תפריט עמוד

פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה מהיפות באירופה, מוזיאונים מצוינים, רובע אמנותי תוסס, פארקים וגנים, חיי לילה תוססים, נופים עוצרי נשימה במרחק נסיעה קצרה מהעיר והכל במחירים זולים - פלובדיב, העיר השנייה בגודלה בבולגריה, עולה על מפת הטיסות הישירות מישראל. הנה כל מה שכדאי לעשות בעיר במהלך חופשה קצרה

פלובדיב (Plovdiv), העיר השנייה בגודלה בבולגריה, אשר משתרעת, ממש כמו רומא, על שבע גבעות במרחק כ-165 ק"מ דרומית לסופיה, נפתחת לראשונה לטיסות ישירות מישראל. זוהי הזדמנות נהדרת לבקר בעיר ההיסטורית היפה והמרתקת אשר למרות היותה הצפופה בערי בולגריה, היא מציעה אווירה שלווה שקשה למצוא בערים גדולות. זאת ועוד, מדובר באחת הערים הזולות באירופה, מה שהופך את החופשה בה לשווה לכל כיס. תוכלו ליהנות בה מסופ"ש ארוך, אבל גם מחופשה ארוכה יותר שמשולבים בה טיולי יום מחוץ לעיר. אז מה אפשר לעשות ולראות בפלובדיב?

מידע נוסף:

לשוטט בעיר העתיקה

פלובדיב היא אחת מהערים העתיקות באירופה, עם יותר מ-7,000 שנות היסטוריה. היא נכבשה על ידי המקדונים, הרומאים, הצלבנים והעות'מנים, אשר כולם הותירו בה את חותמם והופכים את השיטוט בעיר העתיקה למסע בזמן. העיר העתיקה, משתרעת על שלוש מתוך שבע הגבעות של פלובדיב והשיטוט בה הוא גולת הכותרת של הטיול בעיר. היא גדושה בשרידים ארכאולוגיים ומוזיאונים (עליהם נמליץ בהמשך) וסמטאותיה הצרות, המרוצפות אבן, משובצות בבתים מסורתיים מתקופות שונות. רבים מהבתים האלה משמשים היום כחנויות מזכרות, כמסעדות מלאות אווירה וכמלונות בוטיק. הכי נחמד ללכת לאיבוד בסמטאות ולשוטט בהן ללא מטרה, אבל בהמשך הכתבה תמצאו כמה המלצות ספציפיות לאתרים שלא כדאי להחמיץ בעיר העתיקה (לצד דברים שתיהנו לעשות מחוץ לה). למרות שמדובר בלב הפועם של העיר, תמצאו כאן שלווה שלא תמצאו בערים עתיקות ומתויירות אחרות באירופה.

השיטוט ברחובות העיר העתיקה של פלובדיב הוא כמו מסע בזמן

השיטוט ברחובות העיר העתיקה של פלובדיב הוא כמו מסע בזמן

לראות מופע בתיאטרון הרומי

התיאטרון הרומי אשר שוכן על גבעה ומשקיף על העיר, ועל הרי הרודופי שנמצאים במרחק, הוא אחד האתרים הפופולריים בעיר ואחד מהתיאטראות השמורים באירופה. התיאטרון נבנה בשנת המאה הראשונה לספירה ושימש הן למפגשים וכינוסים של השליטים והן לבידור ולקרבות גלדיאטורים. אחרי מאות שנים בהם היה קבור מתחת לאדמה, הוא נתגלה בחפירות ארכיאולוגיות ב-1972. היום זהו אחד התיאטראות הרומיים השמורים באירופה ואחד המקומות הטובים ביותר בבולגריה לצפות בו בהופעות, בעיקר אופרות, קונצרטים ומופעי רוק, כשמושבי השיש העתיקים ןהתפאורה של הרי הרודופי תורמים לקסם  המיוחד של המקום.

התיאטרון הרומי בפלובדיב. גם היום זהו אחד המקומות הטובים בעיר לצפייה במופעים

התיאטרון הרומי בפלובדיב. גם היום זהו אחד המקומות הטובים בעיר לצפייה במופעים

חיי לילה וקניות ברובע האמנות קאפאנה

רובע קאפנה (Kapana), שהוא חלק מהעיר העתיקה  וממוקם בין הרחוב הראשי והחלק הצפון-מערבי של העיר העתיקה, הוא הטרנדי בעיר. לא תמיד זה היה כך. בשנות התשעים זה היה אזור חניה עם מבנים נטושים, אבל ב-2014 האזור שופץ והחלו לצוץ בו מיזמים אמנותיים ויצירתיים. היום הרובע, המכונה "המלכודת" משום שהוא מורכב ממבוך של רחובות שקל מאוד ללכת בהם לאיבוד, גדוש בגלריות, ברים ומבשלות בירה, חנויות שמוכרות עבודות יד ופריטים של מעצבים מקומיים, מסעדות ומועדוני לילה. גם ביום נעים לשוטט כאן, אבל בלילה אפשר לבלות בין הברים הרבים שברובע, ובהם Brickhouse – בר קוקטיילים ובורגרים, Nailona – אחד ממועדוני הלילה המפורסמים בפלובדיב, Cu29 – שילוב של בית קפה וגלריה, Multi Culti – מסעדה שמגישה אוכל מכל העולם ו-Veggic – מסעדה טבעונית מצוינת.

