תפריט עמוד

פראג בנויה על שתי גדותיו של נהר הוולטאבה (Vltava). במהלך ביקור בעיר אי אפשר להתעלם מהנהר. הגשרים שחוצים אותו הם הסמל המפורסם ביותר של הבירה הצ'כית והצילום היפה ביותר שאפשר לצלם בה בשעת שקיעה. מעטים מכירים את חלקיו האחרים, המרוחקים יותר של הנהר, ובעיקר את אזור המקורות שלו, הסמוך לגבול האוסטרי ולהרי שומאבה (Sumava). המרחק מפראג למפגש הגבולות בין צ'כיה, אוסטריה וגרמניה אינו עולה על 250 קילומטר בקו אווירי. אפשר לנסוע מהקצה הדרומי של צ'כיה עד לבירה בערך בשלוש שעות, אבל המסלול המעגלי שמוצע כאן דורש ארבעה ימים, והוא יוצא מפראג ושב אליה. עיקר העניין טמון דווקא באזורים המרוחקים מהעיר. הממהרים יכולים אמנם לדחוס חלק מהמסלול ביומיים, אבל ספק אם זה רעיון טוב. אלה שרוצים לקצר מוטב שיתרכזו בסיור שמוצע בעיר צ'סקי קרומלוב (Cesky Krumlov) ובסביבתה.
הנסיעה דרומה מלווה את נהר הוולטאבה ממערב (הנהר יופיע מדי פעם משמאלנו) על כביש מספר 4 עד לגבול הגרמני, בעוד שהנסיעה צפונה נמתחת ממזרח לנהר ורובה על כביש מספר 3 המכונה גם 55E.

כל הכבישים באיכות טובה, מקצתם זכו להרחבה והם בני ארבעה מסלולים (בעיקר בסביבת פראג). בכל עיירה יש תחנת דלק, בנק, כספומט, מסעדות, בתי קפה, ברים וחנויות שבהן אפשר לקנות אוכל ושתייה.

היום הראשון
לאחר הביקור בקרלשטיין חוזרים לכביש מספר 4 וממשיכים בנסיעה דרומה עוד כעשרים קילומטר עד לכנסיית סבאטה הורה (Svata Hora), שנמצאת בין הכפר מילין (Milin) לעיירה פשיבראם (Pribram). סבאטה הורה שימשה כמרכז עולי רגל כבר בימי הביניים. יש בה כנסייה מרשימה עם קפלה גותית יפה. כדאי במיוחד לבקר בחלק הפנימי של הכנסייה, שם אפשר לראות עיטורים וקישוטים ימי ביניימיים מקוריים שנשמרו במצב טוב.

נסיעה קצרה דרומה על כביש 4 מובילה לצומת עם כביש 49E. כאן כדאי לפנות מזרחה (שמאלה) ולנסוע תשעה קילומטרים עד לעיירה פיסק (Pisek). עיירה זו שוכנת על גדת נהר יפה. זהו יובל של הוולטאבה שנושא את השם אוטאבה (Otava). האתר המפורסם בעיירה הוא גשר אבן עשוי קשתות שחוצה את הנהר. הגשר שגילו יותר מ-800 שנה, נשמר במצב מצוין ונחשב הגשר העתיק היפה בחבל בוהמיה (דרום צ'כיה).

לינה לשני הלילות הראשונים
בצ'סקי קרומלוב יש עשרות בתי מלון בכל הדרגות. אפשרות מומלצת – ראו מסגרת. אפשרות יקרה ומפוארת יותר היא ללון במלון Ruze בעל חמשת הכוכבים ששימש במאות קודמות כמנזר. החדרים קטנים, אבל הפאר מחפה על כך. מיקום: Horní 154, צ'סקי קרומלוב טלפון: 420-380-772100 . המלצה נוספת ראו מסגרת.
אתר אינטרנט

היום השני

צ'סקי קרומלוב – טירת רוז'מברק –
אגם ליפנו – צ'סקי קרומלוב (כ-60 קילומטר)

בשעות אחר הצהריים, לאחר ביקור בטירה וסיור בגנים ובבתי הקפה ובחנויות שמקיפים אותה, אפשר לצאת מהעיירה לכיוון דרום. נוסעים צמוד לוולטאבה על כביש מספר 160 כשבעה קילומטרים עד לטירת רוז'מברק (Rozemberk), מצודה גותית יפה מהמאה ה-13 שניצבת על גדת הנהר ונופים נפלאים נשקפים מחלונותיה.

