תפריט עמוד

צפון קפריסין: אתרים מומלצים

עם חופים יפים, בתי מלון מפנקים, אוכל משובח ואתרים היסטוריים מרתקים – קפריסין התורכית, בצפון האי קפריסין, הופכת במהרה ליעד תיירות חם. הנה המלצות למקומות מעניינים ששווה לבקר בהם במהלך החופשה בצפון קפריסין

"קפריסין התורכית", או בשמה הרשמי, הרפובליקה התורכית של צפון קפריסין, הולכת ומסתמנת כיעד החם הבא. מי שהתגעגע לריביירה התורכית יבוא על סיפוקו בקלות. הנופש הישראלי ימצא כאן חופי ים יפים, בתי מלון מפנקים בסגנון "הכול כלול" ואוכל תורכי משובח. יש כאן גם, שומו שמיים, בתי קזינו שבפתחיהם חונים מרצדסים לרוב שהביאו תורכים מן היבשת. בכתבה הזו ננסה להוציא אתכם מהמלון ומחוף הים ולהמליץ בפניכם על כמה מקומות מעניינים, שכדאי לבקר בהם.

Zafer Burnu, "הצ'ופצ'יק" של קפריסין – הנקודה הצפונית-מזרחית של האי | צילומים בכתבה: יעקב שקולניק

קצת היסטוריה

בדרך כלל מספרים לנו שהתורכים פלשו לאי בשנת 1974 וממשיכים משם. כדי להבין יותר את הרקע יש לחזור לשנת 1878. בהסכם ברלין, שנערך באותה שנה, נתנו העות'מאנים לבריטים מעין מנדט על קפריסין. אבל, בשנת 1914, מבלי לשאול יותר מדי שאלות, הפכו הבריטים את קפריסין לאחת ממושבות הכתר. מאוחר יותר הותירה הדעיכה של האימפריה הבריטית את האי במצב לא ברור.

בשנת 1954 היוונים שבאי דרשו לאחד את קפריסין עם יוון. התורכים דרשו מהבריטים את השליטה על האי. הסכסוך גרם לגירושים מכוערים של יוונים אתניים מאיסטנבול ולפרעות שנערכו בתורכים אתניים בקפריסין. לנוכח הבלגן הסכימו יוון, תורכיה ובריטניה בשנת 1960 שהאי יזכה בעצמאות. עם זאת, יחסי הקהילות היווניות והתורכיות באי המשיכו להדרדר ובשנת 1974 השתלטה חונטה צבאית יוונית על קפריסין מתוך כוונה להתאחד עם יוון.


דגל קפריסין הצפונית תלוי בין שני דגלי תורכיה

התגובה התורכית לא איחרה לבוא. ב-20 ביולי 1974 נפתח "מבצע השלום בקפריסין" ומאז שולטת תורכיה על 37 אחוזים משטחו של האי. המבצע הביא לגירושים וחילופין הדדיים של תושבים מצד לצד – יוונים לצד היווני ותורכים לצד התורכי (מאז היגרו לצפון קפריסין, בעידוד ממשלת תורכיה, עשרות אלפי תורכים). כיום, כחלק מתנאי קבלתה של קפריסין לאיחוד האירופי, נפתח הגבול בין שני חלקי קפריסין והתייר הישראלי לא איחר לגלות את הפרצה.

מידע בסיסי

רק שתי מדינות, תורכיה ואזרבייג'ן, מכירות בצפון קפריסין כמדינה עצמאית. מכיוון שכך, התייר הישראלי שמבקש להגיע לצפון קפריסין ינחת בשדה התעופה של לרנקה, בחלק היווני של האי. אפשר לעבור לצד הצפוני בארבעה מעברי גבול הפתוחים 24 שעות ביממה.
שטח קפריסין התורכית: 3,375 קמ"ר (כמעט פי 3 מהגולן).
המטבע: לירה תורכית. השימוש ביורו מקובל גם הוא.
קניות: המחירים זולים יחסית ונראה כי ממשלת תורכיה, שהיא הריבון באי, פטרה את תושביו באופן חלקי ממיסים. לחובבי הקניות – בדרך חזרה עלולים המוכסים בצד היווני של האי לשאול אתכם אם יש לכם על מה להצהיר.
השכרת רכב: בקפריסין התורכית נוהגים בצד שמאל של הכביש, כמו באנגליה. שכירת רכב קטן מסוג פורד פייסטה עומדת על כ-80 ש"ח ליום (נכון לשנת 2017). מחיר הדלק זול מישראל ואפשר לנווט בקלות בכבישים באמצעות מפות Google.

גירנה. הנוף מהבריכה בגג מלון לורדס פלאס

גירנה

קירניה (Kyrenia) או בתורכית גירנה (Girne) היא עיר נמל, השוכנת למרגלות רכס בשפרמאק (Beşparmak), רכס זקוף מדרום לקו החוף שכיוונו מזרח-מערב. נחמד מאוד לשוטט בשעות היום במרכז העיר (רח' Zıya Rızkı). בקרו במגדל העגול, שנבנה בתקופתו של מלך קפריסין הוגו די ליזיניאן במאה 13. רדו דרך הסמטאות לנמל הישן הציורי, שבו פועלים ברים ומסעדות לרוב. בנמל תמצאו גם את לשכת המידע לתיירים.

המצודה של גירנה

בקצה הנמל נמצאת המצודה האדירה של העיר, שידעה ימים יפים בתקופות הביזנטית, הלואיזניאנית והוונציאנית של האי. ביקור יסודי במצודה נמשך כשעתיים, שכן יש בה כמה מוזיאונים קטנים. אחד מהם מוקדש לממצא מדהים – ספינת סוחר עתיקה שגילה כ-2,300 שנה, על מטענה הרב שהביאה לקפריסין מאיי יוון.

אנדרטת הקדושים והחירות בגירנה

מצודת הילריון

מצודת הילריון (Ilarion) מתנוססת באחת מפסגות רכס בשפרמאק, 732 מ' מעל פנים הים, מרחק נסיעה של כרבע שעה מגירנה. הצוק האימתני שבו נמצאת המצודה נראה היטב מהעיר. המצודה, כמו שתי מצודות תאומות שנמצאות במערב הרכס, נבנתה במאה ה-7 כנגד פלישות הערבים שאיימו על האי. בתקופה הלואיזינאינית ניצלו אצילי האי את המצודה כמפלט מחום הקיץ. גרמי מדרגות תלולים מובילים את המטיילים בין החדרים והאולמות הרבים. הנוף מרהיב עין. שימו לב גם לעצי הברוש הגדלים בר מתוך הסלעים.

הנוף הנשקף ממצודת הילריון

לפקושה (ניקוסיה)

ההיסטוריה הארוכה של ניקוסיה (בתורכית Lefkoşa) מתחילה כבר בתקופת הברונזה הקדומה (אלף 3 לפנה"ס). במאה ה-7 לפנה"ס היתה ניקוסיה חלק ממלכת Ledra, אחת הממלכות הקדומות באי. העיר משמשת בירת האי מאז התקופה הביזנטית והוא מרוחקת כחצי שעת נסיעה מגירנה.


ניקוסיה. בילוי של אחר הצהריים

החלק המעניין ביותר לביקור נמצא בין חומות העיר העתיקה, שנבנו בתקופת השלטון הוונציאני (מאה 16) והן שמורות היטב ומרשימות. רק חצי מניקוסיה שבין החומות נמצאת בתחום קפריסין התורכית, מעבר הגבול עובר בעיר העתיקה.
היכנסו דרך שער Girne, המשמש כיום כלשכת מידע לתיירים. המפה שתקבלו כאן תסייע לכם בשיטוט מהנה בחוצות העיר. אם תרצו, תוכלו לבקר במוזיאון הדרווישים המחוללים (Mevlevi Tekke), שנמצא לא הרחק מהשער. אחריו, בכיכר נאה, תגלו את העמוד הוונציאני. כמעט בכל פינה תוכלו למצוא בתים עות'מאניים ששומרים על צביונם מימים עברו.


ניקוסיה, הח'אן הגדול

האתר המרשים ביותר הוא הח'אן הגדול (Büyük Han), שזכה לשחזור ועתה הוא מאכלס חנויות אמנים ובתי קפה. אל תחמיצו את הביקור בשני רבעים קטנים. אחד מהם הוא Samanbahçe – שכונה של כ-70 בתים חד-קומתיים שנבנו בראשית המאה ה-20 ושוקמו להפליא. הבתים משמשים מגורים לקשישים. שכונה שנייה נקראת Arapahmet. גם כאן שחזרו בתים עות'מאניים מראשית המאה ה-20 על המרפסות, החלונות והקווים הארכיטקטוניים המאפיינים אותם. המבנים המעניינים בעיר העתיקה רבים מכדי שנוכל להזכיר אותם ברשימה קצרה זו, אך קל מאוד לגלות אותם בשיטוט בעיר.

ניקוסיה, שכונת-אראפאהמט. בתים עות'מאנים משופצים

פמגוסטה

פמגוסטה (בתורכית Gazimağuşa) נוסדה במאה ה-3 לפני הספירה על ידי המלך המצרי תלמי פילדלפוס. לכאן נמלטו תושבי היישובים הסמוכים לאחר הפלישה הערבית לאי (647 לספירה). בפמגוסטה גם מצאו מקלט האבירים הצלבנים שנמלטו מעכו בשנת 1291 והם ששינו אותה מכפר קטן לאחת הערים העשירות של העולם הנוצרי במזרח התיכון. פמגוסטה נמצאת במרחק שעה נסיעה מגירנה.


פמגוסטה. רחוב בעיר העתיקה

כיום פמגוסטה היא מעין מוזיאון פתוח. בין החומות האדירות של העיר, שהוכרזו אתר מורשת עולמית, תמצאו שרידי כנסיות וקתדרלות מרשימות, שרידי ארמון ונציאני ומבנים מרשימים אחרים, שמעידים על פארה של העיר בימי הביניים ובתקופה הוונציאנית.

המבנה המרשים ביותר, שהשתמר בשלמותו, הוא קתדרלת ניקולאס הקדוש (כיום מסגד לאלה מוסטפה פשה), שבנייתה החלה בשנת 1298. הקתדרלה הענקית מייצגת היטב את אמנות הבנייה הגותית בפארה. בקתדרלה הוכתרו המלכים של השושלת הלואיזיניאנית כמלכי ירושלים, לאחר שהוכתרו כמלכי קפריסין בקתדרלת סופיה הקדושה שבניקוסיה. שימו לב לעץ השקמה הענק שצומח בכיכר שליד הקתדרלה.


פמגוסטה. קתדרלת ניקולאוס הקדוש

מבנה חשוב אחר הוא מצודת אותלו, החולשת על הנמל בצפונה של העיר. מעל שער המצודה מתנוסס לוח שיש ובו תבליט האריה של מרקוס הקדוש – הסמל הוונציאני. שם המצודה, אותלו, נכנס לשימוש רק בתקופת השלטון הבריטי, כמחווה למחזה המפורסם של שייקספיר, שבו הוא מזכיר נמל בקפריסין. אם שייקספיר דיבר על נמל בקפריסין, חזקה עלינו שהתכוון לנמל האדיר של פמגוסטה.


פמגוסטה. מגדל בפינת מצודת אותלו

במרחק 10 דקות נסיעה מפמגוסטה נמצאים שרידי העיר סלאמיס, הבירה העתיקה של קפריסין מאז התקופה האשורית (מאה 7 לפנה"ס). מי שמחפש את הנקודה היהודית ימצא אותה כאן. בשנת 115 לספירה פרץ מרד התפוצות של היהודים ברומאים, ובמהלך המרד החריבו היהודים את העיר. לאחר אירוע זה אסרו הרומאים על יהודים להתגורר בקפריסין.

