יצאנו מכפר קטן שבעמק הלואר בצרפת: איש, אישה, תינוקת בת חצי שנה, כלבה וסוס. פנינו היו מועדות לירושלים, ולשם אכן הגענו כעבור שנתיים כמעט. הבית וכלי הרכב שלנו היו עגלה שבנינו במיוחד למסע, ועליה נכתב בעברית, בערבית, באנגלית ובצרפתית: "עגלה לשלום" — כיתוב מחייב ומעורר שאלות, שעשה את המסע הרגלי הארוך על פני תשע מדינות גם למסע לתוך עצמנו. כיצד דוחסים 5,000 קילומטרים של הרפתקה אינטנסיבית לתוך כמה מאות מילים כתובות? בחרתי להביא את הסיפור לא על פי סדר המאורעות דווקא, אלא על פי ששת השיעורים לחיים שלמדנו. 1. על הפחד עד הרגע האחרון, לפני שירדתי מהאונייה, חששתי מלהגיע לישראל. פחדתי מהתנכלויות על רקע שיוכי הפוליטי, פחדתי שלא יתייחסו אלינו (או שיתייחסו בציניות), פחדתי שלא נמצא לא מקומות מרעה לסוס ולא כבישים קטנים לנוע עליהם. בקיצור, חרצתי את גורל מסענו בארץ על פי דעותי הקדומות. אבל למרבה המזל התבדו חששותי בזה אחר זה. מהר מאוד התברר שבצפון ישראל (במהלך חורף גשום למדי), צומח עשב ירוק שערב מאוד לחִכו של לופיו, הסוס; שבין הערים לכבישים הגדולים ולאזורי התעשייה נותרו בכל זאת לא מעט מקומות יפים ושקטים עם נוף מרגש; שהתקשורת מתעניינת בנו; שבכל מקום שאנו עוברים מציעים לנו עזרה ואירוח חם (גם אם בינינו ובין המארחים אין תמימות דעים בנושאים פוליטיים); ובקיצור — שישראל היא מדינה לא רעה בכלל למסע בעגלה. חציית גבול היא תמיד אירוע חגיגי, אירוע סמלי של יציאה מעצמך לקראת משהו חדש, הליכה אל מעבר לפחדים. בתחילת חודש פברואר 2005 חצינו את הגבול האחרון במסענו. אמנם הוא לא היה גבול רשמי, ובכל זאת: גדר אלקטרונית, מחסום, חיילים והצגת תעודות. מוואדי ערה נכנסנו דרך מעבר ריחן לשטחים. ידענו שמסענו לשלום לא יהיה שלם אם לא נעבור גם דרך אותו חבל ארץ שנוי במחלוקת. רבים הזהירו אותנו: "יהרגו אתכם, ירצחו אתכם, יחטפו אתכם" וכו', אבל כבר התרגלנו להפחדות ולהזהרות של שכנים אלה מפני אלה. ידענו גם שמי שבאים בידיים ולב פתוחים באמת—לא נשקפת להם סכנה. ולכן כשהג'יפים המשוריינים של צה"ל עברו ליד העגלה שלנו, העשויה דיקט, ושאלו "השתגעתם להסתובב פה ככה, בלי נשק?", ענינו על פי משנתו של מהטמה גנדהי: "נשקם של החזקים הוא אי־אלימות", וסירבנו בנימוס לליווי צבאי. 2. על הדרך מכיוון שגרנו בעגלה רתומה לסוס נאלצנו להתחשב בגורמים רבים שבנסיעה ברכב ממונע הם בטלים. העדפנו תמיד את הדרכים הצדדיות והשקטות, נמנענו מלעבור בערים הגדולות, הקפדנו להישאר בעמקים ולנוע לאורך הנחלים, היכן שאין עליות קשות ויש מרעה טבעי. מעניין לנוע כך, על פי מה שמכתיבים הגיאוגרפיה והאקלים. בלי שהתכוונו צעדנו באותו התוואי שבחרו ללכת בו צועדים אחרים בהיסטוריה, הצלבנים למשל. עשיתי פעם חישוב גס: מבחינת מרחק, שעת נסיעה במכונית שווה ליום רכיבה על אופניים שווה לשבוע הליכה של סוס עם עגלה. כשהולכים לאט אפשר לגלות ולפגוש. לו עשינו את אותה הדרך במכונית, היינו פוגשים מעט מאוד אנשים מעניינים. אך משום שעשינו אותה בעגלה, הכרנו מאות פנים, ומזמן לזמן גם נרקמה ידידות ונוצרו קשרים של ממש.
