תפריט עמוד

פריחה ברמת הגולן – עולה ופורח

טיול חורפי ברמת הגולן מביא איתו ניחוחות של חו"ל, והוא מלווה בפריחה מקסימה וייחודית. מה פורח אחרי הגשם הראשון ואילו פרחים אפשר לראות בעיצומו של החורף? מגדיר מפורט לפרחי העונה

בצפון רמת הגולן ובהר חרמון יש ניחוח של חוץ לארץ, וגם הצמחייה הגדלה באזור מזכירה מקומות אחרים בעולם. אפילו בחורף, כשרוב הצמחים אוגרים כוחות לפריחת האביב, כאן כבר מוציאים את פרחיהם כמה חלוצים. מקצתם מבשרים על הגשם הקרב, אחרים צצים אחרי הממטרים הראשונים של נובמבר, ויש כמה אמיצים במיוחד שאפילו השלג של ינואר לא יכול להם. כדאי להגיע אל האזור כמה פעמים בשלבים שונים של החורף ולגלות את הצמחים המיוחדים המעזים לפרוח בזמנים קשים. הנה מגדיר עונתי לפרחים של צפון רמת הגולן.

כבר נושרים העלים
בתחילת החורף משירים העצים והשיחים את עליהם כדי להתגונן מפגיעת הכפור, ובתהליך זה עוטים העלים צבעים מרהיבים. בארצות הצפון הקרות אפשר לראות יערות שלמים שהופכים אדומים וצהובים, ובצפון הגולן יש גרסה עדינה אך מרשימה של המופע הזה. עלו לאזור הרכבל העליון בחרמון בחודשים נובמבר־דצמבר, ותוכלו לחזות בשלהבות אדומות שמציגים שיחי אוג הבורסקאים המציצים מבין הסלעים. בחלקים הנמוכים של החרמון, אזור נחל ערער והר כחל, ובצפון רמת הגולן, למשל במדרונות הר חוזק (תל חזקה), אפשר לחזות בשלל צבעי שלכת שמציגים הלִבְנֶה הרפואי, האגס הסורי והתאנה בצהוב, האלה בכתום, שזיף הדוב, הפטל והגפן באדום.

אלה ארצישראלית. מצטרפת בנובמבר אל יתר העצים הנשירים במדרונות הר חוזק למופע של צבעי סתיו | צילום: שי גינות

לפני הסערה: מבשרי הגשם
רוב הצמחים המקדימים לפרוח הם צמחי בצל ופקעת. הם אגרו בחלקים התת קרקעיים שלהם כמויות מזון שמאפשרות להם לפרוח אפילו לפני היורה, ולכן מכונים מבשרי הגשם. כאלה הם החצב, החבצלת והחלמונית, שאם יתמזל מזלנו עוד נוכל לתפוס בנובמבר את אחרוני הפורחים מביניהם.
החרמון מפתיע בכל עונות השנה. בסתיו ובתחילת החורף, לפני בוא השלגים נוכל לעלות מהרכבל התחתון לעליון, ומלבד צבעי השלכת נפגוש גם את כרכום החרמון ואת סתוונית החרמון שפרחיהם יוצאים ישר מן האדמה, בלי גבעול, וכמו יתר מבשרי הגשם – גם בלי עלים. הכרכום והסתוונית נבדלים זה מזה במספר האבקנים – לכרכום יש שלושה ולסתוונית שישה – וכן בצבע פרחיהם: הסתוונית פורחת בוורוד בהיר אחיד, ואילו פרחי הכרכום ורודים־סגולים ועל פניהם יש שרטוטים סגולים. בחורש שבמורדות החרמון, למשל בנחלים ערער וגובתה, פורחת מאוקטובר עד דצמבר סתוונית בכירה שדומה בצבעה לסתוונית החרמון, אך הפרח שלה גדול יותר.

ביער רכס בשנית שלרגלי הר חוזק שולטים האלון המצוי ואלון התולע, ואליהם מתלווים עצים כמו אלה אטלנטית, אגס סורי, שזיף הדוב, אלון התבור ועוזרר קוצני. בנובמבר ייתכן שיימַצאו עדיין הפירות הראויים למאכל של העוזרר הקוצני, האגס הסורי ושזיף הדוב (אבות הבר של האגס והשזיף התרבותיים). בנוסף לחיפוש הפירות ולהתפעלות מצבעי השלכת, כדאי להשגיח במתרחש סמוך לאדמה; ייתכן שנראה פרחים אחרונים של סתוונית התשבץ הגדולה הפורחת בוורוד עז עם עורקים סגולים, ופרחים צהובים של חלמונית גדולה. שתיהן פורחות מתחילת אוקטובר.

חלמונית גדולה. בצפון הגולן אפשר למצוא אותה מתחילת אוקטובר ועד סוף נובמבר באזורים פתוחים ברכס בשנית | צילום: אורי פרגמן־ספיר

אחרי הגשם הראשון
אחרי הגשמים החזקים הראשונים, בדרך כלל בסוף נובמבר־ראשית דצמבר, נוכל לפגוש באזור עוד מיני כרכומים: כרכום השְבָכָה דומה מאוד לכרכום החרמון. פרחיו בצבע ורוד־סגול, כמעט תכול, עם עורקים סגולים. שימו לב לצלקות עמוד העלי המפוצלות לאונות דקות בכתום־אדום. לכרכום גַיַירְדוֹ, לעומת זאת, יש פרחים לבנים עם מעט עורקים סגלגלים בגב עלי הכותרת.

יער אודם, המשתרע בין היישובים בוקעתה ומסעדה, הוא יער קסום ורב הפתעות. בתקופה זו מופיעים בו במרבדים גדולים שני מינים נוספים של כרכומים: כרכום צהבהב בעל הכותרת הלבנה שלוֹעה צהוב, וכרכום נאה שצבע פרחיו כשל כרכום השבכה, אך לעמוד העלי שלו יש רק שלוש צלקות עבות.

עוד מקדימי פריחה הם הנרקיס המצוי, שעשוי לפרוח ימים אחדים אחרי ירידת הגשמים החזקים; שינן עבה שורש, צמח צנוע ממשפחת המורכבים הפורח בצהוב; בן חצב סתווני העדין; נץ חלב איזמלני בעל הפרחים הלבנים השרועים בין העלים ממש על האדמה, כי למה להתאמץ ולהרים גבעול כשכל הצמחייה שמסביב נבטה זה עתה, וגם בגובה הקרקע יראו המאביקים שיש צמח שממתין להם?

כרכום גיירדו. פורח בדצמבר־ינואר בצפון הגולן, בחרמון, בגליל ובחוף הכרמל
צילום: אורי פרגמן־ספיר

בחודשי החורף הקרים
בינואר, בתוך הקור הגדול ולעתים אפילו מתוך מעטה השלג, מופיעים הפרחים התכולים של אירוס הלבנון. הפרח היפה נישא על גבעול של 15־25 סנטימטר, עלי הכותרת החיצוניים שלו מקושטים בפס צהוב במרכז, ומסביבו נקודות ועורקים סגולים. נוכל לחפש פרח נדיר זה ביער אודם וברכס בשנית.

בינואר ובפברואר ייתכן שנפגוש ביערות (אודם, רכס בשנית ואחרים) את הדבורנית השחומה, הראשונה לפרוח מבין הדבורניות, ואת הרקפת היוונית שפורחת מרבדים־מרבדים מסביב לגזעי האלונים ביער אודם. עד שהתגלתה הרקפת היוונית באזור זה, היינו עולים לרגל להר מירון לחפש את הפרטים המעטים שפרחו שם. פרחיה ורודים ועדינים, ועליה עגולים וקטנים. זוהי אחותה הקטנה והנדירה של הרקפת המצויה אשר גם היא מקדימה לפרוח.

אירוס הלבנון. פרח נדר שפורח בעיצומו של החורף רק בצפון הגולן ובגליל העליון. כדאי לחפשו ביער אודם וברכס בשנית | צילום: אורי פרגמן־ספיר
ומה באביב ובקיץ? יש למה לצפות
בגלל גובהו הרב של החרמון יש לנו הזדמנות לפגוש בו, בעיקר באביב ובקיץ, מינים של צמחים המתאימים לסוגי אקלים שונים ומסודרים במעין חגורות לפי הגובה. ביניהם יש גם כמה צמחים המיוחדים בארץ רק לאזור זה. עד לגובה של נווה אטי"ב, כ־800 מטר מעל פני הים, נראים המדרונות כמו בגליל העליון: סבך של אלון מצוי וקרחות שפורחות באפריל־מאי. בהמשך העלייה נעשה החורש הצפוף ליער דליל ונשיר של אלון התולע ושיחי אחירותם החורש הפורחים בצהוב בחודש מאי. ברוּם של 1,650־1,850 מטר מצטרפים עצים כמו שזיף, אגס, שקד, עוזרר ובן־חוזרר, וכן שיחים ובני־שיח כמו קַרְקָש קיליקי ושלהבית צהובת עלים בצהוב, ונֶפִּית קיליקית בסגול. שיא הפריחה של אלה מגיע באפריל־יוני.

עולים עוד קומה, אפשר ברכבל, עד לגובה של 1,950 מטר. תנאי מזג האוויר כאן – הרוחות, הקור והשלגים – אינם מאפשרים לעצים להתקיים, והצומח הוא בעיקר כרים קוצניים. מסוף מאי ועד סוף יולי פורחים כאן בכל שבועיים מיני צמחים אחרים. בין הראשונים מופיעים כרבולת מקרינה וחַדְעָד קוצני שנראים ככדורים פורחים. בגובה זה יש דולינות (שקעים שנוצרים מפעילות קרסטית), ובמדרונות שלהם הפריחה נמוכה ושופעת: אליסון בצהוב, פעמונית אמיתית ודרדר ססגוני בכחול ועוד. גם בתוך הדולינות גדלים מיני צמחים עשבוניים היוצרים אחו פורח.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה