תפריט עמוד

עשרת הגדולים של ארגנטינה

ארגנטינה מציעה שילוב נפלא של טבע פראי ונופים דרמטיים לצד ערים מלאות חן. הוסיפו לזה את הטנגו החושני והאוכל המצוין ותבינו למה זהו יעד טיול מרתק כל כך. הנה עשרת האתרים והחוויות שלא כדאי להחמיץ בארגנטינה

ארגנטינה היא מדינה מגוונת להפליא, שמציעה כמה מהנופים המרהיבים והדרמטיים ביותר בעולם. בצפונה נמצאים מפלי האיגואסו שנופלים בעצמה אדירה ומוקפים בג'ונגל טרופי, ובדרומה שדות הקרח והקרחונים האדירים של פטגוניה. בין לבין יש בה גם מדבריות צחיחים, הרים נישאים, אגמים בכחול עמוק וגם ערים מקסימות ועיירות ציוריות. ארגנטינה מספקת גם כמה חוויות ייחודיות, כמו צפייה במופעי טנגו, רכיבה על סוסים בפמפס, נסיעות רכבת מרגשות וגם אכילה של סטייקים משובחים במיוחד. הנה כמה הצעות:

1. בואנוס איירס

בואנוס איירס (Buenos Aires), בירת ארגנטינה, היא עיר יפה ואלגנטית, ולא במקרה מכנים אותה גם "פריז של הצפון". זוהי עיר עם אדריכלות אירופית, שדרות רחבות, שכונות מקסימות, חיי תרבות עשירים, מסעדות מעולות וחיי לילה תוססים. מרכז העיר, הנקרא מיקרו סנטרו, הוא הלב הפועם של העיר. כאן נמצאת כיכר מאיו (Plaza de Mayo), שבה התקיימו לאורך השנים הפגנות סוערות ואירועים היסטוריים חשובים. סביב הכיכר יש כמה אתרים חשובים כמו קאסה רוסאדה, כנסיית העיר (Catedral Metropolitana) והקבילדו. בקרבת מקום נמצא תיאטרון קולון, שנפתח ב-1908 ונחשב לאחד התיאטראות המפוארים בעולם. מומלץ לצפות בו בהצגה, במופע בלט או באופרה.


בתים צבעוניים במדרחוב קמיניטו | צילומים: שאטרסטוק

בזמן הביקור בבואנוס איירס אל תוותרו על סיור בשכונת לה בוקה (La Boca), שכונת פועלים צבעונית ומלאת חיים המפורסמת במועדון הכדורגל בוקה ג'וניורס ובמדרחוב קמיניטו (Caminito). כאן אפשר להסתובב בין חזיתות הבתים שצבועות בצבעים עזים וליהנות ממופעי רחוב של אמני טנגו, לפזז לצילי המוזיקה ולקנות יצירות אמנות מאמני הרחוב הרבים. שכונה מפורסמת נוספת היא שכונת רקולטה (Recoleta) האלגנטית, שיש בה לא מעט מוזיאונים, גלריות, בתי קפה ומסעדות. האתר המפורסם ביותר בשכונה הוא דווקא בית הקברות, וזאת בשל הקברים והמאוזוליאומים המפוארים להפליא של האליטה של ארגנטינה שקבורה פה, בהם אווה פרון, המוכרת יותר בכינוי אוויטה.


בבית הקברות רקולטה שבבואנוס איירס קבורים כמה מאישים המפורסמים בארגנטינה, בהם אוויטה פרון

ואחרי הביקור באתרי החובה, יש עוד כמה דברים שכדאי לחוות בבואנוס איירס: לצפות במופע טנגו ברובע סן טלמו, לאכול סטייק עסיסי באחד ממוסדות הבשר של העיר, כמו Cabaña Las Lilas, לשבת בגראן קפה טורטוני, בית הקפה המפואר ביותר בעיר, שמאז שנפתח לפני למעלה מ-150 שנה הספיק לארח את אלברט איינשטיין, את אגדת הטנגו קרלוס גרדל, את הסופר חורחה לואיס בורחס ועוד רבים וטובים.

2. טנגו
הריקוד החושני והאלגנטי הזה הוא אחד מהסמלים של ארגנטינה, והוא מזוהה איתה ממש כמו שהסמבה מזוהה עם ברזיל והסלסה עם קובה. הביקור בארגנטינה הוא הזדמנות טובה לצפות במופע טנגו, שיבהיר לכם שלא ידעתם כלום על טנגו לפני כן, ואולי גם להתנסות בריקוד בהדרכת טובי המורים בעולם.

יש לא מעט מקומות בהם אפשר לצפות במופע טנגו, כאשר אחד המופעים המרשימים ביותר מוצג ב-Esquina Carlos Gardel, מסעדה שקרויה על שמו של אגדת הטנגו קרלוס גרדל, ומציעה לאורחיה שילוב של ארוחת ערב ומופע טנגו. מופעים נהדרים מוצגים גם באולמות הטנגו Confiteria Ideal, ו-Casa Blanca.


זוג רוקד טנגו בשכונת לה בוקה. בבואנוס איירס הטנגו נמצא בכל מקום

לא חייבים ללכת לברים, מסעדות ומועדונים כדי ליהנות מהטנגו בבואנוס איירס. בפארק Barrancas de Belgrano מופיעה מדי יום ראשון בערב תזמורת טנגו ואפשר לפזז יחד עם המקומיים. גם בשוק הפשפשים בכיכר דורגן מתקיימים מדי יום ראשון מופעי טנגו ספונטניים.

כדי שתוכלו להצטרף למקומיים ולרקוד בלי להתבייש, אפשר ואף מומלץ לקחת שיעור או שניים שאמנם ל יהפכו אתכם לרקדנים מקצועיים אבל ילמדו אתכם כמה תנועות בסיסיות. שיעורי טנגו מתקיימים בכמה בתי ספר בעיר, ובהם La Virtua, האקדמיה הלאומית לטנגו (Academia Nacional de Tango), Confiteria Ideal ועוד. לרציניים, שמוכנים להשקיע זמן וכסף, מומלץ לפנות לקרלוס קופו, שנחשב למורה הטוב בעיר.

3. ברילוצ'ה ואזור האגמים
ברילוצ'ה מכונה לא אחת "שווייץ של דרום אמריקה", אבל האמת היא שהיא לא זקוקה להשוואות, שכן היא עומדת בכבוד בזכות עצמה. העיר המקסימה הזו נהנית מאחד המיקומים הנופיים ביותר בארגנטינה כולה, ומוקפת בנופים של פסגות מושלגות, יערות עבותים ואגמים מרהיבים ביופיים. לא רק הנוף שמסביב מעורר את ההשוואה לשווייץ. העיר נראית כעיירת סקי בהרי האלפים, עם בקתות עץ וחנויות קטנות ומתוקות, ולא מעט תיירים נוהרים לכאן בשביל הדבר השני שהעניק לברילוצ'ה את פרסומה, אחרי הנוף – השוקולד. בעיר פזורות חנויות שוקולד שמציעות שוקולדים משובחים מכל המינים, לצד גלידריות שרבים מוכנים להישבע שהן מוכרות את הגלידה הטובה בעולם.


ברילוצ'ה, הנראית כמו עיירת סקי שוויצרית, מפורסמת, בין השאר, בשוקולד המשובח המיוצר בה

בחורף ברילוצ'ה מושכת את אוהבי הסקי וספורט החורף שמגיעים לגלוש במדרונות המושלגים הסמוכים לעיר וליהנות מאווירה של עיירת סקי ציורית באירופה, ובקיץ מגיעים לעיר כדי לעסוק בשייט, דיג, הליכה ורכיבה על אופניים.

ברילוצ'ה היא נקודת המוצא לטיולים באזור האגמים של ארגנטינה. באזור יש שלושה פארקים לאומיים שהמפורסם מכולם הוא הפארק הלאומי נאוול וואפי (Parque Nacional Nahuel Huapi) הסמוך לברילוצ'ה. בפארק יש אגמים, שהגדול מכולם הוא אגם נאוול וואפי שצבעו כחול עמוק, וגם נהרות, קרחונים, מפלים ויערות צפופים. בפארק יש מסלולי הליכה רבים, שהפופולארי מכולם, בשל נגישותו, הוא סירקואיטו צ'יקו, סיבוב של שלוש שעות סביב העיר שמציע כמה נקודות תצפית עוצרות נשימה.

אזור האגמים של ארגנטינה – פסגות נישאות, יערות צפופים ואגמים תכולים

4. מפלי האיגואסו
פלא הטבע האדיר הזה, שאף נבחר כאחד משבעת פלאי עולם הטבע, הוא אתר חובה בארגנטינה, גם אם הוא מצריך סטייה מהמסלול של בואנוס איירס ודרומה. מפלי האיגואסו, ששוכנים על נהר האיגואסו, על קו הגבול בין מדינת פרנה בברזיל ופרובינציית מיסיונס בארגנטינה. משמעות השם איגואסו היא "מים גדולים", ואכן אין שם הולם יותר כדי לתאר את המקום בפשטות. המפלים מורכבים מ-275 מפלים נפרדים, והם רחבים יותר ממפלי הניאגרה. עצמתם של המפלים אדירה – מימיהם נופלים בשתי מדרגות והספיקה שלהם עולה על 6.25 מיליון קוב בשעה. צריך לשמוע את הקול האדיר של הזרימה בשביל להבין במה מדובר.


גרון השטן, החלק המרשים ביותר של מפלי האיגואסו

החלק המרשים ביותר של המפלים נקרא גרון השטן (Garganta del Diablo) – זהו מפל בצורת פרסה, שרוחבו 150 מטר, והוא מוקף בענן עצום של רסס. מסביב אפשר לטייל בשבילים שמובילים את המטיילים דרך הג'ונגל הטרופי, בו יש למעלה מ-2,000 מינים של צמחים, וכן למעלה מ-400 מינים של ציפורים ויונקים כמו דביבונים, יגוארים, חוטמנים, קופי קפוצ'ין ועוד. לצד יותר משמונים אחוז מהמפלים שוכנים בצד של ארגנטינה, אבל כדאי לעבור גם לצד הברזילאי ולהחליט בעצמכם מאיזה צד התצפית טובה יותר.

5. חצי האי ולדס
חצי האי ולדס (Reserva Faunistica Peninsula Valdez), ששוכן במזרח ארגנטינה על שטח
של כ-3,600 קמ"ר, הוא גן עדן לחובבי טבע. כאן אפשר לזכות למפגש אינטימי ומרגש עם אריות ים, פילי ים, פינגווינים, גואנקו, ננדו, פינגווין מגלן, עופות מים, לווייתנים קטלנים וגם לווייתן הבלנית הדרומית, מין שנמצא בסכנת הכחדה. יש כמה חוויות שאסור להחמיץ כשמגיעים למקום, ובהן טיול בשמורת פונטה טומבו בה נמצאת מושבת הפינגווינים הגדולה בעולם מחוץ לאנטארקטיקה, עם מאות אלפי פינגווינים שאפשר להסתובב חופשי ביניהם, ושייט לצפייה בלווייתנים שיוצא מהעיירה פוארטו פירמידס.


חצי האי ולדס, מקום נהדר לצפייה בשלל יונקים ימיים, דוגמת כלבי ים, אריות ים, דובי ים ולוויתנים

6. פריטו מורנו ופארק הקרחונים
פארק הקרחונים (Parque Nacional Los Glaciares) שבפטגוניה הוא אחד מאתרי הטבע המדהימים ביותר בעולם, ופריטו מורנו (Glaciar Perito Moreno), אחד הקרחונים שמרכיבים את הפארק, הוא ללא ספק מלך הקרחונים של ארגנטינה ואולי של העולם כולו. הקרחון מרשים בגודלו – אורכו כ-30 קילומטר, רוחבו כחמישה קילומטרים וגובהו 60 מטר. אבל מה שהופך את הקרחון למיוחד במינו הוא קצה התקדמותו לעבר אגם ארגנטינה. הקרחון מתקדם בקצב של שני מטר ליום וכ-730 מטר בשנה. במהלך התקדמותו המתמדת ניתקים גושי קרח גדולים מן הקרחונים ונופלים ברעש אדיר אל המים, מה שהעניק לו את הכינוי "הקרחון המתנפץ", והצפייה במראה הזה מרגשת להפליא. עיקר תשומת הלב בפארק הקרחונים מוקדשת לפריטו מורנו, אבל יש עוד דברים שאפשר לעשות ולראות בפארק. שני קרחונים גדולים נוספים זורמים לעבר אגם ארגנטינה, ובהם קרחון אופסלה, שהוא הגדול ביותר בדרום אמריקה, שאליו ניתן להגיע רק בסירות בשייט נופי להפליא. בפארק הקרחונים יש גם מסלולי טיול רבים וטרקים רבים.


