תפריט עמוד

פסטיבלי מוזיקה באירופה

פסטיבל באך בלייפציג, פסטיבל המוזיקה בוורבייה, פסטיבל זלצבורג - אלו הם רק אחדים מפסטיבלי המוזיקה הגדולים המתקיימים ברחבי אירופה בקיץ. לצד קונצרטים משובחים עם טובי המבצעים הבינלאומיים, אפשר ליהנות גם מטיולים מרתקים בסביבה

הקיץ הינו שעתם היפה של פסטיבלי המוזיקה באירופה – בגרמניה, באוסטריה, בשווייץ, בצרפת ובמדינות נוספות מתקיימים פסטיבלים איכותיים, חגיגה לאוהבי המוזיקה הקלאסית. הפסטיבלים מציעים תכנית עשירה ומגוונת בהשתתפותם של מוזיקאים בעלי שם, ומתקיימים בכמה מהערים הגדולות והעיירות היפות באירופה, בין קונצרט לקונצרט אפשר ליהנות מטיולים בסביבה. לפניכם כמה פסטיבלים למוזיקה קלאסית, ולצדם הצעות לטיולים ובילויים באזור.

פסטיבל באך בלייפציג, גרמניה
בכל שנה, במחצית השנייה של חודש יוני, מתקיים בעיר לייפציג שבגרמניה פסטיבל המוקדש ליוהאן סבסטיאן באך. הפסטיבל מתקיים בכנסיות ובאולמות שונים ברחבי העיר, בהם אולם הגוונדהאוס המפורסם של תזמורת לייפציג. חובבי מוזיקה רבים מרחבי העולם נוהרים לעיר כדי לשמוע את מיטב התזמורות והאמנים המשתתפים בפסטיבל. תכנית הפסטיבל מגוונת וכוללת יצירות של באך ושל מלחינים נוספים.

באך מזוהה עם העיר לייפציג בה פעל כשלושים שנה. בנוסף להלחנה, ניגן בעוגב, עסק בחינוך ועבד עם מקהלת הילדים של כנסיית סנט תומס. בכל שבוע היה עליו לספק מוזיקה לשתי הכנסיות הראשיות בעיר, כנסיית תומס וכנסיית ניקולס. לייפציג מזוהה גם עם מלחינים נוספים שפעלו בעיר ובהם מנדלסון, שומן, וגנר ועוד.

כיכר השוק ובית העירייה הישן בלייפציג | צילום: Takashi Images, שאטרסטוק

מתי? 19-10 ביוני 2016
מה אפשר לראות בסביבה? בלייפציג ייהנו חובבי המוזיקה מביקור במוזיאון כלי הנגינה בו אוסף כלים מרשים, מביקור במוזיאון באך ומביקור בביתו של מנדלסון המשמש היום כמוזיאון. מחוץ לעיר מומלץ לטייל בשמורת הטבע בסטאי בשווייץ הסקסונית, בה סלעים משוננים מרשימים ותצפית יפה על נהר האלבה. מומלץ לבקר בדרזדן, אחת הערים היפות בגרמניה, העשירה באוצרות אמנות.

מקהלת הילדים של סנט תומס. בשנותיו בלייפציג, באך עבד עם ילדי המקהלה | צילום: Brzoska, Leipzig Tourismus

פסטיבל ורבייה בשווייץ
בשנות התשעים המוקדמות עלה בדעתו של מרטין אנגסטרום לקיים פסטיבל קיץ בעיירה ההררית ורבייה, הרחק מהפסטיבלים הידועים. האווירה האינטימית של ורבייה, בלב האלפים השוויצריים, נראתה לו מתאימה לפסטיבל קיץ, זו הייתה הזדמנות לגלות את העיירה המקסימה לעולם הרחב. אנגסטרום חלם על פסטיבל של צעירים שמוסיקאים ותיקים ישתפו עמם פעולה.

בשנת 1994 חלומו הפך למציאות. בעזרת ידידו אבי שושני, המנהל האמנותי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, נפתח הפסטיבל הראשון שהיה מגוון מאוד ונחל הצלחה רבה. יבגני קיסין פתח את הפסטיבל, ואילו מקסים ונגרוב סיים את הקונצרט שלו כאשר הקהל הריע לו ממושכות. בפסטיבל הראשון לקחו חלק גם גדעון קרמר, מישה מייסקי, יפים ברונפמן, יורי בשמט ופרנץ הלמרסון. מוזיקאים אשר מעולם לא ניגנו יחד יצרו אנסמבל קטן.

