תפריט עמוד

פריחת הדובדבן: הקסם היפני

לתופעות הטבע השפעה רבה על התנהלותו של היפני: מצד האסונות – רעידות אדמה, צוּנאמי, התפרצויות הרי געש; מצד התענוגות – פריחת הדובדבן באביב והשלכת האדמונית בסתיו.

ככלל, היפני אוהב את ארצו ואת תבנית נוף מולדתו. הוא פטריוטי מאין כמוהו. אם נדמה לכם שפגשתם את מרבית אוכלוסיית יפן בחופשתכם האחרונה בפריז, זה רק מפני שלא הייתם ביפן באותו זמן. חיים בה כ־127 מיליון בני אדם, ומרביתם מטיילים באייה, בהריה ובמעיינותיה החמים. את חופשתם הם יתכננו – כמובן, לא ברגע האחרון – לאביב או לסתיו.

ליפני מן השורה יש סיבה מצוינת לאהוב את ארצו, בעצם שתי סיבות: השלכת והפריחה. עונות השנה ביפן נעות ומתחלפות על פי לוח זמנים מעורר קנאה, שלושה חודשים בדיוק לכל עונה: אביב, קיץ, סתיו וחורף (ולא כמו אצלנו, ייקח האופל את השרב, עשרה חודשי קיץ ושבועיים קצרים מדי לאביב הפכפך).

מאות סוגים של עצי דובדבן יש ביפן, והם פורחים בכל מקום: במקדשים, לאורך המדרכות, בגנים, בחצרות הבתים, על ראשי ההרים

לפעמים נדמה שאורח החיים היפני סובב במעגל עם עונות השנה המתחלפות. בבית יפני מסורתי יש פינה אחת שבה תולים ציור לקישוט. אין זו תמונת שמן גדולה ממכירה פומבית, אלא מגילה, שאפשר לגלגלה ולאכסנה בקלות. בכל רבעון, כשמגיע התאריך הרשמי של חילופי העונות, נערך טקס קצר שבו מגולגלת אחר כבוד המגילה עם הציור או הקליגרפיה התואמים את החורף, לדוגמה, ובמקומה נפרשת מגילת האביב, שתביא את ניחוחות הפריחה האמנותיים אל הבית.

באותו תאריך רשמי יוחלפו גם קישוטי הפלסטיק בבתי הכלבו, בחנויות ובמשרדים. ענפי דובדבן פורחים בפלסטיק ורוד עז יבשרו ללקוחות שהאביב בפתח. גם לאחר כמה שבועות, כשפריחת הדובדבן המדהימה תגיע לשיאה ותקשט את עצי העיר, לא יוסרו ענפי הפלסטיק, כי עדיין לא תמה העונה רשמית. כאילו שיא הקיטש ושיא יופיו של הטבע מתערבבים בעיני המתבונן לסידור פרחים בלתי אפשרי.

משום שהעצים עקרים
ביפן מאות סוגים של עצי דובדבן, והם פזורים בכל מקום: במקדשים ולאורך המדרכות, בגנים ובתוואי התעלות, בחצרות הבתים, על ראשי ההרים – בכל מקום שעליו העיניים מסתכלות. פרחו של הדובדבן היפני גדול ויפה, וזאת משום שהיפנים טיפחו לאורך שנים רבות זני עצים ללא אברי רבייה, שאינם נותנים פירות. עצים כאלה מצמיחים פרחים גדולים יותר, ועיקר העניין הוא ממילא התענגות הנפש. חוץ מזה, אפשר רק לדמיין איזה קומפוט היה נוצר על מדרכות יפן אילו מאות אלפי העצים הללו גם היו נותנים פרי. עצי דובדבן נותני פרי מגדלים במטעים באזורים החקלאיים.

