תפריט עמוד

עשרת הדיברות לנסיעה ירוקה

תיירות, מעצם טיבה, תמיד פוגעת בסביבה. אבל אפשר לצמצם את הפגיעה ולפצות על הנזק שנגרם לסביבה ולקהילה. הנה כמה טיפים שיעזרו להפוך את הנסיעה הבאה שלכם לירוקה יותר

עם כל הרצון הטוב, מוכרחים להודות שאי אפשר להיות באמת תייר ירוק, כי תיירות, מעצם טבעה, תמיד פוגעת בסביבה. יחד עם זאת, כתיירים, יש לנו אפשרות לצמצם את הפגיעה בסביבה ובקהילה ולפצות אותן על הנזק שאנו ואחרים גורמים. הנה כמה טיפים שיעזרו להפוך את הנסיעה הבאה שלכם לירוקה יותר.

1. צמצמו טיסות
טיסות הן אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר לפליטת פחמן דו חמצני לאטמוספירה ולהתחממות כדור הארץ. יחד עם זאת, קשה לוותר עליהן לגמרי, במיוחד עבור מי שחי במדינת ישראל, ולא יכול, כמו חבריו באירופה למשל, לצאת לחופשה במדינות השכנות ברכבת. אז מה עושים? מצמצמים את הטיסות ומטיילים קרוב יותר. טיילו בארץ. טיילו ביעדים קרובים יותר בחו"ל, כאלה שלא מצריכים נסיעה של חצי עולם. במקום לנסוע לכמה סופי שבוע קצרים, סעו לשבועיים בהם אפשר להכיר את המקום לעומק.

2. אזנו פחמן
על הטיסות, כאמור, קשה לוותר לחלוטין. טסתם? עכשיו הגיע הזמן לפצות את כדור הארץ ובאותה הזמנות למרק את המצפון שלכם. איזון פחמני הופך להיות יותר ויותר פופולרי בעולם, ולאחרונה מאמצים אותו גם בארץ. למה הכוונה? בכל פעם שאנו עושים פעולות שמזיקות לסביבה, ובראשן טיסות, ניתן לחשב כמה גזי חממה נפלטים כתוצאה מהפעילות. האיזון הפחמני הוא הפחתה של אותה כמות גזי חממה על ידי פעולה שתורמת לסביבה, כמו נטיעת עצים, צריכת אנרגיה יעילה יותר , ניהול פסולת מודרני וכדומה. באתר של "יוזמת האנרגיה הטובה" יש מחשבון לחישוב גזי החממה שנפלטים כתוצאה מהפעילויות היומיומיות שלנו. אחרי שתאמדו את הנזק, תוכלו לתרום לפרויקטים סביבתיים שונים, כמו הפצת נורות חסכוניות בבתי ספר, נטיעת עצים בשטחים עירוניים, התקנת דודי שמש בבניינים משותפים בשכונות מעוטות יכולת ועוד.

3. סעו בתחבורה ציבורית
רבים מאיתנו מתקשים להיפרד מהרכב גם בחו"ל, ובוחרים באופציית הרכב השכור בכל פעם שלא מדובר בחופשה עירונית גרידא. אבל למרות הנוחות שברכב הצמוד, יש לנסיעה בתחבורה ציבורית בטיול המון יתרונות, שצמצום הפגיעה בסביבה הוא אמנם החשוב שבהם, אך בוודאי לא היחיד. נסיעה בתחבורה ציבורית היא לרוב זולה יותר, אפשר להכיר במהלכה את המקומיים ולפגוש תיירים נוספים והיא מאפשרת להתרווח בנחת ולצפות בנוף הנשקף מהחלון במקום לנסות להבין איפה, לעזאזל, אפשר לעשות פרסה, או למה כולם פה נוהגים כמו משוגעים. בנוסף, מי שמטייל בתחבורה הציבורית, יבחר בדרך כלל להישאר באותו מקום פרק זמן ארוך יותר ולא לנסוע בכל יום ממקום למקום, וזה מבטיח היכרות עמוקה יותר עם האזור אליו נוסעים. לא בכל מקום אידיאלי לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל יש מדינות רבות, בעיקר באירופה, בהן יש רשת ענפה ומפותחת של תחבורה ציבורית, שמאפשרת להגיע בנוחות ובהנאה ממקום למקום. נצלו זאת.

