תפריט עמוד

עם אופניים למטולה והר הצפייה

מה יותר יפה מאשר לערוך מסלול אופניים קליל ומעגלי באוויר הרים צלול, בעונה שבה הראות יחסית טובה, ומכל עבר מקיפה אותנו פריחת מטעים בגוונים של לבן וורוד עז? יותם יעקבסון יוצא לטיול פורח על גלגלים

• עונה מומלצת: כל השנה, בפרט באביב המאוחר.

• התאמת המסלול: לכל המשפחה.

• קושי המסלול: מסלול אופניים בדרגת קושי בינונית.

• אורך המסלול: כחמישה קילומטרים.

• משך המסלול: כשלוש שעות.

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל", או עמוד ענן.

• הגעה מקריית-שמונה: ממשיכים לנסוע צפונה ברחוב הראשי (כביש מס' 90). חולפים על פני צומת המצודות צפונה, ישר לכיוון מטולה. עם ההגעה למטולה ממשיכים ישר בעקבות השילוט אל הגדר הטובה. תחילת מסלול האופניים נמצאת בפניה הראשונה שמאלה, במעלה הר הצפייה, המשולטת בשלט "מצפה דדו".

• מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

הפעם נשים פעמינו אל מטולה. המסלול נפתח בעליה תלולה לעבר הר הצפייה (אל דאגה, בהמשך הוא מתמתן). העלייה התלולה מתגלה כמשתלמת כבר בהגיענו אל מצפה דדו, רחבת תצפית קטנה משמאל לדרך. כל עוד הראות טובה, בעיקר בשעות אחר הצהריים ולקראת שקיעה, נשקף מכאן נוף מרהיב על מטולה הפרוסה תחתנו, ערוץ נחל עיון, צפון עמק החולה, הגבול עם לבנון, הר דוב, מורדות החרמון וצפון רמת הגולן. מבט שמאלה, כלומר צפונה, יזכה אותנו בתצפית נאה אל מעבר לגבול. העמק המישורי הוא מארג' עיון ובקצהו הרחוק נמצאת העיירה המפורסמת הנושאת אותו שם. מולה, במרומי הרכס התוחם את העמק ממזרח, נמצא מבנה בטון גדול – זהו כלא אל-חיאם. כשהראות טובה ניתן לראות מכאן גם את דרום הרי הלבנון.

ממצפה דדו ממשיכה הדרך ישר דרומה, תוך התעלמות מפניות ימינה. היא מקיפה את פסגת הר הצפייה לעבר מורדותיה הדרומיים. כאן, בקצה הדרך ישנה תצפית נוספת הפונה דרומה. מתחתינו פרוס עמק מעובד העשוי ברובו שורות שורות של עצי פרי בשיא פריחתם וביניהם שדות בור מוריקים. מעבר לכביש הגישה למטולה מתנשא התל המוארך הקרוי אבל בית מעכה, ומעבר לו קריית שמונה. בימים שבהם הראות טובה אפשר לראות מכאן גם את אגם החולה. מעלינו מתנשא צפון רכס רמים. בין עצי האורן מציצים בתי קיבוץ משגב עם ומתחתיו בתיו הקיצוניים, של הכפר אל-עדיסה, הנמצא מעבר לגבול, בלבנון.

מנקודת התצפית אין לנו ברירה אלא לשוב כברת דרך קצרה על עקבותינו. בפניה הראשונה שמאלה (המסומנת גם בסימון שבילים אדום), נפנה אל תוך שטח המטעים שבימים אלו שופע פריחה וניחוחות. כדאי לשים לב לטרשי סלע הגיר הנראים כלקוחים מתוך גן סיני. הדרך חולפת בין שורות עצים פורחים ומתעקלת עיקול גדול לכיוון דרום בטרם שבה ונפגשת עם דרך אחרת. פניה שמאלה תוביל אותנו אל מחסום שעליו תלוי שלט "שטח פרטי". פה נפנה ימינה ונחזור עם הדרך המפותלת, שבשלב מסוימת חולפת קרוב מאוד לגבול ולבתיו הקיצוניים של כפר קילה, מעליהם מתאפשרת הצצה לעבר הבופור – הר מצוקי וסלעי שברומו מבצר חרב. נגיע חזרה אל כביש ונפנה בו שמאלה, במורד הר הצפייה. כעבור מרחק קצר נגיע אל הכביש הראשי, נפנה ימינה וכעבור כמה מאות מטרים נשוב אל נקודת ההתחלה.

בכל צורך בהכוונה או אי בהירויות לגבי המסלול, ניתן לפנות אל מרים וחיים, בעלי ומנהלי "בית שלום", צימרים נהדרים בגן מטופח ברחוב הראשונים 28 במטולה. לא חייבים ללון אצלם כדי להתכבד בארוחת בוקר נהדרת הכוללת שפע גבינות מעשה ידיהם. טלפון: 04-6940767, 050-7707845.

עוד טיולי אופניים בעולם ובארץ כאן

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.