קרחון פריטו מורנו, אחד הקרחונים המרשימים בעולם

פארק הקרחונים הוא גם גן עדן למטפסים ולטרקרים. הר צ'לטן שבשטח הפארק הוא הר גרניט ענקי אשר נקרא בעבר פיץ רוי על שם על שם רב החובל שהביא את דרווין אל היבשת באונייה ביגל. באזור אל צ'לטן יש מסלולי טיול רבים בדרגות קושי שונות שמציעים תצפיות עוצרות נשימה על ההר, הקרחונים והאזור כולו.

7. דרך היין של מנדוזה
באזור מנדוזה (Buenos Aires) שלמרגלות האנדים אין אמנם את הנופים הדרמטיים של פטגוניה, אבל במקום זאת האזור מציע נופים יפים לא פחות של פסגות מושלגות (ובהן ההר הגבוה ביותר באמריקה, אקונקגואה, שמתנשא לגובה 6,960 מטר), נהרות וכרמים. לכך יש להוסיף את העובדה שבאזור מייצרים את היין הטוב ביותר בארגנטינה, מה שהופך את האזור לאידיאלי עבור טיול נהנתני שמשלב נופים יפים עם יין ואוכל טוב. באזור מנדוזה יש כ-1,200 יקבים שמייצרים ביחד למעלה ממיליארד ליטר יין בשנה. העיירה מאיפו, הסמוכה לבירת המחוז, מנדוזה, היא היהלום שבכתר עבור חובבי היין והאוכל הטוב ואפשר להעביר כמה ימים בסיורי טעימות ביקבים הרבים שבה. בין לבין, ובמידה שהיין לא עולה לראש, אפשר גם לשכור בעיירה אופניים ולצאת לסיורים בסביבה, או לעסוק בפעילויות נוספות כמו רכיבה על סוסים ורפטינג.


כרמים במנדוזה, על רקע תפאורה מושלמת של הרי האנדים

8. רכיבה על סוסים
רכיבה על סוסים מושרשת בהיסטוריה ובתרבות הארגנטינאית עוד מהימים שבהם החלו הגאוצ'וס – הבוקרים של ארגנטינה – לרעות את עדריהם. ברחבי המדינה פזורות חוות, estancias, שמציעות טיולים מודרכים על סוסים, מטיולים קצרים שמתאימים גם לכאלה שאינם יודעים לרכוב (עם הסבר מהמדריך), דרך טיולי יום ועד מסעות ארוכי ימים על גב סוסים. ברבות מהחוות האלו ניתן גם ללון. מסלולים פופולריים קיימים באזור ברילוצ'ה והאגמים, בפמפס, בפארק הקרחונים ובפארץ האש. מבין אלה, חבל הפמפס שבמרכז ארגנטינה מזוהה במיוחד עם סוסים ועם הגאוצ'וס, שכן שטחי המרעה הטבעיים שלו הם מקום מושבם של מיליוני ראשי בקר.

טיולי רכיבה על סוסים עוברים בנופים יפהפיים ומחברים את המטייל למסורת הרכיבה המקומית

9. אושואיה וארץ האש
לארכיפלג ארץ האש (Tierra del Fuego), שנושק לקצה הדרומי של פטגוניה, יש שם שמסעיר את הדמיון, אבל זו בוודאי לא הסיבה היחידה להגיע לאזור. מעטים המקומות בהם אפשר להרגיש באמת שהגענו לסוף העולם. בארץ האש לא מדובר רק בקלישאה. בירת ארץ האש הארגנטינאית (רוב האיים של ארץ האש נמצאים בצ'ילה) היא אושואיה (Ushuaia), העיר הדרומית ביותר בעולם. בשל בידודה פעל בעיר במשך שנים רבות בית סוהר בו נכלאו האסירים המסוכנים ביותר בארגנטינה. בית הסוהר נסגר ב-1947 אבל אפשר עדיין לבקר במוזיאון הכלא. מלבד מוזיאון הכלא יש באושואיה עוד כמה מוזיאונים מיוחדים, כמו מוזיאון סוף העולם והמוזיאון הימי שמציג דגמי אניות.


