תפריט עמוד

צפון אנגליה: טיול בעקבות רובין הוד

בין אם רובין הוד, הגיבור העממי האהוד, היה קיים במציאות או לא, דמותו מסמלת את המאבק של החלש בחזק ואת ניצחון הטוב על הרע. לפניכם מסלול טיול מקיף בן יומיים בצפון אנגליה בעקבות הגיבור האנגלי וחבורת אנשיו העליזים

מי לא מכיר את רובין הוד, גיבור העם הפופולרי ביותר בעולם שהרפתקאותיו מסופרות לאורך הדורות, מהבלדות בימי הביניים ועד סרטים שוברי קופות בהוליווד. רובין הוד, שהיה רב אמן בירי חץ וקשת, וחבורת האנשים העליזים, בתלבושות הירוקות, חיו באנגליה של ימי הביניים והיו ידועים כפועלים למען צדקתו של האדם הפשוט, על ידי גניבת רכוש ומזון מהעשירים ואנשי הכנסייה וחלוקתם לעניים.

האגדה של רובין הוד הפכה לסמל של מי שנלחם בחזקים למען החלשים. דמותו ועלילותיו הונצחו בסרטי קולנוע רבים, בהם סרט מצויר של אולפני וולט דיסני והסרט המשעשע "רובין הוד – גברים בגטקס", שהיה פרודיה על רובין ואנשיו. בעלי עסקים רבים בוחרים לכנות את מקומותיהם בשם "רובין הוד" כיוון שלטענתם השם נותן צליל של אמינות. כיום יש תיירות ענפה בצפון אנגליה, במחוז יורקשייר, של מקומות המייחסים לעצמם מאורעות או מקומות בהם חי ופעל רובין הוד. לפניכם מסלול מקיף בן יומיים בעקבות הגיבור האנגלי.

קדימון של הסרט רובין הוד משנת 2010

נוטינגהאם: טירה וצינוק

התחילו את היום בביקור בעיר נוטינגהאם (Nottingham), שם המזכיר מיד את השריף הנבל. זוהי אחת הערים הראשונות שתועשו באנגליה, כשמכונות טוויה הגיעו לכאן לפני 250 שנה. לפני כן שימשה מרכז התחרה העולמי בתקופת האימפריה הבריטית וכיום היא בין הערים המתוירות באנגליה, וכמובן רוב המבקרים באים בעקבות רובין הוד.

המקום המרכזי לביקור הוא טירת נוטינגהאם. כבר מחוץ לטירה אנחנו פוגשים בפסלו של רובין הוד שנתרם על ידי הדוכס של פורטלנד והוצג לראשונה ב-24 ביולי 1952. הפסל נחשב לאחד המפורסמים באנגליה, והוא מאתגר רבים מהמבקרים להצטלם על ידו בתנוחות יצירתיות…

פסל של רובין הוד בכניסה לטירת נוטינגהאם

פסל של רובין הוד בכניסה לטירת נוטינגהאם | צילומים: שאטרסטוק

הטירה, שנבנתה תחילה מעץ לפי פקודתו של ויליאם הכובש שנה לאחר שכבש את אנגליה בשנת 1067, נבנתה מחדש על ידי המלך הנרי השני מאבן, והתפתחות בנייתה דומה מאוד להתפתחות בנייתה של טירת וינדזור. במרץ 1194 התרחש קרב בטירת נוטינגהאם, כחלק מהחזרת שלטונו של המלך ריצ'רד לב הארי, שחזר ממסעות הצלב בירושלים ודיכא את המרד של אחיו, הנסיך ג'ון. הטירה נכנעה לאחר ימים ספורים בלבד. סיפורי רובין הוד מתוארכים לתקופה זו ורובין נחשב לאחד מהתומכים הבולטים של ריצ'רד לב הארי.

המערות מתחת לטירת נוטינגהאם

המערות מתחת לטירת נוטינגהאם

בטירה עצמה יש מוזיאון וגלריה לאמנות עם תערוכות מתחלפות, אבל למעריצי הגיבור בפרט, ותקופת ימי הביניים בכלל, האטרקציה המרכזית היא סיור במערות התת קרקעיות. הסיור ידידותי למשפחות ולא דורש מאמץ מיוחד. סיור נמשך בין 30 ל-40 דקות ולוקח את המבקרים לתוך צינוק ומרתפים מתחת לטירה בשילוב סיפור הרפתקאות מרגש. השריף הרשע לוקח בשבי את העלמה מריאן, אהובתו של רובין הוד, אשר צריך למצוא דרך להיכנס לטירה כדי לעזור לה לברוח. במהלך הסיור ניתנים הסברים על ההיסטוריה של הטירה והתפתחותה לאורך השנים.

שער הכניסה לטירת נוטינגהאם

שער הכניסה לטירת נוטינגהאם

מידע שימושי
הטירה פתוחה כל יום מ-10 עד 17, כניסה אחרונה שעה לפני הסגירה. במקום יש בית קפה וחנות מזכרות. מחיר הכניסה לא כולל סיור במערות התת קרקעיות, אליו צריך לרכוש כרטיס בנפרד. הסיורים יוצאים בכל שעה עגולה בין השעות 12 ל-15, אין אפשרות להזמין כרטיסים לסיור מראש, מכירת הכרטיסים נפתחת חצי שעה לפני תחילת כל סיור בשיטת כל הקודם זוכה.
כתובת : Nottingham Castle Museum & Art Gallery, Lenton Road

הפאב העתיק: בדרך לירושלים

כשיוצאים מהטירה, בדרך כלל מתחילים להרגיש רעב. הפאב Ye Olde Trip to Jerusalem הוא מקום אידיאלי לטפל בעניין. הפאב, שנבנה בתוך סלעים מתחת לטירה,  קיים משנת 1189 והוא מתגאה בתואר הפונדק העתיק באנגליה. כפי ששמו מעיד, רבים מאמינים שהצלבנים עצרו בפונדק הזה בדרכם לירושלים.

הפאב Ye Olde Trip to Jerusalem, שנחשב לפונדק העתיק ביותר באנגליה

הפאב Ye Olde Trip to Jerusalem, שנחשב לפונדק העתיק ביותר באנגליה

הפאב מפורסם במערות, שנחצבו בתוך סלע אבן החול שעליו מוקם הבניין. המערות הגדולות בקומת הקרקע משמשות כעת כחדרים בתוך הפאב. יש גם רשת של מערות מתחת למבנה, ששימש במקור כמבשלת בירה, ונראה שהן נחפרו בערך באותו זמן שבו נבנתה הטירה. בפאב ניצב כיסא עתיק, ואומרים שאישה היושבת עליו תגדיל את סיכוייה להרות. כל כך הרבה נשים ישבו על הכיסא בתקווה שיעזור להן להיכנס להריון, שכעת הוא חלש מכדי לעמוד בביקוש העצום … הכיסא מוצג בטרקלין שבקומה העליונה, מעליו יש דגם עץ קטן של ספינה מקוללת, שהאגדה אומרת כי מי שניסה לנקות את הספינה מהאבק, מצא את מותו בצורה מסתורית….

המקום מגיש אוכל בריטי טיפוסי, כמו פאי רועים, פיש אנד צ'יפס והמבורגרים. גולת הכותרת של הבר הן בירות האייל שלו, שהמפורסמת והייחודית למקום היא "הטריפ" על שמו של הפאב. כתובת : Brewhouse Yard

חוק וצדק

כדי למצות עד תום את היום בנוטינגהאם, מומלץ להגיע למוזיאון הלאומי לצדק (National Justice Museum). המוזיאון מאפשר לאנשים בכל הגילים להיות שומרי חוק באמצעות פעילויות מהנות ומרתקות, תערוכות ותוכניות חינוכיות הנוגעות למשפט ולצדק. במקום ניתן להתעמק בהיסטוריה המרתקת של הצדק לאורך זמן, לפגוש דמויות היסטוריות ולגלות כיצד החוק תורם לחיי האדם והחברה.

תכניות החינוך של המוזיאון מועברות בבתי ספר ברחבי אנגליה ומסייעות לתלמידים לקבל הבנה מעשית של מערכת המשפט והצדק, ובהשראת זכויותיהם ואחריותם כן יוכלו למלא תפקיד פעיל בחברה. האטרקציה המרכזית של המקום, עיר המערות, מספרת את סיפורי האנשים שחיו ועבדו ברשת המערות הגדולה ביותר במדינה, כך שמי שפספס ביקור בטירה, מוזמן לעשות זאת כאן.

מידע שימושי
המוזיאון פתוח כל יום בין השעות 9 ל-17:30, כניסה אחרונה בשעה 16. כתובת: High Pavement. עיר המערות פתוחה כל יום בין 10 ל-17, כניסה אחרונה ב-16. כתובת: Broadmarsh Shopping Centre
ניתן להזמין כרטיסים מראש באתר האינטרנט של המוזיאון.

יער שרווד

כשעה נסיעה צפונית משם, ניתן לבקר במרכז המבקרים ביער שרווד (Sherwood Forest), היער המפורסם בעולם וביתו האגדי של רובין הוד וחבורתו. היער אינו דומה לזה המוצג בסרטים ובסדרות טלוויזיה העוסקות ברובין הוד, שכן הם מעולם לא צולמו ביער המקורי. אולם ביקור ביער מעורר השראה יותר מכל סצנה סרט או סדרה. היער מלא בעצי אלון עתיקים, בני מאות שנים. בעבר הוא היה בבעלות שושלות של מלכים ואצילים, שאהבו לצוד בו, שלטו באנשי היער ועיצבו את נופיו. בלעדיהם, אולי מעולם לא היה רובין הוד. בעבר, שטחו של היער היה עצום והקיף את רוב צפון נוטיגהמשייר, אולם הוא התכווץ עם השנים ושטחו כיום קצת יותר מ-4000 דונם.

ילד בתחפושת רובין הוד יורה בחץ וקשת ביער שרווד

ילד בתחפושת רובין הוד יורה בחץ וקשת ביער שרווד

מרכז המבקרים (הכניסה חינם) כולל תערוכה אינטרקטיבית ידידותית לכל המשפחה על רובין הוד והדמויות בסיפור. כאן תוכלו לפגוש את חבריו הקרובים של רובין הוד, כולל ליטל ג'ון (שנקרא כך באירוניה כיוון שהיה ענק), וויל סקרלט, הנזיר טאק, מאץ' בן הטוחן, אלן א דייל וכמובן העלמה מריאן.

בכניסה לתערוכה ישנם שני פסלים, האחד של רובין הוד בתנוחה אופיינית של ירי חץ מקשת והשני של רובין הוד וליטל ג'ון משחזרים את פגישתם הראשונה לפי בלדה שחוברה במאה ה-17, עת ניסו לחצות גשר צר, ואיש מהם לא הסכים לפנות את הדרך בשביל השני. כיוון ששניהם היו בעלי כבוד, הם נאלצו להילחם במוטות העץ שלהם, עד שרובין נפל אל הנהר. לאחר הדו קרב הסכים ג'ון להצטרף לרובין ואנשיו. פרודיה על הבלדה הזו היא אחת מהסצנות המפורסמות בסרט "גברים בגטקעס".

פסל של רובין הוד וליטל ג'ון במרכז המבקרים של יער שרווד

פסל של רובין הוד וליטל ג'ון במרכז המבקרים של יער שרווד | צילום: אבירם פלגדמן

הביקור במרכז המבקרים לא שלם ללא הליכה מעגלית בתוך היער המקסים, בין עצי אלון אדירים, שחלקם נתמכים כדי לשמור על גזרה זקופה, אל ה"אלון הגדול", ככל הנראה העץ המפורסם בעולם ולבטח באי הבריטי. לאורך הדרך ישנם שלטים המסבירים על החי והצומח ביער בעבר ובהווה. האלון הגדול, עץ בן מעל 800 שנה עומד בגאון במרכז המסלול, נתמך במוטות רבים. לפי האגדות שימש עץ זה לרובין כמחבוא ואף היה נקודת המפגש המרכזית ל"חבורה העליזה" בה היו נערכות פגישותיה.

"האלון הגדול", עץ בן 800 שנה ביער שרווד, נתמך כדי להישאר זקוף

"האלון הגדול", עץ בן 800 שנה ביער שרווד, נתמך כדי להישאר זקוף | צילום: אבירם פלדמן

לגרופים אמתיים מומלץ להגיע ליער שרווד בתחילת חודש אוגוסט, עת מתקיים כאן פסטיבל רובין הוד. הפסטיבל, שקיים גם בארצות הברית ובקנדה, מיועד לכל המשפחה. הוא מתחיל כצפוי במרדף של השריף אחר פורע החוק האגדי, אבל אל דאגה, ידו של רובין הוד יוצאת על העליונה… בשטח הפסטיבל מתקיימות פעילויות רבות כמו תיאטרון רחוב, ג'אגלינג, מוזיקה, מופעי קרבות ימי ביניים, שוק טיפוסי ועוד אשר ינעימו את זמנכם (ויהוו רקע מעולה לצילומים!), וכמובן מופעי חץ וקשת, שבלעדיהם רובין הוד פשוט לא היה רובין הוד. אם תתעקשו, תוכלו גם להתנסות בזה בעצמכם, רק קחו בחשבון, קל זה לא הולך להיות….

מידע שימושי
המרכז פתוח בכל יום בין השעות 10 ל-17, יש חניה מסודרת בתשלום סמלי. כתובת : Sherwood Forest National Nature Reserve, Edwinstowe ,Mansfield. פרטים נוספים על פסטיבל רובין הוד באתר מרכז המבקרים.

קטעים מהסרט רובין הוד נסיך הגנבים משנת 1991

הכפר של המלך אדווין

במרחק נסיעה של פחות מחמש דקות ממרכז המבקרים, בתוך היער עצמו, נמצא הכפר אדווינסטו, הקרוי על שמו של מלך נורת'מבריה, אדווין, ששלט בה במאה ה-7 ומשמעות שם הכפר הוא מקום מנוחתו של אדווין. אגב, משמעות השם אדינבורו באנגלית סקסונית היא טירת אדווין.

ממש בכניסה לכפר עומדת הכנסייה המקומית, שם על פי המסורת נישאו רובין הוד והעלמה מריאן. כמובן שאין כל תיעוד לעניין כיוון שרובין היה פורע חוק וכל מי שסייע לו היה נתון לסכנה. הכנסייה עצמה היא כנסייה כפרית טיפוסית, שנבנתה במקום בו נפל המלך אדווין, בסוף המאה ה 12. בתוך הכנסייה יש ויטראז'ים מרשימים המתארים אירועים בחיי ישו כולל הסעודה האחרונה, הצליבה והתחיה. ניתן לבקר בכנסייה, שפתוחה בדרך כלל מ-10 בבוקר עד 16, עדיף בתיאום מראש. כתובת:St Mary's Church, Church Street, Edwinstowe

הכנסייה באדווינסטו. על פי המסורת בכנסייה הזאת נישאו רובין הוד ובחירת ליבו מריאן

הכנסייה באדווינסטו. על פי המסורת כאן נישאו רובין הוד והעלמה מריאן | צילום: Zach Beaver, cc-by-sa 3.0

למי שמתכוון להגיע ליותר מיום אחד לאזור או לפסטיבל, מומלץ להזמין לינה במלון מרשת center parcs, הנמצא בתוך היער. אתר אינטרנט

השדון של לינקולן

את היום השני מומלץ להתחיל בעיר לינקולן (Lincoln), בביקור בקתדרלה העצומה שלה, שמלאה בהיסטוריה. הקתדרלה, אשר שייכת לכנסייה האנגליקנית, בנויה רובה בסגנון גותי. היא נבנתה בשלבים בין המאות ה-11 וה-14, ובתקופות מסוימות, מהמאה ה-14 עד אמצע המאה ה-16, היא נחשבה למקום הגבוה בעולם, אחרי שקטפה את התואר מהפירמידה של גיזה במצרים. את הקתדרלה הורה להקים ויליאם הכובש (המלך אשר אחראי גם לבניית טירת נוטינגהאם) וכיום היא השלישית בגודלה באנגליה.