3. על אמון וגורל את העגלה שנועדה לשמש לנו בית וכלי רכב בנינו בסיועם של כשלושים מתנדבים צעירים ממחנה נוער שאורגן במיוחד לשם כך, והתחלנו לתכנן את המסלול הכללי על גבי המפות. בין לבין גם צירפנו למשפחתנו גם גורת כלבים לבנה עם כתמים שחורים שקראנו לה זזה (רמז לחיים הצפויים לה), ונולדה לנו ילדה בשם אנאבל, שבאה לעולם שגורל של צוענייה קטנה נכון לה בו מראש. אבל כמה שתתכונן ותתכונן, אלמנט ההפתעה נשאר תמיד אלמנט מכריע במסע. ניסינו לתכנן את המסע כך שנהיה במדינות הנכונות בעונה הנכונה ונימנע ממזג אוויר קשה, אבל לא צפינו את השלג שתפס אותנו כבר בתחילת אוקטובר בהרי "היורה השחורה" בדרום גרמניה. וגם לא את גל החום יוצא הדופן שתפס אותנו בקיץ הראשון בצרפת. לחיות כפי שחיינו משמעו לחיות 24 שעות עם סוס. בשלב כלשהו מערכת היחסים הרגילה המתנהלת בדרך כלל בין אדם לבהמה, מערכת יחסים של שולט ונשלט, משנה את מהותה, והסוס הופך חלק מהמשפחה. בתחילה היו לי מעט מאוד ניסיון וביטחון בעבודה עם סוסים. פחדתי מהסוס הענקי שלי, אך מאלף סוסים אחד הסביר לי שכל עוד הסוס יודע שאני מפחד ממנו, אין לי סיכוי לשלוט בו. עלי לשחק משחק כוח: הסוס לא אמור לדעת שהוא בעצם חזק ממני. אבל במשך הזמן נרקמה בין לופיו וביני מערכת יחסים עדינה יותר, המבוססת על אמון הדדי ועל כבוד: הוא ראה שאני עושה כל שביכולתי כדי להביא אותו למקומות שבהם המרעה הכי טוב, שאני מטפל בו במסירות ובחיבה ודואג לכל צרכיו, ואני מצדי ראיתי שהוא סוס טוב שאפשר לבטוח בו, ולאט לאט שחררתי עוד ועוד את הרסן, תרתי משמע. 4. על הפשטות כמה פשוט לעשות מקלחת בבית ממוצע בצרפת, בגרמניה, באוסטריה או בישראל: נכנסים למקלחת, פותחים את הברז של המים החמים ומתקלחים. כשחיים בעגלה, זה מורכב הרבה יותר. צריך ללכת לחפש עצים ולנסר אותם כדי להבעיר אש. אחר כך צריך להביא מים במכלים, למלא סיר ולהציבו על חצובה, להמתין שהמים יתחממו, להוסיף מים קרים עד לטמפרטורה הרצויה, להתיישב בגיגית ולקחת משפך. עם זאת, בקיץ, כשעוברים ליד נחל או אגם, זה פשוט אפילו מהמקלחת המודרנית, כי לא צריך כלום, רק לקפוץ. את הפשטות האמיתית מצאנו רק במדינה הבאה בתור. רומניה של האזורים הכפריים נראית בעיניו של אדם מערבי ממוצע כמו נסיעה בזמן לפחות חמישים שנה לאחור. האנשים עניים, רובם איכרים פשוטים בלבוש מסורתי המעבדים את אדמותיהם בסיוע בהמות. הגענו בעונת הקציר, ובשדות נראו ערמות החציר שנאספו ביד, בעזרת קלשונים, וכרכרות עמוסות חציר בתפזורת נעו הלוך ושוב בדרכים המשובשות, המרוצפות בחלקן. כמעט בשום בית שעצרנו בו כדי לבקש למלא מים לא נמצא ברז, אך בכל חצר (בין האווזים המתרוצצים לחזירים ולפרה המשפחתית) היתה באר עם דלי וגלגלת שהאיכר או האיכרה שלשלו למעננו מטה בשמחה ובמיומנות. בכמה אזורים ראינו על הכביש יותר עגלות רתומות לסוס מאשר רכבים ממונעים. לא עבר יום (ולפעמים אפילו לא שעה) בלי שניגשו אלינו בכל מיני הצעות של סחר חליפין: הסוס שלנו תמורת סוס אחר (רזה ומוכה) או תמורת שני סוסים (רזים ומוכים) או שלושה, ואפילו שבעה סוסים הציעו לנו תמורת לופיו. פעמיים הציעו לנו תמורתו מכונית, ופעם אחת הציעו לנו בעבורו גם בית. אכן, לופיו, הסוס הגדול, שלא היה ולא נראה כמותו בכל רומניה, גנב שם את כל ההצגה.