מתחם הפסטיבל בוורבייה | צילום: Aline Paley ©

ההצלחה של הפסטיבל הראשון יצרה שיתוף פעולה בין אמנים ידועים לדור הצעיר. אחת הדוגמאות הטובות לכך היא אייזק שטרן, שעבד עם גוטייה קפוסון ועם דויד גארט הרבה לפני שהפכו לשמות מפורסמים. בשנת 1996 ברברה הנדריקס ואנטוניו פאפנו פתחו את הפסטיבל ומוזיקאים מפורסמים החלו להופיע דרך קבע בפסטיבל הצעיר והאיכותי.

בשנת 2000 הושג ציון דרך נוסף כאשר המנצח ג'יימס לוין, המנהל האמנותי של המטרופוליטן אופרה בניו יורק, היה המנהל המוזיקלי של הפסטיבל, באותה שנה השתתפו כמאה נגנים צעירים מרחבי העולם ועבדו עם מוזיקאים בעלי שם. משנה לשנה רוכש הפסטיבל אוהדים מרחבי העולם ומצטרף לרשימת הפסטיבלים היוקרתיים בעולם. כיתות האמן פתוחות לקהל וחושפות את הקשרים בין המוזיקאים הידועים לבין אמנים צעירים.


התזמורת של פסטיבל ורבייה (VFCO) | צילום: Nicolas Brodard ©

מתי? 22 ביולי – 7 באוגוסט 2016
מה אפשר לראות בסביבה? בין הקונצרטים וכיתות האמן אפשר ליהנות מנוף האלפים, מטיול בערים ובעיירות המקסימות באזור. כדאי לבקר בעיירת הנופש מונטריי שעל גדות אגם ז'נבה ובטירת שיון המרשימה הנמצאת בסמוך לה, בעיירה מרטיני בה נמצא המוזיאון הפרטי של האחים ג'יאנאדה ובו אוסף אמנות מרשים ובז'נבה היפה. 


הנופים הנפלאים המקיפים את העיירה ורבייה מהווים תפאורה קסומה לפסטיבל המוזיקה | צילום: שאטרסטוק

פסטיבל זלצבורג באוסטריה
מוצרט נולד בזלצבורג ב-1756 ונחשב לאחד מסמלי העיר. בעיר הוקמה אקדמיה למוסיקה על שמו של מוצרט ואולם קונצרטים המוצרטאום ביוזמתו של ריכרד שטראוס, בשנים האחרונות הוסב שמו של אולם הקונצרטים שהיה בעבר בית הספר לרכיבה לאולם לכבודו של מוצרט. בעיר מוזיאון מוצרט ובית הולדתו, בקתדרלה של זלצבורג מבצעים במהלך הפסטיבל את הרקוויאם של מוצרט ואת מיסת ההכתרה כאשר על מיסת ההכתרה מנצח הקפלמייסטר יאנוש צ'יפרה כשיחזור לדרך בה מוצרט ביצע את היצירה.

בפסטיבל זלצבורג היוקרתי, אשר מתקיים בכל שנה מסוף יולי ועד סוף אוגוסט, משתתפים טובי המבצעים, עם מיטב התזמורות, המנצחים והסולנים, כל אלה מושכים חובבי מוזיקה מרחבי העולם. הפסטיבל מעודד גם כוחות צעירים ונותן במה למוזיקה עכשווית.


ביתו של מוצרט בזלצבורג. המלחין הנודע התגורר עם משפחתו בקומה השלישית בבית הכתום

הפסטיבל נולד ב-1817, אך פעילותו הופסקה בשנת 1910. בסוף מלחמת העולם הראשונה הועלה שוב הרעיון לקיים את הפסטיבל בעירו של מוצרט ביוזמתם של מקס ריינהרט והוגו פון הופמנסטאל. הפסטיבל המחודש נפתח ב-1920 ובמשך שנים פתיחתו הייתה מזוהה עם יצירתו של הוגו פון הופמנסטאל, "כל אדם", או בשפת המקור Jederman. בשנים הראשונות התוכנית המוזיקלית הייתה מורכבת ברובה מיצירותיו של מוצרט, אך היום התוכנית מגוונת מאוד וכוללת יצירות מתקופות שונות ומלחינים נוספים.


הפקה של האופרה דון ג'ובאני בפסטיבל זלצבורג

מתי? 22 ביולי – 31 באוגוסט 2016
מה אפשר לראות בסביבה? זלצבורג היא אחת הערים היפות באוסטריה ונעים לטייל בעיר העתיקה, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. אפשר לבקר במוזיאון מוצרט ובית הולדתו של המלחין, בגני מירבל, במבצר הואן זלצבורג החולש על העיר ובטירת הלברון הבארוקית. מחוץ לעיר נופים ירוקים, הרים נישאים ואגמים, כדאי ליהנות משייט בימת המלכים בגרמניה הסמוכה ומטיול באזור האגמים זלצקמרגוט.

מבצר הוהן זלצבורג מתנוסס מעל העיר העתיקה של זלצבורג ונהר הזלצך

פסטיבל פאבלו קאזלס למוזיקה קאמרית בפראד, צרפת
בעיירה השלווה פראד (Prades) בקטלוניה הצרפתית, בנוף הרי הפירנאים, מתקיים הפסטיבל למוזיקה קאמרית על שמו של פאבלו קאזלס גדול הצ'לנים. אחד הפסטיבלים הטובים בעולם בתחומו. סיפור הפסטיבל קשור לתקופת שלטונו של הרודן פרנקו בספרד. פאבלו קאזלס שהיה מתנגד חריף למשטרו של פרנקו, נדר שלא ישוב לספרד עד שהמפלגה הדמוקרטית תחזור לשלטון. קאזלס עזב את ברצלונה ועבר להתגורר בעיירה השלווה פראד בקטלוניה הצרפתית. התנגדותו לפרנקו הייתה כה עזה, עד שסירב להופיע ולנגן בארצות שהכירו במשטר הרודני.


העיירה פראד, בקטלוניה הצרפתית, מוקפת בנופי הפירנאים 

 

מוזיקאים רבים עלו לרגל לפראד כדי להסתופף בצלו של האמן הדגול, אחד מהם היה הכנר אלכסנדר שניידר שאמר לו, "אם אתה לא יוצא לעולם, העולם יבוא אליך". כך נולד פסטיבל פאבלו קאזלס הראשון ב-1950. באותה שנה ציינו 200 שנה למותו של באך, חברת קולומביה הקליטה את הפסטיבל וההצלחה הייתה עצומה. מאז מתקיים הפסטיבל בכל שנה ואוהבי המוזיקה הקאמרית וטובי האמנים נוהרים מכל העולם ליהנות מהמוזיקה והנופים הקסומים.


קונצרט בפסטיבל פראד. אם אתה לא יוצא אל העולם, העולם יבוא אליך", אמר הכנר אלכסנדר שניידר לפאבלו קאזלס

מתי? 26 ביולי – 13 באוגוסט 2016
מה אפשר לראות בסביבה? העיר פרפיניאן (Perpignan) בירת הפירנאים המזרחיים, הינה נקודת מוצא מצוינת לטיולים באזור. בפרפיניאן אפשר לבקר בעיר העתיקה, בקתדרלה ובארמון מלכי מיורקה. מומלץ לטייל לקרקסון עיר החומות והמגדלים, אחת הערים הימי ביניימיות המרשימות באירופה, ובאתרי הטבע של הפירנאים.

פסטיבל בטהובן בבון, גרמניה
בעיר בון השוכנת על גדת נהר הריין, מתקיים בכל שנה בשבוע השני של ספטמבר פסטיבל המוקדש למלחין יליד העיר. אף שעזב לווינה בגיל צעיר העיר מזוהה עם המלחין הנודע.

בכיכר המרכזית של העיר העתיקה ניצב פסלו, אחד הבתים בו התגורר בטהובן עם משפחתו הוסב למוזיאון המתאר את חייו ויצירתו. בצמוד למוזיאון אולם קונצרטים קטן בו נערכים רסיטלים וקונצרטים קאמריים, במרתף הבית קיים ארכיב בו שמורים כתבי יד של בטהובן.


פסל של בטהובן בבון, עיר הולדתו

רוב הקונצרטים מתקיימים באולם הקונצרטים Beethovenhalle, בחזית האולם ניצב פסל בטון גדול ומרשים, פסל ראשו של בטהובן. לפסטיבל מגיעים מנצחים ידועים, סולנים בעלי שם, תזמורות גדולות ואורחים רבים. בשנים הראשונות תוכנית הפסטיבל כללה בעיקר את יצירותיו של בטהובן, היום התוכניות המוזיקליות מגוונות וכוללות מוזיקה מכל התקופות ושל מלחינים רבים.


דניאל ברנבוים מנצח על התזמורת הממלכתית של ברלין בפסטיבל בטהובן בבון | צילום: 
Barbara Frommann ©

מתי? 11 בספטמבר – 23 באוקטובר 2016
מה אפשר לראות בסביבה? באי הפסטיבל יכולים לטייל בעיר העתיקה , בגן הבוטני המטופח, במוזיאון ההיסטורי המתאר את גרמניה משנת 1945 ובמוזיאון האמנות המצוין. כדאי להפליג על הריין, לנסוע למפגש הנהרות הריין והמוזל, לטייל בדרך היין לעיירה קוכם, ולבקר בלינץ ובקלן..

רוני צפריר – מדריכה ומארגנת את טיולי המוזיקה בחברת כרמל תיירות

 



אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.