תפריט עמוד

צילום טבע – חורף בישראל

לא צריך להיבהל מעננים. הם מוסיפים עניין לתמונה. ובכלל, מזג אוויר חורפי המשתנה בלי הרף מציע הזדמנויות פז לצלמים. מרבדי שלג, שמש חורפית, קשת בענן. הדברים יפים בעיקר בנופים הפתוחים של רמת הגולן

המליץ: דובי טל

פרה רועה סמוך למאגר דליות. התמונה צולמה ביום אפרורי, תחת ענני ערמה, בעדשת 120-24 מילימטר הקשת היא אחת ההפתעות שמזמן לנו מזג אוויר חורפי התמונה צולמה מיד  שפסק הגשם בעדשת 35-20 מילמטר

הנסיעה במרחבי רמת הגולן היא חוויה מיוחדת. האזור שופע שטחים פתוחים שמעמידים ניגוד מרענן לצפיפות המוכרת ביתר חלקי הארץ. ולא חייבים רכב שטח. אפשר לנסוע בכבישים הריקים ברכב רגיל וליהנות בנחת מהשקט ומהנופים. ברמת הגולן, ובייחוד בחורף, שוררת אווירה קסומה של ארץ אחרת, אווירה שעונה על הצורך שלנו לצלם משהו אחר, לא שגרתי, לא מוכר. האתגר הצילומי המזומן כאן דווקא בעונה זו הוא השפעתו של מזג האוויר על המראות הטבעיים.

ברמת הגולן שוררת בחורף אווירה קסומה של ארץ אחרת, אווירה שעונה על הצורך שלנו לצלם משהו אחר, לא שגרתי, לא מוכר

הכל מתחיל בתחזית מזג האוויר ובסוגי העננים. בלי להיכנס לשיעור מטאורולוגיה, אפשר לומר בהכללה גסה שיש שני סוגים עיקריים של עננים והדבר משפיע על האור ועל אפשרויות הצילום: ענני ערמה (קומולוס) בדרך כלל יפים יותר ומעידים על תנאי מזג אוויר טובים יותר לצילום מבחינת אור וראות. לעומת זאת הופעתם של ענני שכבה (סטרטוס) כרוכה במזג אוויר פחות ידידותי לצלם (למשל חוסר קונטרסט ואפרוריות).

בחורף מרחבי הגולן מתכסים בירק ושופעים מים. התמונה צולמה ליד  קיבוץ אורטל ביום בהיר בעדשת
45 מילימטר
השתקפות של עננים ואור במאגר דליות. התמונה צולמה בעדשת 35-20 מילמטר

מזג האוויר בחורף משתנה בלי הרף, וההפתעות שהוא מזמן לנו הן הזדמנויות פז לצלמים. בטיול משפחתי שערכנו בעמק הירדן ראינו את הירמוך מוצף, והגשם ניתך בלי הפסקה. שעה אחרי כן, כשהיינו בשיפולים הדרומיים של רמת הגולן, פסק הגשם, ולפתע הופיעה קשת בענן. מזג אוויר גשום אינו סיבה מספקת להימנע מלנסוע לצלם בגולן, ולהפך. לדעתי דווקא מזג אוויר סוער והפכפך יוצר את העניין שאנו מחפשים.
למחרת עברה לה החזית הקרה, והגענו לצפון רמת הגולן, ליער אודם המושלג שהיה מוצף שמש נהדרת. כשמצלמים בשלג צריך לתת פיצוי חשיפה של שליש או שני שלישים סטופ, לפי בוהק השלג. אגב, כשמצלמים אנשים ברקע מושלג, הפנים עלולים לצאת כהים, וכדי לתקן זאת אפשר להשתמש במבזק.
מוקד עניין אחר לצילום ברמת הגולן הוא מקווי המים הרבים המתמלאים בחורף. בימים מעוננים נוצר דיאלוג בין שמים, מים ועננים, והוא מאפשר הרבה משחק בהשתקפויות.

מעט ציוד, הרבה התבוננות
בדרך כלל בצילומי קרקע אני לוקח עימי ציוד מועט, שלא יכביד מדי. אני משתמש בסרטי שקופיות ומעדיף סרטי ולוויה 50 אסא. כשמזג האוויר שולט ברמה והימים מעוננים, כדאי לקחת מצלמה נוספת עם סרט של 400 אסא.

כדי לצלם ברמת הגולן בחורף אין צורך ברכב שטח וגם לא בציוד מתוחכם.
די ברכב רגיל ובעיניים ערניות כדי לקלוט את המראות המופלאים

המצלמים במצלמה דיגיטלית יכולים להסתפק במצלמה אחת כי היא מאפשרת לשנות את הרגישות מפריים לפריים. מלבד הציוד, העין היא המפתח העיקרי לצילום, וצריך פשוט לנסוע ולהתבונן.
כדאי לזכור שיש בגולן שטחים שבימי חול משמשים לאימונים צבאיים, ומותר לטייל בהם רק בסוף השבוע (ראו במדריך המהיר). כמו כן פזורים ברמה שדות מוקשים, והם מסומנים ברוב המפות וכן בשטח באמצעות גדרות ושלטים.

הבאה לדפוס: תמר שנקר וכנרת יפרח

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה