תפריט עמוד

פולין וסלובקיה – בלב הרי הטאטרה

מפת פולין
מפת סלובקיה

לאורך גבול פולין וסלובקיה נמתחים הרי הקרפטים (Carpathians) בקשת רחבה. הרכס המרכזי הגבוה מעוטר בפסגות מחודדות, ביערות עבותים ובאגמים קטנים, שמי שלגים מופשרים זורמים אליהם. פסגותיו הגבוהות של הרכס נמצאות בלב הרי הטאטרה (Tatra), נחלקות בין סלובקיה לפולין. בצד הסלובקי מתנשאת הפסגה הגבוהה ביותר, זו של הר גרלאך (Gerlach), לגובה 2,655 מטר מעל פני הים. בצד הפולני, הגבוה ביותר הוא הר ריסי (Rysy), שגובהו 2,499 מטר.

שמורת הרי הטאטרה נמצאת ברובה בשטח סלובקיה, אך בשתי המדינות היא פורשת מסלולים נהדרים. אנחנו בחרנו להגיע אליהם מהכיוון הפולני. עבור יהודים, ביקור בפולין יהיה תמיד עמוס רגשות קשים, אבל יש גם פולין שונה. השמורה, המרוחקת כמאה קילומטר מדרום לקראקוב, טומנת בחובה עולם שונה לגמרי ואולי אף מפלט – גם אם מדומה וחלקי – מהביקור הטעון הזה.
בהרי הטאטרה אמנם אין קרחונים, אך בחורף יורד שלג רב ושרידיו מלבינים את הנוף גם ביתר חודשי השנה. זאת הסיבה שבחורף הופך השטח לאתר סקי ופעילות של טיפוס וספורט אתגרי. גם בחודשים יולי ואוגוסט השמורה עמוסה, והפעם בצועדים. אם אתם מעדיפים להגיע לאיזור בזמן עמוס פחות, תוכלו לטייל בספטמבר־אוקטובר, אבל אז יש להביא בחשבון כי מזג האוויר עשוי להשתנות וייתכן שיירד שלג, או שתוכלו לבחור בחודשים מאי־יולי שבהם האביב פורח, אך מזג האוויר גשום.

לבאים מהצד הפולני של השמורה, נקודת המוצא לטיולים היא עיירת הנופש זאקופאנה (Zakopane), שבה שלל חנויות אופנתיות של ציוד ספורט וסקי, חדרים רבים להשכרה וכמובן – מסעדות וברים לרוב. בעיר תוכלו לרכוש את כל הדרוש לכם לדרך: מפות טובות של השמורה, ספרים על האיזור וגם ביגוד חם, שכן אפילו בקיץ יש להתכונן למזג אוויר הפכפך וגשום.

השמורה מרושתת היטב בשבילים עם סימון צבעוני, ובשלטים תוכלו למצוא זמני הליכה ממוצעים. בצד הפולני אפשר לצאת למסלולים הנמשכים יום אחד עד שישה ימים; בצד הסלובקי המסלולים ארוכים יותר, וחלקם נמשכים תשעה ימים.
לפי חוקי השמורה, לא תוכלו לנטות בה את אוהליכם וללון בקמפינג, אך לאורך הדרך לא חסרות בקתות הרים. בצד הסלובקי של השמורה פזורות תשע בקתות, ובחלק הפולני שמונה. בניגוד להרבה בקתות הרים בעולם, בפולין אין דבר כזה בקתה מלאה – תמיד אפשר לישון על הרצפה.

בכניסה לשמורה צריך לשלם, אך המבחר הגדול של שבילים ובקתות שווה את ההשקעה ומאפשר לכל אחד לתכנן את המסלול המתאים לו.

מקו הרכס לעין הים
אחד היתרונות הגדולים של שמורת הרי הטאטרה הוא הרכבל שמגיע לקו הרכס, אל פסגת הר קאספרובי ויירך (Kasprowy Wierch) שגובהה 1,987 מטר. הרכבל מאפשר להתחיל את המסלולים ישר מקו הרכס, ואז אפשר לצעוד מזרחה או מערבה ולבחור בין השבילים הרבים המסומנים. בימים עם רוחות חזקות ושלג לא מפעילים את הרכבל, וכדאי לבדוק זאת בלשכת התיירות. במקרה כזה משנסים מותניים ומטפסים לקו הרכס באחד מהמסלולים הרבים.

איזור האגמים, שבצד המזרחי של ההרים, חביב במיוחד על ההולכים, ובעיקר אגם מורסקייֶה אוֹקוֹ (Morskie Oko, "עין הים"), שרבים מגיעים אליו גם מתחתית השמורה. דרך טובה להגיע אליו היא לעלות ברכבל להר קאספרובי ויירך, ומשם ללכת לאורך קו הרכס עד להר קוֹזי ויירך (Kozi Wierch). מההר אפשר לרדת דרך השביל המסומן בשחור, אך אפשר גם להתמיד בהליכה על השביל האדום העובר על קו הרכס. ממנו יורדים בשביל הצהוב אל אגם ויילקי סטוו (Wielki Staw) וממשיכים עד בקתת ההרים השוכנת ליד האגם הקטן פרזדני סטוו (Prezedni Staw).

למחרת תצטרכו להחליט איך להגיע אל אגם מורסקֶייֶה אוֹקוֹ: אפשר לבחור בשביל הכחול והנוח, או להתאמץ ולצעוד בשביל הצהוב, הקשה יותר אך גם המעניין. מהאגם, המוצף בקיץ בתיירים, חוזרים עד למגרש החניה בכפר פוֹלאנה פאלֶניצה (Polana Palenica), ומשם בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי אל זאקופאנה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפולין

קרקוב: הצעה לטיול בעיר היפהפייה
קרקוב: הצעה לטיול בעיר היפהפייה

קרקוב היא אחת הערים היפות בפולין, אם לא היפה שבהן, והיא מתהדרת באדריכלות עתיקה מרשימה. לצד המבנים ההיסטוריים והכיכרות המדהימות, יש כאן גם אוכל מצוין, שווקים משמחים, נופים יפים ואווירה שמחה. ויש גם המלצות לטיולים מוצלחים במרחק קצר ...

טיול עירוני בוורשה המתחדשת
טיול עירוני בוורשה המתחדשת

ורשה, שנחשבת זה מכבר ליעד תיירותי אטרקטיבי, מתחדשת לאחרונה באטרקציות מצוינות, בהן מתחמים תעשייתיים שהוסבו למרכזי תרבות, בילויים וקניות. הוסיפו לכך את זמן הטיסה הקצר ואת המחירים הזולים, ותבינו את סוד המשיכה. המלצות לטיול עירוני בבירת פולין

לודז' – עוף החול הפולני
לודז' – עוף החול הפולני

איך מספרים סיפור של עיר? מאיפה מתחילים והיכן מסיימים? על מה שמים את הדגש, על העבר או על ההווה? אלו השאלות שעלו במוחי כאשר סיירתי בעיר לודז' בפולין. עיר פוסט תעשייתית, עם עבר עשיר, אך בו זמנית גם ...