רןבע קאפאנה, מאזורי הבילוי הטרנדיים של העיר | צילום: stoyanh, שאטרסטוק

רןבע קאפאנה, מאזורי הבילוי הטרנדיים של העיר | צילום: stoyanh, שאטרסטוק

לספוג תרבות במוזיאונים

בפלובדיב, ובעיקר בעיר העתיקה, יש כמה מוזיאונים טובים ולא יקרים  שמתאימים במיוחד למי שמתעניין בהיסטוריה ותרבות. אחד המוזיאונים המוזיאון האתנוגרפי המצוין ששוכן במבנה מלא אופי בעיר העתיקה מציג את חיי היומיום בפלובדיב והסביבה בתקופת הרנסאנס הבולגרי במאה ה-19. כאן תוכלו להתרשם מפריטי לבוש, ריהוט, אמנות, כלי עבודה, כלי נגינה ועוד. למוזיאון יש גן מקסים. חובבי ההיסטוריה ייהנו גם במוזיאון הארכיאולוגי, שמציג למעלה ממאה אלף פריטים מהתקופה הפליאוליתית ועד המאה ה-15, ובהם מטבעות, פסיפסים, עבודות קדרות, כלי נחושת וברונזה, תכשיטים ועוד, שמספרים על ההיסטוריה של העיר. מוזיאון מסוג אחר, שמתאים במיוחד עם ילדים, הוא מוזיאון הטבע אשר שופץ לאחרונה. במוזיאון יש אקווריום ענק עם למעלה מ-200 מיני דגים, טרריום עם נחשים ולטאות ופלנטריום, לצד תצוגות שמוקדשות לצמחים, בעלי חיים ומינרלים מהאזור.

המבנה הייחודי של המוזיאון האתנוגרפי | צילום Sidhe, שאטרסטוק:

המבנה הייחודי של המוזיאון האתנוגרפי | צילום Sidhe, שאטרסטוק:

קניות במדרחוב

הרחוב הראשי של פלובדיב, רחוב קניאז אלכסנדר הראשון (Knyaz Aleksandar I), אשר כולם קוראים לו פשוט "הרחוב הראשי", נמתח לאורך 1.8 ק"מ בין הכיכר המרכזית לגשר המקורה על נהר מריצה, מה שהופך אותו למדרחוב הארוך באירופה. הרחוב משובץ בבתים בארוקיים בצבעי פסטל, ובתים היסטוריים מתקופות שונות, שחלקם משמשים היום כבתי קפה, מסעדות (כולל מסעדות מזון מהיר) וחנויות. מבחר החנויות כולל סניפים של רשתות בינלאומיות כמו H&M לצד חנויות מקומיות. הסיור ברחוב מאפשר לשלב ישן וחדש, כשלצד עתיקות רומיות אפשר לראות בו יצירות מודרניות של אמנות רחוב, מה שמקנה לסיבוב הקניות בו ערך מוסף.

הרחוב הראשי של פלובדיב. מושלם לקניות וארוחה | צילום: trabantos, שאטרסטוק

הרחוב הראשי של פלובדיב. מושלם לקניות וארוחה | צילום: trabantos, שאטרסטוק

לתפוס שלווה בגן הצאר סימיון

בפלובדיב יש כמה פארקים וגנים, כאשר הגן המקסים מכולם (גם אם לא הגדול שבהם) הוא גן הצאר סימיון (Tsar Simeon) אותו עיצב הארכיטקט השוויצרי לוסיין שבאלה ב-1892. נעים לטייל בפארק, שבו אגם, מזרקות ופרחים, בשעות היום, אבל בקיץ מומלץ להגיע גם בסופי שבוע בשעות הערב, שכן אז מתקיים בו מופע מזרקות שסילוני המים בהן רוקדים בהתאמה מושלמת למוזיקה המתנגנת, ובשילוב של אורות ואפקטים מיוחדים של מים.

