממות עם צמחים טרופיים ואחרים, ערוגות פרחים ססגוניות, מדשאות, ארמונות וגם אטרקציות לכל המשפחה. מדריך לביקור בגנים

לונדון משובצת בהמון פארקים וגנים שמאפשרים מפלט שליו מהמולת העיר. חלק מהפארקים נמצאים ממש במרכז לונדון ואחרים קצת יותר מרוחקים. מקום אחד ששווה להרחיק בשבילו, גם אם אינכם חובבי גינון מושבעים, הוא הגנים הבוטנים המלכותיים בקיו (Royal Botanic Gardens, Kew), המכונים בקצרה קיו גרדנס. הגנים, אשר ממוקמים בדרום-מערב העיר, בין ריצ'מונד לקיו, הם ככל הנראה הגנים הבוטניים המפורסמים בעולם. הם משתרעים על שטח של כ-1,210 דונם, מה שהופך אותם לגדולים בעולם, והם  מכילים את אוסף הצמחים הגדול והמגוון בעולם. גם בכל הנוגע לוותק יש להם במה להתגאות – הגנים הוקמו ב-1759 ובשנת 2003 הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

חורשת עצי סקוויה. לצד חממות וערוגות פרחים יש בגנים חורשות ויערות

חורשת עצי סקוויה. לצד חממות וערוגות פרחים יש בגנים חורשות ויערות | צילומים בכתבה RBG Kew

למרות הוותק  הרב של הגנים, ולמרות שהבריטים ידועים בחיבתם הרבה למסורת, הגנים לא מפסיקים להתחדש, ולצד תצוגות קלאסיות וותיקות מתווספות תצוגות חדשות ואטרקציות מיוחדות. בכניסה לגנים מקבלים מפה, ועל אף שבמבט שטחי נראה שאפשר לתכנן מסלול שעובר בין מוקדי העניין הבולטים בגנים, בפועל מפתה מאוד לסטות מן השבילים הראשיים, כך שקל מאוד ללכת לאיבוד בין השבילים ואין כיף גדול מזה. מאחר והשטח של הגנים עצום ויש המון מה לראות, כדאי להקדיש למקום חצי יום, וגם אז לא תצליחו לראות את כל מה שיש לגנים להציע ואפשר לחזור אליהם שוב ושוב. בכל זאת, ריכזנו כאן כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם.

הגנים משתרעים של שטח עצום עם חממות, בריכות ואגמים

הגנים משתרעים של שטח עצום עם חממות, בריכות ואגמים

טיול מסביב לעולם

הטיול בגנים הוא כמו מסע קצר מסביב לעולם, באזורים אקלימיים שונים, שלכל אחד מהם צמחייה אופיינית. בכניסה לגנים (לנכנסים משער ויקטוריה) ניתן להבחין באגם גדול, שסביבו כרי דשא ובאביב גם פריחה משתוללת. בסמוך לאגם נמצא בית הדקלים, אחד מן הסמלים הבולטים של הגנים. בחממה הענקית יש אקלים של יער גשם טרופי ומגוון גדול של דקלים מיערות גשם מכל העולם, לצד עצי בננה, קקאו, וניל, קפה וקוקוס. ממש ממול לבית הדקלים נמצאת חממת חבצלות המים החמה והלחה, שבבריכה שבה יש מינים שונים של חבצלות מים.

מבקרים מתפעלים בבית חבצלות המים

מבקרים מתפעלים בבית חבצלות המים

באזור אחר נמצאת חממת הנסיכה מוויילס, שבה תצוגות שמוקדשות לעשרה אזורים מיקרואקלימיים שונים, כאשר מרבית שטח החממה מוקדש לצמחים טרופיים יבשים ורטובים, ובהם סחלבים, חבצלות מים, צמחים טורפים וגם קקטוסים. חממה מרשימה נוספת אשר נמצאת בימים אלה בשיפוצים היא הבית הממוזג, החממה הוויקטוריאני הגדולה מסוגה בעולם. בחממה, שמשתרעת על שטח של 4,880 מ"ר, יש צמחים ועצים מכל האזורים הממוזגים בעולם.

קקטוסים בחממת הנסיכה מוויילס

קקטוסים בחממת הנסיכה מוויילס

יערות, אגמים וארמונות

הביקור בחממות מהנה מאוד ומהווה מקום מפלט ביום גשום, אבל ביום אביב נעים, התענוג הגדול ביותר הוא לטייל בחוץ. הגנים משובצים בבריכות ואגמים, מדשאות, עצים ופרחים בשלל צבעי הקשת. בחלקם המזרחי של הגנים נמצא גן היער (Woodland Garden), אשר נועד לחקות יער טבעי ובו אלונים, עצי לבנה ועצי מייפל מצלים, ובאזור הזה נמצא גם מקדש איולוס, המוקדש לשליט הרוחות מהמיתולוגיה היוונית. במזרח הגנים נמצא גם הבית האלפיני, שמדמה אקלים קריר ויבש שמאפשר התפתחות של צמחייה אלפינית. בחלק הצפון מזרחי של הגנים נמצא ארמון קיו (Kew Palace), אחד מהארמונות המלכותיים הפחות מוכרים בבריטניה. הארמון מהמאה ה-17 שימש כבית הקיץ של המלך ג'ורג' השלישי.