אפשרות נוספת היא להקדיש חלק מהיום הזה לשיט על הנהר: ההרפתקנים יותר מתרכזים בחלקו העליון של הנהר, בין העיירה לאונורה (Leonora) לסכר על אגם ליפנו. הנינוחים יותר מתרכזים ממזרח לאגם ליפנו, בעיקר באזור וישי ברוד. השיט מווישי ברוד לעיירה צ'סקי קרומלוב נמשך כמעט יום שלם. בדרך חולפים על פני הטירה של רוז'מברק. רוב הקטע הזה של הנהר יפה במיוחד בזכות הצמחייה העשירה שעל שתי הגדות. עצי פרי ויערות עצי מחט מגיעים עד לשפת המים, מטילים צל על השטים ויוצרים אווירה נינוחה ונעימה. המחיר כ-18 דולר לאדם ומארגני השיט מתחייבים להמתין בתחנת הסיום, מדרום לצ'סקי קרומלוב, כדי להחזיר את השטים למכוניותיהם. מי שיום שלם על סירה מנופחת נשמע לו קצת מוגזם, יכול לקבוע עם משכירי הסירות מקומות מפגש סמוכים יותר לנקודת המוצא. הקטע הנעים ביותר הוא באזור שבין וישי ברוד לרוז'מברק. כאן יש על הגדה עשרות מקומות מנוחה, בתי קפה ומסעדות.

היום השלישי
צ'סקי קרומלוב – הכפר הולאשוביצ'ה
– טירת לובוקה – טלץ' (100 קילומטר)

לא בכל יום אפשר להציע לבקר בשלושה אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו. צ'סקי קרומלוב שממנה יוצאים היא האתר הראשון. הכפר המשומר הולאשוביצ'ה (Hollasovice), כחצי שעה נסיעה מצפון לצ'סקי קרומלוב, הוא האתר השני. הכפר נושא את שמו של האביר שחייליו התיישבו במקום בתחילת המאה ה-13. במשך כמעט 600 שנה, עד אמצע המאה ה-19, היה הכפר בבעלות המנזר של וישי ברוד. במרכז הכפר המשומר ניצבים 22 בתים שיוצרים צורת מלבן גדול. הביקור בהולאשוביצ'ה מעניק אפשרות נדירה ומרתקת להבין מה היתה המשמעות האמיתית של חיי כפר בימי הביניים.

מכאן מתחילה החזרה לכיוון פראג. הרוצים לקצר יכולים לנסוע הישר לבירה הצ'כית. אפשרות טובה יותר היא לנסוע צפונה על כביש מספר 3, לפנות מזרחה (ימינה) ולנסוע כחמישים קילומטר בכביש מספר 23 עד העיר טלץ' (Telč), האתר השלישי של אונסק"ו, ובה כדאי גם ללון. לינה: יש שני בתי מלון קרובים מאוד לכיכר המרכזית בטלץ', שניהם קטנים נאים ולא יקרים. מלון Celerin מיקום: Namesti Zachariase z Hradce I/43, טלץ' טלפון: 420-567243477 ומלון Telč מיקום: Na Můstku 37, טלץ' טלפון: 420-567243109

היום הרביעי
טלץ' – טרביץ' – פראג (250 קילומטר)
האתר המרשים ביותר בטלץ' הוא כיכר העיר הענקית. לאורך 300 המטר שעל פניהם נמתחת הכיכר בנויות אכסדראות מקורות המאפשרות הליכה מוגנת סביב הכיכר. פרויקט שיפוץ גדול הביא לחידושם של הבתים המצוירים מהמאה ה-16 שמקיפים את הכיכר, והיום הם זוהרים בצבעים פסטליים של צהוב, כתום, ורוד וירוק. כל חזיתות הבתים מחוברות ויוצרות תחושה של תפאורה. לאחר ביקור בטלץ' והתענגות נטולת חיפזון על בתי הקפה הנפלאים שמקיפים את הכיכר, כדאי להמשיך עוד כשעה נסיעה מזרחה בכביש 23 ולהגיע לטשביץ' (Trebic). בטשביץ', שבה לא חיים היום יהודים כלל, שופץ בשנים האחרונות כל הרובע היהודי. 123 בתים נצבעו, תוקנו ושומרו באופן קפדני. אפשר לבקר בשני בתי הכנסת המקומיים, אם כי הקטן יותר משמש עדיין ככנסייה. בית הכנסת המרכזי של טשביץ' הוא אתר התיירות המרכזי בעיר והוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. שלטים מאירי עיניים מפנים אליו מכל מקום בעיר. בית הכנסת נבנה במאה ה-17 ובמהלך שיפוצו בשנים האחרונות, לאחר ששימש עשרות שנים כמחסן, נחשפו ציורי קיר יפים וכתובות רבות. הרובע היהודי פתוח לביקור ללא תשלום, הביקור בבית הכנסת בתשלום (מחיר: 3 אירו שעות: מדי יום 16:00-11:00).

מפת המסלול

 


להגדלת המפה לחץ כאן

למפה בקובץ PDF לחץ כאן

 

מוזיקת רחוב בפראג

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.