סוף העולם זה כאן – אושואיה, העיר הכי דרומית בעולם

למרות כל אלה, הסיבה העיקרית להגיע לאושואיה היא הטבע שמסביב, וממנו יש כאן בשפע. בפארק הלאומי ארץ האש יש קרחונים, אגמים והרים מושלגים, וכל אלה מזמינים להמון פעילויות, מהליכה וטיפוס, דרך רכיבה על אופניים ושייט ועד לסקי וספורט חורף. ארץ האש מהווה בית למינים רבים של בעלי חיים, ובהם ברווזים ואווזים, פינגווינים, אריות ים ודובי ים. מי שכבר הגיע עד לכאן ויש לו המון זמן (ובעיקר כסף) פנוי, יכול להצטרף להפלגה לאנטרקטיקה שיוצאת מאושואיה ומציעה נופים עוצרי נשימה.

10. סלטה והרכבת לעננים
אמנם קשה לשבוע מנופי הקרחונים של פטגוניה וארץ האש שבדרום ארגנטינה, אבל לא כדאי להסתפק רק בהם. מחוז סלטה (Salta) שבצפון ארגנטינה מציע נופים מגוונים מאוד מסוג אחר. מערב המחוז הוא אזור צחיח שבו מתנשאות כמה מהגבוהות שבפסגות האנדים, שכולן מושלגות בכל ימות השנה. גם מדבריות מלח יש באזור המערבי של סלטה. מזרח המחוז מכוסה בג'ונגל וזורמים בו כמה נהרות גדולים. במרכז נמצאת בירת המחוז, סלטה, שמוקפת בהרים ירוקים ובעמקים פורים.

סלטה היא לא מהעשירות שבערי ארגנטינה, ויש בה שכונות עוני רבות, אבל יש בה חיי לילה תוססים, אוכל מצין וזול וארכיטקטורה נהדרת, והמחירים הזולים הופכים אותה לחביבת התרמילאים. מוקדי העניין המרכזיים נמצאים דווקא מחוץ לעיר. באזור יש לא רק נופים יפים אלא גם הזדמנות למפגש אנושי מרתק. בשל הקרבה לבוליביה יש באזור כפרים אינדיאניים עם אופי בוליביאני והביקור בהם הוא חוויה תרבותית מעניינת. עוד באזור: עתיקות פרה קולומביאניות, כפרי אמנים וערוצים עמוקים שגולפו על ידי נהרות שזורמים במורדות האנדים המושלגים.


הרכבת אל העננים (Tren a las Nubes) על אחד מעשרות הגשרים לאורך המסלול העובר בנופים הצחיחים של סלטה

אחת החוויות שאסור להחמיץ באזור היא נסיעה ברכבת אל העננים (Tren a las Nubes), אחת מנסיעות הרכבת המרגשות ביותר בארגנטינה. הרכבת נוסעת במסלול שאורכו 217 קילומטר (לכיוון אחד), דרך 21 מנהרות, 29 גשרים (בהם כמה מרשימים ממש) ולא מעט פיתולים וזיגזגים לאורך הדרך שמסייעים בהקפצת האדרנלין. זוהי אחת משלוש הרכבות הגבוהות בעולם – היא מטפסת מגובה של 1,200 מטר לגובה 4,200 מטר בנקודת השיא שלה (אל דאגה, יש ברכבת מסכות חמצן וגם רופא למקרה שהגוף יתקשה להתסגל לשינוי המהיר בגובה). מהחלונות נשקפים נופים הרריים ומדבריים מרהיבים, ויש סיכוי לא לראות בעלי חיים כמו גואנקו וקונדור לאורך הדרך.

מתי כדאי לטייל בארגנטינה?
ארגנטינה נמצאת בחצי הדרומי של כדור הארץ ולכן עונות השנה הפוכות מאצלנו – במרץ מתחיל הסתיו ובאוקטובר האביב. באופן כללי ניתן לומר שהעונה המתאימה לטיולים היא בין נובמבר למרץ, אולם חשוב לזכור שארגנטינה היא ארץ גדולה מאוד, עם אזורי אקלים שונים והבדלים משמעותיים בין הצפון לדרום ובין פנים המדינה לאזורים שלאורך החוף. בבואנוס איירס הטמפרטורה הממוצעת בקיץ (דצמבר-פברואר) היא 25 מעלות, ובחורף (יוני-אוגוסט) 16 מעלות.

בתמונה הפותחת: הר פיץ רוי בפארק הקרחונים שבפטגוניה | צילום: Janvier, CC-BY-SA 3.0

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.