תפריט עמוד

• עונה מומלצת: חורף ואביב.

• התאמת המסלול:
לכל המשפחה.

• קושי המסלול:
בינוני (מסלול קל למעט העלייה והירידה מגבעת חרוט).

• אורך המסלול:
שלושה קילומטרים.

• משך המסלול:
כשלוש שעות.

• מפה:
מפת סימון שבילים "הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב", מספר 17, או עמוד ענן

• הגעה מהמרכז:
מבאר-שבע נוסעים למצפה-רמון בכביש מספר 40, חוצים את מצפה רמון ויורדים בכביש 40 אל המכתש עצמו. נוסעים בתחתית המכתש עד פניה ברורה שמאלה אל פארק צבעי הרמון, ונוסעים עד חניון בארות (בנסיעה איטית ישנם סיכויים לראות צבאי נגב בין השיטים ופראים, סוג של חמורי בר משוטטים). ממשיכים בנסיעה צפונה על דרך מסומנת בשחור עד צומת ברורה, בה פונים ימינה (לסימון שבילים אדום). לאחר קילומטר מגיעים אל מזלג דרכים – ימינה לעין סהרונים בצבע אדום, ושמאלה בצבע שחור לחניון יום רמת סהרונים (לא להתבלבל עם חניון יום עין סהרונים הנמצא דרומה). פונים במזלג שמאלה ונוסעים מעט יותר מקילומטר עד לרחבת עפר המשמשת כחניון, כאן נחנה.

• המסלול הלוך ושוב, לא נדרשת הקפצת רכבים. יש אופציה להארכה, עם הקפצה.

מתחילת המסלול – חניון יום רמת סהרונים, נמשיך רגלית במורד הדרך השחורה אל ערוץ נחל ארדון. יש כאן כמה עצי שיטה גדולים ויפים במיוחד לנוח תחתן. מהשיטים ניתן להמשיך מעט שמאלה לעבר שביל מסומן בכחול, העולה מגדתו הנגדית של הנחל לעבר הגבעה הבולטת, ולטפס על גבעת חרוט. אין להמשיך ללכת בשביל הכחול אל מעבר לגבעת חרוט שכן הוא מוביל לעבר הר ארדון. ההליכה לשם מחייבת חזרה באותה דרך, אך התצפית ממרומיה יפה במיוחד.

מצפון נוכל לראות את המצוק התלול של הר ארדון, הבולט אל תוך המכתש ומעניק לו צורה דמוית לב. בכיוון מערב נוכל להבחין בדרך בה ירדנו אל המכתש ומעליה בתיה הקיצוניים של מצפה רמון. ממזרח נוכל לראות את צורתו המיוחדת של הר כרבולת חרירים. מתחתנו מצפון נפרש מישור גדול רב גוונים. בעבר היה שביל שירד מגבעת חרוט ישירות דרומה אל ערוץ נחל ארדון, אולם הוא בוטל בשל תלילותו.

נחזור ימינה במורד הערוץ לכיוון ערוץ הראשי בדרך זרועה בשיחים ועצי שיטה הגדלים לאורך האפיק והדרך המסומנת שחור. נחלוף על פני נקודה המסומנת במפות כעין ארדון, אולם כיום לא ניתן לראות בה כל זכר לנביעה. האטרקציה העיקרית עוד לפנינו.

 

הדייק בנחל ארדון, שכבת סלע מוזרה שכיוונה אנכי | צילומים: יותם יעקבסון

כעבור קילומטר לערך נבחין בה משובצת בגדה השמאלית, המצוקית. בתוך המצוק העשוי כולו שכבות אופקיות שמסודרות זו מעל זו ישנה שכבת סלע מוזרה שכיוונה אנכי. מדוע היא עומדת על הראש? את התופעה הזו מכנים בכינויי דייק והיא איננה קשורה בהתמרדות של סלע שעד כה שכב במקומו. כיום מפוענחת התופעה כסדק שהיה בסלע שדרכו "הצליח" חומר מגמתי נוזלי, מעומק כדור הארץ, לעלות. כשבא החומר הנוזלי הלוהט במגע עם סלע מוצק הוא התקרר, התמצק והתגבש. בהתאם לטמפרטורת המגמה, לעובי הסדק שנוצר ובהתאם לקצב ההתקררות של המגמה נוצרים סלעים מגובשים שונים. אם נתקרב אל הדייק נוכל לראות כי משני עברי הסדק המלא ישנן שתי שכבות דקות של סלע שונה. במקביל להתקררותו של החומר המגמתי הלוהט שעלה, הוא "אפה" את הסלע שאיתו בא במגע. השכבה האפויה העליונה (זו הפונה לחומר המילוי של הסדק) בולטת מאוד. סקר שטח גיאולוגי שנערך באזור העלה כי הדייקים כאן קשורים אל עוד מספר דייקים המסודרים בצורת כוכב סביב מוקד אחד. המוקד הוא אזור בו חלה התרוממות מגמתית. הלחץ הוא זה שביקע את הסדקים שהורחבו והתמלאו גם הם במגמה.

מדייקי נחל ארדון יש באפשרותנו להאריך ולהמשיך במורד הנחל ולהתחבר אל המסלולים באזור עין סהרונים (לשם כך נדרשת הקפצת רכבים). האפשרות הקצרה והנוחה (וזו שאיננה דורשת הקפצת רכבים) היא לשוב באותה דרך בה באנו. ערוץ הנחל ונופיו עשויים להראות לנו לחלוטין לא מוכרים בצעידה דרכם בכיוון ההפוך. יש גם דרך המסומנת בכחול מקבילה מדרום לדרך בה הלכנו וחוזרת לחניון רמת סהרונים שם השארנו את הרכבים. עצי השיטה הגדולים יהוו סימן היכר בולט לנקודה בה נשוב ונעלה לרכבים. מהחניון ניתן לטפס על השלוחה הנמוכה מצפון ולבקר מספר מבני קבר עתיקים (חללי קבורה בתוך גלי אבנים גדולים).

המסלול בנחל ארדון

מפת המסלול בנחל ארדון

מפת המסלול בנחל ארדון

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצפה רמון

מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא
מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא

שאו עיניים לשמיים והכינו את המשאלות: בלילות הקרובים מגיע מטר המטאורים הגדול לשיאו  -  מהיכן נוכל לראות הכי הרבה "כוכבים נופלים"? במה כדאי להצטייד? מה מומלץ לשלב בבוקר שאחרי באזור ומה לא כדאי להחמיץ, וגם: איך תצליחו לצלם ...

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים
מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם ...

אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר
אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר

אוגוסט בנגב? הכי כן! הלילות קרירים ויבשים, בשמיים החשוכים נוצצים אינספור כוכבים ומטר המטאורים ("כוכבים נופלים") מרגש בכל פעם מחדש. יצאנו למדבר להכיר כמה מקומות חדשים ולחזור למקומות אהובים