תפריט עמוד

צפייה בציפורים

בכמה מקומות בעולם מתפתחים בשנים האחרונות מרכזי תיירות המבססים את פעילותם על צפייה בציפורים. הפעילות הזו מבוססת על ארבעה יסודות – שמירת טבע, תיירות, חינוך ומציאת דרכים לדו קיום עם החקלאים, שהופעת להקות ענק של ציפורים עלולה לפגוע בגידולים שלהם.

ספרד
באזור הרי הפירנאים, לאורך הגבול בין ספרד לצרפת יש כמה מרכזים כאלה. ליד העיירה ויילה (VIELLA) בספרד, בין כמה מן השמורות הגדולות והפופולריות ביותר של הפירנאים הוקם מרכז צפייה בו מתרכזים בעיקר בהאכלת נשרים ועופות דורסים אחרים. כיום מקננים באזור 6,000 זוגות של נשרים ו- 30 זוגות של פרסים. הכמות האדירה הזו הופכת את ויילה למוקד משיכה חשוב לתיירי צפרות. העיירה מספקת להם כמובן את שירותי האירוח והאוכל ונהנית מהכנסות יפות, בעיקר במהלך חודשי הקיץ, כאשר מרכז הסקי סגורים.

צרפת
לא רחוק משם, בצידו הצרפתי של הגבול, בעיירה אסטה באו (ASTE BEON) קיננו לפני 25 שנים רק ארבעה זוגות של נשרים. כיום, בעקבות הקמת מרכז הצפרות וההאכלה במקום מקננים במצוק הסמוך 120 זוגות. מרכז המבקרים המקומי קולט בכל שנה עשרות אלפי מבקרים, עוזר להם בפעילותם, מספק להם ציוד והדרכה ובעיקר מעודד אותם לשוב בעונה הבאה. הייחוד של מרכז המבקרים טמון בנוחיות: שלוש מצלמות הממוקמות על המצוק מספקות שידור חי וישיר ליושבים באולם הממוזג על פעילות הנשרים.

אנגליה
אנגליה נחשבת למגרש הביתי ביותר של חובבי הצפרות. האנגלים אוהבים מאוד את העיסוק הסבלני הזה, הכרוך ביציאה לטבע ולא נרתעים מלעסוק בו גם בתנאי מזג אוויר קשים. הם באים לשעות ארוכות, מצוידים בכסאות מתקפלים קטנים, תרמוס עם תה, בקבוק קטן עם ויסקי וכמה משקפות. יש באנגליה כמה אתרי צפייה ידועי שם, אבל מומלץ להגיע דווקא לאתר חדש יחסית בשם מאגר רוטלנד (RUTLAND WATER). המאגר, שנוצר בשנות השבעים בעקבות הקמתו של סכר במרכז אנגליה, הפך היום לאחד ממאגרי המים המלאכותיים הגדולים ביותר באירופה. בכל חודש אוגוסט מתקיים במאגר רוטלנד, ליד העיר אוקהאם, יריד הצפרות הגדול באנגליה. 25 אלף צפרים מתגודדים סביב מאגר המים ונוטלים חלק בפסטיבל צפרות ענק. כאן מוכרים את הספרות המקצועית הטובה ביותר, ציוד מקצועי, יצירות אמנות העוסקות בציפורים, הרצאות וסדנאות לימוד. בכל שנה מוקדשות כל ההכנסות מן היריד, כ- 150 אלף לירות שטרלינג, מוקדשות להגנת ציפורים בעולם.

ישראל
אזור החולה הוא המוקד הבולט ביותר לצפייה בציפורים. מלבד המרכז באגם החולה יש כיום בישראל כמה מרכזי צפרות נוספים – באילת, בקיבוץ לוטן, בחצבה, בכפר רופין ובלטרון. כל אחד מן המרכזים האלה הוקם ופועל בנפרד.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.