במאה ה-7 לספירה, לאחר שהערבים החריבו את סלמיס, העיר ננטשה והבכורה עברה לפמגוסטה. רוב הממצאים שנראים כיום באתר שייכים לתקופה הרומית ובהם שרידי הנמל, גמנסיון, תיאטרון, מקדש זיאוס ושרידי כנסיות ביזנטיות. על פי המסורת הנוצרית, בסלאמיס נולד יוסף הלוי מקפריסין, הידוע בשם ברנבא, ממפיצי הנצרות הראשונים. כנסייה בסלאמיס מנציחה את זכרו.

קרפאז

אם במפה נראית קפריסין כמו מחבת, קרפאז (Karpaz) הוא הידית הארוכה שלו – זרוע צרה באורך כ-80 ק"מ השלוחה מזרחה לעומק הים התיכון. זהו מרחב של נופים יפהפיים ושל טבע – גבעות וביניהן עמקים מעובדים, עצי חרוב שצומחים בשדות חיטה וחופי חול זהובים. ספק אם אפשר למצות את הטיול בקרפאז ובאתריו ההיסטוריים ביום אחד.


שדות חיטה ועצי חרוב בחצי האי קרפאז

בפתח הקרפאז מתנוססת מצודת קנטרה, המזרחית מבין שלוש המצודות של הרי בשפרמאק. מראשה אפשר להשקיף על הקרפאז כולו כמעט, ולראות את הים התיכון משני צדיו של חצי האי.

עם האתרים ההיסטוריים של הקרפאז נמנית כנסיית פנאיה קנאקריה, בכניסה לכפר Boltaşlı. הכנסייה, שהייתה בעברה חלק ממנזר, נוסדה בראשית המאה ה-6 לספירה, אך נהרסה בפשיטות שערכו הערבים על קפריסין במאה ה-7. המבנה בן ימינו נבנה במאה ה-12 וכיפות האבן שלו הושלמו במאה ה-14. הכנסייה נעולה. המפתח נמצא אצל גמלאי המשטרה בבניין הסמוך לכנסייה והוא פותח אותה ברצון.


שרידי הבזיליקה איוס טריאס מצפון לכפר סיפאהי

פסיפס רצפה מרשים נמצא בשרידי הבזיליקה איוס טריאס, השילוש הקדוש, מצפון לכפר סיפאהי (Sipahi). הפסיפס, המתוארך לסוף המאה ה-5 לספירה, השתמר בצורה מעולה. הפסיפס מעוטר עיטורים גיאומטריים וחפצים כגןן זוג סנדלים ועוגן.


גג המנזר אנדריאס הקדוש

רבים מרחיקים אל מנזר אנדריאס, כמעט בקצה חצי האי. המקום זוכה עתה לעדנה מחודשת ונזירים יוונים משמשים בו בקודש. במבנה בן המאה ה-15 נובעים מים הנחשבים לבעלי סגולות מרפא. ליד המנזר נמצאת שמורת טבע, הידועה בכינוי "שמורת החמורים". כאשר החמורים הקפריסאים המהוללים הפסיקו להיות חיית משק מבוקשת, חסו עליהם ושחררו אותם כאן ומאז הם משוטטים בר בשטח.


שמורת החמורים. החמורים שוחררו אל הטבע
מי שהגיע עד למנזר, יכול להמשיך עוד כ-4 ק"מ בדרך עפר טובה עד Zafer Burnu, קצה הצ'ופצ'יק של קפריסין. כאן, במקום שבו הגלים מלחכים שני סלעים גדולים טבולים בים, תוכלו להרגיש כאילו אתם נמצאים בקצה העולם.

כדור פורח בקפדוקיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.