4. התנדבו
יותר ויותר אנשים, מצעירים אחרי צבא שיוצאים לטיול התרמילאים הגדול ועד למשפחות בחופש הגדול, משלבים התנדבות במהלך הטיול. יש היום לא מעט חברות, גם ישראליות, שמוציאות חופשות התנדבות לחו"ל. ניתן להתנדב בארגונים שונים ולמטרות שונות, משימור צבי ים בקוסטה ריקה, דרך שיפוץ בתים בניו אורלינס ועד ללימוד אנגלית בקמבודיה. רבות מתוכניות ההתנדבות עולות לא מעט כסף, אבל זה נועד לרוב לכסות את הלינה, הארוחות, האיסוף משדה התעופה ודומה. התנדבות היא דרך נפלאה להעשיר את הטיול שלכם, לפגוש אנשים חדשים, לצבור חוויות ולתרום לסביבה ולקהילה.

5. לינה ירוקה
למקום הלינה שתבחרו יש השפעה לא רק על אופי החופשה שלכם אלא גם על הסביבה. עקרון הפשטות הוא העקרון המנחה – לרוב, ככל שהמקום יהיה קטן יותר ופשוט יותר, כך דריסת הרגל הסביבתית שלו תהיה קטנה יותר. לינה באתר קמפינג היא בדרך כלל ידידותית יותר לסביבה מלינה במלון, שכן הקמת המקום לא היתה כרוכה בניצול משאבים גדול. גם תפעולו של אתר קמפינג ידידותי יותר לסביבה – צריכת המים במקלחות המשותפות היא לרוב פחותה מזו שבג'קוזי בחדר, צריכת החשמל פוחתת גם היא, אין צורך לכבס כל יום כמויות אדירות של מצעים ומגבות וכדומה. אבל גם אם קמפינג זה לא בשבילכם ואתם אוהבים לישון בסטייל, אפשר למזער את הפגיעה בסביבה. ברחבי העולם וגם בארץ צצים יותר ויותר מלונות וצימרים שמגדירים את עצמם כאקולוגיים. ההגדרות משתנות – חלק מהמקומות בנויים בלב הטבע אך באופן שמשתלב איתו ולא פוגע בו, אחרים בנויים מחומרים ממוחזרים או מחומרים שאינם מזהמים, יש כאלה שמשתמשים באנרגיה סולארית וממחזרים מים, יש מי שממחזר פסולת, ויש מלונות שתורמים מרווחיהם לארגונים ירוקים או לקהילה המקומית. חפשו מלון שעונה על לפחות אחד מהקריטריונים האלה, אם לא על כולם. ואם אין בנמצא מקום לינה כזה, או שידכם אינה משגת לשלם עליו, השתדלו לבחור במלון מקומי קטן ולא במלון ששייך לרשת בינלאומית. כך תבטיחו שכספכם הולך לטובת הקהילה המקומית.

6. נקו אחריכם
למרבה הצער, הכלל הבסיסי הזה עדיין לא מספיק הופנם, וחשוב לדאוג ליישומו, גם בארץ וגם בחו"ל: אל תשאירו אחריכם זבל, ואל תשליכו אשפה בצד הדרך. בכל טיול בחיק הטבע הקפידו לקחת עמכם שקית (מתכלה, כמובן) ולהשליך לתוכה את האשפה שצברתם. אם בדרך תאספו גם את האשפה שהשאירו אחריהם מטיילים אחרים – מה טוב.

7. קנו בצורה אחראית
ממש כשם שכל תיירות גורמת נזק סביבתי, אין כזה דבר קניה אקולוגית. אם אתם רוצים לצמצם למינימום את הפגיעה בסביבה צמצמו למינימום את הקניות שלכם. גם אם תחזרו במזוודה מלאה במוצרי כותנה אורגנית, הנזק לסביבה נעשה. השלב הראשון הוא להוציא את המושג "חופשת קניות" מהלקסיקון. אבל אם אתם ממש מוכרחים לקנות משהו בחופשה, רצוי שהמוצר יהיה ידידותי לסביבה ככל הניתן. ולא פחות חשוב, רצוי להימנע ככל האפשר להימנע מקניות ברשתות בינלאומיות, ולקנות בחנויות מקומיות, רצוי כאלה בהן נמכרים מוצרים שייצרו אנשי הסביבה, כדי שכמה שיותר מהרווחים יופנו לקהילה המקומית. את המזכרות עדיף לקנות בשווקים המקומיים ולא בדיוטי פרי. ודבר חשוב נוסף: עבור מטיילים רבים, חלק מחוויית הקניות בחו"ל כרוכה בהתמקחות ובניסיון להוריד את המחיר. וותרו על זה. רובנו לא נעז להתמקח על המחיר בכל-בו יוקרתי בלונדון, אבל דווקא במדינות העולם השלישי, בהן המחיה זולה בהרבה והתושבים עניים בהרבה, אנחנו מנסים לחסוך כל שקל. נכון, אולי המוכר בשוק בדלהי מנסה לעבוד עליכם. אם תצליחו להוריד במחיר, תוכלו לקנות עוד כמה משקאות בפאב. אם לא תצליחו להוריד במחיר, הוא יוכל לקנות עם ההפרש אוכל לכל בני משפחתו בסוף היום. לדאוג לסביבה זה גם לדאוג לרווחת האנשים החיים בה.

8. צאו מפתח המלון
גם אם נסעתם לחופשת "הכל כלול", ולכאורה אין לכם שום סיבה ממשית לצאת מהמלון, שכן כל צרכיכם מסופקים שם, אל תוותרו על היכרות עם הסביבה אליה הגעתם. צאו מהמלון, טיילו בסביבה, תאכלו במסעדה מקומית, קנו בקבוק שתייה במכולת, שיכרו מדריך מקומי או נהג שיכיר לכם את האזור, שלמו לבעל סירת הדיג שייקח אתכם לשיט בין האיים בסביבה. מעבר להנאה הרבה שזה יגרום לכם, תוכלו לתרום כך לאנשים שחיים במקום. פעמים רבות במועדונים שפועלים בשיטת "הכל כלול" אין לאורחים שום קשר עם האוכלוסייה המקומית. העובדים הם פעמים רבות זרים, שזוכים לשכר זעום על עבודתם, ואילו הרווחים מופנים כולם לרשת הבינלאומית שמחזיקה את המלון. יציאה מגבולות המלון תעניק לחופשה שלם ערך מוסף ובאותה הזדמנות תסייע לתושבי המקום להתפרנס.

9. אכלו אוכל מקומי
אוכל הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול. כדאי להתגבר על הרתיעה ולנסות לטעום בטיול מאכלים חדשים, בשווקים, בדוכני הרחוב ובמסעדות המקומיות. כמעט תמיד מדובר בארוחה שהיא יותר טרייה, טעימה, מזינה ומעניינת מארוחה בסניף של רשת בינלאומית של מסעדות מזון מהיר. כמעט תמיד מדובר בארוחה שהיא יותר ידידותית לסביבה. הכסף ששילמתם עוזר לפרנס את תושבי המקום, האוכל לרוב לא מגיע באריזות נייר מזהמות, והוא יוצר במקום ולכן לא צריך לשנע אותו ממקום למקום, מה שמחזיר אותנו לסוגיית פליטת גזי החממה. אבל מעל הכל, זוהי הזדמנות נוספת להכיר את התרבות המקומית, ובשביל זה אנחנו מטיילים, לא?

10. שמרו על הטבע
הנה כלל אחד שלא דורש שום מאמץ או הוצאה כספית, וחשוב ליישמו גם בארץ גם בחו"ל: כבדו את הטבע, לא משנה היכן אתם מטיילים. אל תשאירו שקיות ניילון שגם מכערות את הנוף וגם מסכנות את בעלי החיים שמסתבכים בהן, אל תצעדו בשבילים לא מסומנים ותגיעו למקומות בהם אתם עשויים להפר את האיזון האקולוגי, אל תבעירו אש כשאסור, אל תקטפו פרחים מוגנים, אל תפגעו בבעלי החיים שחיים בטבע. כבדו את הכללים הפשוטים האלה, כדי שגם הילדים שלנו יוכלו לטייל בטבע וליהנות ממנו.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.