המזרקות המוזיקליות בגן הצאר סמיון. חוויה לקטנים ולגדולים | צילום: stoyanh, שאטרסטוק

המזרקות המוזיקליות בגן הצאר סמיון. חוויה לקטנים ולגדולים | צילום: stoyanh, שאטרסטוק

לצאת מהעיר

כדאי לשלב את הביקור בפלובדיב עם טיול ביעדים נוספים בבולגריה. אם אתם שוכרים רכב תוכלו לעשות זאת באופן עצמאי, ואם לא, תוכלו להצטרף לסיור מאורגן. אחד מטיולי היום הפופולריים מתקיים באזור העיר אסנובגראד (Asenovgrad), המרחקת כ-15 ק"מ מפלובדיב. באזור זה תמצאו את מבצר אסן (Asen) השוכן על מצוק מעל הנהר, את מנזר באצ'קובו (Bachkovo), מהמנזרים החשובים בבולגריה, המפורסם בפרסקאות המרשימים שבו, ואת גשרי האבן הטבעיים ששוכנים בגובה 1,450 מ' בהרי רודופי.

טיול פופולרי אחר לאוהבי ההליכה והנופים הוא טיול לשבעת אגמי רילה. הרי הרילה הם הגבוהים ביותר בבולגריה ובבלקן, והטיול לשבעת האגמים הוא למעשה טרק רגלי מענג שעובר בנוף עוצר נשימה של פסגות ואגמים קרחוניים.

מסלול 7 האגמים בהרי רילה. בקרבת פלובדיב יש נופים עוצרי נשימה

מסלול 7 האגמים בהרי רילה. בקרבת פלובדיב יש נופים עוצרי נשימה

 

לבלות את הלילה במלון בוטיק

פלובדיב היא כאמור עיר זולה, ולכן  ניתן ללון בה במלונות בוטיק מעוצבים ומלאי אווירה במחיר שווה לכל נפש. אחד הרומנטיים שבהם הוא Hotel Gallery 37, מלון אינטימי אשר ממוקם בבית נאו קלאסי מהמאה ה-19 בלב העיר העתיקה. במוזיאון 11 חדרים אשר כל אחד מהם מעוצב בטוב טען אך באופן שונה, מקושט ביצירות אמנות מקוריות ומאובזר עד אחרון הפרטים. Residence City Garden הוא מלון אלגנטי ועטור שבחים בסמוך לגן הצאר סימיון, ובו 23 חדרים מרווחים המעוצבים בקפידה, עם מיטות נוחות במיוחד, שירות מוקפד וארוחת בוקר מצוינת. בעיר יש עוד הרבה מלונות מפנקים, גדולים וקטנים, בהם אפשר ליהנות ממחירים השווים לכל נפש.

מפת פלובדיב:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אנא תוסיפו קישור לקהילה היהודית הגדולה שפעלה בעיר וליהודים החשובים שפעלו בה וכן את בית הכנסת במרכז העיר ואת אנדרטת השואה על ידו.
    כמו כן ציינו אתרים חשובים לאורך המדרחוב וסביבו. לא רק חנויות ומסעדות.

  2. משה יונתן הגיב:

    אני יליד פלובדיב בן 78 ב קאפאן אין אפשרות לספר על פלובדיב מבלי לספר על יהדות המקום מערכת היחסים הנפלאה עים החברים הנוצרים וסיפור ההצלה של הכנסיה הפרווסלוית בראשות קיריל ה"קדוש" שהיה המומיל להצלת היהודים . שוה לספר את כל הסיפור הניפלא

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבולגריה

בולגריה שלא היכרתם
בולגריה שלא היכרתם

בולגריה האקזוטית והמרתקת עשירה באתרי נופש וספא מפנקים לכל המשפחה; אתרי סקי במחירים נוחים; מעיינות טבעיים עם מים טרמיים; קולינריה משובחת; נופים מהפנטים; מעיינות מרפא; מנזרים וכנסיות; יינות מעולים; מגרשי גולף ברמה אירופית גבוהה; כפרי דייגים; מוזיאונים מעניינים ...

טיול אתגר והרפתקה בבולגריה
טיול אתגר והרפתקה בבולגריה

תשכחו את אתרי הנופש לצד הים השחור, ההרים של בולגריה מהווים תפאורה חלומית לטיול שכולו הרפתקאות ואתגר בלב הטבע הפראי: הליכה בשבילים צרים במעלה מצוקים, טיפוס, סנפלינג וטרקים בקניונים ובין אגמים יפים כמו חלום

סופיה: מסע לעולם של פעם
סופיה: מסע לעולם של פעם

סופיה, בירת בולגריה, מזמנת חוויות ייחודיות, כמו משחקי שחמט על ספסלים בגינה ציבורית, דוכני ספרים בכל פינה, מוזיאון לאמנות סוציאליסטית, טבע מופלא במרחק נגיעה מהעיר ואוכל טעים שאין לתאר. עמי בן-בסט, ששורשיו בולגריים, בילה שבוע בסופיה ולא הפסיק ...