תפריט עמוד

קומבה מלה – הטבילה הגדולה

פסטיבל הקומבה מלה מבליט את השונות האדירה בין הודו הדיגיטלית והמודרנית להודו הרוחנית. עשרות מיליוני מאמינים מגיעים לנהר הגנגס כדי לטבול ולטהר את נשמתם. נפתלי הילגר היה שם, מצויד במצלמה

אין כמו פסטיבל הקומבה מלה כדי להבליט את השונות האדירה בין הודו הדיגיטלית, על סף הפריצה למעצמת היי טק, להודו הרוחנית. על פי אומדנים זהירים, במהלך הקומבה מלה יתקבצו כ-70 מיליון הינדים לטיהור נשמות המוני בסאנגאם, שליד העיר אלאהאבד (Allahabad) – נקודת המפגש בין נהר הגנגס, היאמונה והנהר התת קרקעי המיתולוגי סאראסבתי. רבים מתארים את האירוע כהצגה הגדולה ביותר על פני כדור הארץ, מכה של ההינדים, וודסטוק בסגנון הודי, עוצמה דתית שאין כדוגמתה, או במילים היבשות של ספר השיאים של גינס – המפגש הגדול ביותר של בני אדם במקום אחד.


טובלים בגנגס עם עלות השחר

על פי האמונה ההינדית, מגיעים שורשיה של הקומבה מלה לימי בריאת העולם, בהם התנהלה מלחמה גדולה בין האלים לבין השדים על ה"קומב", כד אשר הכיל את נקטר האלמוות, שנשאב מן הים. האל וישנו הצליח לגרוף את הנוזל היקר וניסה להימלט מהשדים. במהלך המרדף נפלו ארבע טיפות מן הנקטר לתוך נהרות בארבעה מקומות שונים: בגנגס שבאלאהאבאד ובהארדיוואר (Hardiwar), ב-Godavari שבעיר נאסיק (Nasik) וב-Khispra בעיר אוג'אן (Ujjan). בתום 12 ימי מרדף יצאו האלים כאשר ידם על העליונה, לגמו משארית הנקטר וזכו לחיי נצח. יום אחד בחיי האלים שווה ל-12 שנות חייו של בן תמותה, ולפיכך, פעם ב-12 שנה מתקיימים בכל אחד מהמקומות הללו טקסי הקומבה מלה (יריד הכד).


גשר מעל הגנגס המוביל לאתר הטבילה המרכזי

המסורת של עלייה לרגל והרחצה הריטואלית נחשבות כמנהגים חשובים במיוחד בדת ההינדית. אין ספור מקומות מקודשים לטבילה מפוזרים בכל רחבי הודו, אך המקום האולטימטיבי הוא ללא ספק הסאנגאם שבאלאהאבד, והקומבה מלה היא החשובה והגדולה מכל הטבילות. כל 12 שנה מתכנסים כאן מיליוני הינדים, טובלים במי הנהר במספר מועדים מרכזיים, שנקבעים לפי מצב הכוכבים, וזוכים על פי אמונתם לניקוי יסודי מחטאים שבוצעו במהלך עשרות גלגולי נשמה קודמים.

מפגש הנהרות הפך ל"מכבסה" ענקית של חטאי ההינדים במסגרת הפסטיבל הדתי הגדול בעולם. אחד מעמודי היסוד המרכזיים באמונה ההינדית הוא האמונה בגלגול נשמות, וטיהור הגוף והנשמה במי הנהר עשוי להוציא את המאמינים ממעגל המוות והלידה מחדש וכך לקרבם לנירוואנה המיוחלת. בתנאי, כמובן, שאחרי הטבילה שומרים על אורח חיים תקין.

להלן מקבץ של תמונות מהקומבה מלה:


טיהור הגוף והנשמה במי הנהר עשוי לקרב את המאמינים לנירוואנה המיוחלת


הקדושים ההינדים מגיעים לקומבה מלה עירומים, בשל האמונה כי גופם הוא הבגד של נשמתם


הטבילה המרכזית, ב-10 בפברואר, הפכה להתכנסות הדתית הגדולה בעולם


עיר האוהלים המאולתרת בסאנגאם ליד נהר הגנגס


כמו ציור: ההמונים מתכוננים לטבילה המרכזית, ב-10 בפברואר


ההמונים עושים את דרכם לאירוע הטבילה העיקרי. בסופו של יום יתקבצו כאן יותר מ-33 מיליון בני אדם


למרות ההמונים שגודשים את הנהר, יש משהו פרטי מאוד ברגע הטבילה


הקדושים העירומים מהווים אטרקציה לעולי הרגל ההינדים האחרים שמגיעים לכאן


טבילת בוקר


נשים מייבשות את הבגדים לאחר הטבילה

עוד מידע על טיול להודו

לקריאה נוספת:

קומבה מלה: הדרך אל האלים
קומבה מלה: הדרך אל האלים
זרם אינסופי של עולי רגל התפתל לעבר נהר הגנגס, ולמרות שההמון כבר מנה מיליון, כל אחד מצא לעצמו פינה פרטית כדי לטבול בה. ואז הגיע הרגע לו כולם חיכו – בואם של הסאדהואים העירומים. חוויות מהקומבה מלה

דלהי - הודו בזעיר אנפין

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.