נרקיסים פורחים בחזית ארמון קיו

נרקיסים פורחים בחזית ארמון קיו

האזור המרכזי של הגנים גדוש גם הוא בהמון מוקדי עניין. בין היתר יש בו גן ורדים יפה, גן אזליאות וגן ים תיכוני שבו אורנים, עצי זית, ברושים ולבנדר. גן נוסף בחלק זה של הגנים הוא גן הבמבוק, ובו אוסף הבמבוק הגדול בבריטניה, עם כ-1,200 מינים מסין, יפן, ההימלאיה ואמריקה. בליבו של הגן ניצב בית מינקה, בית חווה יפני מסורתי.

פריחת גביעוניות אביבית

פריחת גביעוניות אביבית

בחלק המזרחי של הגנים תמצאו, בין היתר, חורש של עצי סקויה, בריכת חבצלות מים ואזור גדול של יער טבעי עם עצים מקומיים כמו אלונים, אשורים וטקסוס. באביב, הקרקע מכוסה בפריחה נהדרת של פעמוניות ונרקיסים. באזור זה נמצא גם הקוטג' של המלכה שרלוט, בו נהגה לבלות עם משפחתה כשבאו לערוך פיקניק בגנים. בפינה הדרום-מערבית של הגנים נמצא הגן היפני,  אשר מורכב למעשה מכמה גנים ובהם גן תה יפני עם פנסי אבן וגני סלעים אשר נועדו לחקות אלמנטים של הטבע. באזור זה יש גם מודל של מקדש נישי הונגן ג'י בקיוטו ולא רחוק משם נמצאת הפגודה הגדולה אשר נראית למרחקים.

הגן היפני באביב, עם פריחת הדובדבן. הביקור בגנים הוא כמו טיול קצר מסביב לעולם

הגן היפני באביב, עם פריחת הדובדבן. הביקור בגנים הוא כמו טיול קצר מסביב לעולם

גן עדן לילדים

הגנים הם אמנם מקום נפלא לטיול רומנטי או פשוט לתפוס שלווה, אבל גם ילדים ייהנו מאוד מהביקור בהם. מלבד המרחבים הירוקים שאפשר להתרוצץ בהם, יש פה המון אטרקציות שילדים ייהנו מהם. אחת מהבלטות שבהן היא השביל המוגבה, Treetop  Walkaway, שמאפשר תצפית על צמרות העצים ועל הגנים מגובה 18 מטר. אטרקציות נוספות הם הכוורת, בה אפשר ללמוד על חייהן הסודיים של הדבורים, שביל בולי העץ שמאמן את הילדים בשיווי משקל, מערכת של מנהרות שמאפשרת לילדים להכיר את עולמן של הגיריות מתחת לאדמה ושביל היער, שלאורכו פזורים "מלונות חרקים" בהם אפשר להציץ על חיפושיות, עכבישים ופרות משה רבנו. מלבד זאת, בגנים מתרוצצים סנאים, וחיים בהם גם פרפרים, ברווזים, אווזים ומינים נוספים של ציפורים. ברחבי הגנים פזורים גם כמה מגרשי משחקים לילדים.

ההליכה על ה-Treetop Walkaway בין צמרות העצים היא חגיגה לילדים | צילום: RBG Kew

ההליכה על ה-Treetop Walkaway בין צמרות העצים היא חגיגה לילדים | צילום: RBG Kew

מתי לבקר?

הגנים יפים כל השנה ולכל עונה יש את הקסם שלה. בסתיו יש בגנים שלכת יפה, בקיץ מתקיימים בהם המון אירועי חוצות ואילו בחורף הגנים מתכסים בשמיכה לבנה של שלג ומוארים בתאורה מיוחדת לקראת חג המולד. האביב נחשב לעונה היפה ביותר, משום שאז הפריחה משתוללת בגנים, עם צבעונים, נרקיסים, כרכומים, מגנוליות, עצי דובדבן ומרבדים של פעמוניות שמנקדים את כרי הדשא.

אזור האגם מואר בתאורה מיוחדת לקראת חג המולד

אזור האגם מואר בתאורה מיוחדת לקראת חג המולד

איך מגיעים?

הדרך הנוחה ביותר להגיע היא בנסיעה בקו הרכבת התחתית  District עד תחנת Kew gardens, המרוחקת כ-500 מטר מהגנים. ניתן להגיע גם ברכבת עד לתחנת Kew bridge, המרוחקת כ-800 מטר משער אליזבת. יש גם כמה קווי אוטובוס שעוצרים במקום. בקיץ הדרך הנעימה היותר, גם אם הארוכה ביותר, היא בשייט על נהר התמזה מרציף ווסטמינסטר עד לרציף קיו,  המרוחק כ-500 מטר משער אליזבת.

בתמונה הפותחת: פריחה אביבית של צבעונים ליד בית הדקלים

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.