תפריט עמוד

פסטיבל פרניק, בולגריה – מסכות ומוזיקה

בכל אחד מאזוריה של בולגריה התפתחו סגנונות ייחודיים של מוזיקה, ריקודים ופולקלור. טיול מוזיקלי בבולגריה עובר דרך רכסי הרים מרשימים וכפרים עתיקים ולא מדלג על אחד הפסטיבלים המרתקים בבלקן - פסטיבל המסכות של פרניק שבו המשתתפים עוטים תחפושות פרוותיות מוזרות

 

מדי שנה, בסוף חודש ינואר או בתחילת חודש פברואר, מתקיים בעיר הבולגרית פרניק (Pernik) הפסטיבל הפגאני הגדול ביותר באזור הבלקן. פסטיבל המסכות המסורתי, המכונה Surva, נמשך שלושה ימים ושלושה לילות, שבמהלכם אלפי משתתפים, מאזור הבלקן ומרחבי העולם, רוקדים כשהם לבושים בתלבושות משונות ומצחיקות, עורכים תהלוכות ותחרויות שירה ברחובות וכמובן שותים כמויות אדירות של יין. ההכנות לפסטיבל אורכות זמן רב – במהלך השנה ועמלים המשתתפים על הכנת מסכות משונות עשויות מנוצות, פרוות ושאר ירקות, אליהן מחוברים פעמונים, רעשנים וכלי נשק משונים.


משתתף בפסטיבל המסכות בפרניק, הפסטיבל הפגאני הגדול בבלקן

פסטיבל המסכות בפרניק הוא רק אחד משורה ארוכה של פסטיבלים מוזיקליים הנחגגים בבולגריה במהלך השנה. לעיתים נראה שלבולגרים אין דבר אחר לעשותו מלבד לשתות, לשיר ולרקוד. בין הפסטיבלים החשובים אפשר לציין את אירועי קטיף הוורדים בעמק הוורדים (Rozova dolina, בבולגרית) שנמצא לרגלי הבלקן, את פסטיבל חמת החלילים בהרי רודופי, את פסטיבל הג'ז בבנסקו ואת מפגש האחווה הלבנה במרומי הרי הרילה.


פסטיבל המסכות בפרניק.משתתפות צעירות בתלבושות מסורתיות

בולגריה גדולה פי חמש מישראל, ואזורים נרחבים בה הם הרים גבוהים ומיוערים, המיושבים בכפרים עתיקים. הפיזור של ההרים והכפרים הביא להתפתחות של חמש מסורות מוזיקליות שונות, הקשורות לחמש מסורות פולקלור של האזורים השונים (ראו בהמשך), מסורות הכוללות גם ריקודים, תלבושות, מאכלים ואף שפה והשקפת עולם.


פלג מים בהרי פירין. לכל אזור בבולגריה יש מסורת ייחודית משלו

לכל אזור בבולגריה, ולעיתים גם לכל כפר, יש מסורת מוזיקלית ייחודית משלו. בזמן הכיבוש העות'מאני הארוך (מאמצע המאה ה-14 עד סוף המאה ה-19) היו המוזיקה והשירים אחד מאפיקי הביטוי העיקריים של התושבים. יש משהו באדמה שגורם לאנשים לבטא את עצמם במוזיקה ושירים, ודבר זה בא לידי ביטוי כבר בימי קדם, כשבתי ספר של מוזיקה – כמו זה של אורפיאוס – פרחו.

אורפיאוס, שסיפורו מסופר במיתולוגיה היוונית, נולד לפני 2,500 שנה בבולגריה, שאז נקראה תרקיה. הוא קיבל לירה (כלי נגינה) מאפולו והפליא בנגינתו את כל שומעיו. כשהיה מנגן היו הציפורים מתאספות סביבו, בני אדם פסקו ממלאכת יומם, אפילו מלאכים באו להאזין. כל זה פסק באחת, כשאאורדיקה אהובתו מתה ביום חתונתם. אופיאוס החליט לנצל את כשרונו המוזיקלי בכדי לחלץ אותה מן השאול. בעזרת הלירה שלו הוא שכנע את מלך השאול לוותר עליה, וכמעט הצליח להחזירה אל פני האדמה, כשברגע של חולשה, כאשר כבר היה קרוב לסיום מסעו, לא עמד בתנאים שמלך השאול הציב לו ואאורדיקה נאלצה להישאר בשאול לנצח.


נגנים בהרי פירין. המוזיקה המבטאת את יופייו של האזור | צילום: זאב בן אריה

במיתולוגיה היוונית הסיפור נגמר בסוף טראגי: אורפיאוס המיואש משתגע ואובד ביערות תרקיה, הוא נקלע לאסיפה של כוהנות דיוניסוס הנמצאות לאקסטאזה והן קורעות אותו לגזרים. אלא שבבולגריה יש סוף אחר לסיפור הזה: לפי הגרסה הבולגרית אורפיאוס החלים משברונו וזכה להארה, כשהבין שכל עוד הוא חי – אהובתו חיה איתו לנצח. הוא חזר לנגן ובמשך עשרות שנים עבר ברחבי תרקיה ולימד אנשים את סוד הנצח בעזרת מוזיקה ושירה.

אורפיאוס היה הנביא של התרקים, והלימוד שלו התגבש למעין דת חדשה אותה היו מלמדים במה שנקרא "המסתורין האורפי". דת זו התפרסמה בכל העולם והופיעה אף במקורות הרומאים. בבסיסה היה לימוד של מוזיקה כמבטא את ההרמוניה של הספירות.