פריחת דובדבן בפוקושימה. בעיר הזאת, בשנת 2011, גרמה רעידת אדמה עזה לפיצוץ בתחנת כוח גרעינית

יפן פרושה על פני 14 קווי רוחב (45-31). כשבאי הדרומי קיושו (Kyusho) הפריחה בשיאה, השלג עדיין מכסה את אדמת האי הצפוני הוקאידו (Hokkaido). עם התחממות מזג האוויר עולה קו הפריחה בהדרגה צפונה. כדי למצות את החוויה יש לחזות בפריחה בשיאה, זאת אומרת כשכל הניצנים נפתחו והעץ מכוסה בענן לבן־ורוד של פרחים. כשהשיא חולף, הפרחים מתחילים לנשור ועלי העץ הירוקים צומחים. כשמבצבצים העלים הראשונים, תם הקסם.

כיוון שמזג האוויר ביפן מסודר בדרך כלל, כמו היפנים, ניתן לחזות את תאריך שיא הפריחה באזורים השונים. יפנים מתכננים את חופשתם זמן רב מראש ובוחרים את האיזור שבו יטיילו במשך שבוע, כאשר ינועו צפונה עם התקדמות הפריחה. בקיוטו, שבה הגנים היפים ביפן, מוזמנים בתי המלון חודשים ארוכים מראש לשבוע שיא הפריחה. בתקופת פריחת הדובדבן יש צפיית שיא במהדורות החדשות, שבהן משודרת במסגרת תחזית מזג האוויר גם תחזית הפריחה, המדווחת על המיקום המדויק של קו שיא הפריחה לאותו יום.

חגיגות ההנאמי בגנים שמקיפים את הטירה בהימג'י | צילום: מיכאל גלעדי

בכל עיר ביפן נחגגות ההָנאמי, חגיגות פריחת הדובדבן, בסוף השבוע שבו מגיעה הפריחה לשיאה באותה עיר. התושבים יוצאים בהמוניהם אל הפארקים ואל הגנים שבהם הפריחה מרשימה במיוחד. הם פורשים מחצלות מתחת לעצים הפורחים, מניחים עליהן את מלאי הבירה, הסאקה, החטיפים והאוכל שהביאו לחגיגה. שעות ארוכות הם יחגגו בשתייה, באכילה ובהרבה מצב רוח טוב את פריחתה השנתית של יפן.

ועכשיו, שערו בנפשכם את הבלבול של שנה בה החורף נגמר מוקדם מן הצפוי והאביב חודר, שלא לטובתו, טרם זמנו. כל החגיגות, כל החופשות, כל הזמנות בתי המלון, הופכות במקרה כזה לפתע לא רלבנטיות. תוכניות שנערכו חודשים מראש יורדות לטמיון. יפן סוערת.

יום בבית ספר ביפן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מיפן

נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ
נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ

הטיול ביפן אינו דומה ואף לא מזכיר מדינה כלשהי בה דרכה כף רגלי. בכלל נדרשו לי ימים לא מועטים כדי להכיל גודלו של המסע. יפן הינה מדינת איים מבודדת. מציאות שחייבה את היפנים להקים תרבות מיוחדת האופיינית רק ...

מסע צילום באזורים הכפריים של יפן
מסע צילום באזורים הכפריים של יפן

זה לא היה הביקור הראשון שלנו ביפן, ובכל זאת, הביקור הזה היה אחר. בעוצמות, ברמת ההתרגשות, במפגשים הצילומיים שנוצרו, בטבע המופלא שקיבל את פנינו, בעומק החוויה ובאופן שבו הכל התחבר לכדי הטיול המושלם. רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק, זוג ...

יאקיטורי, מטבח ההפתעות
יאקיטורי, מטבח ההפתעות

רעבים בטוקיו? מהיום כבר לא. אחרי עשרות שנים שהקדיש לצרפת, שגמלה לו באזרחות, הסתקרן אביטל ענבר לחוות עולם חדש. הספר "רעבים בטוקיו" הוא פרי התשוקה החדשה. במסעותיו לטוקיו גילה שהגסטרונומיה היפנית היא הטובה ביותר בעולם, שוות ערך למטבח ...