5. על השלום לנדוד בקבוצה זה סיפור אחר לגמרי. באופן כללי זה הרבה יותר נעים, בייחוד כשלמדורת הערב מתווספים צלילי האקורדיאון של ברונו או כשהוא מספר את אחת המעשיות המשעשעות והרבות שיש לו באמתחתו, שאותן אסף מימי צעירותו כמתאגרף בפריז, דרך שנותיו כפעיל אנטי־כורים גרעיניים ועד לתקופה שהיה רועה צאן במרומי האלפים. ברונו לימד אותי לא מעט טכניקות מועילות בנוגע לטיפול בסוסים, ואפילו לפרזל. אבל לנדידה עם עוד מישהו יש גם חסרונות. צריך להיות מתואמים ולהתחשב זה בצרכיו של זה – מתכון בדוק להיווצרות מתחים וקונפליקטים. "זה כמו בחיים על ספינה", העיר ברונו, "חיים צפוף, שותפים לגורל לטוב ולרע, ואין בעצם לאן לברוח". ובנוגע לחיי הזוגיות שלנו, מישהו שאל אותנו פעם בצחוק: "אז מה, אחרי שתסיימו את המסע אתם מתגרשים?" זו נראתה לו משימה בלתי אפשרית לחיות במשך שנתיים כזוג בתוך קופסה של שני מטרים על שלושה. נכון שזה לא היה קל, אבל כדברי הפתגם: מה שלא הורג — מחשל. עצם העובדה שעברנו את כל מה שעברנו ובכל זאת נשארנו יחד חיזקה והעמיקה את הקשר ביני ובין אשתי אוד. ברגעים שממש כעסנו ורצינו לתפוס מרחק זה מזה אני צעדתי לצד העגלה, ואוד הלכה עשרים או שלושים מטרים מאחור. אבל לא יכולנו לכעוס זמן רב מדי, כי כשחיים ככה תלויים מאוד זה בזה. לבסוף, אחרי שהמתנו שעתיים במחסום קלנדיה שברמאללה, נכנסנו לירושלים וצעדנו לאורך קילומטרים של חומת הבטון האפורה המכונה "עוטף ירושלים". זו לא היתה בדיוק התמונה האידיאלית של ההגעה ליעד הנכסף, ובכל זאת חשנו שמחה והתרגשות. קילומטרים אחדים משם היתה עוד חומה, חומת העיר העתיקה, שלאורכה צעדנו עם עשרות ידידים ופעילי שלום, שכמונו משתדלים שלא לאבד תקווה ומאמינים שגם אם המסע לשלום נראה ארוך ובלתי אפשרי, הוא חייב להימשך. 6. על היופי על יופיים של אנשים. על נדיבות לבם הטבעית, המפתיעה בממדיה, שזכינו לה בכל מדינה ומדינה. על הטעם המשכר של המאכלים הטריים, תוצרת בית: על הגבינות והיינות של צרפת, ה"בְּרֶצֶל" בחמאה, הבירות והנקניקיות של גרמניה, השטרודל בבארים הקטנים שלאורך הדנובה האוסטרית, קדֵרות הגולש שבישלו למעננו בהונגריה, והפּאלינקה (אלכוהול שזיפים) שמזגו בלי חשבון. על הממליגה והסרמלה הרומנים, על ה"בניצה" (מין בורקס) והגבינה המלוחה שנתנו לנו הרועים בבולגריה. על הסופלאקיס, הארנבת הצלויה, הקלמארי, האוזו והרֶצִינָה שהנעימו את החודש וחצי שהִמתנו ביוון לאונייה. על יופייה של המוזיקה — האקורדיאון של ברונו, ותזמורת הטרומבון, הקְלַרְנִית, הטובה, החצוצרה והתוף שניגנה במשך שעות בלי הפסקה בחום הכבד ביום חג הבתולה הקדושה בעיירת צוענים קטנה בדרום רומניה. |
משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:
רק חבל שלא דאגתם עד הסוף ללופיו.