כך או כך, המסורות המוזיקליות עתיקות מאוד בבולגריה. הבולגרים רואים עצמם כהמשך של התרקים הקדמונים, גם אם אלה התערבבו עם פולשים סלאבים, תורכים וגרמנים. במאה ה-9 הפכה בולגריה נוצרית והמציאה את עצמה מחדש בתור אימפריה אדירה ששלטה על רובו המכריע של הבלקן. התחייה התרבותית לוותה במוזיקה כנסייתית מקורית ובכתיבת שירה. רוב המוזיקה והריקוד העתיק נשמרו בתוך המסורות העממיות.


מקהלת נשים בהרי רילה. מסורות מוזיקליות עתיקות יומין | צילום: זאב בן אריה

פסטיבלים של קטיף ורדים ובציר ענבים לוו בשירה פוליפונית ואינסטרומנטלית. החגים הפאגאניים הקדומים שמרו על קיומם במסווה נוצרי. פסטיבלי מסכות, הליכה על גחלים, טקסי אש, ימים סולאריים – כולם המשיכו להיחגג ולהיות מושרים ומנוגנים.

חמישה אזורי פולקלור והמוזיקה בבולגריה קשורים לשלשלות ההרים העיקריות המבתרות ארץ זו:

האזור הראשון הוא אזור הרי הבלקן – זהו ליבה של בולגריה, רכס צר וארוך – יותר מ-400 ק"מ, המפריד בין הצפון לדרום. באזור הזה, המאופיין בעושר ובגיוון רב, התנהל המאבק לעצמאות. הכלי המוזיקלי המקומי הוא חמת חלילים קטנה, המשמיעה מנגינות עליזות וקופצניות.


הרי הבלקן העוברים בלבה של בולגריה

האזור המקביל לו הוא הרי רודופי (Rhodope) בדרום, רכס ארוך ורחב מאוד, ששטחו כמעט כמו מדינת ישראל, מבותר מאוד ובו נמצאים היערות הגדולים בבלקן. כלי הנגינה הוא חמת חלילים גדולה, שונה מזו של הבלקן, המשמיעה צליל ארוך ומכשף, כך גם השירה המקומית המבטאת את הד ההרים והמרחבים הפראיים האינסופיים.

האזור השלישי הוא אזור הרי פירין (Pirin) ורילה (Rila), או בשמו הבולגריה – מקדוניה הבולגרית. כאן יש את ההרים הגבוהים ביותר, מכוסים שלוגיות עד, ולצדם עמקים פוריים ונהרות. זוהי פרשת הדרכים של הבלקן ולכן התנהלו כאן בעבר מלחמות קשות. השירה מבטאת את יופיו של חבל ארץ זה ואת הרומנטיקה שבו, ומנגד – את המלחמות. במקדוניה הבולגרית רווחה המסורת של שירה פוליפונית, מקהלה עם כמה גברים וכלי מוזיקה, ולאזור חדרו השפעות תורכיות ואירופאיות.


כפר בהרי רודופי. השירה המקומית מבטאת את המרחבים הפראיים

האזור הרביעי הוא העמק התרקי – עמק פורה וגדול מאוד ובו הערים הראשיות סופיה ופלובדיב. זהו מרכז התרבות הקוסמופוליטי, ולכן לכאן חדרו ההשפעות הזרות ביתר שאת. יש הרבה השפעה של הכנסייה וכיום קשה להבדיל בין המוזיקה הבולגרית המקורית לבין זו שהתפתחה בבולגריה בתקופת התחייה, החל מאמצע המאה ה19. האזור החמישי של בולגריה הוא החלק הצפוני, גבעות משתפלות אל עבר הדנובה. אזור זה גובל ברומניה, ולכן הושפע ממנה ומרוסיה.

ואם אמרנו מוזיקה – הרי שאי אפשר בלי ריקוד. בכל אזור ישנם ריקודים אחרים, תלבושות ומסורות, מאכלים ויין מקומיים. זה מה שעושה את הטיול בבולגריה כל כך מעניין, וזאת בתנאי שיודעים להגיע אל המקומות ה"אמיתיים" ולא רק לאתרי התיירות הרגילים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבולגריה

פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה מהיפות באירופה, מוזיאונים מצוינים, רובע אמנותי תוסס, פארקים וגנים, חיי לילה תוססים, נופים עוצרי נשימה במרחק נסיעה קצרה מהעיר והכל במחירים זולים - פלובדיב, העיר השנייה בגודלה בבולגריה, עולה על מפת הטיסות הישירות מישראל. הנה כל ...

טיול אתגר והרפתקה בבולגריה
טיול אתגר והרפתקה בבולגריה

תשכחו את אתרי הנופש לצד הים השחור, ההרים של בולגריה מהווים תפאורה חלומית לטיול שכולו הרפתקאות ואתגר בלב הטבע הפראי: הליכה בשבילים צרים במעלה מצוקים, טיפוס, סנפלינג וטרקים בקניונים ובין אגמים יפים כמו חלום

סופיה: מסע לעולם של פעם
סופיה: מסע לעולם של פעם

סופיה, בירת בולגריה, מזמנת חוויות ייחודיות, כמו משחקי שחמט על ספסלים בגינה ציבורית, דוכני ספרים בכל פינה, מוזיאון לאמנות סוציאליסטית, טבע מופלא במרחק נגיעה מהעיר ואוכל טעים שאין לתאר. עמי בן-בסט, ששורשיו בולגריים, בילה שבוע בסופיה ולא הפסיק ...