העיר לינקולן. במרכז הקתדרלה העצומה

העיר לינקולן. במרכז הקתדרלה העצומה | צילומים: שאטרסטוק

הבישוף של לינקולן היה אחד החותמים על המגנה כרטה ובמשך מאות שנים הקתדרלה החזיקה באחד מארבעת העותקים המקוריים ששרדו. כיום שוכן העותק בתצוגת קבע בטירת לינקולן, אליה נגיע בהמשך. אבל הסיפור המפורסם ביותר ביחס לקתדרלה קשור לפסל שדון מאבן הקבוע בין אחת הקשתות וידוע בשם השדון של לינקולן. לפי האגדה נשלחו שני שדונים על ידי השטן לבצע מעשי רשע על פני האדמה. אחרי שגרמו למהומה אי שם בצפון אנגליה, השדונים התקדמו לקתדרלת לינקולן, שם הם הפכו שולחנות וכיסאות והפילו את הבישוף. מלאך הופיע בבית המקהלה וציווה עליהם להפסיק. אחד השדונים ישב על עמוד אבן והחל לזרוק אבנים על המלאך, בשעה שהשני התחבא מתחת לשולחנות השבורים. המלאך הפך את השדון על העמוד לאבן ולשדון השני הרשה להימלט. השדון שהפך לאבן הוא השדון של לינקולן, שאותו עדיין ניתן למצוא, קפוא באבן, יושב על עמוד אבן בבית המקהלה…

פנים הקתדרלה של לינקולן

פנים הקתדרלה של לינקולן

ספריית הקתדרלה, הידועה בשם The Wren Library, מכילה מעל 227 כתבי יד נדירים, כולל את כתב היד של בדה ונרביליס, תנ"ך לינקולן מהמאה ה 11, רומנסות ובהן תיאור מותו של המלך ארתור ועוד כתבים נדירים. הסיבה שחובבי רובין הוד מגיעים לכאן נובעת מכך שכאן נכתבו אחד האזכורים הראשונים לרובין הוד. בבלדה בכתב יד מ-1410 מופיעה שורה Robin Hood in Sherwood stood.

מידע שימושי הקתדרלה פתוחה כל יום מהשעה 8:15 ועד 17 לפחות, בחודשי הקיץ שעות הפתיחה ארוכות יותר. כתובת : Lincoln Cathedral , Minster Yard, Lincoln

משם מקובל לבקר בטירת לינקולן, שבטח ניחשתם שגם על בנייתה אחראי ויליאם הכובש בסוף המאה ה-11. זוהי אחת הטירות המשומרות והמרשימות ביותר באנגליה. היא פתוחה לציבור כמוזיאון ומקיימת סיורים בחינם בתוך הטירה על ידי מתנדבים. כאמור, אחד מארבעת העותקים היחידים של המגנה כרטה נמצא בטירה וכן יש כאן כלא מהתקופה הוויקטוריאנית. מומלץ לטייל מסביב לחומות הנורמניות הענקיות, המציעות נוף מרהיב של מכלול הטירה, יחד עם נופים פנורמיים של הקתדרלה, העיר והאזור הכפרי שמסביב. יש המספרים שבמהלך השיפוץ האחרון של טירת לינקולן, שנפתחה מחדש ב-2015, התגלה שיר בספר של נזיר שחי במאה ה-13, וככל הנראה למד בקתדרלה הסמוכה, ובו מוזכר השם רובין הוד.

הכניסה לטירת לינקולן, אחת הטירות המרשימות באנגליה

מידע שימושי
הטירה פתוחה בתשלום, למעט הביקור מסביב לחומות, בחודשי הקיץ מ-10 עד 17 ובחודשי החורף עד 16. כתובת : Lincoln ,Castle Hill

יורק: בחזרה לימי הביניים

אין ספק שהעיר היפה ביותר לביקור בעקבות רובין הוד היא יורק (York). העיר העתיקה שמורה כפי שהייתה בתקופת ימי הביניים והליכה בסמטאותיה תחזיר אתכם בזמן בקלות רבה. העיר עצמה, שנקראת על שמו של דוכס יורק, היא בירת מחוז יורקשייר ומונה מעל 200 אלף תושבים.

יורק, העיר היפה ביותר בטיול בעקבות רובין הוד

יורק, העיר היפה ביותר בטיול בעקבות רובין הוד

מנזר יורק, Abbey of Saint Mary, השייך למנזר הבנדיקטיני נחשב בעבר למנזר העשיר ביותר בצפון אנגליה. סיפורו של המנזר מקשר בין שני האירועים החשובים ביותר בהיסטוריה האנגלית. הוא נבנה על ידי ויליאם הכובש כדי לחזק את אחיזתו על צפון אחרי נצחונו בקרב היסטינגס, ופורק על ידי הנרי השמיני כתוצאה מהרפורמציה שלו בעניין הדת ופירוק המנזרים. כיום נשארו ממנו רק שרידים ולא ניתן להיכנס לתוך האתר.

למרות זאת, המנזר הוא האתר המרכזי בעיר הקשור לגיבור שלנו. בקטעים מ-A Gest of Robyn Hode, בלדה מהמאה ה-15 שבה מופיע אחד האזכורים המוקדמים ביותר לפועלו של רובין הוד. בבלדה, הכתובה באנגלית של ימי הביניים, מסופר על אביר שחייב כסף לאב מנזר. הוא בא לרובין ומבקש את עזרתו. רובין מבקש מהאביר ערבויות, ומסכים להלוות לו כסף בתנאי שיוחזר במשך שנה. לאחר ששילם את חובו לאב המנזר, האביר חוזר לרובין ומציע להחזיר לו את ההלוואה בתוספת ריבית. אולם, רובין מסרב לקבל את הכסף ואומר שגנב אותו מאב המנזר כעונש על חמדנותו ושלקיחת הכסף פעמיים תהיה שגויה. כתובת :York St Mary’s, Castlegate

שרידיו של מנזר יורק

שרידיו של מנזר יורק

גולת הכותרת של יורק היא ביקור בקתדרלה שלה, York Minster, השנייה בגודלה באנגליה (רק קתדרלת סנט פול בלונדון גדולה ממנה). הקתדרלה בנויה בסגנון גותי והיא בעלת שלושה מגדלי פעמונים. ביורק יש מסורת ארוכה של יצירת ויטראז'ים צבעוניים. בקתדרלה ישנם חלונות ויטראז' מלפני 900 שנה והחלון המזרחי הגדול, הנישא לגובה של 23 מטר, הוא חלון הוויטראז' הגדול ביותר שנוצר בימי הביניים. בסך הכל בקתדרלה יש 128 חלונות ויטראז'!

ניתן לטפס מהקתדרלה אל מרומי המגדל המרכזי וליהנות מתצפית מהנקודה הגבוהה ביותר בכל יורק. הטיפוס הוא במעלה מגדל מתפתל לאורך 275 מדרגות. מראש המגדל ניתן להשקיף על הנוף הפנורמי הטוב ביותר של מרכז העיר הציורית, לגלות סמטאות נסתרות ולהתבונן בנוף הכפרי של אזור יורקשייר.

תצפית על הקתדרלה של יורק מחומות העיר

תצפית על הקתדרלה של יורק מחומות העיר | צילום: אבירם פלדמן

מידע שימושי
הקתדרלה פתוחה בכל יום מ-10 עד 17, למעט בימי ראשון בהם שעות הביקור מצומצמות יותר. הכניסה לא זולה, אולם לחובבי אמנות קתדרלות ואדריכלות כנסייתית היא בגדר חובה. כתובת: Deangate, York

ממש בסמוך לכניסה לקתדרלה, ניצב שער הכניסה לעיר העתיקה, ממנו ניתן לעלות לסיור לאורך חומות העיר. חומת האבן היא הארוכה ביותר מבין החומות של ערי אנגליה והיא אחת הדרכים היפות ביותר לחוות את יורק. מהחומות ניתן לראות את הקתדרלה המרשימה ופינות חמד בתוך העיר.

פינת חמד הנשקפת מחומות העיר יורק

פינת חמד הנשקפת מחומות העיר יורק | צילום: אבירם פלדמן

סמטאות העיר העתיקה ציוריות ומרתקות, בימים שטופי שמש ניתן לראות במקומות מרכזיים מופעי רחוב מעניינים ומקוריים. השאמבלס (Shambles), רחוב הקצבים, הוא הרחוב העתיק והמפורסם בעיר וניתן לראות בו בנייני עץ מהמאה ה-14. כיום לא נותרו ברחוב חנויות קצבים ואת מקומן תפסו בוטיקים וחנויות רבות. באחת הסמטאות פועל שוק אוכל מקומי אותנטי. זה המקום לטעום יורקשייר פודינג, מאפה ממולא סוגי בשר שונים, ולקנח באחת מחנויות הפאדג' – ממתק אופייני במגוון טעמים, בעל מרקם קשה כשל סוכריית טופי.

חנות מפעל להכנת פאדג' ברחוב השאמבלס, הטעימות בחינם

חנות מפעל להכנת פאדג' ברחוב השאמבלס, הטעימות – בחינם | צילום: אבירם פלדמן

בקצה הרחוב נמצאת חנות הכפתורים הגדולה ביותר בבריטניה, Duttons for Buttons שמה. קשה להאמין, אבל בחנות המשתרעת על שתי קומות יש לא פחות מ-12,000 סוגי כפתורים! החנות פתוחה כל יום, פרט לימי ראשון, מ-9 עד 17:30, כתובת : 32Coppergate

יותר מעשרת אלפים סוגים של כפתורים בחנות ביורק

יותר מעשרת אלפים סוגים של כפתורים בחנות ביורק | צילום: אבירם פלדמן

לפי שמחפש הקשר יהודי, יורק התפרסמה בהיסטוריה היהודית כמקום בו חיקו היהודים את מקרה מצדה. בשנת 1190 המון נוצרי מוסת, שככל הנראה קיבל היתר מריצ'רד לב הארי, מלך אנגליה, התנפל על יהודי העיר בכוונה לבצע בהם שפטים. היהודים נמלטו והתבצרו במגדל קליפורד. כשהגיעו הפורעים למקום העמידו בפניהם את הברירה של התנצרות או מוות, והלכודים העדיפו לא ליפול לידי המרצחים והרגו איש את רעהו.

כמה עשרות שנים לאחר הטבח הוקם על חורבות המבצר מעץ מבצר מאבן בפקודת המלך הנרי השלישי. המבצר נקרא על שמו של רוג'ר קליפורד, מנהיג מקומי, שראשו נערף ב- 1322 וגופתו הייתה תלויה ימים רבים על חומת העיר. כיום השריד היחיד מהמבצר הוא מגדל קליפורד, מגדל בן כ-800 שנה, עם סדקים בקירותיו ונראה ממבט ראשון כעומד להתמוטט. על יד המדרגות המוליכות לשער המגדל יש שלט ובו סיפור מעשה הטבח, התיאור מסתיים בפסוק בעברית מספר ישעיהו "ישימו לה' כבוד ותהילתו באיים יגידו".

מגדל קליפורד, השריד היחיד שנותר ממבצר קליפורד

מגדל קליפורד, השריד היחיד שנותר ממבצר קליפורד | צילום: אבירם פלדמן

מידע שימושי
המגדל פתוח בכל יום בין 10 ל-18. כתובת : Tower Street, York

מפרץ רובין הוד

המקום לסיים את הערב, ואת הטיול כולו הוא במפרץ רובין הוד (Robin Hood's Bay), כפר דייגים הממוקם בפארק הלאומי נורת' יורק מור. המקום נקרא על שמו של גיבורנו בעקבות בלדה עתיקה המתארת כי במקום הזה לחם רובין הוד בפיראטים צרפתיים שבאו לבזוז את סירות הדייגים. הפיראטים נכנעו לרובין, אשר החזיר את השלל לאנשי הכפר. הכפר הבנוי צמוד לחופו של הים הצפוני ומציע שלל אטרקציות ופעילויות לכל המשפחה וכמובן חנויות ומסעדות רבות. מומלץ להתעדכן על פעילויות באתר האינטרנט

מפרץ רובין הוד

מפרץ רובין הוד

אחרי יומיים גדושים בסיפורי רובין הוד לא בטוח שתמצאו את התשובה שמעסיקה חוקרים רבים – האם דמותו של רובין הוד היא אגדה או מציאות. כך או כך, רובין הוד היה וימשיך להיות סמל והשראה לדורות רבים בנושאי מאבק על הצדק, מאבק של החלש בחזק, מאבק על זכויות האדם וניצחון הטוב על הרע. אנשים אוהבים את הרעיון של הסיפור, את מה שהוא מייצג. כמו שטוענים במרכז המבקרים ביער שרווד: "אם האמת מפריעה לסיפור, ספר את האגדה"….

בתמונה הפותחת: פסל של רובין הוד יורה חץ מקשת, טירת נוטינגהאם

מפת המסלול:

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.